Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (1. samling)
UUI Alm.del Bilag 106
Offentligt
2017636_0001.png
Hvidbog om udrejsecenter på Lindholm
i
i!
/
1,•
i
I
Foto: Dronning Alexandrines Bro (Mønbroen) set fra Kalvehave Havn
møn.nu
i
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0002.png
Forord
Konklusion
Overblik
kort
Kan blive dødsstødet for områdets økonomi
Lindholm er det en øde
ø?
-
-
3
5
6
6
7
7
8
8
9
11
13
94 busser dagligt
Mangel på kapacitet?
Om at være nabo til et udrejsecenter
Bygningsstyrelsens vurdering af Lindholm
Turismen i lokalområdet
Turismen ital
Vordingborg Kommune om Lindholm
Q&A
Svar fra borgmester Michael Smed på spørgsmål under høringen
Politiets forventede tilstedeværelse
Indlæg ved politidirektør Lene Frank og chefpolitiinspektør Lars Harvest:
Politiets svar på spørgsmål ved høringen
Hverdagen som nabo til et udrejsecenter
Bording Lokalråd v/ Evald Asp belyser naboskabet
Svar på spørgsmål ved høtingen
Forhold om fredning på Lindholm
Appendix A: Vedr. regeringens plan for Lindholm
Appendix B: Info. og citater om Lindholm
Tekst fra finanslovsaftalen mellem regeringen (V, K og LA) og Dansk Folkeparti: Ny
konsekvent kurs over for udlændinge, der er uønskede i Danmark
Svar fra Inger Støjberg til Martin Henriksen
(22/8-17):
Kristian Jensen, finansminister, om finanslovsaftalen mellem regeringen og Dansk
Folkeparti:
Mikael Smed, borgmester i Vordingborg, om Lindholms fremtid:
Thomas Mortensen, kontorchef i Udlændingestyrelsen:
Inger Støjberg, udlændinge- og integrationsminister:
Knud Flensted, ornitolog, Dansk Ornitologisk Forening, DOF:
Michelle Bachelet, FN’s højkommissær for flygtninge:
Michael Seiding Larsen, viceborgmester (V), Vordingborg:
Morten Østergaard, folketingsmedlem, politisk leder for Radikale:
14
14
18
19
19
19
22
22
23
24
25
26
26
27
27
28
28
28
28
28
28
29
2
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0003.png
Henriette Knop, medarbejder, Udrejsecenter Kærshovedgård:
Anders Ladekari, generalsekretær, Dansk Røde Kors:
Pernille Skipper, folketingsmedlem, politisk leder for Enhedslisten:
29
29
29
Søren Pape Poulsen (K), justitsminister:
29
Johnny Fonnesbech, enhedschef, Udrejsecentet Kærshovedgård:
29
Poul Müller, Herning, tidligere konservativ, fhv, medlem af partiets hovedbestyrelse, har
meldt sig ud i protest mod Lindholm:
29
Marcus Knuth, folketingsmedlem (V):
30
Henning Mørck, fællestillidsmand for fængselsfunktionærerne på Sjælland:
30
Uffe Elbæk, folketingsmedlem, politisk leder, Alternativet:
30
Jakob Mark, folketingsmedlem, gruppeformand for SF:
30
Det konservative Folkeparti, Vordingborg:
30
Appendix C: Afslag fra offentlige styrelser og organisationer
Naturstyrelsen
Bygningsstyrelsen
DTU
Institut for Menneskerettigheder
Politiforbundet
Kriminalforsorgen
Miljøstyrelsen
Fængselsforbundet
Fakta i Bording
Københavns Universitet
Peter Snefstrup, tidligere leder af Kærshovedgård
Udlændinge- & Integrationsministeriet
Udlændingestyrelsen
Appendix D: Diverse links og henvisninger til medieomtaler
Links til TV Møns optagelse fra Høring om Lindholm 24.1.2019
Links til grupper på Facebook
Links til medieomtale af udrejsecenter Kærshovedgård
Links til medieomtale af udrejsecenter på Lindholm
-
31
31
31
31
32
32
32
32
32
32
32
33
33
33
34
34
34
34
34
3
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0004.png
Forord
I december 2018 fik regeringen og DF gennemført et forslag tïl finansloven, hvorunder der skal
etableres et udrejsecenter på øen Lindholm i Stege Bugt. Centeret skal huse udvisningsdømte
udlændinge og afviste asylansøgere, der er dømt for kriminelle handlinger, fremmedkrigere,
samt udlændinge på tålt ophold.
Ovennævnte udlændinge er i skrivende stund placeret på det tidligere, åbne statsfængsel
Kærshovedgård ved Bording/Ikast i Midtjylland sammen med andre udlændinge, der har fået
afslag på deres asylansøgning. Det er den del af beboerne, der er dømt til udsendelse pga.
kriminalitet, som regeringen nu ønsker at flytte til Lindholm.
I november 2018 offentliggjorde regeringen finanslovsforslaget. Paraplyforeningen MønNU er
netværk for gode ideer og initiativer på Møn. Vi er en forening og et fællesskab for både
erhvervsdrivende og private borgere. I M0nNU arbejder vi ud fra en målsætning om at sikre et
bæredygtigt og levende samfund på Møn nu og i fremtiden. Derfor reagerede vi med at
iværksætte en afdækning af fakta omkring regeringens forslag, der af såvel kommune,
erhvervsliv og befolkning formodes at få store konsekvenser for lokalområdet.
Selv om finanslovsforslaget blev godkendt december 2018, mener vi, at det er sket på et uoplyst
grundlag, og vi gennemførte derfor en faktuel høring 24. januar 2019. Høringen centrerede sig
om information fra et panel af videnspersoner bestående af Nils Natotp fra Møn-Sydsjælland
Turistforening, Vordingborg kommunes borgmester, Mikael Smed, politidirektør Lene Frank og
chefpolitiinspektør Lars Harvest, formand for Bording Lokalråd, Evald Asp, og formand for
Dansk Ornitologisk Forening, Storstrøm, Michael Thelander. Panelet fremlagde fakta baseret på
en ramme af spørgsmål, hvorefter de mere end 600 fremmødte tilhørere kunne stille spørgsmål
til paneldeltagerne.
Denne hvidbog v. I er dokumentation af de oplysninger, der blev fremlagt ved høringen, samt
de oplysninger, arbejdsgruppen har fået adgang til under planlægningen af høringen.
Arbejdsgruppen forventer, at hvidbogen et et levende dokument, som herefter løbende bliver
revideret, efterhånden som nye oplysninger og fakta bliver afdækket. Vi opfordrer i øvrigt til, at
alle interesserede gennemser videoen fra høringen 24. januar for yderligere information.
For Lindholmudvalget under MønNU Stege den 1. februar 2019
Tekst og redigering: Lars JS. Opsahl, Dorte Gro og Peter Wulff Kåri
Redaktion: Lars JS. Opsahi
-
Den nyeste version af hvidbogen kan hentes her:
https://www.møn.nu/hvidbog---lindholm.asp
4
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0005.png
Konklusion
Allerede i 2017 konkluderede Udlændinge- og Integrationsministeriet, at etablering
og drift af et
asylcenter på en at de danske øer ville være alt for dyrt. (Se svar på srørgsmål
nr. 802).
De konkrete forhold på Lindholm er da heller ikke til at tage fejl af. Vand- og kloak
ering på
Lindholm står ikke mål med regeringens ønske om at etablere et udrejsecenter
på øen. I notat
af 10. november 2018 til Udlændinge- og Integrationsministeriet konkluderer Bygn
ingsstyrelsen,
at “det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at sætte økonomi på en fremtidig
anvendelse.”
(Se uddrag af notat af 10. november 2018 til Udlændinge- og Integrationsministe
riet.) Der er da
heller ikke noget offentligt tilgængelig materiale om regeringens Lindholm-plan
er, der tyder på,
at man har tænkt de virkelige forhold omkring og på øen ind i økonomi og anvendels
e.
Regeringens plan ser ligeledes stort på den potentielle økonomiske katastrofe,
man pålægger et
sårbart lokalområde. Lindholm er placeret centralt i et turistmiljø, der hvert år gene
rerer en
omsætning på mere end 800 mio. kr., heraf genereres de 650 mio. kr. på Møn
. Turister hertil
kommer oftest via Kalvehave, hvor regeringen fra 2022 hver dag vil sejle omkr
ing 100
udvisningsdømte udlændinge i land. Kalvehave er ligeledes en af de vigtigste lystb
ådehavne på
Sydsjælland. I Bording kaldte bestyreren af Fakta naboskabet for “Helvede på jord”
. I Kalvehave
er der tilsvarende LokalBrugsen, der benyttes at både fastboende, turister og sejle
re, og som
efter 2021 skal opleve det samme “helvede”.
Finansminister Kristian Jensens udtalelse om. at finansloven skulle tilgodese velfæ
rden i
Danmark er dermed skudt fuldstændig forbi, når det gælder Lindholm, Kalvehav
e, Sydsjælland
og Møn. Et udrejsecenter på Lindholm er en meget dyr beslutning, som ikke løser
noget
problem, men kun kan gavne nogle få partiers evne til at holde fast i kernevælg
ere. Dertil
kommer, at man i udstrakt grad bringer en betydelig turistindustri i fare. For selv
om regeringen
og Dansk Folkeparti har påstået, at Lindholm ikke har naboer, (se Tekst fra finanslovs
aftalen
mellem regeringen o DF) så er det et faktum, at Lindholm gennem store dele af
året er nabo til
over 25.000 mennesker, der er afgørende for lokalområdets økonomi. Desuden
er kommende
beboere på Lindholm blot 10 minutters gang fra færgen til et sommerhusområ
de.
