Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 147
Offentligt
2046317_0001.png
DOMSTOLENS DOM (Tredje Afdeling)
27. juni 2018
*
»Præjudiciel forelæggelse
unionsborgerskab
artikel 21, stk. 1, TEUF
direktiv
2004/38/EF
ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område
opholdsret for en tredjelandsstatsborger, som er familiemedlem til en
unionsborger, i den medlemsstat, hvor unionsborgeren er statsborger
familiemedlemmets indrejse i den pågældende medlemsstats område efter
unionsborgerens tilbagevenden til denne medlemsstat«
I sag C-230/17,
angående en anmodning om præjudiciel afgørelse i henhold til artikel 267 TEUF,
indgivet af Østre Landsret (Danmark) ved afgørelse af 21. april 2017, indgået til
Domstolen den 2. maj 2017, i sagen
Erdem Deha Altiner,
Isabel Hanna Ravn
mod
Udlændingestyrelsen,
har
DOMSTOLEN (Tredje Afdeling),
sammensat af afdelingsformanden, L. Bay Larsen, og dommerne J. Malenovsk�½,
M. Safjan, D. Šváby og M. Vilaras (refererende dommer),
generaladvokat: N. Wahl,
justitssekretær: fuldmægtig C. Strömholm,
på grundlag af den skriftlige forhandling og efter retsmødet den 7. marts 2018,
*
Processprog: dansk.
DA
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Orientering om fortolkningsnotat vedrørende EU-Domstolens dom i den præjudicielle sag C-230/17, Deha Altiner og Ravn (Altiner-dommen), fra udlændinge- og integrationsministeren
D
OM AF
27.6.2018
SAG
C-230/17
efter at der er afgivet indlæg af:
Erdem Deha Altiner og Isabel Hanna Ravn ved advokat E.O.R. Khawaja,
den danske regering ved S. Wolff, J. Nymann-Lindegren og C. Thorning, som
befuldmægtigede, bistået af advokat R. Holdgaard,
den belgiske regering ved C. Pochet, L. Van den Broeck og M. Jacobs, som
befuldmægtigede,
Irland ved A. Joyce og L. Williams, som befuldmægtigede,
den norske regering ved I.S. Jansen, som befuldmægtiget, bistået af advokat
K.B. Moen,
Europa-Kommissionen ved E. Montaguti
befuldmægtigede, bistået af advokat H. Peytz,
og
M.
Wilderspin,
som
og idet Domstolen efter at have hørt generaladvokaten har besluttet, at sagen skal
pådømmes uden forslag til afgørelse,
afsagt følgende
Dom
1
Anmodningen om præjudiciel afgørelse vedrører fortolkningen af artikel 21 TEUF
samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/38/EF af 29. april 2004 om
unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret til at færdes og opholde sig frit på
medlemsstaternes område, om ændring af forordning (EØF) nr. 1612/68 og om
ophævelse af direktiv 64/221/EØF, 68/360/EØF, 72/194/EØF, 73/148/EØF,
75/34/EØF, 75/35/EØF, 90/364/EØF, 90/365/EØF og 93/96/EØF (EUT 2004,
L 158, s. 77, berigtiget i EUT 2004, L 229, s. 35).
Anmodningen er blevet indgivet i forbindelse med en tvist mellem Erdem Deha
Altiner og Isabel Hanna Ravn på den ene side og Udlændingestyrelsen (Danmark)
på den anden side vedrørende en afgørelse truffet af sidstnævnte den 3. juni 2016
(herefter »afgørelsen af 3. juni 2016«), hvorved den tidligere afgørelse fra
Statsforvaltningen (Danmark) om afslag på Erdem Deha Altiners ansøgning om at
få udstedt en opholdstilladelse i Danmark som familiemedlem til Isabel Hanna
Ravn, der er unionsborger, blev stadfæstet.
