Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 59
Offentligt
1981014_0001.png
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Pas m.v.)
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1117 af 2. oktober 2017, som senest
ændret ved
[…],
foretages følgende ændringer:
1.
§ 39, stk. 5
affattes således:
»Udstedelse af særlig rejselegitimation til udlændinge, der ikke selv kan skaffe sig
pas, eller som af andre grunde har behov for et sådant dokument, kan, medmin-
dre der foreligger særlige omstændigheder, nægtes, jf. dog stk. 6,
1) hvis ansøgeren flere gange inden for de seneste år har fået udstedt ny rejselegi-
timation i anledning af, at rejselegitimationen er bortkommet,
2) hvis Udlændingestyrelsen har mistanke om, at ansøgeren i ulovlig hensigt har
forvansket eller fjernet dele af rejselegitimationen eller deri indeholdte påtegnin-
ger eller har ladet andre personer forvanske eller fjerne dele af rejselegitimatio-
nen eller deri indeholdte påtegninger,
3) hvis Udlændingestyrelsen har mistanke om, at ansøgeren har stillet eller for-
søgt at stille sin rejselegitimation til rådighed for tredjemand, eller hvis der er
begrundet mistanke om, at ansøgerens rejselegitimation er blevet benyttet til
uberettiget indrejse her i landet af en tredjemand,
4) hvis ansøgeren ved bevidst urigtige oplysninger eller svigagtig fortielse over for
Udlændingestyrelsen uretmæssigt skaffer sig en rejselegitimation eller bevirker, at
en for ansøgeren udfærdiget rejselegitimation ikke kommer til at indeholde ansø-
gers billede, virkelige navn, fødselsdato eller andre persondata, eller
5) hvis det i øvrigt skønnes nødvendigt af hensyn til den nationale sikkerhed, den
offentlige orden eller statens omdømme.«
2.
§ 39, stk. 7
affattes således:
»Nægtes udstedelse af særlig rejselegitimation efter stk. 5 eller 6, vil ansøgeren i
en periode på 5 år ikke kunne få udstedt ny rejselegitimation, medmindre der
foreligger ganske særlige omstændigheder.«
3.
§ 39, stk. 8
affattes således:
3. december 2018
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 10147
479381
Side
1/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
»Udlændingestyrelsen kan spærre dansk udstedt rejselegitimation i Det Centrale
Pasregister, såfremt
1) en udlænding er besiddelse af både dansk udstedt rejselegitimation og natio-
nalt udstedt pas og ikke ønsker at deponere den dansk udstedte rejselegitimation
eller det nationalt udstedte pas hos styrelsen, eller
2) der konstateres misbrug eller forsøg på misbrug, jf. stk. 5 og 6, af en dansk ud-
stedt rejselegitimation.«
4.
I
§ 44
indsættes som
stk. 4:
»Udlændinge- og Integrationsministeren kan fastsætte regler om betaling for
indgivelse af ansøgning om udstedelse af laissez-passer.«
§2
Stk. 1. Loven træder i kraft den [..]
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning
helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som
de henholdsvis færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Side
2/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Skærpelse af reglerne om udstedelse af særlig rejselegitimation for udlændin-
ge i Danmark
2.1. Gældende ret
2.1.1.Rejsedokumenter for flygtninge og fremmedpas til udlændinge
2.1.2.Konventionen af 28. juli 1951 om flygtninges retsstilling (flygtninge-
konventionen)
2.1.3.Konventionen af 28. september 1954 om statsløse personers rets-
stilling
2.2. Ministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
2.3.1.Nægtelse af udstedelse af særlig rejselegitimation til udlændinge
2.3.2.Periode for nægtelse af udstedelse af særlig rejselegitimation
2.3.3.Spærring af dansk udstedt rejselegitimation
3. Indførelse af gebyr for indgivelse af ansøgning om laissez-passer
3.1. Gældende ret
3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
Side
3/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
1. Indledning
Regeringen har i løbet af de seneste år taget en række initiativer for at styrke kon-
trol- og sikkerhedsindsatsen på udlændingeområdet.
Det er vigtigt, at myndighederne er i stand til at kende og kontrollere identiteten
på de udlændinge, der rejser ind og ud af Danmark, eller som allerede opholder
sig her i landet. Udlændinge her i landet, som gør brug af en falsk identitet, eller
som har ukendt baggrund, vanskeliggør myndighedernes varetagelse af en effek-
tiv kontrol på udlændingeområdet.
Rejsedokument for flygtninge (konventionspas) og fremmedpas, som i Danmark
udstedes til udlændinge, der ikke selv kan skaffe sig pas, eller som af andre grun-
de har behov for et sådan dokument, er teknisk avancerede og dermed vanskelige
at forfalske.
I visse tilfælde får udlændingemyndighederne og politiet mistanke om misbrug i
form af f.eks. udlån eller salg af identitets- eller rejselegitimation med henblik på,
at a dre perso er såkaldte ”look-alikes” skal benytte
dem. I andre tilfælde får
politiet og udlændingemyndighederne mistanke om misbrug, hvis udlændingens
rejselegitimation er blevet forvansket eller ødelagt på anden måde, f.eks. i den
hensigt at skjule rejseaktiviteter.
Regeringen har senest ved lov nr. 122 af 26. februar 2018 om ændring af udlæn-
dingeloven (Øget kontrol på udlændingeområdet) gennemført en række tiltag
med henblik på at eliminere misbrug af særlig rejselegitimation.
Lovændringen var en skærpelse af de eksisterende bestemmelser om udstedelse
af særlig rejselegitimation, som før primært blev reguleret i udlændingebekendt-
gørelsen. Formålet med lovforslaget var således at bekæmpe det misbrug med
rejselegitimation, som kunne skyldes, at det var relativt enkelt for udlændinge at
få udstedt ny rejselegitimation.
Det er imidlertid fortsat vanskeligt for myndighederne at bekæmpe dette misbrug
af særlig rejselegitimation.
Dette lovforslag har til formål yderligere at skærpe reglerne om udstedelse af
særlig rejselegitimation og derved styrke kontrolindsatsen på udlændingeområdet
ved at skabe hjemmel til at nægte at udstede rejsedokument for flygtninge og
fremmedpas til udlændinge i tilfælde, hvor der er mistanke om eller der konstate-
res misbrug af rejselegitimationen. Endvidere skabes der med forslaget mulighed
for at spærre et dansk udstedt pas i Det Centrale Pasregister, såfremt der konsta-
teres misbrug af rejselegitimationen.
Endelig lægges der med lovforslaget op til, at der skal indføres gebyr for indgivelse
af ansøgninger om laissez-passer til brug for rejser til og fra Danmark.
Side
4/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
2. Skærpelse af reglerne om udstedelse af særlig rejselegitimation for udlændin-
ge i Danmark
2.1. Gældende ret
2.1.1. Rejsedokument for flygtninge og fremmedpas til udlændinge
Efter udlændingelovens § 39, stk. 5, kan udstedelse af særlig rejselegitimation til
udlændinge, der ikke selv kan skaffe sig pas, eller som af andre grunde har behov
for et sådant dokument, medmindre der foreligger særlige omstændigheder,
nægtes, hvis ansøgeren flere gange inden for de seneste år har fået udstedt ny
rejselegitimation i anledning af, at rejselegitimationen er bortkommet, eller hvis
det skønnes nødvendigt af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige or-
den eller statens omdømme, jf. dog stk. 6.
Efter udlændingelovens § 39, stk. 6, kan udstedelse af rejsedokument for flygtnin-
ge i medfør af flygtningekonventionen af 28. juli 1951 og fremmedpas til statsløse
personer i medfør af statsløsekonventionen af 28. september 1954 om statsløse
personers retsstilling kun nægtes efter stk. 5, hvis tvingende hensyn til den natio-
nale sikkerhed eller den offentlige orden tilsiger det.
Det følger af udlændingelovens § 39, stk. 7, at nægtes udstedelse af særlig rejse-
legitimation efter stk. 5 eller 6 med henvisning til, at ansøgeren flere gange inden
for de seneste år har fået udstedt ny rejselegitimation i anledning af, at rejselegi-
timationen er bortkommet, vil ansøgeren i en periode på 5 år ikke kunne få ud-
stedt ny rejselegitimation, medmindre der foreligger ganske særlige omstændig-
heder.
Efter udlændingelovens § 39, stk. 8, kan Udlændingestyrelsen spærre en dansk
udstedt rejselegitimation i Det Centrale Pasregister, såfremt en udlænding er i
besiddelse af både dansk udstedt rejselegitimation og nationalt udstedt pas og
ikke ønsker at deponere den dansk udstedte rejselegitimation eller det nationalt
udstedte pas hos styrelsen.
