Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 66
Offentligt
1984940_0001.png
Udkast
7. december 2018
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold)
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som ændret
bl.a. ved § 3 i lov nr. 1680 af 26. december 2017 og § 1 i lov nr. 742 af 8. juni 2018
og senest ved § 3 i lov nr. 743 af 8. juni 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 9, stk. 13, § 9, stk. 15, nr. 2, § 9, stk. 23, § 9 j, stk. 7
og
§ 11, stk. 3, nr. 3,
æn-
dres »244-246« til: »243-246«.
2.
I
§ 22, nr. 6,
indsættes efter »§ 237,«: »§ 243,«.
3.
I
§ 25 a, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »straffelovens §§ 119,«: »243,«.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2019.
Stk. 2.
Udlændingelovens § 22, nr. 6, og § 25 a, stk. 1, nr. 1, som ændret ved den-
ne lovs § 1, nr. 2 og 3, finder anvendelse for lovovertrædelser begået efter lovens
ikrafttræden. For lovovertrædelser begået før lovens ikrafttræden finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som
de henholdsvis færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Sagsbehandler
Øzlem Akar
Side
1/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Udvisning af udlændinge
2.1. Gældende ret
2.1.1. Udvisning af kriminelle udlændinge ved dom
2.1.2. Administrativ udvisning af kriminelle udlændinge
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Tidsubegrænset opholdstilladelse
3.1. Gældende ret
3.1.1. De grundlæggende betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse
3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. De overførte betingelser ved ægtefællesammenføring
4.1. Gældende ret
4.1.1. De overførte betingelser i udlændingelovens § 9, stk. 15
4.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
5. Karensperiode ved familiesammenføring og au pair-ophold
5.1. Gældende ret
5.1.1. 10-årig karensperiode for visse straffelovsovertrædelser ved ansøgning
om familiesammenføring
5.1.2. 10-årig karensperiode for visse straffelovsovertrædelser ved ansøgning
om au pair-opholdstilladelse
5.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
6. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
8. Administrative konsekvenser for borgere.
9. Miljømæssige konsekvenser
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder mv.
12. Sammenfattende skema
Side
2/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Justitsministeren har den X fremsat et lovforslag om kriminalisering af psykisk
vold, jf. lovforslag nr. L X af X 2019 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov
om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig be-
stemmelse om psykisk vold).
Det fremgår af lovforslaget, at der efter Justitsministeriets opfattelse er behov for
at indføre en selvstændig bestemmelse om psykisk vold i straffeloven.
Efter den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243 straffes den, som tilhører
eller er nært knyttet til en andens husstand eller tidligere har haft en sådan til-
knytning til husstanden, og som gentagne gange over en periode udsætter den
anden for nedværdigende, manipulerende eller krænkende adfærd, der er egnet
til utilbørligt at styre den anden, for psykisk vold med bøde eller fængsel indtil 3
år.
Baggrunden er, at psykisk vold
især i nære relationer
kan have langvarige eller
endog livsvarige konsekvenser for et offer, idet det f.eks. kan medføre, at den
pågældende langsomt isoleres eller nedbrydes. Særligt i forhold til børn kan psy-
kisk vold forhindre eller ødelægge barnets udvikling, herunder især udviklingen af
barnets identitet, selvværd og selvtillid. Det er derfor afgørende at værne om
ofrene og deres retsfølelse, så de får den beskyttelse, forståelse og anerkendelse
fra samfundet, som de fortjener. Endvidere beskytter de eksisterende straffebe-
stemmelser ikke i tilstrækkeligt omfang mod krænkelser af den psykiske integritet,
ligesom den eksisterende retstilstand ikke afspejler alvoren af psykisk vold.
Med en selvstændig bestemmelse i straffeloven, der kriminaliserer psykisk vold,
afspejles det således, at psykisk vold kan være lige så alvorlig og skadelig som
fysisk vold, og at udøvelse af psykisk vold er lige så strafværdigt som udøvelse af
vold i øvrigt.
Udlændingeloven indeholder forskellige regler om konsekvenserne af kriminalitet
for udlændinges ret til ophold i Danmark.
Forslaget om indsættelse af en ny bestemmelse om psykisk vold i straffelovens §
243 giver derfor anledning til en række ændringer af udlændingeloven.
Formålet med lovforslaget er at gennemføre disse ændringer.
For det første foreslås det at skærpe reglerne om udvisning, således at der indfø-
res adgang til udvisning af en udlænding, der idømmes ubetinget frihedsstraf for
overtrædelse af den nye bestemmelse om psykisk vold, som foreslås indsat i straf-
felovens § 243. Det gælder uanset varigheden af udlændingens ophold her i lan-
Side
3/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
det. Det foreslås også, at udlændinge, der ikke har haft lovligt ophold her i landet
i længere tid end de sidste 6 måneder, og som idømmes betinget straf eller en
bøde for overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243, kan
udvises.
For det andet foreslås det, at vandelskravet i forbindelse med muligheden for at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse skærpes, således at en udlænding frem-
over vil være udelukket fra at få tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis den på-
gældende idømmes ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for overtrædelse
af den nye bestemmelse om psykisk vold, som foreslås indsat i straffelovens §
243.
For det tredje foreslås det, at visse herboende udlændinge, der idømmes straf af
mindst 60 dages fængsel for overtrædelse af den foreslåede nye bestemmelse i
straffelovens § 243, som udgangspunkt ikke kan opnå ægtefællesammenføring.