Retsforskrifter
Direktiv 2004/38
3
Artikel 1 i direktiv 2004/38 med overskriften »Område« bestemmer:
2
2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Orientering om fortolkningsnotat vedrørende EU-Domstolens dom i den præjudicielle sag C-230/17, Deha Altiner og Ravn (Altiner-dommen), fra udlændinge- og integrationsministeren
A
LTINER OG
R
AVN
»I dette direktiv fastlægges:
a)
[…]«
4
Direktivets artikel 2 har under overskriften »Definitioner« følgende ordlyd:
»I dette direktiv forstås ved:
1)
2)
»unionsborger«: enhver person, der er statsborger i en medlemsstat
»familiemedlem«:
a)
[…]
c)
[…]
3) »værtsmedlemsstat«: den medlemsstat, hvortil unionsborgeren rejser med
henblik på at udøve retten til fri bevægelighed og ophold.«
5
Direktivets artikel 3 med overskriften »Berettigede personer« fastsætter følgende i
stk. 1:
»Dette direktiv finder anvendelse på enhver unionsborger, der rejser til eller tager
ophold i en anden medlemsstat end den, hvor vedkommende er statsborger, samt
familiemedlemmer som defineret i artikel 2, nr. 2), der ledsager unionsborgeren
eller slutter sig til denne.«
6
Artikel 7, stk. 1 og 2, i direktiv 2004/38 er sålydende:
»1. Enhver unionsborger har ret til at opholde sig på en anden medlemsstats
område i mere end tre måneder, hvis den pågældende:
a)
b)
er arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende i værtsmedlemsstaten,
eller
råder over tilstrækkelige midler til sig selv og sine familiemedlemmer,
således at opholdet ikke bliver en byrde for værtsmedlemsstatens sociale
system, og er omfattet af en sygeforsikring, der dækker samtlige risici i
værtsmedlemsstaten, eller
direkte efterkommere samt direkte efterkommere af ægtefællen […],
som ikke er fyldt 21 år, eller som forsørges af unionsborgeren
ægtefælle
betingelserne for udøvelse af retten til fri bevægelighed og ophold i
medlemsstaterne for unionsborgere og deres familiemedlemmer
3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Orientering om fortolkningsnotat vedrørende EU-Domstolens dom i den præjudicielle sag C-230/17, Deha Altiner og Ravn (Altiner-dommen), fra udlændinge- og integrationsministeren
D
OM AF
27.6.2018
SAG
C-230/17
c)
er indskrevet ved en privat eller offentlig institution, der er godkendt,
eller som finansieres af værtsmedlemsstaten i medfør af dennes
lovgivning eller administrative praksis, med henblik på dér som
hovedaktivitet
at
følge
en
uddannelse,
herunder
en
erhvervsuddannelse, og
er omfattet af en sygeforsikring, der dækker samtlige risici i
værtsmedlemsstaten, og ved en erklæring eller på anden tilsvarende
måde efter den pågældende persons eget valg godtgør over for den
relevante nationale myndighed, at vedkommende råder over
tilstrækkelige midler til sig selv og sine familiemedlemmer, således at
opholdet ikke bliver en byrde for værtsmedlemsstatens sociale system,
eller
d)
er et familiemedlem, der ledsager eller slutter sig til en unionsborger, der
opfylder betingelserne i litra a), b) eller c).
2.
Retten til ophold, jf. stk. 1, omfatter også familiemedlemmer til en
unionsborger, der ikke er statsborgere i en medlemsstat, når disse ledsager eller
slutter sig til unionsborgeren i værtsmedlemsstaten, og unionsborgeren opfylder
betingelserne i stk. 1, litra a), b) eller c).«
Dansk ret
7
§ 13 i bekendtgørelse nr. 474 af 12. maj 2011 om ophold i Danmark for
udlændinge, der er omfattet af Den Europæiske Unions regler, har følgende
ordlyd:
»I det omfang det følger af EU-retten, har familiemedlemmer til en dansk
statsborger ret til ophold her i landet ud over de 3 måneder, der følger af
udlændingelovens § 2, stk. 1 og 2.«
8
EU-orientering nr. 1/14 af 10. december 2014, Orientering til Statsforvaltningen
om behandling af ansøgninger om familiesammenføring efter EU-retten, hvor
referencen er dansk statsborger (herefter »EU-orientering nr. 1/14«), er blevet
udarbejdet af Udlændingestyrelsen.
Under overskriften »Tidsmæssig sammenhæng mellem en dansk statsborgers
tilbagevenden til Danmark og ansøgning om familiesammenføring efter EU-
retten« fastsætter den nævnte orienterings punkt 4.1.5 følgende:
»Det er ikke et krav, at det udenlandske familiemedlem indrejser i Danmark
samtidig med den danske statsborger.
