Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 36
Offentligt
1966863_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2018-19
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 35
Offentligt
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 15. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 35
(BEU alm. del) efter ønske fra Finn Sørensen (EL) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 35:
Vil ministeren bekræfte beregningerne i IMR-rapportens (”Familier
Integrati-
onsydelse”) kapitel 4 om økonomiske konsekvenser, herunder figur 10, 11 og ta-
bel 3, 4 og 5?
Svar:
De omtalte figurer og tabeller illustrerer ifølge rapporten forskellen mellem ind-
tægter og udgifter for forskellige familietyper opdelt på opholdstid. Opgørelserne
anvender videre ifølge rapporten beregninger af
såkaldte ”minimumsbudgetter”
udarbejdet af Rockwool Fonden og en indikator fra Danmarks Statistik
om ”relativ
fattigdom”.
Det bemærkes, at Rockwool Fondens beregninger af minimumsbudgetter bygger
på en række forudsætninger om bl.a. varige forbrugsgoder, beklædning, trans-
port, fritid og kultur, der ikke tager højde for de individuelle prioriteringer. Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet har herudover ikke forholdt sig nærmere til
Rockwool Fondens beregninger, eller hvad Fonden i øvrigt finder, er et rimeligt
budget byggende på en række antagelser.
I forhold til Danmarks Statistiks opgørelse af relativ fattigdom mener regeringen,
at det er alt for snævert og firkantet at se på, om indtægter ligger over eller under
en bestemt teknisk defineret grænse på et givent tidspunkt. Det giver ikke et reelt
og dækkende billede af de socialpolitiske udfordringer i Danmark. Det var også
baggrunden for, at Venstre-regeringen afskaffede den tidligere fattigdomsgrænse.
8. november 2018
Analysekontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 18594
558258
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
Det kan oplyses, at Udlændinge- og Integrationsministeriet til at belyse den øko-
nomiske situation for fx modtagere af overførselsindkomster efter fast praksis
anvender beregninger om rådighedsbeløb med udgangspunkt i Økonomi- og In-
denrigsministeriets standardiserede familietypeberegninger. Disse beregninger
viser rådighedsbeløbene, når der er taget højde for boligudgifter mv.
Inger Støjberg
/
Henrik Kyvsgaard
Side
2/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0003.png
Beskæftigelsesudvalget 2018-19
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 36
Offentligt
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 15. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 36
(BEU alm. del) efter ønske fra Finn Sørensen (EL) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 36:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange voksne, der indtil nu er blevet ramt af
integrationsydelsen og/eller optjeningskravet for børne- og ungeydelsen, samt
hvor mange børn der er i de pågældende familier? Der ønskes en fordeling på
køn, alder og kommuner.
Svar:
I perioden 1. september 2015 - 1. juli 2018 har der i alt været omkring 40.000
unikke personer, der har modtaget integrationsydelse, heraf 85 pct. ikke-vestlige
statsborgere, 4 pct. statsborgere fra et vestligt land og 11 pct. danske statsborge-
re. Pr. 1. juli 2018 var der ca. 17.100 integrationsydelsesmodtagere.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har umiddelbart ikke adgang til register-
data om børne- og ungeydelse på individniveau, herunder data, som giver mulig-
hed for præcist at identificere personer, som får en reduceret børne- og unge-
ydelse.
Antallet af familier, der er omfattet af optjeningsprincippet for udbetaling af den
fulde børne- og ungeydelse, er derfor beregningsteknisk baseret på forældrenes
opholdstid i Danmark. Der tages udgangspunkt i, at hvis mindst én af de personer,
som har forsørgelsespligten over barnet, opfylder optjeningsprincippet, udbetales
der den fulde børne- og ungeydelse. Beregningsteknisk antages det, at begge her-
boende forældre har forsørgelsespligten over for barnet.
Desuden er der taget udgangspunkt i integrationsydelsesmodtagere med et ikke-
vestligt statsborgerskab, da skønnet over antallet af vestlige og danske statsbor-
gere, som har ret til udbetaling af den fulde børne- og ungeydelse, vil være be-
hæftet med stor usikkerhed pga. de særlige regler, som gælder for visse EU/EØS-
borgere og borgere fra Schweiz.
9. november 2018
Analysekontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 18599
558269
Side
1/7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0004.png
Pr. 1. juli 2018 var der lidt over 15.700 integrationsydelsesmodtagere i alderen 18
år og derover med et ikke-vestligt statsborgerskab. Lidt over 10.000 heraf havde
mindreårige børn. Knap 1.500 modtagere af integrationsydelse havde mindreårige
børn, hvor ingen af de herboende forældre pr. 1. juli 2018 med udgangspunkt i en
beregningsteknisk opgørelse baseret på forældrenes opholdstid i Danamark, hav-
de opfyldt optjeningsprincippet ift. udbetaling af børne- og ungeydelsen uden en
hel eller delvis reduktion. Det forholdsvis lave antal skal bl.a. ses i lyset af, at der
er relativ få familier, hvor begge forældre er kommet til Danmark efter 1. januar
2018, hvor optjeningsprincippet blev udvidet fra 2 år til 6 års opholdstid inden for
de seneste 10 år. Da optjeningsprincippet opgøres med udgangspunkt i den for-
ælder, som har været længst i Danmark, vil de fleste modtagere integrationsydel-
se være omfattet af optjeningsprincippet om bopæl i Danmark i 2 ud af 10 år, da
de er kommet til Danmark inden 1. januar. De personer, som har haft bopæl i
Danmark inden 1. juli 2016, betragtes som berettigede til udbetaling af børne- og
ungeydelsen uden reduktion.
