Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 157
Offentligt
2052798_0001.png
Notat
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudici-
elle sag C-836/18, Subdelegación del Gobierno en Ciudad Real mod RH
1. Indledning
En spansk ret (den forelæggende ret) har ved kendelse af 30. november
2018 forelagt EU-Domstolen to præjudicielle spørgsmål om fortolkningen
af artikel 20 i EUF-Traktaten (TEUF) om unionsborgerskabet.
Sagen ved EU-Domstolen vedrører overordnet spørgsmålet, i hvilket om-
fang de kompetente myndigheder i forbindelse med behandlingen af en an-
søgning om familiesammenføring har pligt til at undersøge, om et familie-
medlem (marokkansk) til en såkaldt statisk unionsborger, dvs. en unions-
borger, som ikke har udøvet sin ret til fri bevægelighed, har en afledt ret
efter TEUF artikel 20 til at blive familiesammenført med unionsborgeren i
dennes medlemsstat.
Sagen og de forelagte spørgsmål angår dermed adgangen til familiesammen-
føring efter EU-retten i en umiddelbart rent intern situation, dvs. en situati-
on, hvor EU-retten som følge af fraværet af et grænseoverskridende element
som udgangspunkt ikke finder anvendelse.
2. Hovedsagens faktiske omstændigheder og overordnede retlige pro-
blemstilling
Den spanske retssag, som har givet anledning til den præjudicielle forelæg-
gelse, vedrører et afslag på meddelelse af opholdsret efter EU-retten til en
marokkansk mand, hvis spanske hustru aldrig har udøvet sin ret til fri bevæ-
gelighed i Unionen. Afslaget var fra de spanske myndigheders side begrun-
det i, at hustruen ikke i forbindelse med ansøgningen om opholdsret havde
godtgjort, at hun rådede over tilstrækkelige midler til sig selv og sin ægte-
fælle.
Side
1/5
29. april 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
EU-opholdskontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 157: Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-836/18, Subdelegación del Gobierno en Ciudad Real mod RH, fra udlændinge- og integrationsministeren
2052798_0002.png
De spanske myndigheders afgørelse om afslag på familiesammenføring blev
ifølge forelæggelseskendelsen truffet, uden at myndighederne havde foreta-
get en selvstændig forudgående undersøgelse af, om der i sagen forelå kon-
krete omstændigheder, som kunne godtgøre et eventuelt afhængighedsfor-
hold mellem ægtefællerne af en sådan art, at det i tilfælde af et afslag på
familiesammenføring reelt ville tvinge hustruen (unionsborgeren) til at for-
lade Unionens område som helhed sammen med sin marokkanske ægtefæl-
le.
Den omstændighed, at de spanske myndigheder følger en praksis, hvorefter
der i en sådan situation træffes afgørelse i sagen uden undersøgelse af, om
der eventuelt foreligger et særligt afhængighedsforhold mellem parterne,
kan ifølge den forelæggende ret være i strid med TEUF artikel 20, idet uni-
onsborgeren ved en sådan praksis principielt risikerer at blive frataget den
effektive nydelse af kerneindholdet i de rettigheder, som unionsborgeren er
tildelt ved sin status, jf. herved bl.a. EU-Domstolens dom i sagen C-82/16,
K.A. m.fl.
3. De præjudicielle spørgsmål
Den forelæggende ret har på ovennævnte baggrund forelagt EU-Domstolen
to præjudicielle spørgsmål, hvoraf det sidstnævnte vurderes at være af dansk
interesse. Spørgsmålene lyder således:
»1)
Henset til at den spanske civillovbogs artikel 68 bestemmer, at
ægtefæller har pligt til at bo sammen, kan kravet om, at en spansk
statsborger, der ikke har udøvet sin ret til fri bevægelighed, skal op-
fylde betingelserne i artikel 7, stk. 1, i kongeligt dekret nr.
240/2007 som en nødvendig betingelse for at få anerkendt opholds-
retten for vedkommendes ægtefælle, som ikke er unionsborger, i
overensstemmelse med artikel 7, stk. 2, i kongeligt dekret nr.