Herudover bør etiske overvejelser og spørgsmålet om menneskerettighedern
e undersøges af
regeringen, der tilsyneladende ønsker at tilsidesætte emnet for, at det skal være
så ubehageligt
som muligt for de udvisningsdømte at befinde sig i Danmark. (se FN’s vurdering
af det planlagte
udrejsecenter.) Hvilke mennesker skaber vi og hvilke mennesker bliver vi selv
ved den
prioritering, regeringen og Dansk Folkeparti forsøger at pådutte os?
-
-
Konklusionen må være, at symbolikken omkring “at placere kriminelle på en
øde
ø”
vejer
tungere end de økonomiske overvejelser og fremtiden for et vigtigt turist- og natur
område i
Danmark (se iustitsminister Søren Pape Poulsens udtalelse via den Konservat
ive
Pressetjeneste).
5
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0006.png
Overblik kort
-
Befolkningen i Kalvehave og på Møn har udsigt til, at det økonomiske grundlag for lokalområdet
forsvinder fra 2022, hvor udrejsecenteret på Lindholm efter planen skal stå klat. Det skyldes ikke
udsigten til at huse asylansøgere eller for den sags skyld afviste asylansøgere men at man vil
placere omkring 100 udvisningsdømte udlændinge med fængselsstraf bag sig i et lille
lokalområde, hvis overlevelse bygget på turisme.
-
-
Hvordan kan regeringen finde på at bruge 759 millioner kroner på en løsning, der vil være en
katastrofe for en følsom lokaløkonomi? Hvilket problem søger regeringen at løse gennem et
udrejsecenter på Lindholm? Hvorfor vælger man den dyreste løsning for et udrejsecenter?
Hvorfor bruge flere hundrede millioner kroner på at miste millioner i indtægt?
Ideen om etableringen af et udrejsecenter på Lindholm bærer præg af, at være en symbolsk
løsning bygget på manglende indsigt i faktuelle forhold. Det understreges af, at vi i kontakten
med myndigheder og tilhørende organisationer er blevet mødt af manglende vilje til at gå i
dialog med lokalbefolkningen. Lukkethed og afslag på invitation til dialog giver os en følelse af
demokratisk underskud fra magthavere og myndigheder. Skyldes det hård selvjustits, politisk
censur eller misforståelse om ansættelse i offentlighedens tjeneste? Dertil kommer, at
regeringen og Dansk Folkeparti har misinformeret Folketinget med påstanden om, at Lindholm
er
“mere isoleret end Kærshovedgård, og hvor der ikke er naboer i umiddelbar nærhed”. Se
regeringens finanslovsaftale med Dansk Folkeparti: “Tekst fra finanslovsaftalen mellem
regeringen (V, K og LA) og Dansk Folkeparti: Ny konsekvent kurs over for udlændinge, der er
uønskede i Danmark” i Appendix B.
...
Kan blive dødsstødet for områdets økonomi
Kalvehave, Stege, Vordingborg, Præstø, Jungshoved og Nyord er stednavne, som gennem de
senere år er intenst markedsført for sine turistattraktioner og skønne natur. Lystbådehavnen i
Kalvehave, hvor de udviste efter regeringens plan skal sejles i land hver dag, er et populært
stop for lystsejler turisttrafik til og fra Møn, herunder middelalderbyen Stege samt
turistattraktionerne på Nyord og Møns Klint. Fra april til oktober er Kalvehave samtidig færgeleje
for attraktionen Færgen Møn, der transporterer cykel- og gående turister ad vandvejen til og fra
Stege. En stor del af sejladsen med lystbåde til og fra Smålandsfarvandet går ligeledes gennem
sundet ved Kalvehave, og tusindvis af sejlere vælger derfor hver sommer at lægge til i
Kalvehave Havn.
Regeringens ønske om at etablere et udrejsecenter på Lindholm skal således holdes op imod
områdets omsætning på turisme, der alene på Møn udgør 650 mio. kr. årligt. Denne omsætning
er i fare, hvis regeringens planer bliver en realitet, da Lindholms beboere hver dag kan tage
6
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0007.png
færgen
til Kalvehave Havn
tæt på et af Danmarks travleste turistområder. Hvad er årsagen til,
at man så velvilligt vil risikere turismen i området? Hvorfor er det meget bedre at placere de
udvisningsdømte i et travlt turistmiljø, end at have dem ved en stille by i Midtjylland? (se Inger
Støjberg kommentar
i
Berlingske Tidende om, rroblemerne med at have beboerne fra
Kærshovedgård gående rundt.)
-
Et udrejsecenter på Lindholm er således både en økonomisk katastrofe for lokalområdet
såvel
som unødig brug af statens penge. For Udlændinge- og Integrationsministeriet konkluderede
allerede i 2017, at det ville blive for dyrt at drive udrejsecenter Då en af de danske øer.
-
Lindholm er det en øde
-
ø?
Følgende notat beskriver, hvordan beboerne på Lindholm frit kan komme til Kalvehave:
“Der vil være mulighed for færgetrans port til og fra øen flere gange dagligt. Endvidere vil
beboerne få reel mulighed, herunder økonomisk mulighed, forjævnligt at anvende denne
transport væk fra øen. “færgen vil skulle suppleres af en dispensations- eller tilskudsordning
for beboere, hvis økonomiske midler ikke rækker til jævnlige færgeoverfarter”, “Beboerne vil
som udgangspunkt kunne benytte andre transportmidler end færgen, hvis de har mulighed for
det.”.
Notat. Danmarks internationale forpligtelser. Udrejsecenter Lindholm. dec. 2018
Notat fra Udlændinge- og lntegrationsministeriet og Justitsministeriet til Folketingets Retsudvalg
(17/12-18).
“,
Det betydet i praksis, at beboerne på Lindholm kan komme til Kalvehave med færgen gratis
flere gange dagligt. Eller de kan sejle med
egen eller bekendtes både.
-
94 busser dagligt
Når færgen ankommer til Kalvehave, er der mulighed for at tage en af de 94 daglige
busafgange, som bla. bruges af byens og lokalområdets skolebørn
(ti) sammenligning er der 0
busafgange fra Kærshovedgård).
Køreplan Bus 660 R (68 stop i Kalvehave)
Koreplan Bus 669 (26 stop i Kalvehave)
Kalvehave er et knudepunkt for trafik i kommunen. Den primære vej mellem Møn og Sjælland
går netop gennem Kalvehave. I den sammenhæng kan nævnes, at der i nærheden af det
nuværende Udrejsecenter Kærshovedgård har været tilfælde, hvor bilister er forsøgt stoppet på
vejen af flere personer.
1V2: Politiet efterforsker angreb på biler nær udrejsecenter
7
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0008.png
Mangel på kapacitet?
Det store spørgsmål forbliver ubesvaret: Hvorfor skal de flyttes til Lindholm?
Der er efter sigende mange alternativer:
For knap tre år siden var der 98 asylcentre nu er der 18 (lnformation.dk)
Udlændinge- oa Intearationsministeriet skriver
i
august 2017 vedr. husnina af afviste
asylansøgere at “en række centre står i beredskab og kan tages i brug med kort varsel”.
Om at være nabo til et udrejsecenter
Evald Asp, formand for Bording Lokalråd, udtalte ved sit besøg på Møn 24. januar 2019:
“Før udrejsecentret kom, var vi naboer til en åbent statsfængsel. Et fængsel, hvor også hårde
kriminelle afsonede den sidste del af deres straf. Men det mærkede vi ikke meget til.
Jeg tror, det skyldes tre ting. For det første havde disse personer en gulerod at se frem til. Hvis
de opførte sig ordentligt, blev de snart løsladt. For det andet havde de noget at tage sig til. De
arbejdede på værksteder inde i fængslet. For det tredje transporterede Kærshovedgård de
indsatte til og fra stationen i Bording med egen min/bus.
Alt dette var med til, at vi næsten aldrig så de indsatte. Sådan er det ikke nu.
De personer, der sidder på Kærshovedgård, har ingen udsigt til en bedre fremtid, dernæst har
de ingenting at tage sig til, og det er overladt til dem selv at transportere sig de 6 km til og fra
Bording til fods eller på cykel, så derfor “fylder” de meget mere. De skaber utiyghed hos
lokalbefolkningen blot ved at være til stede i Bording og resten aflokalområdet.
Jeg mener, at ministerens mantra, om at “de på tålt ophold skal have det så utåleligt som
muligt”, er forfejlet. Jeg respekterer fuldt ud beslutningen om hjemsendelse. Men jeg mener, at
vi med fordel for såvel de afviste, deres hjemland som vi, der nu er deres naboer, kunne tilbyde
aktiviteter på centeret, som ville kvalificere dem til at komme hjem. Lad mig blot som eksempel
nævne opkvaliflcering som bygningshåndværker. Oven i dette kunne evt, tilbydes en
arbejdsdusør, som kunne komme til udbetaling den dag, de sidder på flyet på vej hjem.
Som det er nu, er der stor risiko for, at vi sender smadrede mennesker hjem, og mens de er her
skaber de i deres lediggang päviseligt utryghed omkring sig.”