For det fjerde foreslås det, at den foreslåede nye bestemmelse i straffelovens §
243 omfattes af reglerne om en 10-årig karensperiode, der gælder ved ansøgnin-
ger om familiesammenføring og au pair-ophold. Karensreglerne omfatter allerede
i dag en række straffelovsovertrædelser, der normalt er til hinder for familiesam-
menføring hhv. au pair-ophold i 10 år, bl.a. hvis forholdet er begået af den herbo-
ende mod en tidligere ægtefælle, samlever, barn eller au pair, og der er idømt
frihedsstraf. Det foreslås, at det fremover som udgangspunkt heller ikke skal være
muligt at få familiesammenføring, hvis den herboende inden for en periode på 10
år er idømt frihedsstraf for at have udøvet psykisk vold mod en tidligere ægtefæl-
le, samlever eller barn. Tilsvarende gælder i forhold til familiesammenføring med
et barn, hvis den herboendes ægtefælle eller samlever har udøvet psykisk vold
mod et barn. Det gælder også, hvis en værtsperson er idømt frihedsstraf for at
have udøvet psykisk vold mod en tidligere au pair.
2. Udvisning af udlændinge
2.1. Gældende ret
2.1.1. Udvisning af kriminelle udlændinge ved dom
Reglerne om udvisning af udlændinge ved dom er indeholdt i udlændingelovens
§§ 22-24 og § 25 c. Som udgangspunkt afhænger adgangen til udvisning af den
idømte frihedsstrafs karakter og længde samt varigheden af udlændingens ophold
her i landet.
Udlændingelovens § 22, nr. 4-8, indeholder en udvidet adgang til udvisning ved
dom, hvis en udlænding idømmes ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af
nærmere angivne bestemmelser i navnlig straffeloven. Det drejer sig bl.a. om
visse forbrydelser i familieforhold, seksualforbrydelser og forbrydelser mod liv og
legeme, jf. udlændingelovens § 22, nr. 6. Med frihedsstraf sidestilles anden straf-
feretlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, f.eks.
dom til forvaring og dom til anbringelse i hospital for sindslidende.
Side
4/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
Efter udlændingelovens § 22, nr. 4-8, kan en udlænding således
uanset varighe-
den af den pågældendes ophold her i landet
udvises, hvis den pågældende for
overtrædelse af nærmere angivne bestemmelser i navnlig straffeloven idømmes
ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter.
Det følger af udlændingelovens § 24, jf. § 23, at en udlænding, der ikke har haft
lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 5 år, også kan udvises, hvis udlæn-
dingen idømmes betinget frihedsstraf.
Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter udlændinge-
lovens §§ 22-24 og 25, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Dan-
marks internationale forpligtelser, jf. dog § 26 b om udvisning af udlændinge, der
er omfattet af EU-reglerne.
2.1.2. Administrativ udvisning af kriminelle udlændinge
Reglerne om administrativ udvisning af udlændinge fremgår af udlændingelovens
§§ 25-25 b.
Det følger af udlændingelovens § 25 a, stk. 1, nr. 1, at en udlænding, der ikke har
haft lovligt ophold i Danmark i længere tid end de sidste 6 måneder, kan udvises,
hvis udlændingen uden for de i §§ 22-24 nævnte tilfælde er dømt for visse nær-
mere angivne overtrædelser i navnlig straffeloven, herunder bl.a. straffelovens §
244, eller udlændingen over for politiet har erkendt overtrædelsen eller er pågre-
bet under eller i umiddelbar tilknytning til udøvelsen af det strafbare forhold.
Efter udlændingelovens § 26, stk. 1, skal der ved afgørelsen om udvisning efter
bl.a. § 25 a tages hensyn til, om udvisningen må antages at virke særlig belastende
på grund af udlændingens tilknytning til det danske samfund, manglende eller
ringe tilknytning til hjemlandet mv.
Der er således mulighed for udvisning af en udlænding, der ikke har haft lovligt
ophold her i landet i længere tid end de sidste 6 måneder, bl.a. hvis udlændingen
idømmes en bøde for overtrædelse af straffelovens § 244 om vold.
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Justitsministeren har som nævnt i afsnit 1 fremsat lovforslag om kriminalisering af
psykisk vold, jf. lovforslag nr. L X af X 2019 om ændring af straffeloven, retspleje-
loven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selv-
stændig bestemmelse om psykisk vold).
Som det fremgår af lovforslaget, finder Justitsministeriet, at der er behov for at
indføre en selvstændig bestemmelse om psykisk vold i straffeloven, så det afspej-
Side
5/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
les, at psykisk vold kan være lige så alvorlig og skadelig som fysisk vold, og at udø-
velse af psykisk vold er lige så strafværdigt som udøvelse af vold i øvrigt.
Udlændinge, der idømmes ubetinget frihedsstraf for at have udøvet psykisk vold,
bør derfor kunne udvises i samme omfang som udlændinge, der idømmes ubetin-
get frihedsstraf for at have udøvet fysisk vold. Det gælder uanset, om udlændin-
gen har opholdt sig længe her i landet.
Det foreslås derfor, at den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243 omfattes
af udlændingelovens § 22, nr. 6, der giver adgang til udvisning, hvis en udlænding
idømmes ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af nærmere angivne bestem-
melser i navnlig straffeloven. Det gælder uanset varigheden af udlændingens op-
hold her i landet, og kun hvis det med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser at udvise, skal udvisning undlades, jf. § 26, stk. 2.
Tilsvarende vil gælde, hvis udlændingen idømmes en anden strafferetlig retsfølge,
der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for at have overtrådt den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243, og udlændingen ville være idømt
ubetinget frihedsstraf, hvis ikke der var idømt en anden strafferetlig retsfølge.
