Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 52
Offentligt
1976598_0001.png
Supplerende
samlenotat
for rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 6.-7. december 2018
26. november 2018
S.2: Dagsordenspunkt 17: Prioriteter for den kommende flerårige finansielle ramme
inden for området for retlige og indre anliggender
KOM dokument foreligger ikke
= Politisk drøftelse
Nyt notat.
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Supplerende samlenotat for rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018, fra udlændinge- og integrationsministeriet
Dagsordenspunkt 17. Prioriteter for den kommende flerårige finansielle ramme inden
for området for retlige og indre anliggender
KOM dokument foreligger ikke
= Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018 har formandskabet lagt
op til en politisk drøftelse af prioriteterne for den næste flerårige finansielle ramme for
periode 2021-2027. Det er forventningen, at formandskabet vil udsende en note om rammen
for drøftelsen, og at drøftelsen særligt vil vedrøre prioriteterne i forhold til agenturerne på
området for retlige og indre anliggender, det vil sige Det Europæiske Agentur for den
Operationelle Forvaltning af Store IT-Systemer inden for Området med Frihed, Sikkerhed og
Retfærdighed (eu-LISA), Det Europæiske Unions Asylagentur (EASO) og Den europæiske
grænse- og kystvagt (Frontex). Sagen rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for lovgivningsmæssige konsekvenser, ligesom
statsfinansielle konsekvenser ikke i denne sammenhæng giver anledning til nærmere
redegørelse. Fra dansk side støttes agenturernes bidrag til gennemførelsen af tiltag, der kan
begrænse tilstrømningen af irregulære migranter, herunder gennem effektiv implementering
af indgåede aftaler på EU-niveau, samt aftaler indgået mellem EU og tredjelande.
2. Baggrund
Den 2. maj 2018 vedtog Kommissionen et forslag til den næste flerårige finansielle ramme
(MFF) for perioden 2021-2027.
I Kommissionens refleksionspapir vedrørende EU’s
finansielle fremtid konkluderes det, at der er behov for en styrkelse af budgetrammen til
migrations-, grænseforvaltnings-, og sikkerhedsinitiativer, for at EU kan modstå det fortsatte
migrationspres på EU’s ydre grænser og opretholde et højt sikkerhedsniveau
inden for EU.
Konklusionerne fra DER d. 28.-29. juni 2018 viste, at migration fortsat er øverst på den
europæiske dagsorden. Hovedparten af de nævnte indsatsområder i konklusionerne, herunder
styrket grænsekontrol og tilbagesendelsesindsats, imødegåelse af irregulær migration og en
adressering af grundlæggende årsager til migration, er sammenfaldende med de
indsatsområder, der lægges vægt på i MFF-forslaget.
EU’s migrations-,
flygtninge- og grænsehåndteringsindsats dækker over henholdsvis en intern
dimension (asyl- og grænsehåndtering) og en ekstern dimension (grundlæggende årsager
mv.), som begge er blevet betydeligt opjusteret siden ultimo 2015. I forslaget til den
kommende flerårige finansielle ramme lægger Kommissionen op til en betydelig opjustering
af særligt udgiftsniveauet til den interne dimension af migrations-, flygtninge- og
grænseindsatsen, men også til den eksterne dimension.
De væsentligste fremadrettede ændringer i Kommissionens forslag til den nye flerårige
finansielle ramme er, at grænseforvaltningsindsatsen i regi af Frontex foreslås betydeligt
opjusteret ift. udgiftsniveauet, samt at Frontex’ mandat udvides
med henblik på særligt
tilbagesendelsesindsatsen.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Supplerende samlenotat for rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018, fra udlændinge- og integrationsministeriet
1976598_0003.png
Det kan derudover tilføjes, at
EU’s kommende flerårige finansielle
ramme for perioden 2021-
2027 indeholder forslag til tre fonde på området for retlige og indre anliggender: Asyl- og
Migrationsfonden, et instrument for finansiel støtte til grænseforvaltning og visum under
Fonden for Integreret Grænseforvaltning samt Fonden for Intern Sikkerhed, der hører under
Justitsministeriets område. Forslagene skal medvirke til at styrke EU’s dagsorden for
migration og sikkerhed ved bl.a. at styrke indsatsen til bekæmpelse af irregulær migration,
styrke EU’s ydre grænser og øge det
operationelle samarbejde på tværs af grænserne i
forbindelse med forebyggelse, opdagelse og efterforskning af grænseoverskridende
kriminalitet. De tre fonde har i forslagene et samlet budget på ca. 19,7 mia. euro
1
. Dertil
kommer det foreslåede budget for grænseforvaltning på ca. 12 mia. euro til styrkelse af
decentraliserede agenturer, herunder særligt Frontex og eu-LISA, og det foreslåede budget for
migrationsforvaltning indeholder en post på ca. 768 mio. euro til styrkelse af decentraliserede
EU-agenturer, herunder særligt EASO. Det samlede budget på grænse- og migrationsområdet
samt Fonden for Inter Sikkerhed udgør ca. 34,7 mia. euro.