Efter udlændingelovens § 39, stk. 9, kan Udlændingestyrelsen spærre et dansk
udstedt fremmedpas i Det Centrale Pasregister, såfremt indehaveren står registre-
ret som udrejst i Det Centrale Personregister.
Efter udlændingelovens § 39, stk. 10, 1. pkt., fastsætter udlændinge- og integrati-
onsministeren regler om udstedelse af særlig rejselegitimation til udlændinge, der
ikke kan skaffe sig pas, eller som af andre grunde har behov for et sådant doku-
ment.
Særlig rejselegitimation til udlændinge kan inddrages efter samme regler, som
gælder for pas til danske statsborgere, eller når grundlaget for udstedelsen er
bortfaldet.
Side
5/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
Reglerne for udstedelse af rejsedokument for flygtninge og fremmedpas fremgår
af bekendtgørelse nr. 330 af 24. april 2018 om udlændinges adgang her til landet
(udlændingebekendtgørelsen).
Udlændingestyrelsen udsteder efter udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 1, ef-
ter ansøgning rejsedokument for flygtninge til en udlænding, der har opholdstilla-
delse efter udlændingelovens § 7, stk. 1, eller § 8, stk. 1.
Udlændingestyrelsen udsteder efter udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 2, ef-
ter ansøgning fremmedpas til:
1) en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7,
stk. 2 eller 3,
2) en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 8,
stk. 2 eller 3,
3) en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 3, eller
4) en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9,
stk. 1, nr. 2, hvis én af den pågældendes forældre har opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens §§ 7 eller 8.
Efter udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 3, udstedes fremmedpas efter ansøg-
ning til en udlænding, der ikke er i stand til at skaffe sig pas eller anden rejselegi-
timation, såfremt udlændingen er meddelt:
1) tidsubegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens § 11, jf. §§ 9-9 f, 9 i-9
n, 9 p eller § 9 q, stk. 2 eller 3,
2) tidsubegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 q, stk. 8, jf. § 9 q,
stk. 1,
3) tidsbegrænset opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold efter udlæn-
dingelovens §§ 9-9 f eller 9 q,
4) opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b,
5) opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, når tilladelsen er meddelt en
udlænding, der har indgivet en ansøgning om opholdstilladelse efter udlændinge-
lovens § 7,
6) opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 4, eller
7) opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 e.
Side
6/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
Det er op til udlændingen at dokumentere, at den pågældende er forhindret i at
få udstedt et pas eller anden rejselegitimation af myndighederne i hjemlandet. En
statsløs person er ikke omfattet af dette dokumentationskrav, idet en sådan an-
søgning behandles i medfør af udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 4. Fornøden
dokumentation vil f.eks. være et skriftligt afslag på udstedelse af pas eller rejsele-
gitimation fra den udstedende myndighed i udlændingens hjemland (statsborger-
skabsland) eller fra det pågældende lands ambassade her i landet eller udlandet.
Efter udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 4, kan rejsedokument for flygtninge
og fremmedpas efter ansøgning udstedes til en udlænding, der ikke er omfattet af
stk. 1-3, når særlige grunde taler derfor.
Efter udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 5, kan udstedelse af særlig rejselegi-
timation nægtes, hvis ansøgeren flere gange inden for de seneste år har fået ud-
stedt ny rejselegitimation i anledning af, at rejselegitimationen er bortkommet,
eller hvis det skønnes nødvendigt af hensyn til den nationale sikkerhed, den of-
fentlige orden eller statens omdømme, jf. dog stk. 6.
Efter udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 6, kan rejsedokument for flygtninge
og fremmedpas kun nægtes efter stk. 5, hvis tvingende hensyn til den nationale
sikkerhed eller den offentlige orden tilsiger det.
Udlændingebekendtgørelsens § 7, stk. 3 og 4, finder ikke anvendelse på udlæn-
dinge, der har ansøgt om opholdstilladelse inden den 1. juli 2002. For disse ud-
lændinge finder bestemmelserne i § 6, stk. 3-5, i bekendtgørelse nr. 181 af 20.
marts 2001 fortsat anvendelse, jf. udlændingebekendtgørelsens § 48, stk. 9
Efter § 6, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 181 af 20. marts 2001 kan fremmedpas ud-
stedes efter ansøgning til en udlænding, der ikke er i stand til at skaffe sig pas eller
anden rejselegitimation, såfremt udlændingen er meddelt:
1) tidsubegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9,
2) tidsbegrænset opholdstilladelse med henblik på varigt ophold efter udlændin-
gelovens § 9,
3) opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 2,
4) opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 4, når tilladelsen er
meddelt en udlænding, der har indgivet en ansøgning om opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, eller
5) opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 5 eller 6.
Efter § 6, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 181 af 20. marts 2001 kan rejsedokument for
flygtninge og fremmedpas efter ansøgning udstedes til en udlænding, der ikke er
omfattet af stk. 1–3, når særlige grunde taler derfor.
Side
7/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
Gyldighedstiden for rejselegitimation efter § 7, stk. 1–3, for en udlænding, der er
fyldt 18 år og har tidsbegrænset opholdstilladelse, fastsættes til 10 år, jf. udlæn-
dingebekendtgørelsens § 8, stk. 2, 1. pkt., mens gyldighedsperioden for andre
udlændinge, der er fyldt 18 år, fastsættes således, at den senest udløber 6 måne-
der efter opholdstilladelsens udløb, jf. § 8, stk. 2, 2. pkt. For udlændinge mellem 2
og 18 år fastsættes gyldighedstiden for rejselegitimation efter § 7, stk. 1-3, til 5 år,
jf. § 8, stk. 2, 3. pkt., og for udlændinge under 2 år fastsættes gyldighedstiden for
rejselegitimation efter § 7, stk. 1-3, til 2 år, jf. § 8, stk. 2, 4. pkt. Gyldighedstiden
efter 3. og 4. pkt. fastsættes dog således, at den senest udløber 6 måneder efter
opholdstilladelsens udløb eller for udlændinge, der ikke er meddelt opholdstilla-
delse, jf. § 7, stk. 4, således, at den senest udløber på det tidspunkt, hvor formålet
med udstedelsen er tilendebragt. Når særlige grunde taler for det, kan der fast-
sættes kortere gyldighedstid end anført i 1.-5. pkt.
Udstedelse efter § 7, stk. 1 og 2, skal betinges af, at udlændingens pas eller rejse-
legitimation fra hjemlandet deponeres hos Udlændingestyrelsen. Rejselegitimati-
on udstedt efter § 7, stk. 2, nr. 4, eller § 7, stk. 3, kan inddrages, hvis udlændingen
får udstedt nationalitetspas, jf. udlændingebekendtgørelsens § 8, stk. 3.
Et rejsedokument for flygtninge giver som udgangspunkt den pågældende udlæn-
ding samme adgang til at rejse som danske statsborgere med dansk nationalitet-
spas. Passet vil dog som udgangspunkt ikke være gyldigt for rejser til hjemlandet
(statsborgerskabslandet) eller de lande, hvor den myndighed, der har givet op-
holdstilladelsen, har fundet, at udlændingen risikerer forfølgelse omfattet af ud-
lændingelovens § 7, jf. udlændingebekendtgørelsens § 8, stk. 4. Rejsedokument
for flygtninge og fremmedpas, der udstedes til udlændinge med tidsbegrænset
opholdstilladelse på grundlag af konventionsstatus eller beskyttelsesstatus, forsy-
nes med en påtegning om rejsebegrænsningen. En udlænding, der har fået ud-
stedt fremmedpas, skal i forhold til de fleste lande ansøge om visum før indrejsen,
men har herudover samme rejseadgang som udlændinge, der har fået udstedt
rejsedokument for flygtninge.
En udlænding med tidsbegrænset opholdstilladelse på grundlag af en opholdstil-
ladelse meddelt efter udlændingelovens § 7 eller 8 skal ansøge Udlændingestyrel-
sen om at få ophævet rejsebegrænsningen, hvis udlændingen ønsker at rejse til
hjemlandet eller et andet land omfattet af rejsebegrænsningen. Ansøgningen skal
bl.a. indeholde oplysninger om formålet med ophævelsen af rejsebegrænsningen,
og om udlændingen finder at kunne indrejse og opholde sig problemfrit i hjem-
landet og om baggrunden herfor.
Det følger endvidere af udlændingebekendtgørelsens § 8, stk. 15, at reglerne om
udstedelse af pas til danske statsborgere i øvrigt finder tilsvarende anvendelse.