Udlændinge, der ikke har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 5 år,
vil også kunne udvises, hvis der idømmes en betinget frihedsstraf for overtrædel-
se af den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243. Det vil følge af den gæl-
dende bestemmelse i udlændingelovens § 24, nr. 2.
Det foreslås endvidere, at der indføres adgang til udvisning af en udlænding, der
ikke har haft lovligt ophold her i landet i længere tid end de sidste 6 måneder, og
som uden for de i §§ 22-24 nævnte tilfælde dømmes for overtrædelse af den fore-
slåede bestemmelse i straffelovens § 243 eller over for politiet har erkendt over-
trædelsen eller er pågrebet under eller i umiddelbar tilknytning til udøvelsen her-
af.
Det betyder, at en udlænding, der ikke har haft lovligt ophold her i landet i længe-
re tid end de sidste 6 måneder, og som idømmes en bøde for overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243, kan udvises. Tilsvarende gælder
bl.a., hvis den pågældende har erkendt overtrædelsen over for politiet.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 og 3.
3. Tidsubegrænset opholdstilladelse
3.1. Gældende ret
3.1.1. De grundlæggende betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse
For at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse skal en udlænding bl.a. opfylde de
grundlæggende betingelser i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1-9, herunder be-
tingelsen i § 11, stk. 3, nr. 3, der indeholder et vandelskrav.
Side
6/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
Kravet indebærer, at en udlænding ikke kan meddeles tidsubegrænset opholdstil-
ladelse, hvis udlændingen er idømt ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13 eller §§ 210, 216 og 222-224, §
225, jf. § 216, eller §§ 244-246.
Der er tale om bl.a. forbrydelser i familieforhold, seksualforbrydelser og voldsfor-
brydelser.
Idømmelse af ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for overtrædelse af de
nævnte bestemmelser i straffeloven er således til hinder for at opnå tidsubegræn-
set opholdstilladelse, jf. udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 3.
3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er regeringens opfattelse, at tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark er et
privilegium. Det er også regeringens opfattelse, at kriminalitet er uacceptabelt, og
at det bør have konsekvenser for udlændinges mulighed for at få tidsubegrænset
opholdstilladelse, hvis de begår kriminalitet.
Det er i dag til hinder for meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse bl.a.,
hvis udlændingen er idømt straf af mindst 60 dages fængsel for straffelovsover-
trædelser, der vedrører vold, jf. straffelovens §§ 244-246.
På linje hermed foreslås det, at det heller ikke skal være muligt for en udlænding
at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis den pågældende idømmes ubetin-
get straf af mindst 60 dages fængsel for at have begået psykisk vold, jf. den fore-
slåede bestemmelse i straffelovens § 243 i lovforslag nr. L X om ændring af straf-
feloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægte-
skabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fremsat af justitsministe-
ren den X.
Det foreslås således, at den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243 om
psykisk vold omfattes af vandelskravet i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 3.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.
4. De overførte betingelser ved ægtefællesammenføring
4.1. Gældende ret
4.1.1. De overførte betingelser i udlændingelovens § 9, stk. 15
Efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, kan der efter ansøgning gives opholdstil-
ladelse (ægtefællesammenføring) til en udlænding, som samlever på fælles bopæl
i ægteskab eller i fast samlivsforhold af længere varighed med en i Danmark fast-
boende person, der a) har dansk indfødsret, b) har statsborgerskab i et af de an-
dre nordiske lande, c) har opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, d) har
Side
7/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
haft opholdstilladelse efter § 7, stk. 3, i mere end de sidste 3 år, eller e) har haft
tidsubegrænset opholdstilladelse her i landet i mere end de sidste 3 år.
Udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra e, indebærer, at andre udlændinge end
nordiske statsborgere og flygtninge m.fl. skal have haft tidsubegrænset opholdstil-
ladelse i Danmark i mere end de sidste 3 år for at opnå ægtefællesammenføring
efter bestemmelsen.
Udlændingelovens § 9, stk. 15, indeholder de såkaldte overførte betingelser for
tidsubegrænset opholdstilladelse, dvs. de betingelser, der i dag stilles i forbindelse
med tidsubegrænset opholdstilladelse, og betingelserne i § 9, stk. 15, gælder kun
for herboende udlændinge med tidsubegrænset opholdstilladelse, der er omfattet
af udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra e.
Formålet med de overførte betingelser er at sikre, at udlændinge, der er meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse efter tidligere og lempeligere regler, for at opnå
ægtefællesammenføring skal have den samme tilknytning til det danske samfund
som udlændinge, der meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse efter nyere og
skærpede regler.
En af de overførte betingelser er bl.a., at der kun, medmindre ganske særlige
grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derimod, kan gives opholds-
tilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 1, såfremt den herboende person ikke er idømt ube-
tinget straf af mindst 60 dages fængsel for overtrædelse af straffelovens kapitel
12 eller 13 eller §§ 210, 216 og 222-224, § 225, jf. § 216, eller §§ 244-246. Dette
følger af udlændingelovens § 9, stk. 15, nr. 2.
Reglerne om de overførte betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse er
senest ændret ved lov nr. 742 af 8. juni 2018 om ændring af udlændingeloven
(Reform af reglerne om ægtefællesammenføring med nyt integrationskrav i stedet
for tilknytningskravet, skærpet boligkrav m.v.), så de afspejler de gældende betin-
gelser for tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændingelovens § 11, stk. 3 og 4.
Det betyder bl.a., at der er tilføjet en række yderligere henvisninger til straffelo-
vens bestemmelser om bl.a. forbrydelser i familieforhold, seksualforbrydelser og
voldsforbrydelser i § 9, stk. 15, nr. 2.