Et optimalt udrejsecenter
Peter Snefstrup, tidligere chef for Kærshovedgård om Lindholm, udtalte 8. dec. 2018:
“Du får ikke mere styr på dem”. Og fortsætter i forhold til fængselsstraf ved udeblivelse:
8
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0009.png
der en forsvindende lille risiko ved at blive væk og ikke overholde disse pligter.”
“så
længe man til en vis grad kan opfatte det at komme i et rigtigt fængsel som en belønning, er
“Det er ikke spor skrækkeligt med rigtigt fængsel. Det er derimod en fordel på en række punkter.
I et fængsel får du ene værelse, du har TV på værelset, du kan spise, hvad du vil, når du vil, du
skal have tilbud om struktureret hverdag med arbejde, du kan tjene penge alt det kan du ikke
pä Kærshovedgård. Sådan er det.”
https:l/www.berlingske.dk/samfund/ekschef-paa-udrejsecenter-ryster-paa-hovedet-af-oe-plan-de
-her-mennesker
I mail af 14. januar 2019 skriver Peter Snefstrup:
“Der er i øvrigt netop ansat en institutionschef på Kærshovedgård. Det betyder, at der nu er en
komplet Iedelsesstruktur svarende til et “almindeligt fængsel
(...)
Med andre ord så sad jeg med
ledelsesaben alene
(...)
Man kan så undre sig over at man partout vi! have en fængselsstruktur?
Det ERj0 netop ikke et fængsel, men desværre nok et udtryk for vanens magt og ikke en
grundig analyse og vurdering af hvad der skal til for at drive et udrejsecenter. Den er vist aldrig
lavet!”
Bygningsstyrelsens vurdering af Lindholm
Bygningsstytelsen redegjorde for Lindholm i notat af 10. november 2018 til Udlændinge- og
Integrationsministeriet. Følgende står at læse:
• Der er ikke ferskvand på øen. DTU medbringer drikkevand til øen.
• Øen bliver forsynet med el fra fastland
• Varmecentral på øen (gas, olie)
• Der er et rensningsanlæg på øen dimensioneret til den nuværende anvendelse.
Endvidere står der i notatet:
“I kommuneplanen er Lindholm omfattet af 0 10.07 (bilag 2). Anvendelsen er fastlagt til
“Offentligt område til forskningsinstitution og anlæg, samt boliger i tilknytning hertil. Området er
udpeget kulturmiljø Der er ikke fastlagt nærmere bestemmelser for maksimal bebyggelse. Der
er ikke udarbejdet en lokaiplan for øen. I forhold til en ændret anvendelse af området, vil det
forudsætte en ændring af kommuneplanen, samt (afhængigt af omfang på evt, nybyggeri) en
lokalplanlægning. Det skal i den sammenhæng nævnes, at Vordingborg kommune har stor
fokus på øens fremtid. De har i forbindelse med en besigtigelse af øen givet udtryk for, at
Lindholm er et særligt kulturmiljø, og at bygningerne i den kontekst har en bevaringsværdi.
Lindholm er desuden omfattet af en række beskyttelsesområder, herunder den restriktive
Natura 2000. Dette kan have en indflydelse på, hvad øen fremadrettet kan anvendes til. I
forhold til Natura 2000 betyder det bl.a, at tiltag kun må ske, såfremt naturinteresserne
tilgodeses. Derudover er dele af området omfattet af strandbeskyttelse, beskyttede sten og
jorddiger, beskyttede naturtyper (3). Endelig er der oplysninger om, at der forefindes
“.
9
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0010.png
en mulig jordforurening på mindre dele af området, hvilket føret til begrænsning for anvendelse
af øen. Det betyder bl.a., at der kan blive stillet krav fra kommunens side om jordoprensning,
hvis der skal udføres bygge- eller anlægsarbejde eller ændret anvendelse af ejendommen.”
“Forventet tid og økonomi
DTU fra flytter Lindholm med udgangen af 2019. DTU har i november 2018 infotmeret
Bygningsstyrelsen om, at DTU er ved at have planen for Lindholm på plads. Tidsplanen for
dekommissioneringen ligger dog pt. ikke fast. Det forventes, at arbejdet kan påbegyndes
allerede i august 2019, men det er fortsat uklart, hvornår arbejdet forventes afsluttet,samt om
det kan pågå andre aktiviteter mens dekommissioneringen på går. Der forventes en klarhed
over tidsplanen inden jul... “Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at sætte økonomi på en
fremtidig anvendelse.”
10
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0011.png
Turismen
i
okaIområdet
Beskrivelse fra Nils Natorp, formand for Møn-Sydsjællands Turistforening:
“Vi bor det absolut skønneste sted i hele Danmark. Kærligheden til Møn, hvor jeg selv
bor, er
uovertruffen. Det er det smukkeste sted. Det er geologien, der har sørget for det.
Det er
gletscherne, der har sørget for det, og Møn rummer al den herlighed, der findes natur
mæssigt.
Gletscherne har skabt op til 130 meter høje dramatiske klinter, som ikke blot vi men
hele verden
rejser til. Vi har dejlige vådområder, vi har enge der rummer nogle af Danmarks flotte
ste
fugletræk og ynglefugle. Vi har ikonet vandrefalken, som har sit foretrukne opholdsst
ed i
Danmark på Møns Klint. Der er lystfiskere, der kommer til fra hele Danmark for at trolle
og
kystfiske med flue. Det er det bedste sted at fange laks i dag. Det er det bedste sted
at finde
fossiler, det er det bedste sted at gå på jagt efter orkideer, det er det bedste sted
at cykle
mountainbike, det er det bedste sted at vandre, og Camønoen sætter jo prikken over
i’et.
Det er dét sted, som nu skal rumme delle center. Som igennem en række år har har
opbygget
en succesrig turisme, som betyder, at vi de sidste 5-6 år har haft en vækst på 25
i antallet af
overnatninger i Vordingborg Kommune. Væksten gælder især udenlandske turister.
Vi har ca.
60 ¾ af overnatninger fra udlændinge (red. turister) hvor en normal kommune i Danm
ark har
25 ¾ overnatninger fra udenlandske turister.
-
Møn er et internationalt ikon, som VisitDenmark også bruger i deres markedsfø
ring af hele
Danmark, og det er derfor vi har så ufatteligt mange gæster hen over sommeren.
Udviklingen er ikke kommet af sig selv. Vi kan takke alle de mange ildsjæle og græs
rødder, som
har arbejdet med turisme. Det er vokset op nedefra. Det et vores egen turisme, som
er skabt af
11
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0012.png
en hel masse personer og foreninger i et stærkt samarbejde med en kommune, der prioriteter
og satser på turisme. Kommune og ildsjæle har gennem mange år opbygget dette i fællesskab.
De konkrete hædersbevisninger ligger der. De senere år er vi blevet Dark Sky område. Hele
Østmøn og Nyord er i dag Dark Sky område, og vi er blevet hædret af International Dark-Sky
Association fra USA med en guldmedalje. På en skala fra 0-22, hvor 22 er mørkest, er der et
mørke på 21,8. Så der er altså bælgragende mørkt.
Vi er også blevet Danmarks første UNESCO Biosfæreområde. Det stærke ved UNESCO
Biosfære er, at det er en udviklingsstrategi, hvor mennesket, der bor på Møn, driver virksomhed
i samspil med naturen, så vi kan få et fornuftigt liv, samtidig med at naturen og naturgrundlaget
også udviklet sig positivt.
Dark Sky og UNESCO Biosfære er to internationale over-brands, som betyder, vi kan spare
mange markedsføringskroner. De gæster, vi får i de her år, rejser efter nationalparker, UNESCO
Verdensarv, Dark Sky. Det er så nemt at kunne sætte et flueben, når man har været de steder.
Det er det, de rejser efter. Det er en af årsagerne til, at vi har så mange udenlandske gæster.
Vi er blevet nomineret til Unesco Verdensarv sammen med Rügens hvide klinter (red. Tysklands
største
ø
i Østersøen). Møns Klint er pt. 1. juli optaget på den danske kommissions tentativliste.
Så om få år håber vi, at Møns Klint og Rügens klinter er verdensarv. Det kræver “outstanding
universal value”, og det er vi på skønhed og æstetik inden for en vigtig geologisk periode. Vi er
det bedste sted i hele verden at se glacialt skabte kystlandskaber fra istiden. Så det arbejder vi
på nu, og så har vi tre internationale over-brands.
Det er alle disse tiltag og den meget positive udvikling, vi gerne vil beskytte. Hvis der sker noget
kedeligt på dette udrejsecenter i forhold til lokalsamfundet, så risikerer vi at ødelægge den
positive udvikling.”
12
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0013.png
Turismen i tal
Syd Kystdanmark (bestående af kommunerne Vordingborg, Næstved, Faxe og Stevns)
har tilsammen 1.1 mio overnatninger årligt.
Vordingborg Kommune havde i 2018 mere end 425.000 turistovernatninger1
Møn har 340.000 overnatninger (80 ¾ af Vordingborg Kommunes overnatninger).
Møn har 9.500 indbyggere. Om sommeren er Møns befolkning på 25.000 personer
(hele Vordingborg Kommune har 45.000 indbyggere).
800 mio kr. omsætter Vordingborg Kommunen på turisme årligt.
650 mio kr. omsættes på Møn alene (nyeste tal fra VisitDenmark).