Hvis familiemedlemmet til en dansk statsborger, som har udnyttet sin ret til fri
bevægelighed i et andet EU-land, først søger om familiesammenføring efter EU-
reglerne på et senere tidspunkt end tidspunktet for den danske statsborgers
tilbagevenden til Danmark, skal der foretages en konkret vurdering af, om
9
4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Orientering om fortolkningsnotat vedrørende EU-Domstolens dom i den præjudicielle sag C-230/17, Deha Altiner og Ravn (Altiner-dommen), fra udlændinge- og integrationsministeren
A
LTINER OG
R
AVN
familiemedlemmets ansøgning er indgivet i naturlig forlængelse af den danske
statsborgers tilbagevenden til Danmark.
Der skal ved vurderingen heraf lægges vægt på baggrunden for den tidsmæssige
forskel mellem den danske statsborgers tilbagevenden og ansøgningen, herunder
om familiemedlemmet af særlige arbejds- eller uddannelsesmæssige grunde har
udskudt ansøgningen samt varigheden af den tidsmæssige forskel. For eksempel
kan udskydelse af indgivelsen af ansøgningen skyldes, at ansøgeren skal have
afsluttet en påbegyndt uddannelse, hvilket blandt andet kan dokumenteres ved
indsendelse af eksamensbeviser etc. Endvidere kan særlige helbredsmæssige
årsager, herunder alvorlig sygdom hos ansøgeren eller dennes familiemedlemmer,
være årsag til udskydelsen.
På den anden side kan flere måneders udskydelse som udgangspunkt ikke
begrundes i et generelt ønske om fortsat beskæftigelse eller ophold hos familie.
Er der derimod tale om særlige beskæftigelsesmæssige hensyn, herunder
opfyldelse af en kontraktretlig forpligtelse, der har været årsag til, at ansøgningen
udskydes flere måneder, vil ansøgningen som udgangspunkt blive anset for at
være indgivet i naturlig forlængelse af den danske statsborgers tilbagevenden.
Dette kan blandt andet dokumenteres via en arbejdskontrakt, der eksempelvis
dokumenterer, at den pågældende er involveret i et konkret byggeprojekt.
[…]
I tilfælde, hvor familiemedlemmet er indrejst i Danmark samtidig med eller i
naturlig forlængelse af den danske statsborgers tilbagevenden til Danmark, men
først senere indgiver en ansøgning om familiesammenføring efter EU-reglerne,
stilles der ikke krav om, at ansøgningen er indgivet i naturlig forlængelse af den
danske statsborgers tilbagevenden, hvis den pågældende i øvrigt opfylder
betingelserne for at kunne opnå familiesammenføring efter EU- reglerne til den
danske statsborger.
Det vil være en betingelse, at familiemedlemmet er indrejst i Danmark med
henblik på at udøve et familieliv med den danske statsborger, og at
familiemedlemmet i øvrigt ville kunne have opnået familiesammenføring til den
danske statsborger efter EU-reglerne, såfremt den pågældende havde indgivet
ansøgningen ved indrejsen. Det er endvidere en betingelse, at ansøgeren i hele
perioden frem til indgivelsen af ansøgningen har opfyldt disse betingelser.
Ved vurderingen af sådanne sager er det således afgørende, at familiemedlemmet i
hele perioden har opfyldt betingelserne for at opnå familiesammenføring efter EU-
reglerne til den danske statsborger, men blot ikke har søgt herom. I sådanne
tilfælde har familiemedlemmet en opholdsret i Danmark efter EU-reglerne, uanset
at den pågældende først senere søger om et egentligt opholdskort.