I tabel 1, tabel 2 og tabel 3 er vist fordelingen på køn, alder og kommuner.
Tabel 1: 18+-årige ikke-vestlige statsborgere på integrationsydelse fordelt på køn
pr. 1. juli 2018
Antal 18+-årige ikke-
vestlige statsborge-
re på integrations-
ydelse
Antal 18+-årige ikke-
vestlige statsborge-
re på integrations-
ydelse som er for-
ældre til mindreårige
børn
Antal 18+-årige ikke-
vestlige statsborge-
re på integrations-
ydelse, som er for-
ældre til ét eller flere
mindreårige børn,
hvor ingen af børne-
nes forældre har
opfyldt optjenings-
princippet fsva. op-
holdstid i Danmark*
Antal
Andel
609
41 %
861
59 %
1.470
100 %
Mænd
Kvinder
I alt
Antal
7.506
8.210
15.716
Andel
48 %
52 %
100 %
Antal
3.879
6.155
10.034
Andel
39 %
61 %
100 %
Anm.: *En person defineres som havende opfyldt optjeningsprincippet, hvis personen har boet i Danmark i
mindst 6 år inden for de sidste 10 år. Hvis mindst ét af børnenes forældre har boet i Danmark før 1. januar 2018
defineres personen som havende opfyldt optjeningsprincippet, hvis personen har boet i Danmark i mindst 2 år
inden for de seneste 10 år.
Anm.: Pga. afrundinger summer tallene ikke nødvendigvis til totallen.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. registerdata fra Danmarks Statistik og
STAR.
Side
2/7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0005.png
Tabel 2: 18+-årige ikke-vestlige statsborgere på integrationsydelse fordelt på alder
pr. 1. juli 2018
Antal 18+-årige ikke-
vestlige statsborge-
re på integrations-
ydelse
Antal 18+-årige ikke-
vestlige statsborge-
re på integrations-
ydelse som er for-
ældre til mindreårige
børn
Antal 18+-årige ikke-
vestlige statsborge-
re på integrations-
ydelse, som er for-
ældre til ét eller flere
mindreårige børn,
hvor ingen af børne-
nes forældre har
opfyldt optjenings-
princippet fsva. op-
holdstid i Danmark*
Antal
136
537
450
286
61
1.470
Andel
Antal
18-24 år
25-34 år
35-44 år
45-54 år
55 år og
derover
I alt
2.532
5.674
4.070
2.245
1.195
15.716
Antal
Andel
878
3.826
3.409
1.617
304
10.034
Andel
16 %
36 %
26 %
14 %
8%
100 %
9%
38 %
34 %
16 %
3%
100 %
9%
37 %
31 %
19 %
4%
100 %
Anm.: *En person defineres som havende opfyldt optjeningsprincippet, hvis personen har boet i Danmark i
mindst 6 år inden for de sidste 10 år. Hvis mindst ét af børnenes forældre har boet i Danmark før 1. januar 2018
defineres personen som havende opfyldt optjeningsprincippet, hvis personen har boet i Danmark i mindst 2 år
inden for de seneste 10 år.
Anm.: Pga. afrundinger summer tallene ikke nødvendigvis til totallen.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. registerdata fra Danmarks Statistik og
STAR.
Tabel 3: 18+-årige ikke-vestlige statsborgere på integrationsydelse fordelt på
kommuner pr. 1. juli 2018
Kommune
Antal 18+-årige
ikke-vestlige
statsborgere på
integrations-
ydelse
Antal 18+-årige
ikke-vestlige
statsborgere på
integrations-
ydelse som er
forældre til min-
dreårige børn
Antal 18+-årige
ikke-vestlige
statsborgere på
integrationsydel-
se, som er foræl-
dre til ét eller flere
mindreårige børn,
hvor ingen af
børnenes foræl-
dre har opfyldt
optjeningsprin-
cippet fsva. op-
holdstid i Dan-
mark*
Antal
Andel
56
3,8 %
48
3,3 %
9
0,6 %
0
0,0 %
6
0,4 %
Side
3/7
København
Frederiksberg
Ballerup
Brøndby
Dragør
Antal
423
182
51
10
55
Andel
2,7 %
1,2 %
0,3 %
0,1 %
0,3 %
Antal
196
106
29
7
33
Andel
2,0 %
1,1 %
0,3 %
0,1 %
0,3 %
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0006.png
Kommune
Antal 18+-årige
ikke-vestlige
statsborgere på
integrations-
ydelse
Antal 18+-årige
ikke-vestlige
statsborgere på
integrations-
ydelse som er
forældre til min-
dreårige børn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Herlev
Albertslund
Hvidovre
Høje-Taastrup
Lyngby-Taarbæk
Rødovre
Ishøj
Tårnby
Vallensbæk
Furesø