Der er Ca. 3000 fuldtidsjob på Møn. Heraf er 800 fuldtidsjob baseret på turisme.
“Turisme er et meget meget væsentligt erhverv, som vi skal fastholde. Derfor kan vi
ikke
leve
med den risiko, som et udrejsecenter er. Indtræder en katastrofe, så er de væk fra den ene dag
til anden. Det har man set andre stedet i Europa, hvor det har været kedelige oplevelser. Det
smadrer turismen. Hvis det sket, så vil det have ødelæggende konsekvenser for hele denne
følsomme tutistindustri, vi hat arbejdet med at bygge op i mange år.”:
Nils Natorp, formand for Møn-Sydsjællands Turistforening
Sommerhuse: oa. 200.000 overnatninger, campingpladserne Ca. 100.000, hoteller og feriecentre ca. 55000 overnatninger,
vandrehjem Ca. i 5.000 overnatningec, lystbådehavne Ca. 50.000 overnatninger og B&B Ca. 20.000 overnatninger.
13
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0014.png
Vordingborg Kommune om Lindholm
Q&A
1. Vil kloakledning kræves
ført
til Stege eller Kalvehave rensningsanlæg?
a. Hvor lang tid vil anlægsopgaven tage?
b. Hvor meget vil det koste?
Vordingborg Forsyning oplyser, at spildevandet ville skulle transporteres til Stege renseanlæg,
da anlægget i Kalvehave ikke har kapacitet til yderligere belastning.
Umiddelbart vurderes det, at opgaven vil beløbe sig til omkring 17 mill. kr.
Tidsmæssigt vil anlægsarbejdet kunne gennemføres på ca. 3-6 måneder, når alle tilladelser
foreligger, og der har været licitation. Forinden skal gennemføres projektering, licitation og
meddeles tilladelser. Tidsforløbet hertil er ikke estimeret.
Alternativt vil man skulle etablere et nyt spildevandsanlæg på Lindholm. Et renseanlæg til
300-400 PE (red. Person Ekvivalent) kan etableres for 3-5 mill.
kr.
under forudsætning
af,
at den
nuværende havledning fra det allerede etablerede renseanlæg på øen kan benyttes, som den
er.
Det eksisterende renseanlæg kan ikke umiddelbart benyttes, da det bl.a. er designet til
rensning af gylle m.v.
2. Vil vandforsyning skulle ske fra Stege, Lendemarke- eller Kalvehave vandværk?
a. Hvor lang tid vil anlægsopgaven tage?
b. Hvor meget vil det koste?
Drikkevand vil som i dag skulle fragtes til øen i tanke. øvrigt brugsvand kan som i dag skaffes
via etablering af afsaitningsanlæg til havvand. Alternativt kan man anlægge en
vandforsyningsledning under vandet fra Møn eller Sjælland. Vordingborg Forsyning estimerer, at
en forsyning fra Stege vil beløbe sig til omkring 71 mill. kr.
Tidsmæssigt vil anlægsarbejdet med en vandforsyningsledning kunne gennemføres på ca. 3-6
måneder, når alle tilladelser foreligger og der har været afholdt licitation. Forinden skal der
gennemføres projektering, licitation og meddeles tilladelser. Tidsforløbet hertil er ikke estimeret.
3. Oprensningsbehovet er ikke nøjagtigt kendt endnu, men jord fra de kendte deponeringer
samt fra de utætte kloakanlæg skal opgraves, transporteres fra Lindholm og
færdigrenses/deponeres på godkendt anlæg:
a. Hvor findes der anlæg, som kan håndtere rensningsbehoveUer godkendt til
deponering?
14
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0015.png
b. Hvad vil rensning/deponering koste pr. ton?
Det kan oplyses, at der er flere forureninger i jorden med olie, som er af ældre dato. Derudover
er der oplag af affald forskellige steder på øen. Vordingborg Kommune arbejder i øjeblikket
at få overblik over, hvor jorden er forurenet, og om kommunen har mulighed for at meddele
påbud om undersøgelse og oprensning af forureningerne. I den forbindelse skal man være
opmærksom på, at kommunen ikke kan meddele påbud:
om at undersøge forureningens omfang, hvis forureningen er ophørt før 1992.
om oprensning af forureningen, hvis forureningen er ophørt før 2001.
om oprensning af forureningen, hvis kommunen eller tidligere myndigheder har haft
kendskab til forureningen, og ikke på det tidspunkt har meddelt påbud.
om yderligere oprensning, hvis en myndighed tidligere har meddelt påbud om
oprensning, men har accepteret, at der efterlades en restforurening.
Hvis der skal transporteres forurenet jord væk fra Lindholm ø, så findes der forskellige
modtageanlæg i Danmark, som kan modtage jord forurenet med olie og jord med indhold af
affald. Hvis der er tale om jord indeholdende farligt affald, er der også anlæg, som kan modtage
dette.
Det er ikke muligt at svare på, hvad det koster pr. ton at aflevere forurenet jord til et
modtageanlæg. Prisen afhænger
af,
hvad jorden er forurenet med, og hvor kraftig jorden er
forurenet. Udover udgiften til aflevering af forurenet jord til et modtageanlæg, skal man være
opmærksom på udgiften til transport afjorden. Flytning afjord væk fra Lindholm vil fordyre en
evt, oprensning, da der er begrænsning på, hvor meget jord færgen kan transportere af gangen.
Det kan oplyses, at evt, transport af forurenet jord væk fra Lindholm ø ikke vil være en udgift,
som Vordingborg Kommune skal afholde, da kommunen ikke er ejer af øen.
4. Bygninger der godkendes/ønskes nedbrudt efter forsvarlig dekommissionering, skal
transporteres fra Lindholm og færdigrenses/deponeres på godkendt anlæg:
a. Hvor findes der anlæg, som kan håndtere rensningsbehovet/er godkendt til
deponering?
b. Hvad vil rensning/deponering koste pr. ton?
Kommunen kan først tage stilling til den videre affaldshåndtering, når der foreligger en
anmeldelse af bygge- og anlægsa ifald, med specifikationer på affaldet. Vi forventer at bygge-
og
anlægsaftaldet bliver dekontamineret på stedet, således at det herefter kan håndteres som
uforurenet affald, der kan behandles/nyttiggøres på samme vis som øvrigt uforurenet bygge-
og
anlægsaifald. Der findes en lang række anlæg/nyttiggørelsesprojekter, der kan håndtere denne
type affald. Det er bygherres ansvar at behandle/nyttiggøre affaldet i henhold til reglerne,
herunder bortskaife til godkendt modtageanlæg hvor der er krav herom.
Det er ligeledes bygherrens ansvar at aftale/forhandle kostprisen Pr. ton.
15
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0016.png
5. Kan kommunens ønsker om en bevarende lokaiplan for det historiske
industribygningsmiljø, afvises af ministeren med henvisning til Udlændingeloven §37 f?
Red.: Pt. Ikke svar fra kommunen på dette spørgsmål. Eventuelt svar vil komme i senere
revision af dette dokument.
6. Skal kommunen udarbejde en Kommuneplan med ændrede anvendelsesmuligheder af
Lindholm?
Ifølge plan/oven kan ministeren ved et landsplan direktiv fastsætte bindende rammer for
indholdet af den kommunale planlægning. Ministeren kan dog også i særlige tilfælde overtage
kommunens beføjelser ved i landsplandirektivet og i øvrigt beslutte, at bygge- og
anlægsarbejder, kan iværksættes uden kommune- og lokalplan. Den kommunale planlægning
må ikke være i strid med landspianlægningen, så i praksis kan det betyde, at den eksisterende
ramme i kommuneplanen skal ændres ved et kommuneplantillæg. Det er dog en mindre
ændring, da det i forvejen er udlagt til offentligt formål. Så det er kun præciseringen af rammen
(Offentligt område til “forskningsinstitution og anlæg, samt boliger i tilknytning
hertil.”),
der skal
ændres.
7. I hvilket omfang skal kommunen i øvrigt påtage sig tilsynsopgaver og være
godkendelsesmyndighed for andre forhold (plangrundlag, trafikafvikling på Kalvehave
havn, beredskabsplan, færgefart mm.)?
Trafikafvikling: Det vil være kommunen i samråd med politiet, som foretager eventuelle
ændringer i trafikale forhold i Kalvehave. Umiddelbart vil der dog ikke være behov for
ændringer.
Busdrift: Allerede i dag kører buslinje 669 til Kalvehave Havn i timedrift alle hverdage i
dagtimerne. Desuden kører buslinje 660R med stoppested ved rundkørslen i Kalvehave (500
meter fra færgen). Bussen kører både hverdage og weekend i dag- og aftentimerne. Som
udgangspunkt forventes det, at de to buslinjer kan betjene de evt, flere passagerer til Lindholm.
Et lokalt borgerinitiativ vil sikre gratis busafgang fra Kalvehave Havn til København med afgang
om morgenen og ankomst til Kalvehave Havn fra København igen om aftenen. Ifølge
borgergruppen bag denne gratis bus er der sikret finansiering. Færdselsstyrelsen skal give
tilladelse til en sådan bus.
Færgelejet og færgen er ejet og drevet af Staten. På havnen er deri tilknytning til færge/ejet en
stor P-plads, som benyttes af passagerer til færgen. Kommunen har ingen ti/syns- eller
godkendelsesopgaver i den forbindelse.