4.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for at have begået bl.a. forbrydelser i
familieforhold, seksualforbrydelser og voldsforbrydelser er til hinder for tidsube-
grænset opholdstilladelse, jf. afsnit 3.1.1. Det er som udgangspunkt også til hinder
for ægtefællesammenføring, hvilket skal ses i lyset af, at herboende udlændinge
bør bidrage til ægtefællens integration på bedst tænkelige måde.
Det foreslås, at det som udgangspunkt heller ikke skal være muligt at få ægtefæl-
lesammenføring, hvis man er idømt ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for
at have begået psykisk vold i nære relationer efter den foreslåede bestemmelse i
Side
8/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
straffelovens § 243 i lovforslag nr. L X om ændring af straffeloven, retsplejeloven,
lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig
bestemmelse om psykisk vold), fremsat af justitsministeren den X.
Forslaget indebærer, at det fremover normalt også vil være til hinder for ægtefæl-
lesammenføring med herboende udlændinge, der ikke er nordiske statsborgere
eller flygtninge m.fl., hvis den herboende udlænding er idømt straf af mindst 60
dages fængsel for at have overtrådt den foreslåede bestemmelse i straffelovens §
243.
Set i sammenhæng med, at det også foreslås, at mindst 60 dages fængsel for
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243 skal være til
hinder for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. afsnit 3.2, vil betingel-
serne for tidsubegrænset opholdstilladelse og de overførte betingelser i udlæn-
dingelovens § 9, stk. 15, være overensstemmende.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.
5. Karensperiode ved familiesammenføring og au pair-ophold
5.1. Gældende ret
5.1.1. 10-årig karensperiode for visse straffelovsovertrædelser ved ansøgning om
familiesammenføring
Det følger af udlændingelovens § 9, stk. 13, at opholdstilladelse efter § 9, stk. 1,
nr. 1 (ægtefællesammenføring), medmindre ganske særlige grunde, herunder
hensynet til familiens enhed, taler derfor, ikke kan gives, såfremt den herboende
person inden for en periode på 10 år inden tidspunktet for afgørelsen for et eller
flere forhold begået mod en ægtefælle eller samlever ved endelig dom er idømt
betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetligt retsfølge, der inde-
bærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter, for overtrædelse af straffelovens § 213,
§ 216, stk. 1, § 225, jf. § 216, stk. 1, § 233, stk. 1 og 2, §§ 233 a, 237, 244-246, 250,
260, 261, 262 a eller 266.
Det følger af udlændingelovens § 9, stk. 23, at opholdstilladelse efter § 9, stk. 1,
nr. 2 (børnesammenføring), medmindre ganske særlige grunde, herunder hensy-
net til familiens enhed, taler derfor, ikke kan gives, såfremt den i Danmark fastbo-
ende person eller dennes ægtefælle eller samlever inden for en periode på 10 år
inden tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold begået mod et eller flere
mindreårige børn ved endelig dom er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for friheds-
berøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karak-
ter, for overtrædelse af straffelovens § 210, stk. 1 eller 3, jf. stk. 1, §§ 213, 215,
216, 218, 219, 222, 223, § 224, stk. 1, § 225, jf. §§ 216, 218, 219, 222, 223 eller §
224, stk. 1, §§ 226, 232, § 233, stk. 1 og 2, §§ 233 a, 235, 237, 244-246, 250, 260,
261, § 262 a, stk. 2, eller § 266.
Side
9/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
De nævnte bestemmelser om, at en udlænding, der er idømt frihedsstraf for over-
trædelse af visse nærmere bestemte straffelovsovertrædelser, normalt er afskåret
fra at få familiesammenføring i 10 år, blev indført ved lov nr. 427 af 9. juni 2004
om ændring af udlændingeloven og integrationsloven (Ændring af reglerne om
familiesammenføring med børn, herunder begrænsning af adgangen til familie-
sammenføring med børn for personer, der er dømt for seksuelle overgreb eller
vold m.v. mod børn, skærpelse af betingelserne for opholdstilladelse til udenland-
ske religiøse forkyndere m.v., begrænsning af adgangen til ægtefællesammenfø-
ring for personer, der er dømt for vold m.v. mod en tidligere ægtefælle eller sam-
lever, m.v.).
Det fremgår bl.a. af forarbejderne til udlændingelovens § 9, stk. 10 (nu § 9, stk.
13), jf. lovforslag nr. L 171 om ændring af udlændingeloven og integrationsloven,
fremsat den 20. februar 2004 af integrationsministeren (Folketingstidende 2003-
04, tillæg A, L 171 som fremsat, side 6201 ff.), at formålet med bestemmelsen er
at mindske risikoen for, at udlændinge, som kommer hertil som led i en ægtefæl-
lesammenføring
og som kan være i en yderst sårbar situation, bl.a. som følge af
deres stærke afhængighed af den herboende person og manglende indblik i skik
og brug her i landet
udsættes for vold m.v. fra herboende personer, som tidlige-
re er blevet dømt for at have udvist en sådan adfærd over for tidligere ægtefæller
og samlevere. Indskrænkningen i visse herboende personers adgang til her i lan-
det at opnå ægtefællesammenføring med en udlænding var således begrundet i
hensynet til beskyttelsen af ansøgerens liv og personlige integritet, herunder hen-
synet til den pågældendes integrationsmuligheder.