Allerød
Fredensborg
Helsingør
Hillerød
Hørsholm
Rudersdal
Egedal
Frederikssund
Greve
Køge
Halsnæs
Roskilde
Solrød
Gribskov
Odsherred
Holbæk
Faxe
Kalundborg
Ringsted
Slagelse
Stevns
Sorø
Lejre
Lolland
Næstved
211
62
24
27
9
45
14
132
41
5
113
5
74
92
87
180
136
98
182
174
179
97
178
115
275
48
131
134
233
128
169
61
211
94
120
98
120
276
1,3 %
0,4 %
0,2 %
0,2 %
0,1 %
0,3 %
0,1 %
0,8 %
0,3 %
0,0 %
0,7 %
0,0 %
0,5 %
0,6 %
0,6 %
1,1 %
0,9 %
0,6 %
1,2 %
1,1 %
1,1 %
0,6 %
1,1 %
0,7 %
1,7 %
0,3 %
0,8 %
0,9 %
1,5 %
0,8 %
1,1 %
0,4 %
1,3 %
0,6 %
0,8 %
0,6 %
0,8 %
1,8 %
106
29
14
16
-
22
10
65
18
-
62
-
41
56
46
116
96
60
110
101
103
55
106
76
150
35
91
100
154
107
122
25
149
48
67
64
88
169
1,1 %
0,3 %
0,1 %
0,2 %
-
0,2 %
0,1 %
0,6 %
0,2 %
-
0,6 %
-
0,4 %
0,6 %
0,5 %
1,2 %
1,0 %
0,6 %
1,1 %
1,0 %
1,0 %
0,5 %
1,1 %
0,8 %
1,5 %
0,3 %
0,9 %
1,0 %
1,5 %
1,1 %
1,2 %
0,2 %
1,5 %
0,5 %
0,7 %
0,6 %
0,9 %
1,7 %
Antal 18+-årige
ikke-vestlige
statsborgere på
integrationsydel-
se, som er foræl-
dre til ét eller flere
mindreårige børn,
hvor ingen af
børnenes foræl-
dre har opfyldt
optjeningsprin-
cippet fsva. op-
holdstid i Dan-
mark*
34
2,3 %
9
0,6 %
-
-
6
0,4 %
-
-
-
-
-
-
17
1,2 %
-
-
-
-
6
0,4 %
7
0,5 %
4
0,3 %
-
-
6
0,4 %
26
1,8 %
10
0,7 %
10
0,7 %
16
1,1 %
18
1,2 %
11
0,7 %
12
0,8 %
19
1,3 %
15
1,0 %
34
2,3 %
7
0,5 %
5
0,3 %
12
0,8 %
22
1,5 %
8
0,5 %
11
0,7 %
9
0,6 %
14
1,0 %
4
0,3 %
10
0,7 %
5
0,3 %
17
1,2 %
29
2,0 %
Side
4/7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0007.png
Kommune
Antal 18+-årige
ikke-vestlige
statsborgere på
integrations-
ydelse
Antal 18+-årige
ikke-vestlige
statsborgere på
integrations-
ydelse som er
forældre til min-
dreårige børn
Guldborgsund
Vordingborg
Bornholm
Middelfart
Assens
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Nyborg
Odense
Svendborg
Nordfyns
Langeland
Ærø
Haderslev
Billund
Sønderborg
Tønder
Esbjerg
Fanø
Varde
Vejen
Aabenraa
Fredericia
Horsens
Kolding
Vejle
Herning
Holstebro
Lemvig
Struer
Syddjurs
Norddjurs
Favrskov
Odder
Randers
Silkeborg
Samsø
Skanderborg
302
191
101
118
184
194
109
119
510
217
150
65
21
226
96
248
141
342
18
167
158
106
133
236
242
329
306
173
64
69
149
178
211
113
330
336
10
262
1,9 %
1,2 %
0,6 %
0,8 %
1,2 %
1,2 %
0,7 %
0,8 %
3,2 %
1,4 %
1,0 %
0,4 %
0,1 %
1,4 %
0,6 %
1,6 %
0,9 %
2,2 %
0,1 %
1,1 %
1,0 %
0,7 %
0,8 %
1,5 %
1,5 %
2,1 %
1,9 %
1,1 %
0,4 %
0,4 %
0,9 %
1,1 %
1,3 %
0,7 %
2,1 %
2,1 %
0,1 %
1,7 %
185
135
67
75
123
111
78
86
341
133
108
47
14
159
66
160
92
242
10
123
119
81
106
155
150
254
188
110
49
55
93
109
142
74
212
247
7
153
1,8 %
1,3 %
0,7 %
0,7 %
1,2 %
1,1 %
0,8 %
0,9 %
3,4 %
1,3 %
1,1 %
0,5 %
0,1 %
1,6 %
0,7 %
1,6 %
0,9 %
2,4 %
0,1 %
1,2 %
1,2 %
0,8 %
1,1 %
1,5 %
1,5 %
2,5 %
1,9 %
1,1 %
0,5 %
0,5 %
0,9 %
1,1 %
1,4 %
0,7 %
2,1 %
2,5 %
0,1 %
1,5 %
Antal 18+-årige
ikke-vestlige
statsborgere på
integrationsydel-
se, som er foræl-
dre til ét eller flere
mindreårige børn,
hvor ingen af
børnenes foræl-
dre har opfyldt
optjeningsprin-
cippet fsva. op-
holdstid i Dan-
mark*
31
2,1 %
20
1,4 %
19
1,3 %
9
0,6 %
20
1,4 %
11
0,7 %
-
-
6
0,4 %
18
1,2 %
9
0,6 %
12
0,8 %
-
-
-
-
12
0,8 %
-
-
16
1,1 %
15
1,0 %
33
2,2 %
-
-
15
1,0 %
13
0,9 %
4
0,3 %
10
0,7 %
16
1,1 %
14
1,0 %
62
4,2 %
11
0,7 %
9
0,6 %
6
0,4 %
-
-
14
1,0 %
15
1,0 %
16
1,1 %
-
-
28
1,9 %
39
2,7 %
-
-
27
1,8 %
Side
5/7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0008.png
Kommune
Antal 18+-årige
ikke-vestlige
statsborgere på
integrations-
ydelse
Antal 18+-årige
ikke-vestlige
statsborgere på
integrations-
ydelse som er
forældre til min-
dreårige børn
Aarhus
Ikast-Brande
Ringkøbing-
Skjern
Hedensted
Morsø
Skive
Thisted
Viborg
Brønderslev
Frederikshavn
Vesthimmerlands
Læsø
Rebild
Mariagerfjord
Jammerbugt
Aalborg
Hjørring
I alt
731
87
224
140
84
183
140
384
149
205
149