I de tilfælde, hvor ansøgningen ikke indgives i forbindelse med indrejsen, påhviler
det ansøgeren at godtgøre, at indrejsen skete samtidig med eller i naturlig
5
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Orientering om fortolkningsnotat vedrørende EU-Domstolens dom i den præjudicielle sag C-230/17, Deha Altiner og Ravn (Altiner-dommen), fra udlændinge- og integrationsministeren
D
OM AF
27.6.2018
SAG
C-230/17
forlængelse af den danske statsborgers tilbagevenden til Danmark, og at
ansøgeren i hele perioden har opfyldt betingelserne for at opnå
familiesammenføring efter EU-reglerne til den danske statsborger, herunder at den
pågældende har opholdt sig i Danmark sammen med den danske statsborger. Dette
kan f.eks. dokumenteres ved fremlæggelse af billet, ændring af
folkeregisteradresse, huslejekvitteringer m.v.«
Tvisten i hovedsagen og det præjudicielle spørgsmål
10
Erdem Deha Altiner er født den 2. september 2004 i Tyrkiet og er tyrkisk
statsborger. Hans far, Metin Altiner, der kom til Danmark den 17. juli 2008, blev
skilt fra Erdem Deha Altiners mor og blev gift for anden gang den 26. oktober
2010 med Isabel Hanna Ravn, der er dansk statsborger, og som på daværende
tidspunkt var bosiddende i Danmark. Ved den dom, hvorved der blev truffet
afgørelse om skilsmisse mellem Metin Altiner og moren til Erdem Deha Altiner,
blev forældremyndigheden over sidstnævnte tildelt hans mor, der er tyrkisk
statsborger, og Erdem Deha Altiner har boet hos hende i Tyrkiet.
Fra den 1. december 2012 til den 24. oktober 2014 opholdt Isabel Hanna Ravn og
Metin Altiner sig i Sverige. Fra den 1. august 2013 til den 9. september 2013 og
fra den 8. juli 2014 til den 2. september 2014 besøgte og opholdt Erdem Deha
Altiner sig hos dem i Sverige på et visum gyldigt for Schengenlandene.
Den 24. oktober 2014 vendte Isabel Hanna Ravn og Metin Altiner tilbage til
Danmark, hvor de har haft ophold siden. Den 25. juni 2015 indrejste Erdem Deha
Altiner i Danmark på et Schengenvisum gyldigt til den 30. september 2015.
Efter den 15. juli 2015 at have opnået skriftligt samtykke fra sin mor indgav
Erdem Deha Altiner to dage senere en ansøgning om EU-opholdskort som
familiemedlem til sin fars ægtefælle, Isabel Hanna Ravn, til Statsforvaltningen.
Ved afgørelse af 9. marts 2016 meddelte Statsforvaltningen afslag på denne
ansøgning med den begrundelse, at ansøgningen ikke var blevet indgivet i naturlig
forlængelse af Isabel Hanna Ravns tilbagevenden til Danmark. Det fremgår af de
for Domstolen fremlagte sagsakter, at Statsforvaltningen i sin afgørelse om afslag
bemærkede, at den ikke havde taget stilling til spørgsmålet om, hvorvidt Erdem
Deha Altiners ophold i Sverige havde gjort det muligt for ham at opbygge eller
konsolidere et familieliv i denne medlemsstat med Isabel Hanna Ravn. Afslaget
blev påklaget til Udlændingestyrelsen, der ved afgørelse af 3. juni 2016 afviste
klagen.
I denne afgørelse lagde Udlændingestyrelsen til grund, at Erdem Deha Altiner
ikke indrejste i Danmark samtidig med Isabel Hanna Ravn, og at hans ansøgning
om opholdskort ikke blev indgivet i naturlig forlængelse af Isabel Hanna Ravns
tilbagevenden til Danmark. Det er Udlændingestyrelsens opfattelse, at en afledt
opholdsret i Danmark til en tredjelandsstatsborger, der er familiemedlem til en
dansk statsborger, som vender tilbage til Danmark efter et ophold i en anden
11
12
13
14
15
6
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Orientering om fortolkningsnotat vedrørende EU-Domstolens dom i den præjudicielle sag C-230/17, Deha Altiner og Ravn (Altiner-dommen), fra udlændinge- og integrationsministeren
A
LTINER OG
R
AVN
medlemsstat, fortabes, hvis familiemedlemmet ikke indrejser eller indgiver en
ansøgning om opholdskort i Danmark i naturlig forlængelse af den danske
statsborgers tilbagevenden.
16
Den 15. juni 2016 anlagde Erdem Deha Altiner og Isabel Hanna Ravn sag til
prøvelse af afgørelsen af 3. juni 2016 ved Københavns Byret (Danmark), der ved
kendelse af 18. oktober 2016 henviste sagen til den forelæggende ret.