Spørgsmål vedrørende sikkerheden i området og for buschauffører og andre passagerer i
busserne må besvares af politi/PET
16
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0017.png
Beredskabet varetager en eventuel opgave med at opdatere beredskabsplanen. Kommunen har
ingen tilsyns- eller godkendelsesopgaver i den forbindelse.
8. Har DTU, Københavns Universitet, politiet og/eller Udlændinge- og
lntegrationsministeriet etableret kontakt til kommunen, fremsendt anmodninger eller
forslag/forespørgsler med henblik på ændringer på Lindholm?
Der har ingen kontakt været op til udpegnin gen. Der er holdt et planlægningsmøde med DTU før
udmeldingen om etablering af et udrejsecenterpå Lindholm.
9. Vil borgmesterkontoret fortsat løbende være involveret i enhver kommunal
sagsbehandling desangående?
Borgmesterkontoret følger denne sag tæt.
10.
11.
12.
13.
Hvor meget tab skønner man det vil medføre for turismen (omsætning)?
Hvor meget skønner man tab på ejendomsværdierne?
Hvor meget skønner man tab på detailhandlens omsætning?
Tab på bosætning mistet tilflytning?
Spørgsmål 10-13: Det har vi ikke lavet skøn på, da der ikke kan gives meningsfulde svar på
disse spørgsmål.
14. Er det realistisk muligt at sikre trygheden for lokalbefoikningen og andre?
Det vil være et spørgsmål for politiet.
15. Er det en god ide at bytte 40 vidensarbejdspladser med 125 udvisningsdømte
kriminelle?
Nej, Vordingborg Kommune havde helst set en fortsættelse af Lindholm under DTU.
16. Kunne Vordingborg Kommune se en alternativ anvendelse af Lindholm, som vil være
bedre for kommunen?
Ovenstående eller stort set al anden anvendelse, der bygger på turisme som styrkeposition for
Vordingborg Kommune.
17. Vil dekommissionering, oprensning og senere byggeprojekt indebære behov for
udbygning/ændring af Kalvehave Havn med henblik på håndtering af tung trafik?
Det er der ikke noget, dertyderpå.
18. Hvor meget vil det koste Vordingborg kommune alt i alt?
17
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0018.png
Umuligt at svare på.
Svar fra borgmester Michael Smed på spørgsmål under høringen
Sp.: Hvor skal vi lægge det tab, vi allerede nu oplevet på vores huspriser?
Sv.: Det er der ikke noget klart svar på, da der ikke er nogen, som har taget stilling til det. Jeg
har dog hørt, at der allerede nu er hushandler, som er aflyst efter regeringens udmelding.
Sp.: Hvem skal varetage lægegerningen på Lindholm? Er det Røde Kors, der kommer med fra
Kærshovedgård?
Sv.: Jeg tænker Staten har et ansvar for, at der bliver en ordentlig lægedækning i forhold til de
beboere, der evt, måtte få ophold på Lindholm.
18
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0019.png
PoHtiets forventede tilstedeværelse
Indlæg ved politidirektør Lene Frank og chefpolitiinspektør Lars Harvest:
“Politiet har fået spørgsmål fra regeringen om at afklare, hvad der rent politimæssigt skal til for
at løse opgaven. Erfaringer fra Bording har indgået overvejelsen om, hvilken betydning et
udrejsecenter på Lindholm vil have for politiet her i området (red. Vordingborg, Kalvehave, Møn)
Vi har også talt med Midt- og Vestjyllands Politi som har arbejdet målrettet med de problemer,
der har været på Kærshovedgård. Det betyder, at vi forventer, at der skal ret massiv politiindsats
til ved et udrejsecenter på en
ø
tæt ved et relativt lille lokalsamfund.
Dels skal der bruges ressourcer på Lindholm og dels skal der bruges politi-ressourcer i
Kalvehave og lokalområderne omkring Kalvehave. Vi har allerede nu indledt samarbejde med
Lokalrådet i Kalvehave og det, vi kalder tryghedsambassadører i området. Vi har givet håndslag
på, at disse mennesker løbende skal involveres
i,
hvordan vi tilrettelægger politi-betjeningen i
området.
Beboerne på Lindholm vil i vidt omfang være pålagt at have ophold og meldepligt på Lindholm,
men det vil være svært at sige noget sikkert om tilrettelæggelsen af politiets arbejde, før vi
kender de konkrete forhold omkring Lindholm.
Vi forventer, at der bliver tilstedeværelse af politi døgnet rundt på Lindholm. Politiet bliver
desuden forsynet med to hurtiggående både. De skal ligge i Kalvehave for et beredskab, der
hurtigt kan sejles til øen.
I Kalvehave vil vi etablere en lokalitet, hvor der er bemanding med fire betjente fra lokalpolitiet
i
dag- og aftentimerne (07-23) hele året rundt. Dette suppleres med en patrulje på to mand fra
politiets beredskab. Disse seks betjente er samtidig backup for dem på øen. Om natten skal der
bruges tre ekstra patruljer med to beredskabsbetjente
i
hver.”
Politiets svar på spørgsmål ved høringen
Sp.: Ved I, hvor mange der er forsvundet fra centeret i Midtjylland?
Sv.: Det er i udgangspunktet ikke politiets opgave at holde styr på disse personer. Det er i
princippet udlændingemyndighedernes opgave. Men vi ved, at der er relativt mange
overtrædelser af opholds- og meldepligtsreglerne, hvorunder folk bliver væk i relativt lang tid.
Sp.: Hvor mange årsværk forventer I, der skal til for at dække behovet på Lindholm og i
loka lom rådet?
Sv.: Vi forventer at skulle bruge omkring 700 mand.
Sp.: Hvor lang tid forventer I, det vil tage at uddanne det nødvendige ekstra personale?
19
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0020.png
Sv.: Uddannelsen af en politibetjent tager to år og fire måneder.
Sp.: Hvad vil I gøre for at sikre sommerhusområderne i Kalvehave, Præstø og på Møn?
Sv.: Vi kommer ikke til at stå nede i Kalvehave Havn, men vil følge det mønster, som beboerne
på Lindholm bevæger sig i.
Sp.: Hvordan vil I sikre lokalbefolkningen ude i området, hvis beboerne fra Lindholm vælger at
blive ude om natten?
Sv.: Vi vil også være tilstede i området om natten.
Sp.: Hvordan forventer politiet at kunne pacificere 100 beboere på Lindholm, hvis der skulle
blive støtte problemet med de få betjente, I nu hat fottalt os om?
Sv.: Politiet vil aldrig kunne være til stede med mandskab nok til øjeblikkeligt at tage hånd om
ethvert tænkeligt scen arie. Sådan er det over hele landet. Når der sker noget stort og voldsomt,
tager det længere tid at få de nødvendige styrker frem. Men vores beregninger giver mulighed
for, at vi på kort tid kan stille med 12 mand på Lindholm.
Sp.: Er udgifterne til politiet indtegnet i det budget, der er fremlagt af regeringen?
Sv.:Ja.
Sp.: Jeg hat i 10-12 år arbejdet med udrejsecentre hos en af vores nordiske naboer. Problemet
var, at der var mange voldtægter. Journalisterne blev pålagt, at der ikke måtte nævnes navne,
oprindelse, og den daglige politirapport skulle redigeres. Ved I, om pressen har fået forbud mod
at nævne, at det er én fra udrejsecentret, der begår forbrydelsen? Er den daglige politirapport
tilgængelig for journalister eller skal den være kodet som feks. i Sverige?
Sv.: Politiet udgiver hver eneste dag en pressedøgnrapport. Det er uddrag fra kredsens
døgnrapport, som fylder flere hundrede sider, og de bliver ikke offentliggjort 1 til 1. Men vi har
kommunikationsmedarbejdere, som hver dag sidder og vælger historier fra vores døgnrapport,
og der erjo bestemt ikke noget forbud mod at vælge sager, som beskriver feks. kriminalitet
begået i vores særligt udsatte bofigområder eller hvis de er begået på Lindholm eller i
Kalvehave. Det, der er generelt,
er,
at man ikke oplyser om etnisk oprindelse og etnicitet med
mindre man leder efter en person med en bestemt etnicitet. Ellers er etnicitet i sig selv jo ikke en
historie, så du vil sagtens kunne have en beskrivelse af en historie, hvor det ikke frem
gär,
hvis
det ikke er relevant for at fortælle, hvad det er for en begivenhed, der er foregået.
-
Sp.: Hvad med børn, der skal i skole hver dag? Hvis det var mine børn, så ville jeg være meget
angst, hvis mine børn skulle sidde i bus med de tidligere kriminelle
<Ubesvaret af politiet>
Sp.: Undersøgelse fra andre lande viser, at flygtninge på øer i Australien i høj grad begår
selvmord op til hver tredje. Hvordan vil man forhindre de psykosociale problemer, der vil
komme?
20
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0021.png
Sv.: De psykosociale problemer er ikke politiets opgave, men vi vil forholde os til det. Det gør vi
allerede i dag i tæt samarbejde med kommunerne, psykiatrien og socialvæsenet. Der vil også
være nogle samarbejdsrelationer i forhold til beboerne på Lindholm.