-
105
147
140
664
161
15.716
4,7 %
0,6 %
1,4 %
0,9 %
0,5 %
1,2 %
0,9 %
2,4 %
0,9 %
1,3 %
0,9 %
-
0,7 %
0,9 %
0,9 %
4,2 %
1,0 %
100,0 %
448
60
154
90
55
114
94
233
99
123
101
-
56
91
101
393
108
10.034
4,5 %
0,6 %
1,5 %
0,9 %
0,5 %
1,1 %
0,9 %
2,3 %
1,0 %
1,2 %
1,0 %
-
0,6 %
0,9 %
1,0 %
3,9 %
1,1 %
100,0 %
Antal 18+-årige
ikke-vestlige
statsborgere på
integrationsydel-
se, som er foræl-
dre til ét eller flere
mindreårige børn,
hvor ingen af
børnenes foræl-
dre har opfyldt
optjeningsprin-
cippet fsva. op-
holdstid i Dan-
mark*
73
5,0 %
8
0,5 %
30
2,0 %
22
-
20
6
28
9
15
14
-
16
10
15
103
15
1.470
1,5 %
-
1,4 %
0,4 %
1,9 %
0,6 %
1,0 %
1,0 %
-
1,1 %
0,7 %
1,0 %
7,0 %
1,0 %
100,0 %
Anm.: *En person defineres som havende opfyldt optjeningsprincippet, hvis personen har boet i Danmark i
mindst 6 år inden for de sidste 10 år. Hvis mindst ét af børnenes forældre har boet i Danmark før 1. januar 2018
defineres personen som havende opfyldt optjeningsprincippet, hvis personen har boet i Danmark i mindst 2 år
inden for de seneste 10 år.
Anm.: Pga. afrundinger summer tallene ikke nødvendigvis til totallen.
Anm.: Data opgøres ikke for de kommuner, hvor den givne befolkningsgruppe er under 4 personer.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. registerdata fra Danmarks Statistik og
STAR.
Side
6/7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0009.png
I tabel 4 er vist antallet af familier, hvor der er mindst én integrationsydelsesmod-
tager med et ikke-vestligt statsborgerskab. Af de i alt knap 12.500 familier har 45
pct. ingen mindreårige børn, mens ca. 10 pct. af familierne har 4 eller flere børn. I
alt er der lidt over 16.200 børn.
Det skønnes, at der er lidt over 900 familier, hvor ingen af de herboende forældre
pr. 1. juli 2018 har opfyldt optjeningsprincippet i forhold til udbetaling af børn- og
ungeydelsen uden reduktion. I de omkring 900 familier er der i alt lidt under 2.100
børn.
Tabel 4: Antal familier, hvor mindst én voksen er statsborger i et ikke-vestligt land
og er på integrationsydelse, fordelt på antal børn, pr. 1. juli 2018
Antal børn
Antal familier, hvor mindst én
voksen er statsborger i et
ikke-vestligt land og er på
integrationsydelse
Antal familier, hvor mindst én
voksen er statsborger i et
ikke-vestligt land, er på inte-
grationsydelse, og hvor
mindst ét barn i familien har
alle herboende forældre, som
ikke har opfyldt optjenings-
princippet fsva. opholdstid i
Danmark*
Antal
Andel
-
332
300
171
78
57
938
-
35 %
32 %
18 %
8%
6%
100 %
Antal
Ingen børn
1 barn
2 børn
3 børn
4 børn
5 børn og
derover
Antal
familier
5.551
2.123
2.082
1.506
727
461
12.450
Andel
45 %
17 %
17 %
12 %
6%
4%
100 %
Anm.: *En person defineres som havende opfyldt optjeningsprincippet, hvis personen har boet i Danmark i
mindst 6 år inden for de sidste 10 år. Hvis mindst ét af børnenes forældre har boet i Danmark før 1. januar 2018
defineres personen som havende opfyldt optjeningsprincippet, hvis personen har boet i Danmark i mindst 2 år
inden for de seneste 10 år.
Anm.: Pga. afrundinger summer tallene ikke nødvendigvis til totallen.
Kilde: Udlændinge- og Integrationsministeriets egne beregninger pba. registerdata fra Danmarks Statistik og
STAR.
Inger Støjberg
/
Henrik Kyvsgaard
Side
7/7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0010.png
Beskæftigelsesudvalget 2018-19
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 37
Offentligt
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 15. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 37
(BEU alm. del) efter ønske fra Finn Sørensen (EL) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 37:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange modtagere af integrationsydelse der er
kommet i arbejde, som følge af den lave ydelse?