Den forelæggende ret har anført, at parterne er uenige om, hvorvidt den i dansk
lovgivning
fastsatte
betingelse,
hvorefter
opholdsretten
for
en
tredjelandsstatsborger, der er familiemedlem til en dansk statsborger, som vender
tilbage til Danmark efter at have udøvet sin ret til fri bevægelighed, er betinget af,
at familiemedlemmets indrejse i Danmark eller indgivelse af en ansøgning om
opholdskort sker i »naturlig forlængelse« af den pågældende danske statsborgers
tilbagevenden, er forenelig med EU-retten. Sagsøgerne i hovedsagen er af den
opfattelse, at en sådan betingelse er i strid med EU-retten, herunder med artikel 21
TEUF.
Det er på denne baggrund, at Østre Landsret (Danmark) har besluttet at udsætte
sagen og forelægge Domstolen følgende præjudicielle spørgsmål:
»Er artikel 21 [TEUF], jf. [direktiv 2004/38] analogt, til hinder for, at en
medlemsstat nægter en tredjelandsstatsborger, som er familiemedlem til en
unionsborger, som er statsborger i denne medlemsstat, og som er vendt tilbage til
medlemsstaten efter at have udøvet sin ret til fri bevægelighed, en afledt
opholdsret, hvis familiemedlemmet ikke indrejser eller indgiver ansøgning om
opholdsret i naturlig forlængelse af unionsborgerens tilbagevenden?«
Om det præjudicielle spørgsmål
Formaliteten
19
Indledningsvis skal det bemærkes, at den belgiske og den norske regering i deres
indlæg til Domstolen og under henvisning til den omstændighed, at Erdem Deha
Altiners to ophold i Sverige var kortvarige, har rejst tvivl om, hvorvidt det kan
antages, at han har haft et sådant reelt ophold i denne medlemsstat, der kunne gøre
det muligt for et familieliv mellem ham og den pågældende unionsborger, i det
foreliggende tilfælde Isabel Hanna Ravn, at blive opbygget eller konsolideret,
således at Erdem Deha Altiner kan opnå en afledt opholdsret i Danmark på
grundlag af EU-retten. På denne baggrund er den norske regering af den
opfattelse, at det præjudicielle spørgsmål kan anses for at være hypotetisk.
Det er korrekt, at det er det forhold, at unionsborgeren og familiemedlemmet, der
er tredjelandsstatsborger, reelt har haft ophold i værtsmedlemsstaten, som ved
unionsborgerens tilbagevenden til den medlemsstat, hvor den pågældende er
statsborger, giver den tredjelandsstatsborger, med hvem unionsborgeren har haft
17
18
20
7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Orientering om fortolkningsnotat vedrørende EU-Domstolens dom i den præjudicielle sag C-230/17, Deha Altiner og Ravn (Altiner-dommen), fra udlændinge- og integrationsministeren
D
OM AF
27.6.2018
SAG
C-230/17
et familieliv i værtsmedlemsstaten, en afledt opholdsret på grundlag af artikel 21,
stk. 1, TEUF.
21
I det foreliggende tilfælde fremgår det af de oplysninger fra den forelæggende ret,
der er sammenfattet i nærværende doms præmis 13-15, at begrundelsen for, at
Udlændingestyrelsen meddelte afslag på den ansøgning om opholdskort efter EU-
retten, som Erdem Deha Altiner havde indgivet, ikke var, at Erdem Deha Altiners
ophold i Sverige ikke havde gjort det muligt for ham, Metin Altiner og Isabel
Hanna Ravn at opbygge eller konsolidere et familieliv, men at hans indrejse i
Danmark og hans indgivelse af en ansøgning om opholdskort ikke skete samtidig
med eller i naturlig forlængelse af Isabel Hanna Ravns tilbagevenden til Danmark,
således som det er påkrævet i henhold til EU-orientering nr. 1/14.
I overensstemmelse med fast retspraksis gælder der en formodning for, at de
spørgsmål om EU-rettens fortolkning, som den nationale ret har forelagt på
baggrund af de retlige og faktiske omstændigheder, som den har ansvaret for at
fastlægge
og hvis rigtighed det ikke tilkommer Domstolen at efterprøve
er
relevante. Domstolen kan kun afslå at træffe afgørelse om en anmodning fra en
national ret, såfremt det klart fremgår, at den ønskede fortolkning af EU-retten
savner enhver forbindelse med realiteten i hovedsagen eller dennes genstand, når
problemet er hypotetisk, eller når Domstolen ikke råder over de faktiske og retlige
oplysninger, som er nødvendige for, at den kan foretage en sagligt korrekt
besvarelse af de stillede spørgsmål (jf. i denne retning dom af 6.9.2016, Petruhhin,
C-182/15, EU:C:2016:630, præmis 19 og 20).