Det fremgår af betænkning over lovforslaget, afgivet den 11. maj 2004 af Udvalget
for Udlændinge- og Integrationspolitik, jf. Folketingstidende 2003-04, tillæg B,
betænkning til lovforslag nr. L 171, side 1682 ff., at der var et ønske om at udvide
beskyttelsen af børn mod fremtidige seksuelle overgreb eller anden personfarlig
kriminalitet ved bl.a. at indføre en karensperiode på 10 år for familiesammenfø-
ring med børn, hvis den herboende person eller dennes ægtefælle eller samlever
er idømt frihedsstraf for seksuelle overgreb eller anden personfarlig kriminalitet
mod mindreårige børn.
5.1.2. 10-årig karensperiode for visse straffelovsovertrædelser ved ansøgning om
au pair-opholdstilladelse
Efter udlændingelovens § 9 j, stk. 7, kan opholdstilladelse efter § 9 j, stk. 1 (au
pair-ophold), ikke, medmindre særlige grunde taler derfor, gives, hvis værtsperso-
nen eller dennes ægtefælle eller samlever inden for en periode på 10 år inden
tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold begået mod en person, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, ved endelig dom er idømt
betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der inde-
bærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter, for overtrædelse af straffelovens § 216,
Side
10/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
stk. 1, § 225, jf. § 216, stk. 1, § 233, stk. 1 og 2, §§ 233 a, 237, 244-246, 250, 260,
261, § 262 a eller 266.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 505 af 6. juni 2007 om ændring af udlæn-
dingeloven (Styrkelse af indsatsen mod misbrug af au pair-ordningen). Det frem-
går af afsnit 2 i lovforslag nr. L 198 af 28. marts 2007 (Folketingstidende 2006-07,
tillæg A, L 198 som fremsat, side 6975 ff.), at reglen blev indsat for at give unge
udlændinge, der kommer her til landet som led i et au pair-ophold, trygge rammer
for deres ophold i Danmark. Endvidere mindskes risikoen for, at udlændinge, der
kommer her til landet på et au pair-ophold, udsættes for vold m.v. fra en person i
værtsfamilien. Ligeledes vil værtsfamilier til au pairs, der allerede er meddelt op-
holdstilladelse her i landet, få en tilskyndelse til ikke at udsætte en au pair for vold
m.v., da de ellers risikerer at blive afskåret fra i en 10-årig periode at være værts-
familie for en ny au pair.
5.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Formålet med karensreglerne er at beskytte ægtefæller og børn samt au pairs fra
herboende personer, som tidligere er idømt frihedsstraf for at have overtrådt
visse nærmere angivne bestemmelser i straffeloven.
Karensreglerne indeholder i dag henvisninger til straffelovsovertrædelser, der
omfatter forbrydelser i familieforhold, seksualforbrydelser, voldsforbrydelser,
forbrydelser mod den personlige frihed samt freds- og æreskrænkelser.
Det udløser således i dag normalt en karensperiode på 10 år, bl.a. hvis man
idømmes frihedsstraf for straffelovsovertrædelser, der vedrører vold, jf. straffelo-
vens §§ 244-246.
På linje hermed foreslås det, at det også skal kunne udløse en karensperiode på
10 år i forbindelse med en ansøgning om familiesammenføring og for au pair-
værtspersoner, så det fremover heller ikke er muligt at få ægtefælle- eller børne-
sammenføring eller en au pair til Danmark i 10 år, hvis den herboende er idømt
frihedsstraf for psykisk vold mod en tidligere ægtefælle, mindreårige børn eller en
tidligere au pair, jf. den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243 i lovforslag
nr. L X om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud
og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold),
fremsat af justitsministeren den X.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
6. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentli-
ge.
Lovforslaget har ingen eller yderst begrænsede økonomiske eller implemente-
ringsmæssige konsekvenser for det offentlige. Eventuelle merudgifter finansieres
inden for de eksisterende rammer.
Side
11/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
8. Administrative konsekvenser for borgere.
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget berører ikke udlændinge, der har ret til ophold på baggrund af EU-
reglerne om fri bevægelighed.
Det bemærkes, at udvisning af en udlænding, som er omfattet af EU-reglerne, kun
kan ske i overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne gælder for
begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf. udlændingelovens § 26 b.
11. Hørte myndigheder mv.
Lovforslaget har i perioden fra den 7. december 2018 til den 4. januar 2019 været
i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet (advokatsamfundet), Ankestyrelsen, Amnesty International, Barnets
Tarv Nu, Børnesagens Fællesråd, Bryd Tavsheden, Børnerådet, Børns Vilkår, Cen-
ter for Voldsramte, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danmarks Biblio-
teksforening, Danske Rederier, Danmarks Rejsebureau Forening, Danner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Kvindesamfund, Dansk Psyki-
atrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Stal-
king Center, Danske Advokater, Danske Familieadvokater, Den Danske Dommer-
forening, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske
Kirke i Danmark, Det Kriminalpræventive Råd, DIGNITY
Dansk Institut Mod Tor-
tur, Dialog mod vold, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimina-
tion (DRC), Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Etnisk Ung, Exit-
cirklen, Finans Danmark (Finansrådet), Folkehøjskolernes Forening i Danmark,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen Far til Støtte for
Børn og Forældre, Foreningen mor, ForældreLANDSforeningen FBU, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Færøernes Lands-
styre, Gadejuristen, Godfar, Hjælp Voldsofre, Naalakkersuisut (Grønlands Selvsty-
re), HK/Danmark, Indvandrermedicinsk klinik, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, Justitia, KL, Kvinderådet,
Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvinfo, Landsforeningen Adoption & Sam-
fund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisation af kvindekrisecen-
tre (LOKK), Landsforeningen for Voldsramte Kvinder, Landsforeningen KRIM,
Landsforeningen Børn og Samvær, Landsforeningen for børn og forældre, Lev
Side
12/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
1984940_0013.png
uden Vold, Mary Fonden, Mellemfolkeligt Samvirke, Mødrehjælpen, OAK Founda-
tion Denmark, Offerrådgivningerne i Danmark, Odense Universitetshospital,
Plums Fond for Fred, økologi og bæredygtighed, PRO-Vest, Præsidenten for Ven-
stre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Red Barnet, Red-Safehouse, Refu-
gees Welcome, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rå-
det for Etniske Minoriteter, Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen, samtlige
byretter, SOS mod Racisme, Udlændingenævnet, Work-live-stay southern Den-
mark, Ældresagen, Ægteskab uden grænser, Aarhus Erhverv / International Com-
munity og 3F.
12. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Ingen
Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget berører ikke udlændinge, der har
ret til ophold på baggrund af EU-reglerne om fri
bevægelighed.
Udvisning af en udlænding, som er omfattet af
EU-reglerne, kan kun ske i overensstemmelse
med de principper, der efter EU-reglerne gæl-
der for begrænsning af retten til fri bevægelig-
hed, jf. udlændingelovens § 26 b.
JA
NEJ
X
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtigelser
(sæt X)
Side
13/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9, stk. 13, kan der ikke
gives opholdstilladelse efter § 9, stk. 1, nr. 1 (ægtefællesammenføring), medmin-
dre ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor,
såfremt den herboende person inden for en periode på 10 år inden tidspunktet
for afgørelsen for et eller flere forhold begået mod en ægtefælle eller samlever
ved endelig dom er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden straffe-
retligt retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en
lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter, for overtræ-
delse af straffelovens § 213, § 216, stk. 1, § 225, jf. § 216, stk. 1, § 233, stk. 1 og 2,
§§ 233 a, 237, 244-246, 250, 260, 261, 262 a eller 266.
Bestemmelsen indebærer, at der gælder en 10-årig karensperiode inden for hvil-
ken, der som udgangspunkt ikke kan gives familiesammenføring på grundlag af
ægteskab eller fast samliv af længere varighed, hvis den herboende person ved
endelig dom er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for de angivne
former for kriminalitet begået mod en tidligere ægtefælle eller samlever.
Udlændingelovens § 9, stk. 13, henviser til en række specifikke bestemmelser i
straffeloven, der ved overtrædelse kan medføre en sådan 10-årig karensperiode.
Det foreslås, at
§ 9, stk. 13,
udvides således, at den foreslåede nye bestemmelse i
straffelovens § 243 i lovforslag nr. L X om ændring af straffeloven, retsplejeloven,
lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig
bestemmelse om psykisk vold), fremsat af justitsministeren den X, også omfattes
af bestemmelsen.
Forslaget indebærer, at der fremover heller ikke kan meddeles opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, medmindre ganske særlige grunde taler
derfor, såfremt den i Danmark fastboende person inden for en periode på 10 år
inden tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold begået mod en tidligere
ægtefælle eller samlever ved endelig dom er idømt betinget eller ubetinget fri-
hedsstraf for overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243
om psykisk vold. Tilsvarende gælder, hvis den pågældende idømmes en anden
strafferetlig retsfølge for at have overtrådt den foreslåede bestemmelse i straffe-
lovens § 243 og ville være idømt frihedsstraf, hvis ikke der var idømt en anden
strafferetlig retsfølge.
Side
14/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændingelovens § 9, stk. 15, indeholder de såkaldte overførte betingelser for
tidsubegrænset opholdstilladelse ved ansøgninger om ægtefællesammenføring.
De overførte betingelser i § 9, stk. 15, finder anvendelse for herboende udlændin-
ge med tidsubegrænset opholdstilladelse, der er omfattet af § 9, stk. 1, nr. 1, litra
e (udlændinge, der ikke er flygtninge eller har beskyttelsesstatus m.fl.).
Det følger af § 9, stk. 15, nr. 2, at ægtefællesammenføring efter § 9, stk. 1, nr. 1,
litra e, medmindre ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed
taler derimod, kun kan gives, såfremt den herboende person ikke er idømt ube-
tinget straf af mindst 60 dages fængsel for overtrædelse af straffelovens kapitel
12 eller 13 eller §§ 210, 216 og 222-224, § 25, jf. § 216, eller §§ 244-246.
Det foreslås, at
§ 9, stk. 15, nr. 2,
ændres således, at den foreslåede nye bestem-
melse i straffelovens § 243 også omfattes af bestemmelsen.
Forslaget indebærer, at ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for overtræ-
delse af den foreslåede nye bestemmelse om psykisk vold i straffelovens § 243
fremover vil kunne være til hinder for, at den pågældende herboende udlænding
kan få ægtefællesammenføring.
Det fremgår af udlændingelovens § 9, stk. 23, at opholdstilladelse efter § 9, stk. 1,
nr. 2 (børnesammenføring), medmindre ganske særlige grunde, herunder hensy-
net til familiens enhed, taler derfor, ikke kan gives, såfremt den i Danmark fastbo-
ende person eller dennes ægtefælle eller samlever inden for en periode på 10 år
inden tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold begået mod et eller flere
mindreårige børn ved endelig dom er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for friheds-
berøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karak-
ter, for overtrædelse af straffelovens § 210, stk. 1 eller 3, jf. stk. 1, §§ 213, 215,
216, 218, 219, 222, 223, § 224, stk. 1, § 225, jf. §§ 216, 218, 219, 222, 223 eller §
224, stk. 1, §§ 226, 232, § 233, stk. 1 og 2, §§ 233 a, 235, 237, 244-246, 250, 260,
261, § 262 a, stk. 2, eller § 266.