Svar:
Regeringen indførte en reduceret ydelse med det formål at tilskynde nytilkomne
til beskæftigelse, og gøre det mindre attraktivt for udlændinge at søge mod Dan-
mark.
Som jeg redegjorde for i besvarelsen den 18. juni 2018 af UUI alm. del
spm. 661,
er der ikke publiceret egentlige effektstudier af integrationsydelsen.
Danmarks Statistik offentliggjorde i juni 2017 analysen
”Markant flere ikke-
vestlige indvandrere på kontanthjælp finder arbejde”. Analysen var deskriptiv og
måler således ikke en kausal effekt af integrationsydelsen, men analysen indikerer
dog, at den lavere integrationsydelse i sig selv har bidraget til at øge beskæftigel-
sen.
Ud over effekter på beskæftigelsen lægger jeg som udlændinge- og integrations-
minister vægt på, at integrationsydelsen kan være med til at gøre det mindre at-
traktivt at komme til Danmark og derigennem understøtte en stram udlændinge-
politik.
9. november 2018
Analysekontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 18602
558296
Inger Støjberg
/
Henrik Kyvsgaard
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0011.png
Beskæftigelsesudvalget 2018-19
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 37
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 7. juni 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 661 (alm. del) efter ønske fra Mattias Tesfaye (Socialdemokraterne)
til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 661:
Kan ministeren oplyse, om der foreligger en effektanalyse af
beskæftigelseseffekten af integrationsydelsen og i bekræftende fald oplyse, hvad
denne effektanalyse konkluderer ift., hvorvidt integrationsydelsen virker, altså har
en positiv og signifikant effekt på beskæftigelsen?
Svar:
Regeringen indførte en reduceret ydelse med det formål at tilskynde nytilkomne
til beskæftigelse, og gøre det mindre attraktivt for udlændinge at søge mod
Danmark.
Integrationsydelsen minder i sin udformning om starthjælpen, som den tidligere
VK-Regering indførte i juli 2002, inden den blev afskaffet i 2011 med virkning fra 1.
januar 2012.
Forskellige studier har tidligere vist, at starthjælpen havde positive
beskæftigelseseffekter, om end der er uenighed blandt forskerne om størrelsen
på starthjælpens effekter. Huynh m.fl. 2007 fra Rockwool Fondens
forskningsenhed har estimeret beskæftigelseseffekter svarende til en stigning i
beskæftigelsesfrekvensen på 3-6 procentpoint 16 måneder efter opholdstilladelse
blev givet. Rosholm & Vejlin 2007 fandt ligeledes positive beskæftigelseseffekter,
som dog var størst efter ophold i Danmark i mere end to år. Desuden viste
Rosholm & Vejlin, at beskæftigelseseffekten ikke er ens for alle, idet effekten
eksempelvis er mindst for personer med det laveste uddannelsesniveau og andre
grupper, der kan betragtes som længst væk fra arbejdsmarkedet.
Der er ikke publiceret egentlige effektstudier af integrationsydelsen. Men
Danmarks Statistik har i juni 2017 offentliggjort en
analyse ”Markant flere ikke-
vestlige indvandrere på kontanthjælp finder arbejde”. Analysen var deskriptiv og
18. juni 2018
Analysekontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 10034
448926
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0012.png
måler således ikke en kausal effekt af integrationsydelsen, men analysen indikerer
dog, at der er en positiv effekt.
Danmark Statistiks analyse viser konkret, at beskæftigelsen, siden
integrationsydelsen blev indført, er steget mere for gruppen af ikke-vestlige
indvandrere i kontanthjælpssystemet, der har opholdt sig i Danmark i mindre end
7 af de seneste 8 år sammenlignet med ikke-vestlige indvandrere, der har opholdt
sig her i mindst 7 af de seneste 8 år og modtager kontanthjælp eller
uddannelseshjælp, men ikke integrationsydelse. Dette kan indikere, at den lavere
integrationsydelse i sig selv har bidraget til at øge beskæftigelsen.
Ud over effekter på beskæftigelsen lægger jeg som udlændinge- og
integrationsminister vægt på, at integrationsydelsen kan være med til at gøre det
mindre attraktivt at komme til Danmark og derigennem understøtte en stram
udlændingepolitik.
Inger Støjberg
/
Henrik Kyvsgaard
Side
2/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0013.png
Beskæftigelsesudvalget 2018-19
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 38
Offentligt
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 15. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 38
(BEU alm. del) efter ønske fra Finn Sørensen (EL) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 38:
Vil ministeren redegøre for forsørgelsesstatus for modtagere af integrationsydel-
se, efter ophør af ydelsen?
Svar:
I statistikbanken jobindsats.dk opgøres arbejdsmarkedsstatus efter afsluttet for-
løb på en række forskellige ydelser løbende.
Tabel 1 viser arbejdsmarkedsstatus en måned efter afsluttet forløb på integrati-
onsydelse i perioden 4. kvt. 2015 - 2. kvt. 2018. Afsluttede forløb er defineret som
et forløb med modtagelse af integrationsydelse, hvor der efterfølgende enten ikke
har været udbetaling af integrationsydelse i en sammenhængende kalendermå-
ned eller hvor en ydelsesmodtager har afsluttet integrationsprogrammet.