Under disse omstændigheder og med forbehold af den forelæggende rets mulighed
for i givet fald at efterprøve de faktiske omstændigheder, som blev lagt til grund i
den forvaltningsakt, der er blevet anfægtet for den, kan det ikke lægges til grund,
at det præjudicielle spørgsmål, som i det væsentlige vedrører spørgsmålet om,
hvorvidt en national forskrift såsom EU-orientering nr. 1/14 er forenelig med EU-
retten, savner en forbindelse med genstanden for tvisten i hovedsagen, eller at
spørgsmålet vedrører et hypotetisk problem.
Anmodningen om
realitetsbehandling.
Realiteten
25
Med sit præjudicielle spørgsmål ønsker den forelæggende ret nærmere bestemt
oplyst, om artikel 21 TEUF skal fortolkes således, at den er til hinder for en
medlemsstats lovgivning, hvorefter en tredjelandsstatsborger, der er
familiemedlem til en unionsborger, som er statsborger i denne medlemsstat og
vender tilbage dertil efter at have opholdt sig i en anden medlemsstat på grundlag
af og under overholdelse af EU-retten, ikke indrømmes en afledt opholdsret efter
EU-retten, hvis familiemedlemmet til den pågældende unionsborger ikke er
indrejst i den førstnævnte medlemsstats område eller ikke har indgivet en
præjudiciel
afgørelse
kan
følgelig
antages
til
22
23
24
8
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Orientering om fortolkningsnotat vedrørende EU-Domstolens dom i den præjudicielle sag C-230/17, Deha Altiner og Ravn (Altiner-dommen), fra udlændinge- og integrationsministeren
A
LTINER OG
R
AVN
ansøgning om opholdskort dér »i naturlig forlængelse« af den pågældende
unionsborgers tilbagevenden til denne medlemsstat.
26
I denne henseende skal det indledningsvis bemærkes, at Domstolen allerede har
fastslået, at såfremt der i forbindelse med en unionsborgers reelle ophold i
henhold til og under overholdelse af betingelserne i artikel 7, stk. 1 og 2, i direktiv
2004/38 i en anden medlemsstat end den, hvor den pågældende er statsborger, er
blevet opbygget eller konsolideret et familieliv i denne medlemsstat, kræver den
effektive virkning af de rettigheder, som unionsborgeren har i henhold til artikel
21, stk. 1, TEUF, at det familieliv, som unionsborgeren har ført i
værtsmedlemsstaten, skal kunne fortsættes, når unionsborgeren vender tilbage til
den medlemsstat, hvor den pågældende er statsborger, derved at det berørte
familiemedlem, der er tredjelandsstatsborger, indrømmes en afledt opholdsret.
Uden en sådan afledt opholdsret ville den pågældende unionsborger således blive
afskrækket fra at forlade den medlemsstat, hvor denne er statsborger, for at udøve
sin opholdsret i henhold til artikel 21, stk. 1, TEUF i en anden medlemsstat, fordi
den pågældende ikke har sikkerhed for i sin oprindelsesmedlemsstat at kunne
fortsætte et familieliv med sine nære familiemedlemmer, som er blevet opbygget
eller konsolideret på denne måde i værtsmedlemsstaten (dom af 12.3.2014, O. og
B., C-456/12, EU:C:2014:135, præmis 54, og af 5.6.2018, Coman m.fl., C-673/16,
EU:C:2018:385, præmis 24).
Desuden følger det af Domstolens praksis, at betingelserne for, at der ved en
unionsborgers tilbagevenden til den medlemsstat, hvor den pågældende er
statsborger, indrømmes en tredjelandsstatsborger, som er familiemedlem til
unionsborgeren, og som denne sidstnævnte, udelukkende i sin egenskab af
unionsborger, har opholdt sig sammen med i værtsmedlemsstaten, en afledt
opholdsret på grundlag af artikel 21, stk. 1, TEUF, principielt ikke bør være
strengere end dem, som er fastsat i direktiv 2004/38 for at indrømme en
tredjelandsstatsborger, der er familiemedlem til en unionsborger, som har udøvet
sin ret til fri bevægelighed ved at bosætte sig i en anden medlemsstat end den,
hvor den pågældende er statsborger, en sådan opholdsret. Selv om direktiv
2004/38 ikke dækker et sådant tilfælde af tilbagevenden, skal det således anvendes
analogt med hensyn til betingelserne for en unionsborgers ophold i en anden
medlemsstat end den, hvor den pågældende er statsborger, eftersom det i begge
tilfælde er unionsborgeren, der er referenceperson for tildeling af en afledt
opholdsret til en tredjelandsstatsborger, der er familiemedlem til unionsborgeren
(dom af 12.3.2014, O. og B., C-456/12, EU:C:2014:135, præmis 50).