Det følger af pasloven, jf. bekendtgørelse af lov nr. 76 af den 19. januar 2017 om
pas til danske statsborgere m.v., § 2, stk. 1, at politiet kan nægte udstedelse af pas
til en dansk statsborger eller inddrage et allerede udstedt pas i følgende tilfælde:
Side
8/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
1) når der er rejst sigtelse mod den pågældende for et strafbart forhold, som kan
antages at medføre frihedsstraf, og der på grund af sagens beskaffenhed eller den
sigtedes forhold er grund til at antage, at han vil unddrage sig ansvaret ved udrej-
se af landet eller forbliven i udlandet,
2) når den pågældende er idømt frihedsstraf, som ikke er afsonet, eller er pålagt
bødestraf eller konfiskation, som ikke er erlagt, eller for hvilken sikkerhed ikke
foreligger, og der på grund af sagens beskaffenhed eller den sigtedes forhold er
grund til at antage, at han vil unddrage sig ansvaret ved udrejse af landet eller
forbliven i udlandet,
3) når den pågældendes udrejse ville stride imod bestemmelser i lovgivningen,
der har til formål at sikre en persons tilstedeværelse her i landet, indtil han har
opfyldt ham påhvilende forpligtelser over for det offentlige eller over for private,
eller
4) når der er grund til at antage, at den pågældende har til hensigt i udlandet at
deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære eller forøge en fare for statens sik-
kerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den offentlige or-
den.
Det følger endvidere af paslovens § 5, stk. 2, nr. 3, at den, som i ulovlig hensigt
forvansker eller fjerner dele af et pas eller anden rejselegitimation eller deri inde-
holdte påtegninger, kan straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
2.1.2. Konventionen af 28. juli 1951 om flygtninges retsstilling (flygtningekonven-
tionen)
For så vidt angår udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse med konventions-
status, jf. udlændingelovens § 7, stk. 1, skal reglerne om udstedelse af rejselegiti-
mation administreres i overensstemmelse med artikel 28 i flygtningekonventio-
nen af 28. juli 1951.
Efter artikel 28 har de kontraherende stater pligt til at udstede rejsedokument til
flygtninge, der er omfattet af konventionen, og som lovligt bor inden for statens
område, til brug for rejse uden for statens område, medmindre tvingende hensyn
til den nationale sikkerhed eller den offentlige orden tilsiger andet. Formålet her-
med er at forsyne flygtningen med rejselegitimation, som kan anvendes i stedet
for nationalitetspas.
Det fremgår endvidere af artikel 28, at de kontraherende stater kan udstede så-
dant rejsedokument til enhver anden flygtning inden for deres område, og at sta-
terne navnlig velvilligt skal overveje muligheden for at udstede sådant rejsedoku-
ment til en flygtning inden for deres område, som ikke er i stand til at opnå et
rejsedokument fra det land, i hvilket de lovligt er bosat.
Side
9/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
Herudover følger det af tillægget til flygtningekonventionen, at såfremt indehave-
ren af et rejsedokument for flygtninge tager fast ophold i et andet land end det,
der har udstedt dokumentet, skal den pågældende, hvis han eller hun på ny øn-
sker at rejse, ansøge myndighederne i opholdslandet om udstedelse af nyt rejse-
dokument. Den myndighed, som udsteder det nye rejsedokument, vil skulle ind-
drage det gamle rejsedokument og tilbagesende det til den udstedende myndig-
hed.
2.1.3. Konventionen af 28. september 1954 om statsløse personers retsstilling
(statsløsekonventionen)
For så vidt angår statsløse personer, der er meddelt opholdstilladelse efter ud-
lændingelovens § 7 eller 8 (asyl), skal reglerne om udstedelse af rejselegitimation
administreres i overensstemmelse med artikel 28 i statsløsekonventionen af 28.
september 1954.
Efter artikel 28 i statsløsekonventionen har de kontraherende stater pligt til at
udstede rejsedokument for flygtninge, der er omfattet af konventionen, og som
lovligt bor inden for statens område, som sætter dem i stand til at rejse uden for
statens område, medmindre tvingende hensyn til den nationale sikkerhed eller
den offentlige orden tilsiger andet.
Det fremgår også af artikel 28, at de kontraherende stater kan udstede sådant
rejsedokument til enhver anden statsløs person inden for deres område, og at
staterne navnlig velvilligt skal overveje muligheden for at udstede sådant rejsedo-
kument til statsløse personer inden for deres område, som ikke er i stand til at
opnå et rejsedokument fra det land, i hvilket de har lovlig bopæl.
Herudover følger det af tillægget til statsløsekonventionen, at såfremt indehave-
ren af et rejsedokument bosætter sig i et andet land end det, der har udstedt do-
kumentet, skal den statsløse person, hvis han eller hun på ny ønsker at rejse og
det tidligere udstedte rejsedokumentet ikke længere er gyldigt, ansøge myndig-
hederne i bosættelseslandet om udstedelse af nyt rejsedokument. Den myndig-
hed, som udsteder det nye rejsedokument, vil skulle inddrage det gamle rejsedo-
kument og tilbagesende det til den udstedende myndighed.
2.2. Ministeriets overvejelser
Der er efter de gældende regler kun hjemmel til at nægte udstedelse af rejselegi-
timation, hvis ansøgeren flere gange inden for de seneste år har fået udstedt ny
rejselegitimation i anledning af, at rejselegitimationen er bortkommet, eller hvis
det skønnes nødvendigt af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige or-
den eller statens omdømme.
Udlændingestyrelsen oplever et ikke uvæsentligt omfang af misbrug af rejselegi-
timation i form af, at en udlændings pas fremstår med forvanskede eller fjernede
dele, eller at påtegninger i passet ses fjernet. Eksempler på dette er, at sider er
Side
10/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
blevet revet eller klippet ud, rejsebegrænsninger er fjernet eller påskrevet at være
annulleret, samt at visastickers og rejsestempler ses fjernet.
Udlændingestyrelsen formoder, at passene i nogle tilfælde beskadiges af udlæn-
dingen for at skjule, hvor længe udlændingen har opholdt sig uden for Danmark,
eller for at forsøge at kunne rejse til hjemlandet på trods af en påført rejsebe-
grænsning.
Såfremt et pas er ødelagt på den ovenfor beskrevne måde, politianmeldes udlæn-
dingen, jf. udlændingebekendtgørelsens § 8, stk. 15, jf. lov om pas til danske
statsborgere § 5, stk. 2, nr. 3, og Udlændingestyrelsen vil herefter vurdere, om
udlændingens opholdstilladelse eventuelt er bortfaldet eller muligvis skal inddra-
ges.
Der er således i dag mulighed for en strafferetlig sanktion i de tilfælde, hvor en
udlænding bevidst har ødelagt eller beskadiget sin rejselegitimation, men udlæn-
dingen har stadig mulighed for at få udstedt et nyt fremmedpas eller rejsedoku-
ment for flygtninge.
Udlændingestyrelsen oplever endvidere i praksis, at der konstateres misbrug ved
ansøgning om udstedelse af nyt pas samt misbrug af pas, der stadig er gyldige.
Styrelsen har bl.a. konstateret en stigende tendens til, at udlændinge med op-
holdstilladelse i Danmark angiver at have mistet deres pas, mens de er på ferie, og
hvor styrelsen på baggrund af sagens oplysninger har mistanke om, at passet er
blevet sat til salg eller givet til et familiemedlem med henblik på, at vedkommen-
de kan indrejse ulovligt.
Styrelsen oplever herudover, at udlændinge forsøger at få udstedt pas med en
anden persons billede, samt at der er skrevet forfalskede forlængelser i pas eller
er lavet forfalskede ophævelser af rejsebegrænsninger i pas.
2.3. Den foreslåede ordning
2.3.1. Nægtelse af udstedelse af særlig rejselegitimation til udlændinge
For at imødegå de beskrevne former for misbrug med rejselegitimation, som Ud-
lændingestyrelsen oplever, foreslås det, at hjemlen i udlændingelovens § 39, stk.
5 udvides, således at udstedelse af særlig rejselegitimation til udlændinge kan
nægtes, medmindre der foreligger særlige omstændigheder, jf. dog stk. 6, i føl-
gende tilfælde:
1) hvis ansøgeren flere gange inden for de seneste år har fået udstedt ny rejselegi-
timation i anledning af, at rejselegitimationen er bortkommet,
Side
11/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
2) hvis ansøgeren i ulovlig hensigt forvansker eller fjerner dele af rejselegitimatio-
nen eller deri indeholdte påtegninger, eller har ladet andre personer forvanske
eller fjerne dele af rejselegitimationen eller deri indeholdte påtegninger,
3) hvis Udlændingestyrelsen har mistanke om, at ansøgeren har stillet eller for-
søgt at stille sin rejselegitimation til rådighed for tredjemand, eller hvis der er
begrundet mistanke om, at ansøgerens rejselegitimation er blevet benyttet til
uberettiget indrejse her i landet af en tredjemand,
4) hvis ansøgeren ved bevidst urigtige oplysninger eller svigagtig fortielse over for
Udlændingestyrelsen uretmæssigt skaffer sig en rejselegitimation eller bevirker, at
en for ansøgeren udfærdiget rejselegitimation ikke kommer til at indeholde ansø-
gers billede, virkelige navn, fødselsdato, eller andre persondata, eller
5) hvis det skønnes nødvendigt af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentli-
ge orden eller statens omdømme.