Tallene viser, at de fleste forløb på integrationsydelse afsluttes med overgang til
lønmodtagerbeskæftigelse eller selvforsørgelse.
9.november 2018
Analysekontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 18603
558315
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0014.png
Tabel 1: Arbejdsmarkedsstatus 1 måned efter afsluttet forløb på integrationsydelse, 4. kvt. 2015-
2.kvt.2018.
4. kvt
2015
Lønmodtager-
beskæftigelse
Uddannelse
Kontanthjælp/ud-
dannelseshjælp
Integrationsydelse
Selvforsørgelse
Andet
I alt, andel
I alt, antal
15 %
6%
21 %
18 %
27 %
14 %
100 %
101
1. kvt
2016
20 %
2%
6%
33 %
23 %
16 %
100 %
242
2. kvt
2016
29 %
3%
3%
15 %
37 %
13 %
100 %
425
3. kvt
2016
28 %
16 %
9%
13 %
25 %
9%
100 %
4.075
4. kvt
2016
23 %
12 %
14 %
16 %
20 %
15 %
100 %
4.584
1. kvt
2017
34 %
8%
7%
18 %
21 %
12 %
100 %
3.902
2. kvt
2017
37 %
1%
5%
15 %
35 %
7%
100 %
4.911
3. kvt
2017
32 %
17 %
4%
17 %
18 %
11 %
100 %
4.874
4. kvt
2017
30 %
13 %
4%
20 %
27 %
6%
100 %
4.828
1. kvt
2018
32 %
7%
6%
28 %
20 %
8%
100 %
4.192
2. kvt
2018
34 %
1%
3%
24 %
33 %
6%
100 %
5.339
Anm.: Pga. efterregistreringer vil specielt det seneste kvartal, der findes data for, blive øget ved næste opdatering. Fra 1. september 2015 til 31.
december 2015 er der ikke data vedr. integrationsydelse for Herning kommune. En person tæller som lønmodtagerbeskæftiget, hvis der har
været en lønudbetaling, som er a-indkomst skattepligtig i måneden. Et forløb afsluttes, hvis der ikke har været en udbetaling af ydelsen i
sammenhængende én kalendermåned. Der opdeles på omfattet og ikke omfattet af integrationsprogrammet, således at et forløb ophører, hvis
det overgår fra den ene ordning til den anden. Derfor kan forløb være på integrationsydelse 1 måned efter ophør.
Anm.: På grund af afrundinger summer tallene i tabellen nødvendigvis ikke til totalen.
Kilde: jobindsats.dk
Det bemærkes, at ovenstående måling ikke er udtryk for effekten af integrations-
ydelsen, da den udelukkende viser status for den gruppe af borgere, der på et
givent tidspunkt ophører med at modtage integrationsydelse, umiddelbart efter
ophør.
Den relativt store andel af personer, der igen modtager integrationsydelse, skal
ses i sammenhæng med, at de afsluttede forløb, der indgår i opgørelsen i jobind-
sats.dk, også omfatter personer, der har afsluttet integrationsprogrammet, men
er fortsat på integrationsydelsen.
Inger Støjberg
/
Henrik Kyvsgaard
Side
2/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0015.png
Beskæftigelsesudvalget 2018-19
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 39
Offentligt
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 15. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 39
(alm. del) efter ønske fra Finn Sørensen (EL) til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 39:
Er ministeren enig i de i IMR-rapporte
”Fa ilier på i tegratio sydelse”
nævnte
forskningsresultater som siger, at dårlig økonomi kan føre til social eksklusion og
hæmme integrationen?
Svar:
De undersøgelser, som rapporten henviser til, påviser efter min vurdering ikke, at
graden af socialt netværk mv. har sammenhæng med respondenternes økonomi-
ske situation.
For mig er det helt afgørende at slå fast, at det bedste værn mod social eksklusion
i gruppen af indvandrere er, at vi har styr på tilstrømningen, og flest muligt kom-
mer i job og bliver en del af det almindelige fællesskab i Danmark.
Det var netop baggrunden for, at regeringen indførte integrationsydelsen i 2015
dels med henblik på at gøre det mindre attraktivt at søge asyl i Danmark, dels for
at give nytilkomne flygtninge og andre udlændinge et større incitament til at ar-
bejde.
Beskæftigelsesfrekvensen blandt nyankomne flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge med 3 års ophold, er siden 2015 steget fra godt 21 pct. i 2. kvartal 2015
til ca. 43 pct. i 2. kvartal 2018. Samtidig er antallet af asylansøgere i samme perio-
de faldet fra ca. 21.300 i 2015 til foreløbigt ca. 2.600 i 2018.
9. november 2018
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 18619
558600
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
Det skyldes selvfølgelig en række faktorer, men jeg er ikke i tvivl om, at integrati-
onsydelsen er med til at understøtte den positive udvikling i beskæftigelsen og
den lavere tilstrømning. Dermed kan integrationsydelsen for mig at se netop også
bidrage til at forebygge risikoen for social eksklusion i gruppen af indvandrere.
Inger Støjberg
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
2/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0017.png
Beskæftigelsesudvalget 2018-19
BEU Alm.del foreløbigt svar på spørgsmål 40
Offentligt
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 15. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 40
(alm. del) efter ønske fra Finn Sørensen (EL) til udlændinge- og integrationsmini-
steren, som hermed besvares foreløbigt.