Det skal bemærkes, at den afledte opholdsret, som i medfør af artikel 7, stk. 2, i
direktiv 2004/38 indrømmes familiemedlemmer til en unionsborger, der har taget
ophold i en anden medlemsstat end den, hvor den pågældende er statsborger, ikke
er undergivet en betingelse om, at disse indrejser i denne medlemsstats område
inden for en bestemt periode efter unionsborgerens indrejse.
Det fremgår nemlig af den nævnte bestemmelse, at der i et sådant tilfælde ikke
kun indrømmes en afledt opholdsret til en unionsborgers familiemedlemmer, når
27
28
29
9
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Orientering om fortolkningsnotat vedrørende EU-Domstolens dom i den præjudicielle sag C-230/17, Deha Altiner og Ravn (Altiner-dommen), fra udlændinge- og integrationsministeren
D
OM AF
27.6.2018
SAG
C-230/17
de »ledsager« unionsborgeren i en anden medlemsstat end den, hvor den
pågældende er statsborger, men ligeledes når de »slutter sig til« unionsborgeren i
denne anden medlemsstat.
30
Når dette er sagt, skal det bemærkes, at en tredjelandsstatsborgers eventuelle ret til
ophold i en EU-medlemsstat er afledt af en unionsborgers udøvelse af retten til fri
bevægelighed (jf. i denne retning dom af 12.3.2014, O. og B., C-456/12,
EU:C:2014:135, præmis 36 og den deri nævnte retspraksis).
Da indrømmelsen af en afledt opholdsret på grundlag af artikel 21, stk. 1, TEUF
tilsigter at gøre det muligt i den medlemsstat, hvor den pågældende unionsborger
er statsborger, at fortsætte det familieliv, som den pågældende har opbygget eller
konsolideret med et medlem af sin familie, som er tredjelandsstatsborger, i
værtsmedlemsstaten, har de kompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor
unionsborgeren er statsborger, ret til inden indrømmelsen af en sådan opholdsret
at efterprøve, om et sådant familieliv mellem unionsborgeren og den
tredjelandsstatsborger, der er familiemedlem til denne, var blevet afbrudt inden
tredjelandsstatsborgerens indrejse i den medlemsstat, hvor den pågældende
unionsborger er statsborger.
Med henblik på en sådan efterprøvelse kan den pågældende medlemsstat som en
enkelt indikator tage hensyn til den omstændighed, at tredjelandsstatsborgeren,
der er familiemedlem til en af medlemsstatens egne statsborgere, er indrejst på
dens område lang tid efter sidstnævntes tilbagevenden til dette område.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at et familieliv, der er blevet opbygget eller
konsolideret mellem en unionsborger og et medlem af dennes familie, som er
tredjelandsstatsborger, under deres ophold
på grundlag af og under overholdelse
af EU-retten
i værtsmedlemsstaten, fortsætter på trods af den omstændighed, at
unionsborgeren vender tilbage til den medlemsstat, hvor den pågældende er
statsborger, uden at være ledsaget af det pågældende medlem af sin familie, der
ser sig nødsaget til navnlig af årsager vedrørende dennes personlige situation,
beskæftigelse eller uddannelse at udskyde sin indrejse i den pågældende
unionsborgers oprindelsesmedlemsstat.
Den omstændighed, at ansøgningen om opholdskort ikke er blevet indgivet »i
naturlig forlængelse« af unionsborgerens tilbagevenden, udgør derfor et relevant
forhold, som uden i sig selv at være afgørende kan lægges til grund af den
pågældende unionsborgers oprindelsesland for inden for rammerne af en samlet
vurdering at fastslå, at der ikke foreligger nogen forbindelse mellem denne
ansøgning og unionsborgerens forudgående udøvelse af sin ret til fri
bevægelighed, og følgelig at afslå at udstede et sådant opholdskort.