Red.: Politiet afsluttede deres indlæg ved høringen med nedenstående bemærkninger:
Vi taget opgaven relativt alvorligt. Især den ttyghedsskabende indsats
i
Kalvehave og området
omkring, og der rækker vi ud til et tæt samarbejde for at sikre trygheden i området. Når vi ved
lidt mere konkret, bliver vi klogere på, hvordan vi skaber tryghed i området.
21
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0022.png
Hverdagen som nabo til et udrejsecenter
Bording Lokalråd
vi
Evald Asp belyser naboskabet
“Kærshovedgård ligger blot seks km fra Bording. Der går ingen buslinjer, men Røde Kors
sørgede for cykler til mange af beboerne på Kærshovedgård. På den ene side er der ikke
mange beviselige problemer med beboerne fra Kærshovedgård på den anden side er
utrygheden meget stor. Naboerne’ langs vejen er bekymrede, og trafikanter på strækningen er
bekymrede over manglende færdselskultur. Der er iagttaget nogle situationer, som henføres til
beboere på Kærshovedgård, men ingen af dem er dokumenteret/opklaret som værende fra
Kærshovedgåcd.
-
Det har været episoder på vejen, hvor bilister er blevet forsøgt stoppet.
En beboer i udkanten af Bording overraskede en person i sin garage og observerede en kniv i
hans hånd. Der skete ikke noget, og der er ingen dokumentation for pågældendes tilhørsforhold.
Dagligvarebutikken Fakta har oplevet, at beboere fra Kærshovedgård et blevet højrøstede og
småvoldelige, når de fik besked på, at de skulle betale.
Nærmeste nabo til Kærshovedgård er en lille koloni af tidligere funktionærboliger, som nu er
privatejet til udlejning. Ejeren frygtede store konsekvenser (manglende udleje, prisfald), men
siger, at hans lejere ikke er fraflyttede. Og han har ikke haft behov for at sænke huslejen.
I nærheden af Kærshovedgård ligger en Put & Take sø, hvor ejeren flere gange har måttet
tilkalde politiet for at få bortvist personer, der bor på Kærshovedgård.
Mange kunder på den stedlige OK-tank følte sig utrygge ved at komme ind på tanken. Her er
der nemlig nogle spilleautomater, som tiltrækker beboere fra Kærshovedgård. De er ret
højrøstede.
Der er stor stigning i antallet af butikstyverier i Fakta, på OK-tanken og hos bageren. Alle steder
er der oplevet voldelige episoder, hvis højrøstet optræden er blevet påtalt. XL Byg, jagtbutik og
blomsterbutik har ikke oplyst om problemer.
Der har været problemer omkring den offentlige transport i form af togforbindelser, hvor beboere
fra Kærshovedgård kører med uden at betale. Nogen gange bliver de stoppet i kontrol, hvorved
der opstår voldelige situationer, hvor politiet bliver tilkaldt.
22
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0023.png
Der har siden etableringen af Kærshovedgård i 2016 været en stigning i antallet af beboere
herunder en stigning i antallet af afviste asylansøgere, personer på tålt ophold og personer, der
er dømt til udvisning.
-
Der drives en række aktiviteter for beboerne på Kærshovedgård. Aktiviteterne er initieret af bla.
Røde Kors og kirken.
Kommunen ville ikke betale for at lave aflåste cykelstativer i Bording, da man henviser til, at
Kærshovedgård er et statsligt projekt.
Der er ikke registreret fald i huspriserne og liggetider. Der har været mange episoder inde på
Kærshovedgård.”
Svar på spørgsmål ved høringen
Sp.: Hvor du kommer fra, er der seks km fra udrejsecenteret og ind til Bording. I vores tilfælde
vil der blot være 10 minutters luntetrav fra færgen, før de kan stå i et sommerhusområde, hvor
boligerne står tomme meget af året. Hvordan synes du, at vi skal berolige vores
sommerhusejere?
Sv.: Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad I skal gøre herovre, men vores t,yghedsambassadør
fra sommerhusområdet i Bording har ikke meldt om problemer.
Red.: Evald Asp afsluttede sit indlæg ved høringen med nedenstående:
“Jeg er dybt, dybt, dybt bekymret, når I siger, at jeg får det fremlagt, som om der ikke er nogle
problemer omkring Kærshovedgård. Det er der! Det er dybt uanstændigt at placere så mange
mennesker i et så lille samfund. Vi mener ikke, vi sagtens kan rumme 400-500 mennesker. Jeg
har sagt to ting: Der er for mange alt i alt, 400 er også for mange. Det er fuldstændig tåbeligt at
tro, man kan få så forskellige mennesker til at fungere sammen, så det ikke giver sammenstød.
Derfor skal de adskilles. Der er for mange og de er for forskellige. Jeg har aldrig peget på
Lindholm.
Det er mig ufatteligt, hvorfor man ikke kan lære menneskene på udrejsecentrene noget, de kan
bruge, når de vender hjem. De skal ikke få asyl og derfor ikke lære noget, vi bruger her i landet,
men noget, der er nyttigt, når de vender hjem.”
23
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0024.png
Forhold om fredning på Lindholm
t muligt at afdække
Red.: Det hat ikke inden udgivelsen af 1. version af dette dokument være
mmelse med, at
spørgsmålene om fredning. Vi bringer dog spørgsmålene her i overensste
mråde. Ligeledes skal
Bygningsstyrelsen peger på, at Lindholm har betydning som fredningso
hvilket er et vigtigt
nævnes, at dette omfatter internationalt udpegede arter og levesteder,
og.
udgangspunkt for data om fredning til fremtidige revisioner af denne hvidb
Hvor meget at Lindholm ligger i et naturfredningsområde?
Hvilke fredningstyper er der tale om?
Hvor meget af fredningen står under statens administration
og hvor meget påhviler
EU?
e af disse fredninger?
• Kan EU pålægge den danske stat tiltag eller strategier i forlængels
øens fugle- og
• Hvilken menneskelig tilstedeværelse og aktivitet på øen kan påvirke
planteliv i strid med fredningernes hensigt?
langs
• Hvilken betydning har fredningen af Lindholm set i forhold til fuglelivet
Sydsjællands kyster?
af at have et fristed
• Et der arter på og omkring Lindholm, hvis overlevelse er afhængig
på øen?
afsluttede sit indlæg ved
Red.: Repræsentanten for Dansk Ornotologisk Forening, Storstrøm,
høringen med nedenstående:
er.”
‘Vi forventer, at Staten lavet en ynglefugleundersøgelse på Lindholm til somm
24
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0025.png
Appendix A: Vedr. regeringens plan for Lindholm
Danmarks internationale forpligtigelser
i
forhold til etablering af Udrejsecenter Lindholm:
httrs://www.ft.dk/samling/20 181 /almdel/REU/bilag/1 28/1 997032.pdf
Baggrundsnotat om Lindholm (10. nov 2018):
https:/!www.ft.dk/samling/20 181 /lovforslag/L 1 /spm/1 6/svar/i 542156/19901 45.pdf
PDF med 10-årsbudget for Lindholm 2018-2027:
10-års budget for perioden 201 8-2027 lndholdsfortegnelse Side
-
DTU
Budgefforudsætninger:
https:/Iwww.dtu dk/-I.. .IDTUdk/. DIU/. .1 8/Pkt-B-Bilag-I -Budgetforudsaetninger-20...
Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af flytningen af den
forskningsbaserede myndighedsbetjening på veterinærområdet:
htts://www.droDbox.com/s/yo8ymhd04sdr8kU1 402-i 8. ødf?dI=0
25
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0026.png
Appendix B: Info. og citater om Lindholm
Tekst fra finanslovsaftalen mellem regeringen (V, K og LA) og Dansk
Folkeparti: Ny konsekvent kurs over for udlændinge, der er uønskede i
Danmark
Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om en række initiativer, som skal skærpe kursen over
for udlændinge, der ikke er ønskede i Danmark. Det skal stå helt klart for denne gruppe, at
manglende samarbejde med myndighederne har mærkbare konsekvenser. Regeringen og
Dansk Folkeparti igangsætter derfor med aftalen en række markante initiativer, der skærper
forholdene for uønskede udlændinge.
Kriminelle udlændinge skal sendes hjem. Indtil det bliver muligt at hjemsende udlændinge på
tålt ophold og udviste kriminelle, skal de derfor opholde sig på Udrejsecenter Lindholm, hvor de
pålægges opholds-, melde-, og underretningspligt. Overholder de ikke kontrolforpligtelserne,
skal dette have mærkbare konsekvenser i form af skærpede fængselsstraffe.
Udrejsecenter Lindholm
Udviste kriminelle og udlændinge på tålt ophold har ingen plads i Danmark og skal udsendes,
så snart det bliver muligt. Disse udlændinge er som udgangspunkt pålagt opholds-, melde- og
underretningspligt på Udrejsecenter Kærshovedgård. Regeringen og Dansk Folkeparti er enige
om, at udlændinge på tålt ophold og udviste kriminelle ikke længere skal indkvarteres på
Kærshovedgård. Regeringen og Dansk Folkeparti er derfor enige om at igangsætte arbejdet
med at etablere et nyt udrejsecentet, som placeres på Lindholm i Stege Bugt.
Målgruppen for Udrejsecenter Lindholm er:
Udlændinge på tålt ophold
• Udlændinge, der er udvist som følge af kriminalitet eller af hensyn til statens sikkerhed
mv.
• Fremmedkrigere
• Afviste asylansøgere, der dømmes for overtrædelse at straffeloven, våbenloven,
knivloven og lov om euforiserende stoffer på eller omkring et udrejsecenter.
