Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 24
Offentligt
Bilag – Udlæ di gestyrelse s sa lede tilsy i
Tilsynstyper
Faglige besøgstilsyn: 18
Skriftlige faglige tilsyn: 6
Økonomiske besøgstilsyn: 3
Skriftlige økonomiske tilsyn: 5
Bygnings- og brandtilsyn: 11
Besøgstilsyn med informationssikkerhed: 3
Skriftlige tilsyn med informationssikkerhed: 4
Centertyper
7
Tilsynsformer
Besøgstilsyn: 35
Skriftlige tilsyn: 15
Antal tilsyn med beboersamtaler: 16
Indskærpelser og anbefalinger
Antal
indskærpelser:
44
Antal
anbefalinger:
89
Udførende myndighed
Tilsyn udført af Udlændingestyrelsen: 47
Tilsyn udført af Socialtilsyn Midt: 4
Tilsyn på børnecentre: 11
Tilsyn på opholdscentre: 18
Tilsyn på omsorgscenter: 2
Tilsyn på udrejsecentre: 2
Tilsyn med rådgivningstjenesten: 2
Tilsyn på operatørniveau: 16
Dato
14/3
Tilsynstype
Fagligt
Fokus
Operatørkontrakten - generel
drift og operatørens levering af
ydelser til de indkvarterede
Operatørkontrakten - generel
drift og operatørens levering af
ydelser til de indkvarterede
Center
Annebergparken
Centertype
Børnecenter
Operatør
Røde Kors
Tilsyn udført af
Udlændingestyrelsen
Besøg på centret
Ja
Beboer-samtaler
Ja
Forkortede indskærpelser og anbefalinger
1.
Husordenen hænges synligt på relevante sprog
2.
Alle medarbejdere gøres bekendt med tegn på radikalisering
1.
Kriminalitet, mistanke om kriminelle forhold og mistanke om radikalisering m.v. skal anmeldes til politiet og indberet-
tes til Udlændingestyrelsen
2.
Alle medarbejdere gøres bekendt med tegn på radikalisering
3.
Alle medarbejdere har en ensartet pædagogisk tilgang til beboerne og understøtter en forudsigelig hverdag for
beboerne
4.
Centret har øget fokus på omgangstonen mellem medarbejdere og beboere
1.
Kriminalitet, mistanke om kriminelle forhold og mistanke om radikalisering m.v. skal anmeldes til det lokale politi og
indberettes til Udlændingestyrelsen
2.
Husordenen hænges synligt på centret på alle relevante sprog
3.
Retningslinjer og procedurer for identificering af tegn på radikalisering udarbejdes, og alle medarbejdere bliver gjort
bekendt med indikatorer på radikalisering
4.
Medarbejderne gøres bekendt med retningslinjer og procedurer for magtanvendelse
1.
Centret skal indgå kontrakter med alle voksne beboere, hvor omfanget og indholdet af undervisning og aktivering for
den enkelte beboer fremgår
2.
Centret skal bistå beboerne med at etablere et beboerråd på centret
3.
Alle medarbejdere på centret gøres bekendt med procedurerne m.v. for indberetninger af kriminalitet og alvorlige
hændelser til Udlændingestyrelsen
1.
Husordenen skal oversættes til alle relevante sprog
2.
Alle medarbejdere gøres bekendt med husordenen og dens indhold
1.
Kriminalitet og mistanke om kriminelle forhold skal anmeldes til politiet og indberettes til Udlændingestyrelsen
2.
Husordenen skal udleveres til beboerne ved indflytning
3.
Centret skal sikre, at beboerne uden for normal arbejdstid kan tilkalde hjælp, f.eks. ved at stille en telefon til rådig-
hed for beboerne
4.
Alle medarbejdere gøres bekendt med gældende retningslinjer, procedurer m.v., herunder for magtanvendelse og
indberetninger
5.
Der udarbejdes retningslinjer og procedurer for identificering af tegn på radikalisering, og at alle medarbejdere gøres
gjort bekendt med indikatorer på radikalisering
1.
Det skriftlige materiale om rådgivningstjenesten i mere tydeligt omfang afspejler det overordnede formål med den
styrkede rådgivning
2.
Samtalerne hos rådgivningstjenesten struktureres omkring faste spørgsmål og mulige scenarier, som rådgiverne kan
strukturere rådgivningsforløbene efter
1.
Rådgivningstjeneste i højere grad indgår i dialog med medarbejderne på Udrejsecenter Kærshovedgård
2.
Det sikres, at centermedarbejderne har kendskab til åbningstider og det nærmere indhold af rådgivningstjenestens
tilbud til beboerne i målgruppen, og at der kommer øget fokus på at samarbejde med centret om rådgivningstjenestens
opgaver
1.
Centrene skal overholde reglerne for privat indkvartering
2.
Centrene skal overholde retningslinjerne for lovligt fravær med økonomi
3.
Medarbejderne gøres bekendt med reglerne for privat indkvartering
4.
Medarbejderne gøres bekendt med retningslinjerne for kortvarigt lovligt fravær
5.
Det tydeliggøres over for beboerne, hvem centerlederen er
6.
Beboerne gøres bekendt med flugtvejsplanen og dens placering
7.
Beboerne gøres bekendt med hvilken beboer, som har akuttelefonen uden for normal arbejdstid
27/3 og
28/3
Fagligt
Tønder
Børnecenter
Tønder Kommune
Udlændingestyrelsen
Ja
Ja
24/4 og
25/4
Fagligt
Operatørkontrakten - generel
drift og operatørens levering af
ydelser til de indkvarterede
Rovvig
Børnecenter
Vesthimmerlands
Kommune
Udlændingestyrelsen
Ja
Ja
9/5 og 10/5
Fagligt
Operatørkontrakten - generel
drift og operatørens levering af
ydelser til de indkvarterede
Operatørkontrakten - generel
drift og operatørens levering af
ydelser til de indkvarterede
Sjælsmark
Udrejsecenter
Kriminalforsorgen
Udlændingestyrelsen
Ja
Ja
22/5 og
23/5
Fagligt
Gribskov
Børnecenter
Røde Kors
Udlændingestyrelsen
Ja
Ja
19/6 og
20/6
Fagligt
Operatørkontrakten - generel
drift og operatørens levering af
ydelser til de indkvarterede
Bornholm (Slottet)
Opholdscenter
Røde Kors og
Bornholms Regi-
onskommune
Udlændingestyrelsen
Ja
Ja
26/6
Fagligt
Operatørkontrakten - generel
drift og operatørens levering af
ydelser til de indkvarterede
Operatørkontrakten - generel
drift og operatørens levering af
ydelser til de indkvarterede
Avnstrup
Røde Kors' Rådgivnings-
tjeneste
Røde Kors
Udlændingestyrelsen
Ja
Nej
28/6 og
9/11
Fagligt
Kærshovedgård
Dansk Flygtningehjælps
Rådgivningstjeneste
Dansk Flygtninge-
hjælp
Udlændingestyrelsen
Ja
Nej
29/8 og
30/8
Fagligt
Operatørkontrakten - generel
drift og operatørens levering af
ydelser til de indkvarterede
Hanstholm og
Vesløs (samdrift)
Opholdscentre
Thisted Kommune
Udlændingestyrelsen
Ja
Ja
1