Henset til samtlige ovenstående betragtninger skal det forelagte spørgsmål
besvares med, at artikel 21, stk. 1, TEUF skal fortolkes således, at bestemmelsen
ikke er til hinder for en medlemsstats lovgivning, hvorefter en
tredjelandsstatsborger, der er familiemedlem til en unionsborger, som er
31
32
33
34
35
10
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Orientering om fortolkningsnotat vedrørende EU-Domstolens dom i den præjudicielle sag C-230/17, Deha Altiner og Ravn (Altiner-dommen), fra udlændinge- og integrationsministeren
A
LTINER OG
R
AVN
statsborger i denne medlemsstat og vender tilbage dertil efter at have opholdt sig i
en anden medlemsstat på grundlag af og under overholdelse af EU-retten, ikke
indrømmes en afledt opholdsret efter EU-retten, hvis familiemedlemmet til den
pågældende unionsborger ikke er indrejst i denne unionsborgers
oprindelsesmedlemsstats område eller ikke har indgivet en ansøgning om
opholdskort dér »i naturlig forlængelse« af den pågældende unionsborgers
tilbagevenden til denne medlemsstat, så længe en sådan lovgivning forudsætter, at
der inden for rammerne af en samlet vurdering ligeledes skal tages hensyn til
andre relevante forhold, og navnlig de forhold, som kan godtgøre, at det til trods
for det tidsrum, der er forløbet mellem unionsborgerens tilbagevenden til den
nævnte medlemsstat og det tidspunkt, hvor et medlem af dennes familie, som er
tredjelandsstatsborger, er indrejst i samme medlemsstat, forholder sig således, at
det i værtsmedlemsstaten opbyggede og konsoliderede familieliv ikke er ophørt,
således at det pågældende familiemedlem kan indrømmes en afledt opholdsret,
hvilket det tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.
Sagsomkostninger
36
Da sagens behandling i forhold til hovedsagens parter udgør et led i den sag, der
verserer for den forelæggende ret, tilkommer det denne at træffe afgørelse om
sagsomkostningerne. Bortset fra nævnte parters udgifter kan de udgifter, som er
afholdt i forbindelse med afgivelse af indlæg for Domstolen, ikke erstattes.
På grundlag af disse præmisser kender Domstolen (Tredje Afdeling) for ret:
11
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 147: Orientering om fortolkningsnotat vedrørende EU-Domstolens dom i den præjudicielle sag C-230/17, Deha Altiner og Ravn (Altiner-dommen), fra udlændinge- og integrationsministeren
D
OM AF
27.6.2018
SAG
C-230/17
Artikel 21, stk. 1, TEUF skal fortolkes således, at bestemmelsen ikke er til
hinder for en medlemsstats lovgivning, hvorefter en tredjelandsstatsborger,
der er familiemedlem til en unionsborger, som er statsborger i denne
medlemsstat og vender tilbage dertil efter at have opholdt sig i en anden
medlemsstat på grundlag af og under overholdelse af EU-retten, ikke
indrømmes en afledt opholdsret efter EU-retten, hvis familiemedlemmet til
den pågældende unionsborger ikke er indrejst i denne unionsborgers
oprindelsesmedlemsstats område eller ikke har indgivet en ansøgning om
opholdskort dér »i naturlig forlængelse« af den pågældende unionsborgers
tilbagevenden til denne medlemsstat, så længe en sådan lovgivning
forudsætter, at der inden for rammerne af en samlet vurdering ligeledes skal
tages hensyn til andre relevante forhold, og navnlig de forhold, som kan
godtgøre, at det til trods for det tidsrum, der er forløbet mellem
unionsborgerens tilbagevenden til den nævnte medlemsstat og det tidspunkt,
hvor et medlem af dennes familie, som er tredjelandsstatsborger, er indrejst i
samme medlemsstat, forholder sig således, at det i værtsmedlemsstaten
opbyggede og konsoliderede familieliv ikke er ophørt, således at det
pågældende familiemedlem kan indrømmes en afledt opholdsret, hvilket det
tilkommer den forelæggende ret at efterprøve.
Bay Larsen
Malenovsk�½
Safjan
Šváby
Vilaras
Således bestemt i offentligt retsmøde i Luxembourg den 27. juni 2018.
A: Calot Escobar
L. Bay Larsen
Justitssekretær
Formand for Tredje Afdeling
12