Den foreslåede § 39, stk. 5, nr. 1 og 5, er en videreførelse af den gældende § 39,
stk. 5, og der er således ikke tilsigtet nogen ændring af den gældende praksis her-
for.
For så vidt angår den foreslåede § 39, stk. 5, nr. 2, 3 og 4, vil det bero på en kon-
kret vurdering af de samlede omstændigheder i hver enkelt sag, om der foreligger
tilstrækkelige oplysninger til at danne grundlag for en mistanke om misbrug, der
kan begrunde, at udstedelse af rejselegitimation kan nægtes.
I forhold til den foreslåede § 39, stk. 5, nr. 2, tænkes der på tilfælde, hvor en tidli-
gere udstedt dansk rejselegitimation er blevet ødelagt eller beskadiget, og hvor
Udlændingestyrelsen vurderer, at ødelæggelsen kan være udført med den hensigt
at skjule oplysninger om rejseaktiviteter. Med ulovlig hensigt forstås f.eks. forsøg
på at skjule, hvor udlændingen har opholdt sig, f.eks. ved hjemlandrejser eller ved
ophold i krigszoner, hvor længe udlændingen har opholdt sig uden for Danmark,
eller rejser til hjemlandet på trods af en påført rejsebegrænsning.
Ødelæggelse og beskadigelse omfatter f.eks. tilfælde, hvor sider er blevet revet
eller klippet ud, rejsebegrænsninger er fjernet eller påskrevet at være annullere-
de, samt hvor visastickers og rejsestempler ses fjernet.
Der vil normalt ikke kunne statueres ulovlig hensigt, hvis en eller flere sider i pas-
set er revet ud, og samtlige sider indsendes sammen med passet til styrelsen i hel
stand, således at det fortsat er muligt at se udlændingens rejseaktiviteter, eller
hvis skaderne i passet eller bortkomsten i øvrigt stemmer overens med udlændin-
gens troværdige forklaring.
Der kan endvidere være tilfælde, hvor rejselegitimationen i øvrigt er forsøgt æn-
dret ved forfalskning, f.eks. hvis der er skrevet en forlængelse af rejselegitimatio-
nens gyldighed, der ikke er foretaget af Udlændingestyrelsen.
Side
12/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
For så vidt angår den foreslåede § 39, stk. 5, nr. 3, tænkes der her på tilfælde,
hvor der er mistanke om, at rejselegitimationen er blevet stillet eller forsøgt stillet
til rådighed for tredjemand, eller hvor rejselegitimationen er blevet givet til tred-
jemand med henblik på, at vedkommende kan indrejse ulovligt. Dette kan f.eks.
være tilfældet, hvor gyldig rejselegitimation konstateres sat til salg på internettet,
eller hvor rejselegitimationen er blevet benyttet af en ukendt tredjemand til at
indrejse i Schengen-området. Dette vil tillige efter omstændighederne være til-
fældet, hvis ansøgeren mister sit pas under et familiebesøg i udlandet, og et af de
besøgte familiemedlemmer efterfølgende indrejser og ansøger om asyl i Dan-
mark. Det kan indgå som et moment i vurderingen, om ansøgeren har udvist pas-
sivitet i forhold til at forhindre tredjemands misbrug, f.eks. om ansøgeren uden
unødigt ophold har meldt sin rejselegitimation bortkommet til myndighederne.
I forhold til den foreslåede § 39, stk. 5, nr. 4, tænkes der her på tilfælde, hvor an-
søgeren har forsøgt at få udstedt rejselegitimation med urigtige oplysninger i den
hensigt, at tredjemand skal anvende rejselegitimationen, f.eks. en anden person
billede, navn, underskrift, fødselsdato eller anden persondata.
Efter den foreslåede bestemmelse vil ny rejselegitimation undtagelsesvis kunne
udstedes, hvis der foreligger særlige omstændigheder. Der er tale om en viderefø-
relse af den gældende bestemmelse.
Således kan særlige omstændigheder begrunde, at der undtagelsesvist alligevel
skal udstedes ny rejselegitimation, hvor det lægges til grund, at der har været tale
om undskyldelige omstændigheder og ikke et misbrugstilfælde. Sådanne særlige
omstændigheder, der kan begrunde, at udstedelse af ny rejselegitimation ikke
nægtes, selv om ansøgeren flere gange inden for de seneste år har fået udstedt ny
rejselegitimation som følge af rejselegitimationens bortkomst, kan f.eks. foreligge,
hvis udlændingen kan godtgøre, at passet er bortkommet ved brand. Det kan også
være tilfældet, hvis udlændingen har anmeldt, at et rejsedokument for flygtninge
eller fremmedpas er bortkommet som følge af tyveri, og politiet efterfølgende
tilvejebringer passet, uden at det i mellemtiden er blevet forsøgt misbrugt eller
misbrugt af tredjemand.
Det bemærkes, at der ved den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 39,
stk. 5, ikke er tilsigtet nogen ændring i forhold til muligheden for at påklage Ud-
lændingestyrelsens afgørelser om nægtelse af udstedelse af rejsedokument for
flygtninge og fremmedpas. Udlændingestyrelsens afgørelser om rejselegitimation
efter den foreslåede bestemmelse kan således påklages til Udlændingenævnet, jf.
udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 15, for så vidt angår afgørelser om fremmed-
pas, og til Flygtningenævnet, jf. udlændingelovens § 53 a, stk. 1, nr. 4, for så vidt
angår afgørelser om nægtelse af rejsedokument for flygtninge.
For så vidt angår udlændingelovens § 39, stk. 6, om at udstedelse af rejsedoku-
ment for flygtninge i medfør af flygtningekonventionen af 28. juli 1951 og frem-
medpas til statsløse personer i medfør af statsløsekonventionen af 28. september
Side
13/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
1954 om statsløse personers retsstilling kun kan nægtes efter stk. 5, hvis tvingen-
de hensyn til den nationale sikkerhed eller den offentlige orden tilsiger det, er der
ikke tilsigtet nogen ændring af den gældende retstilstand. Det bemærkes i den
forbindelse, at tærsklen for, hvornår mistanke om misbrug kan føre til nægtelse af
udstedelse af rejsedokumenter for flygtninge eller fremmedpas til statsløse per-
soner efter § 39, stk. 6, er højere end nægtelse efter § 39, stk. 5, idet nægtelse af
udstedelse af rejsedokumenter for flygtninge eller fremmedpas til statsløse per-
soner efter § 39, stk. 6, forudsætter tvingende hensyn til den nationale sikkerhed
eller den offentlige orden.
2.3.2. Periode for nægtelse af udstedelse
Efter den gældende § 39, stk. 7, vil udlændingen i en periode på 5 år ikke kunne få
udstedt ny rejselegitimation, medmindre der foreligger ganske særlige omstæn-
digheder, hvis udstedelse af rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas næg-
tes efter § 39, stk. 5 og 6, med henvisning til, at ansøgeren flere gange inden for
de seneste år har fået udstedt ny rejselegitimation i anledning af, at rejselegitima-
tionen er bortkommet.
Med den foreslåede bestemmelse vil en udlænding i en periode på 5 år ikke kun-
ne få udstedt ny rejselegitimation, medmindre der foreligger ganske særlige om-
stændigheder, såfremt udstedelse af rejsedokument for flygtninge eller frem-
medpas nægtes efter den foreslåede § 39, stk. 5, og stk. 6, jf. stk. 5.
Den foreslåede bestemmelse udvider således den gældende 5-årige karensperio-
de til tillige at omfatte de foreslåede nye nægtelsestilfælde i § 39, stk. 5.
Det fremgår af bemærkningerne til den gældende § 39, stk. 7, at perioden på 5 år,
hvor udlændingen ikke kan få udstedt ny rejselegitimation, medmindre der fore-
ligger ganske særlige omstændigheder, regnes fra den dag, hvor afgørelsen om
nægtelse af udstedelse af rejselegitimation er truffet.
Det fremgår videre, at en afgørelse om at nægte at udstede et rejsedokument for
flygtninge eller et fremmedpas kan gribe ind i bl.a. den pågældendes ret til re-
spekt for privat- og familieliv samt i den pågældendes ret til fri bevægelighed efter
EU-retten. På denne baggrund følger det af bestemmelsen, at Udlændingestyrel-
sen under ganske særlige omstændigheder kan udstede et rejsedokument for
flygtninge eller et fremmedpas til en udlænding med henblik på at foretage en
specifik rejse ud af landet.