Bestemmelsen indebærer, at der gælder en 10-årig karensperiode inden for hvil-
ken, der som udgangspunkt ikke kan meddeles familiesammenføring med børn,
hvis den herboende person eller dennes ægtefælle eller samlever ved endelig
dom er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsføl-
ge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for de angivne former
for kriminalitet begået mod mindreårige børn.
Udlændingelovens § 9, stk. 23, henviser således til en række specifikke bestem-
melser i straffeloven, der ved overtrædelse kan medføre en sådan 10-årig karens-
periode.
Det foreslås, at
§ 9, stk. 23,
udvides således, at den foreslåede nye bestemmelse i
straffelovens § 243 også omfattes af bestemmelsen.
Side
15/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
Forslaget indebærer, at der fremover heller ikke kan meddeles opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, medmindre ganske særlige grunde taler
derfor, såfremt den i Danmark fastboende person eller dennes ægtefælle eller
samlever inden for en periode på 10 år inden tidspunktet for afgørelsen for et
eller flere forhold begået mod et eller flere mindreårige børn ved endelig dom er
idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af den foreslåede
bestemmelse i straffelovens § 243 om psykisk vold. Tilsvarende gælder, hvis den
pågældende idømmes en anden strafferetlig retsfølge for at have overtrådt den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243 og ville være idømt frihedsstraf, hvis
ikke der var idømt en anden strafferetlig retsfølge.
Efter udlændingelovens § 9 j, stk. 7, kan opholdstilladelse efter § 9 j, stk. 1 (au
pair-ophold), ikke, medmindre særlige grunde taler derfor, gives, hvis værtsperso-
nen eller dennes ægtefælle eller samlever inden for en periode på 10 år inden
tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold begået mod en person, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, ved endelig dom er idømt
betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der inde-
bærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter, for overtrædelse af straffelovens § 216,
stk. 1, § 225, jf. § 216, stk. 1, § 233, stk. 1 og 2, §§ 233 a, 237, 244-246, 250, 260,
261, § 262 a eller 266.
Det foreslås, at
§ 9 j, stk. 7,
ændres således, at den også omfatter den foreslåede
nye bestemmelse i straffelovens § 243.
Forslaget indebærer, at der som udgangspunkt ikke kan gives opholdstilladelse til
en au pair, hvis værtspersonen eller dennes ægtefælle eller samlever inden for en
periode på 10 år inden tidspunktet for afgørelsen for et eller flere forhold begået
mod en person, der på gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, ved
endelig dom er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243 om psykisk vold. Tilsvarende gæl-
der, hvis den pågældende idømmes en anden strafferetlig retsfølge for at have
overtrådt den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243 og ville være idømt
frihedsstraf, hvis ikke der var idømt en anden strafferetlig retsfølge.
Udlændingelovens § 11 regulerer betingelserne for at få tidsubegrænset opholds-
tilladelse. Det følger af § 11, stk. 3, nr. 3, at der, medmindre der er grundlag for at
inddrage opholdstilladelsen efter § 19, kan meddeles tidsubegrænset opholdstil-
ladelse til en udlænding over 18 år, hvis udlændingen ikke er idømt ubetinget
straf af mindst 60 dages fængsel for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller
13 eller §§ 210, 216 og 222-224, § 225, jf. § 216, eller §§ 244-246.
Det foreslås, at den foreslåede nye bestemmelse i straffelovens § 243 omfattes af
udlændingelovens
§ 11, stk. 3, nr. 3.
Ændringen indebærer, at en udlænding, der er idømt ubetinget straf af mindst 60
dages fængsel for overtrædelse af den foreslåede nye bestemmelse i straffelo-
Side
16/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
vens § 243 fremover vil være udelukket fra at opnå tidsubegrænset opholdstilla-
delse.
Til nr. 2
Efter udlændingeloven kan udlændinge udvises, hvis de idømmes ubetinget fri-
hedsstraf for nærmere bestemte overtrædelser af navnlig straffeloven. Det gæl-
der uanset frihedsstraffens længde og varigheden af udlændingens ophold i Dan-
mark, jf. udlændingelovens § 22, nr. 4-8, § 23, nr. 1, og § 24, nr. 1.
Det følger således af den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 22, nr. 6,
at en udlænding kan udvises, hvis udlændingen efter bestemmelser i straffelovens
kapitel 12 og 13 eller efter straffelovens § 119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1.
pkt., § 123, § 136, § 180, § 181, § 183, stk. 1 og 2, § 183 a, § 184, stk. 1, § 186, stk.
1, § 187, stk. 1, § 193, stk. 1, § 208, stk. 1, § 210, stk. 1 og 3, jf. stk. 1, § 215, § 216,
§ 222, § 225, jf. §§ 216 og 222, § 226, § 235, § 237, § 244, § 245, § 245 a, § 246, §
250, § 252, stk. 1 og 2, § 261, stk. 2, § 262 a, § 276, jf. § 286, § 276 a, jf. § 286, §§
278-283, jf. § 286, § 279, jf. § 285, hvis forholdet angår socialt bedrageri, § 288, §
289, § 289 a, § 290, stk. 2, § 291, stk. 1, jf. stk. 4, eller § 291, stk. 2, idømmes ube-
tinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter.
Det foreslås, at udlændingelovens
§ 22, nr. 6,
udvides, således at bestemmelsen
også omfatter den nye foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243 om psykisk
vold i nære relationer i lovforslag nr. L X om ændring af straffeloven, retsplejelo-
ven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig
bestemmelse om psykisk vold), fremsat af justitsministeren den X.