37 Udlændinge på tålt ophold og udlændinge, det er udvist som følge af kriminalitet eller af
hensyn til statens sikkerhed mv., er som udgangspunkt omfattet af reglerne om opholds-,
melde- og undercetningspligt. Det samme vil komme til at gælde for bla. fremmedkrigere.
Udrejsecenteret bliver placeret på øen Lindholm, som ligger mere isoleret end Kærshovedgård,
og hvor der ikke er naboer
i
umiddelbar nærhed. Der vil ikke være færgedrift fra sidst på aftenen
til næste morgen. Endvidere har centeret en lavere kapacitet end de øvrige udrejsecentre.
Kriminalforsorgen vil på vegne af Udlændingestyrelsen være operatør af centeret. Politiet vil
være til stede døgnet rundt, og der etableres detentionsfaciliteter, hvor anholdte kan opholde sig
i kortere tid, indtil de kan transporteres væk fra øen.
26
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0027.png
Der etableres endvidere en tryghedsskabende polititilstedeværelse omkring færgelejet i
Kalvehave på Sjælland med henblik på at yde en tryghedsskabende indsats dér og i
lokalområdet.
Regeringen og Dansk Folkeparti vil sikre, at politiet ved meroptag på Politiskolen får ressourcer
til at løse politiets opgaver på og omkring Udrejsecenter Lindholm.
Etableringen af centeret vil ske trinvist frem mod 2021, hvor det forventes, at centret kan tages i
brug. Etableringen forventes at ske i følgende etaper: I 2019 forventes DTU at fraflytte de
eksisterende bygninger (ultimo året), og forhold vedrørende dekommissionering, renovering og
planlov mv. vil blive afklaret yderligere. Dekommissioneringsarbejdet for de eksisterende
bygninger forventes påbegyndt medio 2019, og Udlændingestyrelsen overtager herefter
faciliteterne gradvist.
I løbet af 2020 vil der blive etableret faciliteter svarende til en centerkapacitet på 100 pladser
med mulighed for yderligere 25 pladser (bufferpladser). Der vil endvidere blive etableret
faciliteter til centrets medarbejdere og politiet.
I 2. halvår 2021 vil overflytning af de første beboere blive påbegyndt, og det forventes, at
samtlige beboere vil være overflyttet inden udgangen af 2021. Der afsættes en reserve på 4
mio. kr. i 2019, 300 mio. kt. i 2020, 200 mio. kr. i 2021 og 225 mio. kr. i 2022 til bla. etablering
og drift af udrejsecentret samt øget operativ kapacitet til politiets indsats.
Aftaleparterne er enige om, at udrejsecenteret skal ibtugtages, så snart det er muligt, og
regeringen vil arbejde for, at implementeringshorisonten er så kort som mulig. Etableringen vil
skulle ske under hensyntagen til det forestående dekommissioneringsarbejde mv., hvorfor
tidsplanen og udgiftsniveauet løbende vil blive konsolideret i takt med fremdriften i arbejdet.
Aftalepartierne vil løbende drøfte etableringen af udrejsecenteret, herunder evaluere
målgruppen.
Svar fra Inger Støjberg til Martin Henriksen (22/8-17):
indkvartering af asylansøgere mfl. på ubeboede danske øer vil være forbundet med
betydelige etablerings- og driftsudgifter, herunder transportudgifter, i forhold til den
indkvartering, der pä nuværende tidspunkt er etableret og i drift..
(...)
Hertil kommer, at en
række centre står i beredskab og kan tages i brug med kort varsel.”
Inger Støjberg til Udlændinge- og lntegrationsudvalget, aug. 2017
Kristian Jensen, finansminister, om finanslovsaftalen mellem regeringen og
Dansk Folkeparti:
“Regeringen har lavet en god finanslovsaftale med Dansk Folkeparti, hvor vi bruger den stærke
danske økonomi til at udbygge vores kernevelfærd og understøtte væksten. Vi investerer i
bedre sundhed og ældre pleje
(....)
Vi prioriteter også et mere grønt Danmark med investeringer
i klima, miljø og natur, og vi strammer vores udlændingepolitik. Så med aftalen passer vi både
godt på pengene og på Danmark.”
27
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0028.png
s fremtid:
ed, borgmester i Vordingborg, om Lindhoim
Mikael Sm
e et fantastisk vådområde.”
a forandringerne fortsætter, vil Lindholm bliv
“Hvis klim
9.
Kilde: Udtalelse under høringen 24. januar 201
estyrelsen:
Thomas Mortensen, kontorchef i Udlænding
ser, som kan åbnes i løbet
har tre centre med sammenlagt 700 sengeplad
‘Udlændingestyrelsen
er kroner på årsbasis.”
af kort tid. Det koster staten cirka 5,5 million
Kilde: Information
sminister:
Inger Støjberg, udlændinge- og integration
styr
Lindholm. Det er rimeligt, fordi vi skal have
står fuldt ud inde for udgifterne til centret til
“Jeg
med, at vi skal have disse mennesket
nnesker. Der er ingen, der kan være tjent
på de me
rendende rundt.”
Kilde: Berlingske Tidende
gisk Forening, DOF:
Knud Flensted, ornitolog, Dansk Ornitolo
et Natura 2000-område, og den
de rigtigt fine fuglesteder i Danmark. Det et
“Lindholm er et af
for fuglene, for de personer,
igere hat været på øen, har givet fine forhold
anvendelse, der tidl
været lukket for færdsel for
, har for det meste gået indenfor, og der har
det har arbejdet der
, da de yngler på jorden,
Det er noget, de her fuglearter godt kan lide
almindelige mennesker.
hvor de har fred og to i yngletiden”.
Kilde: DR
flygtninge:
Michelle Bachelet, FN’s højkommissær for
de øje med udviklingen og drøfter det med
r seriøse bekymringer over planen. Vi vil hol
“Jeg ha
sekvenser af ti/tag, hvor man isolerer.
regering. Vi har tidligere set de negative kon
den danske
matiserer dem og gør dem endnu
, red.) bør ikke kopiere den slags. Man stig
De (regeringen
ed.”
mere sårbare ved at frarøve dem deres frih
Kilde: DR
de nye gæster, der kommer. Det
et, at lokalbefoikningen er bekymrede over
“Jeg forstår udmærk
skal lave en finanslov,
overveje endnu engang. Jeg erkender, at man
skal man tage seriøst og
lig humant, at de skal ud på en øde
ø.
Det
n er ikke enig i beslutningen. Det er ikke sær
me
bnjderjeg mig egentlig ikke om.”
Kilde: DR
, Vordingborg:
Michael Seiding Larsen, viceborgmester (V)
28
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0029.png
Morten
Østergaard, folketingsmedlem, politisk leder for Radikale:
“Det er symbolpoiltik i IMykke stråler. Man må forstä, at der ikke engang er indlagt vand, som
mennesker kan drikke på den
ø.
Så skatteyderne får en gigantisk regning for, at man har ledt
efter en måde, hvor man kunne fornedre mennesker mere, end man gjorde i forvejen.”
Kilde: Politiken
Henriette Knop, medarbejder, Udrejsecenter Kærshovedgård:
“Er det ikke bare valgflæsk? De fleste beboere her erjo stille, rolige og flinke. Jeg kan ikke lige
se, at vi ville kunne fylde en
ø.”
Kilde: Fængselsfunktionæren
Anders Ladekarl, generalsekretær, Dansk Røde Kors:
“Jeg savner medmenneskelighed i Danmark. Jeg ved, at den er der. Vi må ud og finde den”.
Kilde: DR
Pernille Skipper, folketingsmedlem, politisk leder for Enhedslisten:
“Det her er tåkrummende og ulækkert. At sende udlændinge ud på en øde
ø
er en meget stærk
symbolik, som jeg mener, det er vigtigt, at vi går imod. Det er et forsøg på at komme uden om,
at de her mennesker faktisk har rettigheder.”
Kilde: Politiken
Søren Pape Poulsen (K), justitsminister:
“Vi sender de kriminelle udlændinge, der er på tålt ophold ud på en
ø,
hvor der ikke er andre
mennesker, de kan genere. Det er godt for trygheden, og det er godt for de borgere, som har
oplevet, hvordan de her mennesker har været meget forstyrrende.”
Kilde: Konservativ Pressetjeneste
Johnny Fonnesbech, enhedschef, Udrejsecenter Kærshovedgård:
“Det lyder meget dyrt med den beslutning. Jeg synes, der bliver taget mange
skrivebordsbeslutninger ud fra et meget sort og hvidt billede af,
hvad det er at drive
udrejsecenter. Man glemmer ofte de grå nuancer.”
Kilde: Fængselsfuntionæren
Poul Müller, Herning, tidligere konservativ, fhv, medlem af partiets
hovedbestyrelse, har meldt sig ud i protest mod Lindholm:
“Det her
er,
uanset hvilke anstrengelser man gør sig for at kalde det noget andet, internering.
Det løser ikke noget problem. Det er i et retssamfund uacceptabelt, og det gør formentlig oven i
29
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0030.png
købet kun de anbragte mennesker ringere i stand til at klare sig fremadrettet og muligvis også
syge. Og så er det dyrt horribelt dyrt, når tages i betragtning, at det intet løser, men kun er
symbolpolitik.”