Med
”ga ske særlige o stæ digheder”
forstås, at der undtagelsesvist alligevel
skal udstedes ny rejselegitimation, som udgangspunkt et laissez-passer, til en ud-
lænding med henblik på at foretage en specifik rejse ud af landet, selv om der ikke
er forløbet fem år fra tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse om nægtel-
se af rejselegitimation som følge af mistanke om misbrug. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis der opstår dødsfald eller alvorlig sygdom hos et nærtstående fami-
liemedlem. Der vil efter omstændighederne også kunne gives tilladelse til, at en
Side
14/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
person foretager en specifik rejse som led i sit arbejde, hvis det vil medføre bety-
delig ulempe eller økonomisk tab for den pågældende eller dennes arbejdsgiver,
såfremt rejsen ikke kan gennemføres.
Det bemærkes i den forbindelse, at rejselegitimation udstedt som følge af en så-
dan ganske særlig omstændighed alene skal udstedes for det tidsrum, som er
påkrævet af hensyn til rejsens varighed, og alene skal være gyldigt for rejse til de
lande, som udlændingen planlægger at transitere og opholde sig i. Rejselegitima-
tionen udstedes mod sædvanlig betaling. Rejselegitimationen skal afleveres efter
benyttelsen.
Der vil efter omstændighederne også kunne gives tilladelse til, at en person fore-
tager en specifik rejse som led i sit arbejde, hvis det vil medføre betydelig ulempe
eller økonomisk tab for den pågældende eller dennes arbejdsgiver, såfremt rejsen
ikke kan gennemføres.
Eksemplerne ovenfor er ikke udtryk for en udtømmende opremsning af tilfælde,
hvor konkrete hensyn kan tale med afgørende vægt for at tillade en udlænding at
foretage en specifik rejse, og hvor det derfor vil være berettiget at udstede et nyt
rejsedokument for flygtninge eller et nyt fremmedpas til brug for rejsen.
Der er ikke med nærværende lovforslag tilsigtet nogen ændring af den ovenfor
beskrevne praksis.
2.3.3. Spærring af dansk udstedt rejselegitimation
Efter den gældende § 39, stk. 8 i udlændingeloven, kan Udlændingestyrelsen
spærre et udstedt rejsedokument for flygtninge eller et fremmedpas i Det Centra-
le Pasregister, såfremt det konstateres, at udlændingen er i besiddelse af både et
dansk udstedt rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas og et nationalt
udstedt pas, som er udstedt efter, at udlændingen er meddelt opholdstilladelse i
Danmark, og ikke ønsker at deponere det ene pas hos styrelsen.
Det fremgår af bemærkningerne til den gældende § 39, stk. 8, at der ved spærring
af rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas i medfør af de foreslåede be-
stemmelser i udlændingelovens § 39, stk. 8 og 9, vil ske indberetning til de rele-
vante databaser, herunder Schengeninformationssystemet (SIS II) og Interpols
database for stjålne, ulovligt handlede, mistede eller ugyldiggjorte rejsedokumen-
ter. Herved sikres, at grænsemyndighederne i såvel Danmark som andre lande har
mulighed for at standse den pågældende i forbindelse med en eventuel kontrol,
der foretages ved ind- og udrejsekontrol.
Med den foreslåede § 39, stk. 8, foreslås det, at hjemlen i § 39, stk. 8, udvides til,
at Udlændingestyrelsen får mulighed for at spærre en gyldig rejselegitimation,
såfremt der konstateres misbrug af dette, jf. de foreslåede bestemmelser i § 39,
stk. 5.
Side
15/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
3. Indførelse af gebyr for indgivelse af ansøgning om laissez-passer
3.1. Gældende ret
Efter udlændingelovens § 39, stk. 10, 1. pkt., fastsætter udlændinge- og integrati-
onsministeren regler om udstedelse af særlig rejselegitimation til udlændinge, der
ikke kan skaffe sig pas, eller som af andre grunde har behov for et sådan doku-
ment.
Reglerne for udstedelse af rejsedokument for flygtninge og fremmedpas fremgår
nærmere af udlændingebekendtgørelsen som nævnt ovenfor under punkt 2.1.1.
Udstedelse af laissez-passer er ikke i dag nærmere reguleret i udlændingeloven
eller udlændingebekendtgørelsen, men følger af praksis på udlændingeområdet.
Et laissez-passer er en midlertidig rejselegitimation, som både Udlændingestyrel-
sen og Styrelsen for International Rekruttering og Integration i særlige tilfælde kan
udstede til en udlænding til brug for indrejse i Danmark eller til udrejse fra eller
tilbagerejse til Danmark, såfremt den pågældende ikke er i besiddelse af et natio-
nalitetspas eller anden gyldig rejselegitimation.
Laissez-passer er en midlertidig rejselegitimation til en specifik rejse for udlæn-
dinge, der ikke har anden rejselegitimation. Det er udlændingens eget ansvar at
sikre sig, at et laissez-passer, udstedt i Danmark, gyldigt kan anvendes som rejse-
legitimation i de lande, som udlændingen vil rejse til.
Ved udstedelse af et dansk laissez-passer garanterer Danmark, at indehaveren kan
indrejse i Danmark. Det er derfor en betingelse, at det er en udlænding, der er
meddelt opholdstilladelse, visum eller har ophold i Danmark.
Udlændingestyrelsen udsteder laissez-passer i meget begrænset omfang. Det kan
f.eks. være ved første indrejse i Danmark for et familiesammenført familiemedlem
til en herboende flygtning eller ud- og tilbagerejse for en herboende udlænding,
hvis nationalitetspas kun kan udstedes eller forlænges ved personligt fremmøde
på hjemlandets ambassade i et andet land end Danmark. Endvidere kan der f.eks.
udstedes laissez-passer i situationer, hvor en ansøger akut skal besøge udlandet,
f.eks. på grund af dokumenteret kritisk sygdom eller dødsfald i nærmeste familie.
Opholder udlændingen sig i udlandet, vil Udlændingestyrelsen eller Styrelsen for
International Rekruttering og Integration bemyndige en repræsentation i udlandet
til at udstede laissez-passer. Udstedelse af laissez-passer kræver, at udlændingen
møder personligt op, således at en dansk repræsentation eller en repræsentation,
som Danmark har indgået repræsentationsaftale med, kan foretage den fornødne
identifikation af den pågældende.
Side
16/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
Opholder udlændingen sig her i landet, kan Udlændingestyrelsen eller Styrelsen
for International Rekruttering og Integration udstede laissez-passer. Udstedelse af
laissez-passer kræver, at udlændingen møder personligt op, således at styrelserne
eller politiet kan foretage den fornødne identifikation af den pågældende.
Der kan som udgangspunkt kun bemyndiges et laissez-passer til varigheden af den
pågældende rejse, som begrunder behovet for laissez-passer. Gyldighedsperioden
begrænses mest muligt, og laissez-passer udstedes som udgangspunkt med en
varighed på 5 dage, medmindre ganske særlige grunde taler for en længere gyl-
dighed.
Efter endt brug skal laissez-passer’et
i dse des til
den udstedende myndighed.
Dette skal endvidere angives i bemyndigelsen til repræsentationen eller i forbin-
delse med udstedelsen i styrelserne.
Er ansøger ikke berettiget til laissez-passer, meddeles afslag skriftligt med be-
grundelse herfor.
Afslag på udstedelse af laissez-passer kan påklages til Udlændingenævnet (inden 8
uger efter, at ansøgeren har fået meddelelse om afgørelsen), jf. udlændingelovens
§ 52 b, stk. 1, nr. 12, og § 52 b, stk. 2, nr. 9, og til Flygtningenævnet, jf. § 53 a, stk.
1, nr. 8.
Udlændingelovens § 44 vedrører betaling for indgivelse af ansøgning om og for-
længelse af visum, udstedelse af dansk rejselegitimation til udlændinge og for
genudstedelse af opholdskort.
Efter udlændingelovens § 44, stk. 2, skal der for udstedelse af dansk rejselegitima-
tion til udlændinge og for optagelse af digitale fingeraftryk til brug for udstedelsen
betales et gebyr svarende til gebyret for udstedelse af danske pas og optagelse af
digitale fingeraftryk til brug for udstedelsen, jf. paslovens § 4 a og § 4 b.
3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Udlændingestyrelsen oplever i et ikke uvæsentligt omfang, at udlændinge, der har
søgt om laissez-passer, ikke afhenter dokumentet efter udstedelse, og at udlæn-
dinge ansøger om laissez-passer i stedet for at ansøge om et pas, fordi det er
nemmere og omkostningsfrit. Dette er ikke hensigtsmæssigt.
Endvidere er udstedelse af både fremmedpas og rejsedokument for flygtninge i
dag gebyrbelagt, jf. udlændingelovens § 44, stk. 2.