3. Formål og indhold
Der henvises til punkt 2.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen har betydelige statsfinansielle konsekvenser i form af det danske bidrag til EU's budget.
Udgiftsniveauet forhandles som led i Kommissionens forslag til den næste flerårige
finansielle ramme for 2021-2027.
8. Høring
Sagen har været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 21.
november 2018.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger
til punktet.
10. Regeringens generelle holdning
Det er regeringens helt overordnede prioritet i forhandlingerne om den kommende flerårige
finansielle ramme, at det samlede udgiftsniveau ikke må oversige 1,00 pct. af EU27’s BNI, og
at alle EU-budgettets udgifter skal afholdes inden for dette loft.
1
Alle
tal er anført i 2018-priser.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Supplerende samlenotat for rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2018, fra udlændinge- og integrationsministeriet
Indenfor et sådant loft er regeringens holdning, at den europæiske migrations- og
flygtningeindsats er forbundet med europæisk merværdi, idet de relaterede programmer og
agenturer medvirker til en håndtering og afdæmpning af det generelle migrations- og asylpres
på hele Europa. Det er derfor regeringens holdning, at EU har de nødvendige ressourcer til at
styrke Europas ydre grænser for at lette presset på de danske flygtninge- og asyludgifter.
Derudover er det regeringens holdning, at en omfattende tilgang til migration er afgørende for
at løse de problemer, der fortsat eksisterer. Tilgangen, der bør afspejles i prioriteterne i den
næste flerårige finansielle ramme,
skal kombinere 1) mere effektiv kontrol med EU’s eksterne
grænser, styrkelse af indsatser i den eksterne dimension og 3) sikre holdbare og solidariske
løsninger i den interne dimension. Det er vigtigt, at midlerne prioriteres til initiativer, der
fjerner incitamentet til irregulær migration. Indsatsen i EU’s nærområder og i
oprindelseslandene skal derfor styrkes.
I forhold til styrkelsen af mandatet og til Frontex forholder regeringen sig positivt hertil, idet
styrkelsen bidrager til at
styrke EU’s ydre grænser. Regeringen kan endvidere støtte, at
agenturet får yderligere beføjelser og mandat i forbindelse med at assistere medlemsstater ved
tilbagesendelser og mener, at Frontex kan bidrage til et mere sammenhængende og effektivt
system for tilbagesendelse. Det er endvidere regeringens holdning, at behovet for
grænsevagter skal tilrettelægges og prioriteres på den bedst mulige måde og afspejle de til
enhver tid reelle operative behov med den igangværende operationelle opgaveløsning. Dertil
kommer, at det skal sikres, at der er tilstrækkelige nationale grænsevagter til at tage sig af
national grænsekontrol. Der lægges endvidere vægt på, at antallet af grænsevagter baseres på
behovsanalyser.
Regeringen er generelt positivt indstillet over for forslaget om Den Europæiske Unions
Asylagentur og Danmarks fortsatte deltagelse i det operative samarbejde. I den forbindelse ser
regeringen ligeledes positivt på forslaget om at etablere et tættere samarbejde mellem bl.a.
Frontex og EASO/EUAA bl.a. i hotspots og de eventuelt kommende kontrollerede centre,
hvor agenturet kan assistere med identifikation og tilbagesendelse af personer, der ikke har
behov for international beskyttelse.
I forhold til eu-LISA er det regeringens holdning, at agenturet varetager en lang række
opgaver for at håndtere de nuværende udfordringer på EU-plan. Derfor kan regeringen støtte,
at agenturet får øget og styrket sit mandat inden for området frihed, sikkerhed og
retfærdighed. Det giver agenturet mulighed for at håndtere den operationelle forvaltning af
fremtidige systemer, som er nødvendige for at beskytte Schengen-området og styrke
grænseforvaltning samt gennemførelse af asyl- og visumpolitikker såvel som udviklingen af
interoperabilitet mellem store IT-systemer.
Regeringen lægger vægt på, at drøftelsen vedr. prioriteterne for den kommende flerårige
finansielle ramme inden for området for retlige og indre anliggender ikke foregriber
forhandlingerne om den kommende overordnede finansielle ramme, idet regeringens
hovedprioritet for denne er at realisere et samlet udgiftsniveau svarende til 1,00 pct. af EU's
BNI.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side
4/4