Kilde TV øst
Marcus Knuth, folketingsmedlem (V):
“Jeg må sige, at det er en meget underlig beslutning, og en underlig lem fældighed med
skatteborgernes penge. Der må kunne findes en anden
ø,
hvor vi kan lave en billigere og bedre
løsning.”
Kilde: Berlingske Tidende
Henning Mørck, fællestillidsmand for fængselsfunktionærerne på Sjælland:
“Jeg synes, det er fuldstændig vanvittigt at forestille sig, at man skal sætte ube væbnede
institutionsmedarbejdere og fængselsbetjente på en
ø
med nogle af de mest forhærdede
kriminelle, som absolut intet har at miste.”
Kilde: DR
Uffe Elbæk, folketingsmedlem, politisk leder, Afternativet:
“Det er en dehumanisering af vores flygtningepolitik. Alternativet vil gøre alt for, at vi igen får en
værdig og respektfuld flygtninge- og integrationspolitik efter næste valg.”
Kilde: Politiken
Jakob Mark, folketingsmedlem, gruppeformand for SF:
“Det er en forkert løsning, fordi det koster flere hundrede millioner kroner at indrette Lindholm til
udrejsecenter. Den gruppe af udlændinge må flyttes til lokaler et andet sted i landet, der egner
sig bedre og er billigere.”
Kilde: Politiken
Det konservative Folkeparti, Vordingborg:
“At bruge 3/4 milliard kroner på et udrejsecenter på Lindholm er ikke udtryk for ansvarlig
økonomisk politik. Pengene kunne anvendes langt mere effektivt ved en udbygning af et af de
eksisterende udrejsecen tre og besparelsen kunne i stedet anvendes til at opretholde
velfærdsniveauet eller lette ska ttetrykket for den almindelige dansker.”
Kilde: Vordingborg-Net
30
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0031.png
Appendix C: Afslag fra offentlige styrelser og
organisationer
Følgende instanser har svaret negativt på vores invitation til at deltage høringen 24. januar
2019 eller afvist helt eller delvis at give os information vedr. Lindholm. Hvor vi har modtaget
skriftligt svar, vil det fremgå herunder:
Naturstyrelsen
Skriftligt svar på invitation til at deltage ved høringen: “Vi kan desværre ikke imødekomme
din anmodning, da Naturstyrelsen hverken ejer øen eller er myndighed for de
naturbevarelsesinteresser, du nævner. Jeg skal derfor henvise til Bygningsstyrelsen, som ejer
øen Lindholm.”
Byg ningsstyrelsen
Skriftligt svar på Invitation til at deltage ved høringen: “Bygningsstyrelsen kan desværre
ikke deltage i høringsmødet. Vi kan generelt ikke udtale os om projektet på dette tidlige stadie,
og må henvise til Udlændinge- og Integrationsministeriet.”
“Bygningsstyrelsen kan oplyse, at vi ikke har modtaget dekommissioneringsplanen. Vi må derfor
henvise dig til DTU.”
DTU
Skriftligt svar på Invitation til at deltage ved høringen: ‘Tak for invitationen. DTU ønsker ikke
at deltage i diskussionen om Lindholms fremtid, hverken på den ene eller anden side. Det er
DTU’s ansvar, at det veterinære beredskab opretholdes indtil opgaven overgår til Københavns
Universitet og Statens Seruminstitut, som Miljø- og Fødevareministeriet har besluttet, samt at
sikre, at der renses op på øen. Herefter opsiger DTU lejemålet til Bygningsstyrelsen, der ejer
bygningerne og øen. Forud for mødet er du velkommen til at kontakte mig, så du kan få en
opdatering på fraflytning og oprensning.”
Skriftligt svar på forespørgsel om opdatering: “Det veterinære beredskab overgår
endegyldigt til KU og 5511. juli 2019. Alle DTUs laboranter og akademikere ansat på Lindholm
har fået tilbud om at kunne fortsætte deres arbejde på SSI og KU fra denne dato. Herefter skal
DTU rydde op og rense op på Lindholm. Vi har ikke den endelige dekommissioneringsrapport
endnu, men vi forventer at skulle bruge en god del af 2020, før vi er endelig færdige og kan
overlevere de sidste bygninger til Bygningsstyrelsen. Dekommissioneringsarbejdet skal i udbud,
hvilket vil ske i løbet af de næste måneder. Du er velkomment til evt, at ringe, hvis du har
yderligere spørgsmål.”
31
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0032.png
Skriftllgt svar på forespørgs
el om at få dekommission
erinysrapporten udleveret:
et internt dokument, som vi
“Det er
ikke kan sende ud. Ved ikk
e om den sendes til Bygnings
sâ fald kan du bede om aktin
styrelsen, i
dsigt der.”
Institut for Menneskerettigh
eder
Ingen medarbejdere har tid til
at stille op ved mødet.
Politiforbundet
Ingen medarbejdere har tid
til at stille op ved mødet.
Kriminalforsorgen
Skriftligt svar på invitation
til at deltage ved høringen:
“Der er ikke deltagelse fra
Kr1 minalforsorgens medarbe
jdere på Kærshovedgård. Rø
de Kors, der varetager
sundhedsbistanden på Udr
ejsecenter Kærshovedgård,
deltaget ligeledes ikke.
God fornøjelse med mødet.”
Casper Månsson, Enhedsch
ef, Udrejsecenter Kærshov
edgård
Direktoratet for Kriminalfo
rsorgen skriver, at “medar
bejdere i kriminalforsorgen,
til området, desværre ikke ha
som kender
r mulighed for at deltage i
mødet den 24. januar.”
M Ij
ø
styre I sen
Har ikke svaret på invitatio
nen.
Fængseisforbundet
Skriftligt svar på invitation
til at deltage ved høringen:
“Fængselsforbundet har ne
dag ingen mulighed for at sti
top denne
lle med ressourcepersoner.
Fakta i Bording
Coop tillader ikke, at deres pe
rsonale udtaler sig, hvorfor
bestyreren i Fakta måtte sige
at deltage.
nej tak til
Københavns Universitet
Har ikke mulighed for at delta
ge.
32
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0033.png
Peter Snefstrup, tidligere leder af Kærshovedgård
Har besluttet ikke at stille op til høringsmødet. Han forstår vores behov for at blive så oplyst som
overhovedet muligt. Hans “ekspertise” er kriminalforsorgens, og derfor må det være
Kriminalforsorgen, der stiller op til dans. Kærshovedgårds nuværende ledelse er en
traditionel fængselsstruktur, selvom det netop ikke er et fængsel. En grundig analyse og
vurdering af, hvad det skal til for at drive et udrejsecenter er vist aldrig lavet! KF vil sikkert være
noget tilbageholdende med at sige tingene som de er.
Udlændinge- & Integrationsministeriet
Skriftligt svar på invitation til at deltage ved høringen:
“Det bliver ikke muligt for ministeriet
at deltage, og vi har desværre ikke mulighed for at svare på vegne af Udlændingestyrelsen.”
Udlændingestyrelsen
Har ikke ønsket at svare på vores invitation.
Dermed står vi tilbage med flere ubesvarede spørgsmål som f.eks.: Hvor mange udrejsedømte
personer sidder pt. I fængsel og bliver løsladt til ophold på Lindholm i 2022, 2023, 2024 osv.?
33
UUI, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 106: Program og baggrundsmateriale vedr. UUIs studietur til Lindholm/Kalvehave den 6. februar 2019
2017636_0034.png
Appendix D: Diverse Iinks og henvisninger tïl
medieomtaler
Links til TV Møns optagelse fra Høring om Lindholm 24.1.2019
-
Høring
Høring
Høring
Høring
del
del
del
del
1/4:
2/4:
3/4:
4/4:
https:(/youtu.beIPP2OFifEMJk
httos://youtu.be/hTKiwNcEUla
httls://youtu. be/jSA4CURj6Ls
htts://youtu.be/e79dm8Os-xQ
Links til grupper på Facebook
Møn: https://www.facebook.com/grouos/61 21944210/
NEJ!! Til udrejsecenter på Lindholm: https:llwww.facebook.com/prouos/3706937201 68785/?ref=brrs
Stop Camp Lindholm!: httrs://www.facebook.com/prours/228492408840661 5/
Links til medieomtale af udrejsecenter Kærshovedgård
Støjberg erkender at have talt usandt:
hftrjs:llwww. bt.dklsamfund/stoejbera-erkender-at-have-talt-usandt
85 sigtelser på to og et halvt år:
htts:llwww. bt.dkIsamfund/85-sigtelser-raa-to-oa-et-halvt-aar-naboer-tiI-udrejsecenter-DIapet-af-voId
Indefra med Anders Agger Udrejsecenter
hffos://www.drdkltv/se/indefra-med-anders-agaer-3-saeson-201 5/indefra-med-anders-agger-saeson-5/in
defra-med-anders-apger-speson-5-7
-
Hvad er udrejsecenter Kærshovedgård?
httis:llwww.avisen .dkloverblik-hvad-er-udrejsecenter-kaershovedgaard 527823.aspx
Links til medieomtale af udrejsecenter på Lindholm
Hvad med at prøve med løsninger i stedet for stramninger?
Ole Tranberg, gårdejer, Ikast (nabo til Udrejsecenter Kærshovedgård)
https://iyllands-rosten dkldebaUkroniklECE 11 063938/hvad-med-at-proeve-med-loesninger-i-stedet-for-str
amninper/
34