Det foreslås derfor med den foreslåede § 44, stk. 4, at udlændinge- og integrati-
onsministeren kan fastsætte nærmere regler om betaling af gebyr for indgivelse
af ansøgning om laissez-passer.
Side
17/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
Gebyret vil blive fastsat nærmere i bekendtgørelse nr. 951 af 25. juni 2018 om
indbetaling og tilbagebetaling af gebyrer for at indgive ansøgninger og klager på
områderne vedrørende familiesammenføring, tidsubegrænset opholdstilladelse
og religiøse forkyndere m.v.
4. Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser
[…]
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
[…]
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
[…]
7. Administrative konsekvenser for borgerne
[…]
8. Miljømæssige konsekvenser
[…]
9. Forholdet til EU-retten
For så vidt angår lovforslagets pkt. 1 om bekæmpelse af misbrug af rejselegitima-
tion, bemærkes det, at det følger af artikel 21 i Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF), at enhver unionsborger har ret til at færdes og
opholde sig frit på medlemsstaternes område med de begrænsninger og på de
betingelser, der er fastsat i traktaterne og i gennemførelsesbestemmelserne her-
til.
Bestemmelsen er, for så vidt angår retten til udrejse fra en medlemsstat, nærme-
re udmøntet i artikel 4 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF om
unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit
på medlemsstaternes område mv. (opholdsdirektivet).
Det følger af artikel 4, at uden at dette berører de bestemmelser for rejsedoku-
menter, der gælder ved national grænsekontrol, har alle unionsborgere samt de-
res familiemedlemmer, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, som er i besid-
delse af et gyldigt identitetskort eller pas, ret til at forlade en medlemsstats områ-
de for at rejse til en anden medlemsstat.
Unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til indrejse i en medlemsstat er
nærmere udmøntet i opholdsdirektivets artikel 5, mens retten til ophold i en an-
den medlemsstat er reguleret i direktivets kapitel III og IV. Det følger heraf, at
Side
18/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
unionsborgere og deres familiemedlemmer har ret til at indrejse og tage ophold i
andre medlemsstater i indtil tre måneder.
Under nærmere betingelser har unionsborgere og deres familiemedlemmer ret til
at opholde sig i andre medlemsstater i mere end tre måneder.
Medlemsstaterne kan begrænse den frie bevægelighed og ophold for en unions-
borger eller et familiemedlem uanset nationalitet af hensyn til den offentlige or-
den, sikkerhed eller sundhed, jf. opholdsdirektivets artikel 27, stk. 1. Efter op-
holdsdirektivets artikel 27, stk. 2, skal foranstaltninger truffet af hensyn til den
offentlige orden eller sikkerhed være i overensstemmelse med proportionalitets-
princippet og kan udelukkende begrundes i vedkommendes personlige adfærd.
En afgørelse om at nægte at udstede rejsedokument for flygtninge eller et frem-
medpas udgør et indgreb i retten til fri bevægelighed for tredjelandsstatsborgere,
som har lovligt ophold i Danmark som familiemedlem til en unionsborger, og som
ønsker at udrejse til en anden medlemsstat, og kan derfor kun ske i overens-
stemmelse med bl.a. betingelserne i opholdsdirektivets artikel 27, stk. 2.
De i pkt. 2.3. anførte hensyn bag de foreslåede ordninger er efter Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse omfattet af hensynene til offentlig orden og
sikkerhed i EU-rettens forstand. Det er endvidere Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriets opfattelse, at de foreslåede ordninger ikke går videre end nødvendigt
for at varetage disse hensyn.
Det bemærkes i den forbindelse, at vurderingen af, om en persons formodede
deltagelse i aktiviteter i udlandet kan indebære eller forøge en fare for statens
sikkerhed, en væsentlig trussel mod den offentlige orden, eller skade statens om-
dømme, vil bero på et konkret skøn i hvert enkelt tilfælde.
Det bemærkes i øvrigt, at ordningerne indeholder en række undtagelsesmulighe-
der.
Herudover giver den foreslåede ordning mulighed for, at Udlændingestyrelsen
under ganske særlige omstændigheder alligevel kan udstede rejselegitimation og
give tilladelse til at foretage en specifik rejse til en person, som er blevet nægtet
udstedelse af rejselegitimation, ligesom Udlændingestyrelsen har mulighed for i
det konkrete tilfælde at undlade at træffe afgørelse om afslag på en ansøgning om
rejselegitimation.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesti Nu, Amnesty International, Ankesty-
relsen, Asylret, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide,
Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgi-
verforening, Danske Advokater, Danske Universiteter, Den Danske Dommerfor-
Side
19/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
1981014_0020.png
ening, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i
Danmark, DIGNITY
Dansk Institut mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivnings-
centret om Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrel-
sen, Finansrådet, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, FOA
Fag og Arbejde, Foreningen af fængsels- og arresthuspræster, Foreningen af Soci-
alchefer i Danmark, Foreningen af statsforvaltningsjurister, Foreningen af Udlæn-
dingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, HK Danmark, HK/kommunal, Indvan-
drermedicinsk Klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Insti-
tut for Menneskerettigheder, Justitia, Kirkernes Integrationstjeneste, KL, Knud
Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kriminalforsorgsforeningen, Kristelig Fagbevæ-
gelse, Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), Kø-
benhavns Byret, Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af For-
svarsadvokater, Landsforeningen af kvindekrisecentre
LOKK, Mellemfolkeligt
Samvirke, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), Plums Fond for fred, økologi og
bæredygtighed (Tidl. Fredsfonden), PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk For-
ening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet
for Socialt Udsatte, Samtlige byretter, SOS mod Racisme, Statsforvaltningen, Sø-
og Handelsretten, TABUKA, Tilsynet med Efterretningstjenesterne, Udlændinge-
nævnet, UNHCR Regional Representation for Northern Europe, UNICEF Danmark,
Work-live-stay southern Denmark, Ægteskab uden grænser, Ældresagen, Aarhus
Erhverv / International Community, 3 F.
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/
Mindreudgifter
[…]
Negative konsekvenser/
Merudgifter
[…]
Økonomiske
konsekvenser
for
stat,
kommuner
og regioner
Administrati-
ve
konse-
kvenser for
stat,
kom-
muner
og
regioner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervs-
livet
Administrati-
ve
konse-
kvenser for
erhvervslivet
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
Side
20/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
1981014_0021.png
Administra-
tive konse-
kvenser for
borgerne
Miljømæssi-
ge
konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Overimple-
mentering af
EU-retlige
minimums-
forpligtelser
[…]
[…]
[…]
[…]
[…]
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 39, stk. 5, kan udstedelse
af særlig rejselegitimation til udlændinge, der ikke selv kan skaffe sig pas, eller
som af andre grunde har behov for et sådant dokument, medmindre der forelig-
ger særlige omstændigheder, nægtes, hvis ansøgeren flere gange inden for de
seneste år har fået udstedt ny rejselegitimation i anledning af, at rejselegitimatio-
nen er bortkommet, eller hvis det skønnes nødvendigt af hensyn til den nationale
sikkerhed, den offentlige orden eller statens omdømme, jf. dog stk. 6.
Med den foreslåede ændring af
§ 39, stk. 5,
udvides den eksisterende hjemmel,
således at udstedelse af særlig rejselegitimation til udlændinge kan nægtes,
medmindre der foreligger særlige omstændigheder, jf. dog stk. 6, i følgende til-
fælde:
1) hvis ansøgeren flere gange inden for de seneste år har fået udstedt ny rejselegi-
timation i anledning af, at rejselegitimationen er bortkommet,
2) hvis ansøgeren i ulovlig hensigt forvansker eller fjerner dele af rejselegitimatio-
nen eller deri indeholdte påtegninger eller har ladet andre personer forvanske
eller fjerne dele af rejselegitimationen eller deri indeholdte påtegninger,
3) hvis Udlændingestyrelsen har mistanke om, at ansøgeren har stillet eller for-
søgt at stille sin rejselegitimation til rådighed for tredjemand, eller hvis der er
begrundet mistanke om, at ansøgerens rejselegitimation er blevet benyttet til
uberettiget indrejse her i landet af en tredjemand,
Side
21/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
4) hvis ansøgeren ved bevidst urigtige oplysninger eller svigagtig fortielse over for
Udlændingestyrelsen uretmæssigt skaffer sig en rejselegitimation eller bevirker, at
en for ansøgeren udfærdiget rejselegitimation ikke kommer til at indeholde ansø-
gers billede, virkelige navn, fødselsdato, eller andre persondata, eller
5) hvis det skønnes nødvendigt af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentli-
ge orden eller statens omdømme.
For så vidt angår den foreslåede § 39, stk. 5, nr. 1, er dette en videreførelse af den
gældende § 39, stk. 5, og der er således ikke tilsigtet nogen ændring af den gæl-
dende praksis.