240/2007
såfremt disse betingelser ikke er opfyldt
da udgøre en
tilsidesættelse af artikel 20 TEUF, hvis den spanske statsborger
som følge af nægtelsen af denne ret er nødsaget til at forlade Unio-
nens område som helhed?
2) Under alle omstændigheder, uanset det foregående og besvarel-
sen af det første spørgsmål og henset til Den Europæiske Unions
Domstols praksis, bl.a. dom af 8. maj 2018, C-82/16, K.A. m.fl.
mod Belgien, er den spanske stats praksis
hvorefter bestemmel-
sen i artikel 7 i kongeligt dekret nr. 240/2007
automatisk
anvendes,
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 157: Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-836/18, Subdelegación del Gobierno en Ciudad Real mod RH, fra udlændinge- og integrationsministeren
og der nægtes opholdsret til et familiemedlem til en unionsborger,
der aldrig har udøvet sin ret til fri bevægelighed, alene af den
grund, at unionsborgeren ikke opfylder betingelserne i denne be-
stemmelse, uden at det i den konkrete sag er blevet undersøgt, om
der mellem den pågældende unionsborger og tredjelandsstatsborge-
ren består et afhængighedsforhold af en sådan art, at dette, uanset
grunden hertil og i betragtning af de foreliggende omstændigheder,
medfører, at unionsborgeren, såfremt tredjelandsstatsborgeren næg-
tes opholdsret, ikke kan blive adskilt fra det familiemedlem, som
unionsborgeren er afhængig af, og må forlade Unionens område
da i strid med artikel 20 TEUF?«
4. EU-Domstolens praksis
En unionsborgers adgang til i helt særlige situationer efter EU-retten at kun-
ne familiesammenføre sig med sine tredjelandsfamiliemedlemmer uden at
have gjort brug af retten til fri bevægelighed følger af EU-Domstolens prak-
sis.
Domstolen slog i sagen C-34/09, Ruiz Zambrano, fast, at TEUF artikel 20 er
til hinder for, at en medlemsstat for det første nægter en tredjelandsstatsbor-
ger, som forsørger sine små børn, der er unionsborgere, ophold i den med-
lemsstat, hvori børnene er bosat og er statsborgere, og for det andet nægter
at give nævnte tredjelandsstatsborger en arbejdstilladelse, for så vidt som
disse afgørelser reelt fratager de nævnte børn den effektive nydelse af kerne-
indholdet i de rettigheder, som de er tildelt ved deres status som unionsbor-
gere, derved at børnene reelt vil blive nødsaget til at forlade Unionens om-
råde sammen med tredjelandsforælderen.
I sagen C-82/16, K.A. m.fl., som ligeledes vedrører en såkaldt intern situati-
on, konkluderede Domstolen, at TEUF artikel 20 er til hinder for, at en med-
lemsstat afviser at behandle en ansøgning om familiesammenføring alene af
den grund, at tredjelandsfamiliemedlemmet er genstand for et indrejsefor-
bud, uden at det er blevet undersøgt, om der mellem unionsborgeren og
tredjelandsfamiliemedlemmet består et afhængighedsforhold af en sådan art,
at unionsborgeren, såfremt tredjelandsstatsborgeren nægtes en afledt op-
holdsret, reelt vil være nødsaget til at forlade Unionens område som helhed.
Domstolen slog dog i K.A.-dommen samtidig fast, at en voksen person
til
forskel fra mindreårige, herunder navnlig små børn
i princippet er i stand
til at føre en tilværelse uafhængigt af sine familiemedlemmer, hvorfor aner-
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 157: Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-836/18, Subdelegación del Gobierno en Ciudad Real mod RH, fra udlændinge- og integrationsministeren
2052798_0004.png
kendelsen af, at der mellem to voksne består et afhængighedsforhold, der
kan skabe en ret til afledt ophold i medfør af TEUF artikel 20, alene er mu-
lig i særlige tilfælde, hvor den omhandlede unionsborger, henset til samtlige
relevante omstændigheder, ikke på nogen måde vil kunne være adskilt fra
det familiemedlem, som den pågældende er afhængig af, jf. dommens præ-
mis 65.