Spørgsmål nr. 40:
Hvor mange modtagere af integrationsydelse ligger under Danmarks Statistiks
fattigdomsindikator, og hvor mange børn er der i de pågældende familier?
Svar:
En fyldestgørende besvarelse forudsætter en omfattende beregning med bidrag
fra Økonomi- og Indenrigsministeriet. Det er derfor ikke muligt at besvare
spørgsmålet inden for den almindelige tidsfrist.
6. november 2018
Analysekontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 18606
558346
Inger Støjberg
/
Henrik Kyvsgaard
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0018.png
Beskæftigelsesudvalget 2018-19
BEU Alm.del foreløbigt svar på spørgsmål 41
Offentligt
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 15. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 41
(BEU alm. del) efter ønske fra Finn Sørensen (EL) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares foreløbigt.
Spørgsmål nr. 41:
Hvor mange modtagere af integrationsydelse har et rådighedsbeløb, som er lave-
re end Rockwool Fondens minimumsbudgetter, og hvor mange børn er der i de
pågældende familier?
Svar:
En fyldestgørende besvarelse forudsætter en omfattende beregning med bidrag
fra Økonomi- og Indenrigsministeriet. Det er derfor ikke muligt at besvare
spørgsmålet inden for den almindelige tidsfrist.
6. november 2018
Analysekontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 18609
558376
Inger Støjberg
/
Henrik Kyvsgaard
Side
1/1
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0019.png
Beskæftigelsesudvalget 2018-19
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 42
Offentligt
Ministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget har den 15. oktober 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 42
(alm. del) efter ønske fra Finn Sørensen (EL) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 42:
Vil i istere redegøre for, hvorda
a ka føre IMR´s a befali ger ”Fa ilier
på i tegratio sydelse” jf. rapporte s kapitel 8 ud i livet? Der he vises
til
https://menneskeret.dk/sites/menneskeret.dk/files/media/dokumenter/udgivels
er/ligebehandling_2018/integrationsydelse_2018_web.pdf
Svar:
Institut for Menneskerettigheder anbefaler i rapporten
”Fa ilier på
i tegratio sydelse” følge de:
1. at regeringen sikrer børnefamilier på integrationsydelse et eksistensminimum,
2. at der indføres et retskrav på tilskud til nødvendige udgifter til
sygebehandling, medicin mv. for personer på integrationsydelse, og
3. at regeringen og kommunerne sørger for, at der er tilstrækkeligt billige
permanente boliger, som kan anvises til familier med lave indkomster, og at
udviklingen på området følges.
Vedrørende spørgsmålet om sikring af eksistensminimum for børnefamilier skal
jeg henvise til min besvarelse af UUI spørgsmål nr. 27, som er vedlagt dette svar.
Vedrørende spørgsmålet om økonomisk tilskud til sygebehandling kan jeg
bemærke, at udlændinge, der er omfattet af integrationsloven, allerede i dag kan
få hjælp i særlige tilfælde efter bestemmelserne i integrationsloven. Der er her
tale om behovsbestemte ydelser, som tildeles efter en konkret vurdering af
udlændingens behov og mulighed for selv at dække udgiften. Det kan dreje sig om
hjælp til dækning af enkeltudgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling
eller lignende.
Udlændinge, der modtager integrationsydelse, kan også få hjælp til udgifter, som
følger af et behov, der ikke har kunnet forudses, eller hvis afholdelsen af udgiften
er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse. Det
9. november 2018
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 18620
558638
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
betyder bl.a., at man kan modtage særlig støtte, såfremt man har høje
boligudgifter eller en stor forsørgerbyrde, og i øvrigt opfylder betingelserne for at
modtage særlig støtte.
Det er derfor regeringens opfattelse, at det gældende retsgrundlag allerede og på
tilfredsstillende vis tager højde for, at det kan være nødvendigt at supplere
integrationsydelsen med særlig støtte, dér hvor der er et særligt behov.
For så vidt angår spørgsmålet om sikring af adgang til permanente billige boliger,
har kommunerne efter integrationsloven en forpligtigelse til at anvise boliger til
de flygtninge, som visteres til den pågældende kommune. Kommunerne skal
anvise en permanent bolig, når det er muligt efter, at kommunen har overtaget
ansvaret. Det er op til den enkelte kommune, hvordan kommunen vil opfylde sin
forpligtigelse til at fremskaffe permanente boliger.
Ved anvisning af en permanent bolig skal der hver gang foretages en konkret
vurdering og prioritering af, hvem der er mest boligtrængende. Det betyder, at
kommunerne konkret må vurdere, hvilke borgere i kommunen, der har det største
behov for en ledig bolig.
I 2016 blev regeringen og KL i den såkaldte topartsaftale om integration enige om
en lang række tiltag, der har sikret bedre rammer for kommunernes
boligplacering af flygtninge. Kommunerne har i dag inden for integrationslovens
rammer god mulighed for at træffe beslutning om, hvordan de vil opfylde deres
forpligtelse til at fremskaffe boliger.
Opgaven med boligplacering er samtidig blevet mere håndterbar for
kommunerne, efterhånden som regeringen har fået styr på tilstrømningen af
asylansøgere. Det skyldes ikke mindst, at regeringen har gennemført en række
stramninger, som har virket.
Jeg mener således ikke, at der er behov for yderligere tiltag på dette punkt.
