Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 109
Offentligt
2013457_0001.png
Samlenotat til brug for forelæggelse for
Folketingets Europaudvalg
den 8. februar 2019
5. februar 2019
S.2: Dagsordenspunkt
5:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om æn-
dring af Rådets forordning (EU) nr. 2018/1806
1
om fastlæggelse af listen over de tredje-
lande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser,
og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav, for så vidt an-
går Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen
KOM(2018) 745 endelig
= Sagen forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på
vedtagelse
1
Kodificeret visumforordning, der trådte i kraft den 14. november 2018 i stedet for forordning (EF) nr. 539/2001.
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 109: Samlenotat til brug for forelæggelse for Folketingets Europaudvalg den 8. februar 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2013457_0002.png
Dagsordenspunkt 5:
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring
af Rådets forordning (EU) nr. 2018/1806
2
om fastlæggelse af listen over de tredjelande,
hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og li-
sten over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav, for så vidt angår
Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen
KOM(2018) 745 endelig
= Sagen forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde med henblik på vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Formålet med forslaget er, at Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland (heref-
ter UK) som følge af dets udtræden af EU opføres på listen over de tredjelande, hvis statsbor-
gere er fritaget for kravet om visum ved passage af medlemsstaternes ydre grænser ved op-
hold i højst 90 dage inden for en periode på 180 dage. Fra dansk side er der støtte til, at
meddele visumfrihed til statsborgere fra UK, der er britiske borgere.
3
Forslaget vurderes at
være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det vurderes ikke, at forslaget vil have lov-
givningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
2. Baggrund
Kommissionen har den 13. november 2018 fremsat forslag om visumfrihed for statsborgere
fra UK, der er britiske borgere. Forslaget er fremsat som følge af UK's meddelelse om udtræ-
den af EU og indebærer forslag om ændring af forordning (EU) nr. 2018/1806 om fastlæggel-
se af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage
af de ydre grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav
(visumforordningen).
Visumforordningen består bl.a. af to lister opført som bilag I og II. Bilag I omfatter de tredje-
lande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af et visum for at indrejse på EU-
medlemslandenes område, og bilag II omfatter de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for
kravet om visum.
Forslaget er fremsat med hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
(TEUF) artikel 77, stk. 2, litra a. Forslag til ændring af forordningen skal behandles efter den
almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalifice-
ret flertal.
Visumområdet er som udgangspunkt omfattet af det danske retsforbehold. Efter artikel 6 i
protokol 22 til TEUF om Danmarks stilling deltager Danmark dog fuldt ud ved foranstaltnin-
ger, der udpeger de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage
Kodificeret visumforordning, der trådte i kraft den 14. november 2018 i stedet for forordning (EF) nr. 539/2001.
Der sondres i britisk lovgivning om statsborgerskab mellem seks kategorier af statsborgerskab i UK. Britiske borgere udgør
en af de kategorier og borgere omfattet af denne kategori er i dag EU-borgere. De øvrige fem kategorier af UK-borgere er
ikke omfattet af ændringsforslaget.
3
2
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 109: Samlenotat til brug for forelæggelse for Folketingets Europaudvalg den 8. februar 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
af medlemsstaternes ydre grænser. Danmark deltager således i og er bundet af beslutninger
om, hvilke lande der skal visumfritages samt ændringer til forordningen.
3. Formål og indhold
UK vil med sin udtræden af EU blive betragtet som et tredjeland. Der er som udgangspunkt
pligt til at være i besiddelse af et visum, hvis en tredjelandsstatsborger vil indrejse på EU-
medlemsstaternes område. En række tredjelande har dog opnået gensidig visumfrihed som
følge af en aftale herom med EU.
Visumforordningen oplister de kriterier, som skal vurderes i forbindelse med en beslutning
om, hvorvidt der skal indgås en visumfritagelsesaftale. Kriterierne inkluderer blandt andet en
vurdering af risikoen for ulovlig migration fra det pågældende land, offentlig orden og sikker-
hed, økonomiske fordele navnlig med hensyn til turisme og udenrigshandel,
EU’s eksterne
relationer med det pågældende tredjeland, herunder særligt hensynet til menneskerettigheder
og grundlæggende frihedsrettigheder, samt konsekvenser af regional sammenhæng og gensi-
dighed.
UK's udtræden har gjort det nødvendigt at ændre visumforordningen ved enten at indføre vi-
sumpligt til britiske statsborgere eller at give disse visumfrihed.