5. Dansk praksis
Efter dansk familiesammenføringspraksis foretages der altid en konkret og
samlet vurdering af de oplysninger, der indgår i sagen, herunder oplysnin-
ger, der måtte tilsige, at visse af de almindelige betingelser for familiesam-
menføring skal fraviges, f.eks. på baggrund af Danmarks internationale for-
pligtelser, herunder navnlig den Europæiske Menneskerettighedskonventi-
ons artikel 8 (retten til familieliv).
I lyset af den foreliggende sag, som bl.a. følger op på K.A.-dommen, er Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet blevet opmærksom på, at det for en god
ordens skyld bør tydeliggøres over for de sagsbehandlende myndigheder, at
der i sager om familiesammenføring med en herboende voksen dansk stats-
borger, som aldrig har udøvet sin ret til fri bevægelighed, helt undtagelses-
vis principielt vil kunne være tale om, at familiemedlemmet afleder en op-
holdsret efter TEUF artikel 20 som følge af et ganske særligt afhængigheds-
forhold. Som nævnt foretager myndighederne allerede en konkret og samlet
vurdering af de omstændigheder, som indgår i sagen, herunder oplysninger
f.eks. af humanitær karakter
som måtte tale for, at parterne ikke bør
henvises til at udøve deres familieliv i tredjelandsborgerens hjemland.
6. Regeringens interesse i sagen
Den forelagte sag anses for væsentlig, fordi den vedrører spørgsmålet om
afledte opholdsrettigheder til tredjelandsborgere i medfør af TEUF artikel
20 om unionsborgerskabet i en umiddelbart rent intern situation.
Regeringens interesse i sagen angår den nærmere afgrænsning af adgangen
til familiesammenføring i en sådan situation, som sagen kan give anledning
til, og spørgsmålet om, i hvilket omfang myndighederne skal undersøge, om
en sådan adgang består.
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 157: Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-836/18, Subdelegación del Gobierno en Ciudad Real mod RH, fra udlændinge- og integrationsministeren
Regeringens interesse i sagen knytter sig i den forbindelse til det præjudici-
elle spørgsmål nr. 2. Sagens spørgsmål nr. 1 vurderes derimod fortrinsvis at
være relevant i en spansk kontekst.
Det er regeringens grundlæggende opfattelse, at det er det klare udgangs-
punkt, at EU-retten ikke finder anvendelse i en intern situation som den, der
gør sig gældende i hovedsagen, dvs. en sag om familiesammenføring mel-
lem en statisk unionsborger, der aldrig har udøvet sin ret til fri bevægelig-
hed, og dennes ægtefælle, der er tredjelandsstatsborger.
Dette gælder efter regeringens opfattelse så meget desto mere i en sag som
den foreliggende, hvor der er tale om en voksen unionsborger, som ønsker
at blive familiesammenført med sin ægtefælle, idet det i praksis må være
den klare undtagelse, at der mellem voksne unionsborgere består et afhæn-
gighedsforhold, der kan skabe en ret til afledt ophold i medfør af artikel 20
TEUF. Dette er således alene muligt i særlige tilfælde, hvor den omhand-
lende unionsborger, henset til samtlige relevante omstændigheder, »ikke på
nogen måde vil kunne være adskilt« fra sin tredjelandsægtefælle, jf. dom C-
82/16, K.A. m.fl.
Der skal således efter regeringens opfattelse være tale om et kvalificeret
afhængighedsforhold mellem parterne, som i alle tilfælde ikke begrænser
sig til parternes blotte ønske om at udøve deres familieliv i unionsborgerens
medlemsstat.
Regeringen vil på den baggrund i indlægget for EU-Domstolen argumentere
for, at Domstolen efter Danmarks opfattelse bør undlade at udvide den helt
undtagelsesvise adgang til familiesammenføring efter EU-retten i en umid-
delbart rent intern situation, som er etableret ved dommene i bl.a. Zambrano
og K.A. m.fl., idet det fra dansk side dog samtidig må anerkendes, at det
følger af Domstolens praksis, at alle relevante omstændigheder, som frem-
går af sagen, herunder sådanne, der måtte pege på et særligt afhængigheds-
forhold mellem parterne, skal tages i betragtning og vurderes, inden der
eventuelt meddeles afslag på en ansøgning om familiesammenføring.
Side
5/5