Efter gældende praksis, beror det på en konkret vurdering af de samlede om-
stændigheder i hver enkelt sag, om der foreligger tilstrækkelige oplysninger til at
danne grundlag for en mistanke om misbrug, der kan begrunde, at udstedelse af
rejselegitimation kan nægtes.
Det forudsættes, at der i almindelighed vil være tilstrækkeligt grundlag for mis-
tanke om misbrug, hvis en udlænding to gange inden for en periode på fem år har
fået udstedt ny rejselegitimation med den begrundelse, at rejselegitimationen er
bortkommet.
Efter den foreslåede § 39, stk. 5, nr. 2, kan udstedelse af særlig rejselegitimation
nægtes udstedt, hvis ansøgeren i ulovlig hensigt forvansker eller fjerner dele af
rejselegitimationen eller deri indeholdte påtegninger, eller har ladet andre perso-
ner forvanske eller fjerne dele af rejselegitimationen eller deri indeholdte påteg-
ninger.
Her tænkes der på tilfælde, hvor en tidligere udstedt dansk rejselegitimation er
blevet ødelagt eller beskadiget, og hvor Udlændingestyrelsen vurderer, at øde-
læggelsen kan være udført med den hensigt at skjule oplysninger om rejseaktivi-
teter. Med ulovlig hensigt forstås f.eks. forsøg på at skjule, hvor udlændingen har
opholdt sig, f.eks. hjemlandsrejser eller ophold i krigszoner, hvor længe udlændin-
gen har opholdt sig uden for Danmark, eller rejser til hjemlandet på trods af en
påført rejsebegrænsning. Ødelæggelse og beskadigelse omfatter f.eks. tilfælde,
hvor sider er blevet revet eller klippet ud, rejsebegrænsninger er fjernet eller på-
skrevet at være annullerede, samt hvor visastickers og rejsestempler ses fjernet.
Der vil normalt ikke kunne statueres ulovlig hensigt, hvis en eller flere sider i pas-
set er revet ud, og samtlige sider indsendes sammen med passet til styrelsen i hel
stand, således at det fortsat er muligt at se udlændingens rejseaktiviteter, eller
hvis skaderne i passet eller bortkomsten i øvrigt stemmer overens med udlændin-
gens troværdige forklaring.
Der kan endvidere være tilfælde, hvor rejselegitimationen i øvrigt er forsøgt æn-
dret ved forfalskning, f.eks. hvis der er skrevet en forlængelse af rejselegitimatio-
nens gyldighed, der ikke er foretaget af Udlændingestyrelsen.
Side
22/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
Efter den foreslåede § 39, stk. 5, nr. 3, kan udstedelse af særlig rejselegitimation
nægtes udstedt, hvis Udlændingestyrelsen har mistanke om, at ansøgeren har
stillet eller forsøgt at stille sin rejselegitimation til rådighed for tredjemand, eller
hvis der er begrundet mistanke om, at ansøgerens rejselegitimation er blevet be-
nyttet til uberettiget indrejse her i landet af en tredjemand.
Der tænkes her på tilfælde, hvor der er mistanke om, at rejselegitimationen er
blevet stillet eller forsøgt stillet til rådighed for tredjemand, eller hvor rejselegiti-
mationen er blevet givet til tredjemand med henblik på, at vedkommende kan
indrejse ulovligt. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvor gyldig rejselegitimation kon-
stateres sat til salg på internettet, eller hvor rejselegitimationen er blevet benyttet
af en ukendt tredjemand til at indrejse i Schengen-området. Dette vil tillige efter
omstændighederne være tilfældet, hvis ansøgeren mister sit pas under et familie-
besøg i udlandet, og et af de besøgte familiemedlemmer efterfølgende indrejser
og ansøger om asyl i Danmark. Det kan her indgå som et moment i vurderingen,
om ansøgeren har udvist passivitet i forhold til at forhindre tredjemands misbrug,
f.eks. om ansøgeren uden unødigt ophold har meldt sin rejselegitimation bort-
kommet til myndighederne.
Efter den foreslåede § 39, stk. 5, nr. 4, kan udstedelse af særlig rejselegitimation
nægtes udstedt, hvis ansøgeren ved bevidst urigtige oplysninger eller svigagtig
fortielse over for Udlændingestyrelsen uretmæssigt skaffer sig en rejselegitimati-
on eller bevirker, at en for ansøgeren udfærdiget rejselegitimation ikke kommer til
at indeholde ansøgers billede, virkelige navn, fødselsdato, eller andre persondata.
Der tænkes her på tilfælde, hvor ansøgeren har forsøgt at få udstedt rejselegiti-
mation med urigtige oplysninger i den hensigt, at tredjemand skal anvende rejse-
legitimationen, f.eks. en anden person billede, navn, underskrift, fødselsdato eller
anden persondata, herunder f.eks. nationalitet, højde, personnummer, køn, un-
derskrift eller fødested.
For så vidt angår den foreslåede § 39, stk. 5, nr. 5, er dette ligeledes en viderefø-
relse af den gældende § 39, stk. 5, og der er således ikke tilsigtet nogen ændring
af den gældende praksis.
Efter gældende praksis beror det på et konkret skøn, der foretages af udlændin-
gemyndighederne, om der i den enkelte sag er grund til at antage, at en udlæn-
ding har til hensigt i udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære
eller forøge en fare for den nationale sikkerhed, en trussel mod den offentlige
orden eller skade statens omdømme.
Med
udtrykket ”de atio ale sikkerhed” forstås især de i teresser, der vær es af
straffelovens kapitel 12 (Landsforræderi og andre forbrydelser mod statens selv-
stændighed og sikkerhed) og kapitel 13 (Forbrydelser mod statsforfatningen og de
øverste statsmyndigheder, terrorisme mv.).
Side
23/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
Med udtrykket ”de offe tlige orde ” sigtes til a dre alvorlige forbrydelser e d
dem, der er omfattet af staffelovens kapitel 12 og 13, som vil kunne true den of-
fentlige orden væsentligt, uden at der herved dog er fare for den nationale sik-
kerhed.
Hvis det er åbenlyst, at en ansøger tidligere har misbrugt eller forsøgt at misbruge
en særlig rejselegitimation for udlændinge, også selv om det kun er sket i enkelt-
stående tilfælde, vil udstedelse af rejselegitimation endvidere kunne nægtes un-
der hensyn til den offentlige orden. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvor ansøge-
ren indrømmer et tidligere misbrug eller forsøg på misbrug, eller hvor dette er
blevet opdaget af Udlændingestyrelsen.
Med udtrykket ”state s o dø
e” he vises til
situationer, hvor det vurderes, at
ansøgeren ved sine handlinger i udlandet vil kunne skade Danmarks relationer til
andre lande.
Det bemærkes, at ovenstående eksemplificering af tilfælde, der kan indebære
eller forøge en fare for den nationale sikkerhed, en trussel mod den offentlige
orden eller skade statens omdømme, ikke er udtømmende.
Efter forslaget ka ”særlige o stæ digheder” begru de, at der u dtagelsesvist
alligevel skal udstedes ny rejselegitimation. Der tænkes her på tilfælde, hvor det
lægges til grund, at der har været tale om undskyldelige omstændigheder og ikke
et misbrugstilfælde. Sådanne særlige omstændigheder, der kan begrunde, at ud-
stedelse af ny rejselegitimation ikke nægtes, selv om der foreligger mistanke om
misbrug, kan f.eks. foreligge, hvis udlændingen kan godtgøre, at passet er bort-
kommet ved brand. Det kan også være tilfældet, hvis udlændingen har anmeldt,
at et rejsedokument for flygtninge eller fremmedpas er bortkommet som følge af
tyveri, og politiet efterfølgende tilvejebringer passet, uden at det i mellemtiden er
blevet forsøgt misbrugt eller misbrugt af tredjemand.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 39, stk. 7, kan ansøgeren i
en periode på 5 år ikke få udstedt ny rejselegitimation, medmindre der foreligger
ganske særlige omstændigheder, såfremt udstedelse af særlig rejselegitimation
nægtes efter stk. 5 eller 6, med henvisning til, at ansøgeren flere gange inden for
de seneste år har fået udstedt ny rejselegitimation i anledning af, at rejselegitima-
tionen er bortkommet.
Med den foreslåede ændring af
§ 39, stk. 7,
kan en ansøger i en periode på 5 år
ikke få udstedt ny rejselegitimation, medmindre der foreligger ganske særlige
omstændigheder, såfremt udstedelse af særlig rejselegitimation nægtes efter stk.
5 eller 6.
Dette betyder, at den 5-årige karensperiode udvides til at omfatte alle nægtelses-
tilfældene i den foreslåede § 39, stk. 5.