Kommissionen har foreslået, at statsborgere fra UK, som er britiske borgere, skal undtages fra
kravet om visumpligt, når de rejser på korttidsophold til EU (maksimalt 90 dages ophold i en
180 dages periode). Dette begrundes med, at statsborgere fra UK, som er britiske borgere, på
nuværende tidspunkt er unionsborgere med ret til fri bevægelighed. De kan rejse og bosætte
sig i EU uden krav om at være i besiddelse af visum. Selvom denne ret ophører med UK's
udtræden af EU, vil det være en fordel, dels at bevare de tætte bånd mellem britiske borgere
og EU statsborgere, og dels at facilitere turisme- og forretningsrelaterede rejser. De tætte han-
delsmæssige bånd mellem UK og EU og de betydelige indtægter for EU som følge heraf, vur-
deres også at kunne lide skade, hvis der indføres visumpligt.
Derudover er UK af Verdensbanken klassificeret som et højindkomstland, ligesom landet er
medlem af OECD. Samlet set har UK en landeprofil, der i princippet repræsenterer en lav
risiko for ulovlig migration til EU. Endvidere er UK medlem af Europarådet og deler dermed
EU’s
prioritet i relation til menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder gennem
deres overholdelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Ydermere har Kommissionen vurderet, at den sikkerhedsrisiko, som kan opstå, i tilstrækkeligt
omfang vil kunne håndteres af den grænsekontrol, der vil blive foretaget af britiske borgere
ved krydsning af den ydre grænse. Hvis risikoen for ulovlig migration eller sikkerhedstruslen
ændrer sig, vurderes den eksisterende suspensionsmekanisme tilstrækkelig til at håndtere en
sådan situation.
Endelig har UK erklæret, at de har en intention om ikke at kræve visum for borgere fra EU-27
i forbindelse med disses korttidsophold i landet med turisme eller forretning til formål, hvor-
ved der også er en intention om at sikre fuld reciprocitet (gensidighed). Forslaget indebærer at
der gives visumfrihed til alle statsborgere i UK der er britiske borgere, hvis UK vælger kun at
give visumfrihed til EU-borgere med korttidsophold med turisme eller forretning til formål,
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 109: Samlenotat til brug for forelæggelse for Folketingets Europaudvalg den 8. februar 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
2013457_0004.png
følger det af reciprocitetsmekanismen, at visumfriheden for statsborgere i UK der er britiske
borgere, også kan indskrænkes til korttidsophold med turisme eller forretning til formål.
Såfremt UK senere indfører visumpligt for borgere fra alle eller enkelte EU-medlemslande,
gælder reciprocitetsmekanismen i visumforordningen fuldt ud. Dette indebærer, at der i en
situation hvor UK indfører visumpligt for et eller flere EU-medlemslande, er en forpligtigelse
til, at alle EU-medlemslande indfører tilsvarende visumpligt for UK.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets udvalg for Borgernes Rettigheder og Indre Anliggender (LIBE) vedtog
den 29. januar 2018 deres betænkning om forslaget. Fra betænkningen kan det fremhæves, at
udvalget er enigt i, at der skal gives visumfrihed til statsborgere i UK, der er britiske borgere.
Derudover har udvalget foreslået to ændringer til betragtningerne, som understreger vigtighe-
den af, at reciprocitetsmekanismen overholdes i det tilfælde, at UK i fremtiden genindfører
visum for en eller flere medelmslande.
5. Nærhedsprincippet
Da forordning (EU) nr. 2018/806 er en EU-retsakt, kan den kun ændres ved en tilsvarende
retsakt, og nærhedsprincippet vurderes respekteret.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret, da ændringer af forordnin-
gen finder direkte anvendelse i dansk ret fra tidspunktet for ikrafttrædelsen.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
På det foreliggende grundlag forventes forslaget ikke at medføre væsentlige økonomiske kon-
sekvenser for det offentlige.
Det bemærkes dog, at der som følge af implementeringen af EU-systemet vedrørende rejsein-
formation og rejsetilladelse (ETIAS) vil være økonomiske konsekvenser forbundet med for-
slaget, da forslaget medfører en udvidelse af gruppen af de lande, der vil være omfattet af
ETIAS.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring hos medlemmerne af Specialudvalget for asyl- og indvan-
dringssamarbejde (SPAIS).
Der er ikke modtaget bemærkninger fra SPAIS.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdning til
sagen.
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 109: Samlenotat til brug for forelæggelse for Folketingets Europaudvalg den 8. februar 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt stemt for, at der tildeles visumfrihed til britiske borgere i forbindelse
med UK's udtræden af EU.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
5/5