Inger Støjberg
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
2/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
1966863_0021.png
Beskæftigelsesudvalget 2018-19
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 42
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. oktober 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 27 (alm. del) efter ønske fra Karsten Hønge (SF) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 27:
Vil ministeren oplyse, hvilke overvejelser regeringen har gjort sig i forhold til
fastsættelse af integrationsydelsen og grundlovens § 75, stk. 2, som Højesteret
har fastslået forpligter myndighederne til at sikre et eksistensminimum for
personer, der ikke kan forsørge sig selv, og hvordan beregnes eksistensmi-
nimummet (jf. Institut for Menneskerettigheders rapport »FAMILIER PÅ
INTEGRATIONSYDELSE EN ANALYSE AF ØKONOMI, AFSAVN OG SOCIAL
EKSKLUSION I ET MENNESKERETLIGT PERSPEKTIV«, 2018 og nyheden »Familier på
integrationsydelse lider store afsavn«, menneskeret.dk 11. oktober 2018)?
Svar:
Integrationsydelsen blev indført i 2015 dels med henblik på at gøre det mindre
attraktivt at søge asyl i Danmark, dels for at give nytilkomne flygtninge og andre
udlændinge et større incitament til at arbejde og blive integreret i det danske
samfund.
Regeringens bestræbelser på at indrette ydelsessystemet, så det bedre kan betale
sig at arbejde, er yderligere forstærket med indførelsen af kontanthjælpsloftet og
225-timers-reglen i 2016, og regeringen nedsatte pr. 1. juli i år integrationsydelsen
med 3 pct. samtidig med, at dansktillægget blev omlagt til en danskbonus, der
højst kan udbetales i 6 måneder. Fra 1. januar 2019 bliver opholdskravet for
adgang til kontanthjælp strammet fra sammenlagt 7 år ud inden for de seneste 8
år til sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år. Fra samme dato vil der også
gælde et beskæftigelseskrav på 2�½ år inden for de seneste 10 år.
Integrationsydelsen blev i 2015 gennemført ved at (gen)indføre en
opholdsbetingelse for at få ret til kontanthjælp og uddannelseshjælp. For
personer, der ikke opfylder opholdsbetingelsen, vil ydelsesniveauet være
integrationsydelse. Som under de tidligere starthjælpsregler blev det dermed en
betingelse for at få ret til uddannelseshjælp og kontanthjælp, at ansøgeren lovligt
havde opholdt sig her i riget i sammenlagt mindst 7 år ud af de seneste 8 år.
9. november 2018
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 18616
566476
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 36: Kopi af udlændinge- og integrationsministerens svar på BEU alm. del - spm. 35-42 om integrationsydelsen
Ydelsesniveauet blev fastsat på niveau med uddannelseshjælp (som bygger på SU-
systemets satser) og uden mulighed for aktivitetstillæg.
Dermed svarede niveauet til starthjælpen, som den tidligere S-ledede regering
afskaffede i 2011, dog med den forskel, at starthjælpens forsørgertillæg blev
erstattet med egentlige forsørgersatser for såvel enlige som gifte og samlevende
forsørgere.
Regeringens overvejelser i forhold til bl.a. grundlovens § 75, stk. 2, fremgår af pkt.
2.8. i bemærkningerne til lovforslaget, L 2, 2014-15, 2. samling. Heri er der bl.a.
redegjort for Højesterets dom af 15. februar 2012 ((U.2012.1761)
starthjælpsdommen), hvor Højesteret udtalte, at grundlovens § 75, stk. 2, må
forstås således, at det påhviler det offentlige at sikre et eksistensminimum for
personer, der er omfattet af bestemmelsen. I lovforslagets bemærkninger
konkluderes det, at også integrationsydelsen, der er fastsat på niveau med de
(da)gældende SU-satser, og som for forsørgere af børn under 18 år overstiger de
dagældende satser for introduktionsydelse og starthjælp, er i overensstemmelse
med grundlovens § 75, stk. 2.
Starthjælpsdommen indgår også i Institut for Menneskerettigheders rapport om
Familier på integrationsydelse, der danner grundlag for nærværende spørgsmål.
Det fremgår af rapporten, at det hverken af grundloven, højesteretspraksis,
lovgivningen eller den statsretlige litteratur fremgår, hvor grænsen for et
eksistensminimum går.
Højesteret anfører i sin begrundelse vedrørende spørgsmålet om grundlovens
eksistensminimum i ovennævnte dom fra 2012 bl.a.:
”Efter
størrelsen af den
introduktionsydelse/starthjælp og de andre ydelser, som A og H modtog fra det
offentlige, var der ikke grundlag for at fastslå, at A ikke havde modtaget hjælp i
overensstemmelse med Grundlovens § 75, stk. 2.”
Således var starthjælpen ikke
den eneste hjælp, familien havde mulighed for at modtage. Familien havde
således modtaget boligstøtte, børne- og ungeydelse og enkeltydelser. Det
samlede offentlige ydelsesniveau afhænger dermed i høj grad af den enkelte
ydelsesmodtagers livssituation.
Som nævnt er ydelsessystemet sammensat på en sådan måde, at
ydelsesmodtagerne i varierende omfang vil være berettiget til øvrige offentlige
ydelser. Tildelingen sker ud fra en konkret vurdering af den enkelte ansøgers
samlede økonomiske situation og behov.
Inger Støjberg
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
2/2