Side
24/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
Med ”ga ske særlige o stæ digheder” forstås, at der u dtagelsesvist alligevel
skal udstedes ny rejselegitimation, som udgangspunkt et laissez-passer, til en ud-
lænding med henblik på at foretage en specifik rejse ud af landet, selv om der ikke
er forløbet fem år fra tidspunktet for Udlændingestyrelsens afgørelse om nægtel-
se af rejselegitimation som følge af mistanke om misbrug. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis der opstår dødsfald eller alvorlig sygdom hos et nærtstående fami-
liemedlem. Der vil efter omstændighederne også kunne gives tilladelse til, at en
person foretager en specifik rejse som led i sit arbejde, hvis det vil medføre bety-
delig ulempe eller økonomisk tab for den pågældende eller dennes arbejdsgiver,
såfremt rejsen ikke kan gennemføres.
Det bemærkes i den forbindelse, at rejselegitimation udstedt som følge af en så-
dan ganske særlig omstændighed alene skal udstedes for det tidsrum, som er
påkrævet af hensyn til rejsens varighed, og alene skal være gyldigt for rejse til de
lande, som udlændingen planlægger at transitere og opholde sig i. Rejselegitima-
tionen udstedes mod sædvanlig betaling. Rejselegitimationen skal afleveres efter
benyttelsen.
Der vil efter omstændighederne også kunne gives tilladelse til, at en person fore-
tager en specifik rejse som led i sit arbejde, hvis det vil medføre betydelig ulempe
eller økonomisk tab for den pågældende eller dennes arbejdsgiver, såfremt rejsen
ikke kan gennemføres.
Eksemplerne ovenfor er ikke udtryk for en udtømmende opremsning af tilfælde,
hvor konkrete hensyn kan tale med afgørende vægt for at tillade en udlænding at
foretage en specifik rejse, og hvor det derfor vil være berettiget at udstede et nyt
rejsedokument for flygtninge eller et nyt fremmedpas til brug for rejsen.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i udlændingelovens § 39, stk. 8, kan Udlændin-
gestyrelsen spærre en dansk udstedt rejselegitimation i Det Centrale Pasregister,
såfremt en udlænding er i besiddelse af både dansk udstedt rejselegitimation og
nationalt udstedt pas og ikke ønsker at deponere den dansk udstedte rejselegiti-
mation eller det nationalt udstedte pas hos styrelsen.
Med den foreslåede ændring af
§ 39, stk. 8,
udvides den eksisterende hjemmel,
således, at Udlændingestyrelsen endvidere kan spærre et dansk udstedt rejselegi-
timation i Det Centrale Pasregister, såfremt der konstateres misbrug eller forsøg
på misbrug, jf. stk. 5 og 6, af en dansk udstedt rejselegitimation.
Dette kunne f.eks. være, hvis et dansk udstedt rejsedokument konstateres sat til
salg på internettet.
Efter gældende praksis, skal der ved spærring af et dansk udstedt rejselegitimati-
on i Det centrale Pasregister endvidere ske indberetning til de relevante databa-
Side
25/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
ser, herunder Schengeninformationssystemet (SIS II) og Interpols database for
stjålne, ulovligt handlede, mistede eller ugyldiggjorte rejsedokumenter. Herved
sikres, at grænsemyndighederne i såvel Danmark som andre lande har mulighed
for at standse den pågældende i forbindelse med en eventuel kontrol, der foreta-
ges ved ind- og udrejsekontrol.
Til nr. 4
En ansøgning om indgivelse af laissez-passer er ikke i dag gebyrbelagt.
Med den foreslåede
§ 44, stk. 4,
bemyndiges udlændinge- og integrationsministe-
ren til at fastsætte nærmere regler om betaling af gebyr for indgivelse af ansøg-
ning om laissez-passer.
Gebyret vil blive fastsat nærmere i bekendtgørelse nr. 951 af 25. juni 2018 om
indbetaling og tilbagebetaling af gebyrer for at indgive ansøgninger og klager på
områderne vedrørende familiesammenføring, tidsubegrænset opholdstilladelse
og religiøse forkyndere m.v.
Side
26/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1117 af 2. oktober 2017, som ændret senest ved
lov nr.
[…],
foretages følgende ændringer:
§ 39. ---
Stk. 2-4. ---
Stk. 5. Udstedelse af særlig rejselegitimation til
udlændinge, der ikke selv kan skaffe sig pas,
eller som af andre grunde har behov for et så-
dant dokument, kan, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder, nægtes, hvis ansøge-
ren flere gange inden for de seneste år har fået
udstedt ny rejselegitimation, i anledning af at
rejselegitimationen er bortkommet, eller hvis
det skønnes nødvendigt af hensyn til den natio-
nale sikkerhed, den offentlige orden eller sta-
tens omdømme, jf. dog stk. 6.
1.
§ 39, stk. 5,
affattes således:
»Stk.
5.
Udstedelse af særlig rejselegitimation til
udlændinge, der ikke selv kan skaffe sig pas,
eller som af andre grunde har behov for et så-
dant dokument, kan, medmindre der foreligger
særlige omstændigheder, nægtes, jf. dog stk. 6,
1) hvis ansøgeren flere gange inden for de sene-
ste år har fået udstedt ny rejselegitimation i
anledning af, at rejselegitimationen er bort-
kommet,
2) hvis Udlændingestyrelsen har mistanke om, at
ansøgeren i ulovlig hensigt har forvansket eller
fjernet dele af rejselegitimationen eller deri in-
deholdte påtegninger, eller har ladet andre per-
soner forvanske eller fjerne dele af rejselegiti-
mationen eller deri indeholdte påtegninger,
3) hvis Udlændingestyrelsen har mistanke om, at
ansøgeren har stillet eller forsøgt at stille sin
rejselegitimation til rådighed for tredjemand,
eller hvis der er begrundet mistanke om, at an-
søgerens rejselegitimation er blevet benyttet til
uberettiget indrejse her i landet af en tredje-
mand,
4) hvis ansøgeren ved bevidst urigtige oplysnin-
ger eller svigagtig fortielse over for Udlændinge-
styrelsen uretmæssigt skaffer sig en rejselegiti-
Side
27/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
mation eller bevirker, at en for ansøgeren ud-
færdiget rejselegitimation ikke kommer til at
indeholde ansøgers billede, virkelige navn, fød-
selsdato, eller andre persondata, eller
5) hvis det skønnes nødvendigt af hensyn til den
nationale sikkerhed, den offentlige orden eller
statens omdømme. «
Stk. 6. ---
2.
§ 39, stk.7,
affattes således:
Stk. 7. Nægtes udstedelse af særlig rejselegiti-
mation efter stk. 5 eller 6, med henvisning til at
ansøgeren flere gange inden for de seneste år
har fået udstedt ny rejselegitimation, i anled-
ning af, at rejselegitimationen er bortkommet,
vil udlændingen i en periode på fem år ikke kun-
ne få udstedt ny rejselegitimation, medmindre
der foreligger ganske særlige omstændigheder.
»Stk.
7.
Nægtes udstedelse af særlig rejselegiti-
mation efter stk. 5, eller stk. 6, vil ansøgeren i en
periode på 5 år ikke kunne få udstedt ny rejsele-
gitimation, medmindre der foreligger ganske
særlige omstændigheder «
3.
§ 39, stk. 8,
affattes således:
Stk. 8. Udlændingestyrelsen kan spærre dansk
udstedt rejselegitimation i Det Centrale Pasregi-
ster, såfremt udlændingen er i besiddelse af
både dansk udstedt rejselegitimation og natio-
nalt udstedt pas og ikke ønsker at deponere det
ene pas hos styrelsen. Afgørelse efter 1. pkt. kan
ikke påklages.
Stk. 9-10. ---
»Stk.
8.
Udlændingestyrelsen kan spærre dansk
udstedt rejselegitimation i Det Centrale Pasregi-
ster, såfremt
1) en udlænding er besiddelse af både dansk
udstedt rejselegitimation og nationalt udstedt
pas og ikke ønsker at deponere den dansk ud-
stedte rejselegitimation eller det nationalt ud-
stedte pas hos styrelsen, eller
2) der konstateres misbrug eller forsøg på mis-
brug, jf. stk. 5 og 6, af en dansk udstedt rejsele-
gitimation.«
§ 44. ---
Stk. 2-3.---
4.
I
§ 44
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk.
4.
Udlændinge- og Integrationsministeren
kan fastsætte regler om betaling for indgivelse
af ansøgning om udstedelse af laissez-passer. «
§2
Loven træder i kraft den
[…]
§3
Side
28/29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 59: Udkast til lovforslag (lov om ændring af udlændingeloven (Pas m.v.)), fra udlændinge- og integrationsministeren
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland,
men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske for-
hold tilsiger.
Side
29/29