Ændringen indebærer, at en udlænding
uanset varigheden af udlændingens
ophold her i landet og uanset den pågældendes opholdsgrundlag
kan udvises,
hvis den pågældende idømmes ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243 om psykisk vold. Tilsvarende gæl-
der, hvis den pågældende idømmes en anden strafferetlig retsfølge for at have
overtrådt den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243 og ville være idømt
ubetinget frihedsstraf, hvis ikke der var idømt en anden strafferetlig retsfølge.
Til nr. 3
Det følger af udlændingelovens § 25 a, stk. 1, nr. 1, at en udlænding, der ikke har
haft lovligt ophold i Danmark i længere tid end de sidste 6 måneder, kan udvises,
hvis udlændingen uden for de i §§ 22-24 nævnte tilfælde er dømt for visse nær-
mere angivne lovovertrædelser, herunder overtrædelse af straffelovens § 244,
eller udlændingen over for politiet har erkendt overtrædelsen eller er pågrebet
under eller i umiddelbar tilknytning til udøvelsen af det strafbare forhold.
Side
17/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
Det foreslås, at
§ 25 a, stk. 1, nr. 1,
udvides til også at omfatte den foreslåede nye
bestemmelse i straffelovens § 243 om psykisk vold i lovforslag nr. L X om ændring
af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning og
ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fremsat af justitsmi-
nisteren den X.
Forslaget indebærer, at der fremover vil kunne udvises, hvis udlændingen idøm-
mes en bøde efter straffelovens § 243, eller udlændingen over for politiet har
erkendt overtrædelsen eller er pågrebet under eller i umiddelbar tilknytning til
udøvelsen af det strafbare forhold.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. april 2019.
Efter lovforslag nr. L X om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om tilhold,
opholdsforbud og bortvisning og ægteskabsloven (Selvstændig bestemmelse om
psykisk vold), fremsat af justitsministeren den X, træder ændringerne af straffelo-
ven, herunder indsættelsen af den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243, i
kraft den 1. marts 2019. Ændringerne finder anvendelse på handlinger, der er
begået efter lovens ikrafttræden den 1. marts 2019.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, betyder, at udlændinge, der er idømt
ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for overtrædelse af den foreslåede nye
bestemmelse i straffelovens § 243, fra og med den 1. april 2019 vil være udeluk-
ket fra at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. den foreslåede ændring af
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 3, i lovforslagets § 1, nr. 1. Det gælder uanset,
om ansøgningen om tidsubegrænset opholdstilladelse er indgivet før lovens
ikrafttræden den 1. april 2019.
Herboende udlændinge, der er omfattet af udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1,
litra e, vil fra og med den 1. april 2019 som udgangspunkt ikke kunne få ægtefæl-
lesammenføring, hvis de er idømt ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243, jf. den foreslå-
ede ændring af udlændingelovens § 9, stk. 15, nr. 2, i lovforslagets § 1, nr. 1. Det
gælder uanset, om ansøgningen om ægtefællesammenføring er indgivet før lo-
vens ikrafttræden den 1. april 2019.
Endelig vil herboende udlændinge, som er idømt frihedsstraf efter den foreslåede
nye bestemmelse i straffelovens § 243 for et forhold begået mod en ægtefælle
eller samlever, et barn eller en au pair, fra og med den 1. april 2019 som udgangs-
punkt være afskåret fra at få meddelt opholdstilladelse til hhv. den pågældendes
samlever eller ægtefælle, børn eller en au pair, i en periode på 10 år efter, at den
pågældende ved endelig dom er straffet for overtrædelsen, jf. de foreslåede æn-
dringer af udlændingelovens § 9, stk. 13 og 23, og § 9 j, stk. 7, i lovforslagets § 1,
Side
18/19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 66: Udkast til lovforslag (Skærpelser som følge af kriminalisering af psykisk vold), fra udlændinge- og integrationsministeren
nr. 1. Det gælder uanset, om ansøgningen om opholdstilladelse er indgivet før
lovens ikrafttræden 1. april 2019.
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 2,
at de foreslåede ændrin-
ger af udlændingelovens § 22, nr. 6, og § 25 a, stk. 1, nr. 1, finder anvendelse for
lovovertrædelser, der er begået efter lovens ikrafttræden. For lovovertrædelser
begået før lovens ikrafttræden finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Det betyder, at en udlænding vil kunne udvises efter udlændingelovens § 22, nr.
6, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, hvis udlændingen idømmes ubetinget frihedsstraf
efter den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 243 for forhold, der er begået
efter lovens ikrafttræden den 1. april 2019.
Endvidere vil udlændinge, der ikke har opholdt sig her i landet i mere end de sid-
ste 5 år, kunne udvises efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens §
24, nr. 2, hvis udlændingen idømmes en betinget frihedsstraf efter den foreslåede
bestemmelse i straffelovens § 243 for forhold, der er begået efter den 1. april
2019.
I forhold til § 22, nr. 6, og § 24, nr. 2, gælder det samme, hvis udlændingen idøm-
mes en anden strafferetlig retsfølge for at have overtrådt den foreslåede be-
stemmelse i straffelovens § 243 og ville være idømt henholdsvis ubetinget eller
betinget frihedsstraf, hvis ikke der var idømt en anden strafferetlig retsfølge.
Endelig vil udlændinge kunne udvises efter udlændingelovens § 25 a, stk. 1, nr. 1,
jf. lovforslagets § 1, nr. 3, hvis overtrædelsen af den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 243 er sket efter den 1. april 2019.
Til § 3
Efter udlændingelovens § 66 gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for disse landsdele med
de afvigelser, som de særlige færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås derfor, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men ved kon-
gelig anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland med
de ændringer, som de henholdsvis færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Side
19/19