Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 71
Offentligt
1987652_0001.png
Fra: <[email protected]>
Dato: 25. oktober 2018 kl. 20.47.45 CEST
Til: Michael Aastrup Jensen <[email protected]>, Claus Kvist Hansen
<[email protected]>, <[email protected]>, <[email protected]>,
<[email protected]>, <[email protected]>, <[email protected]>,
<[email protected]>, <[email protected]>
Emne:
Vs:{F51
VS:
Henvendelse vedrørende TanzaniaE’o
Kære udviklings ordfører
Det har gennem længere tid været Danmarks udviklings politik at udvikling i verdens fattige
lande i højere grad skulle ske gennem danske investering. For fire år siden startede min bror
og jeg en virksomhed i Tanzania, hvor vi skabte 10 lokale arbejdspladser, skabte udvikling i
den lokale landbrugssektor samt fremmede dansk eksport for danske
landbrugsvirksomheder på nyt spændende marked.
På trods af at vi har gjort alt hvad I politikere har opfordre os til at gøre, har vi ikke oplevet
meget støtte fra Danmark da vi oplevede systematisk chikane fra statslige organisation i
Tanzania, som Danmark støtter med 300 million skattekroner hvert år.
Se https://politiken.dk/udla nd/a rt6783 163/U lykkerne-v%C3%A6lter-ned-over-
Vesterb%C3%A6k-efter-brud-med-loka I-partner
https://politiken.dk/udland/art6790827/Erhvervsfolk-anklager-Danmark-lukker-
%C3%B8inene-og-er-medskyld ig-i-korruption
Svaret fra den danske ambassade i Tanzania, når vi henvendte os var at vi blot kunne hyrer
advokat og konsulent-bistand til at løse den åbenlyse korruption og magtmisbrug incl i den
Danida ejede bank CRDB bank, hvor der sidder et dansk bestyrelsesmedlem lønnet af
Danida. Se vedhæftede “bilag 24”
Vi har aldrig bedt om positiv særbehandling, men at den åbenlyse chikane og korruption som
vi oplevede ville blive rapporteret til de Tanzaniaske ledere og ville bliv taget op
i
CRDB banks
bestyrelse, så de kunne få det stoppet, men det sket aldrig. Først da min Kenyanske kone
rapportere chikanen til hendes “u-Iands” ambassade blev noget af chikanen stoppet, hvilket
jeg som dansker synes er pinligt.
Ud over en masse uden om snak, har vi mødt en mur af tavshed når vi har henvendt os til
UM. Se email nedenfor.
På baggrund af vores historie vil jeg gerne opfordre jer udviklings politikere til at diskutere,
hvad I egentlig mener med at udvikling skal ske gennem investering? Hvilken støtte kan
danskere som investere
i
et udviklingsland forvente at få fra den danske stat? Jeg ønsker
ikke at andre skal tage jeres opfordring i forventlig om støttet, hvis den ikke eksistere.
Ligeledes synes jeg også det på sin plads at I diskutere hvad Danmarks nultolenrence politik
overfor korruption betyder i praksis? Hvad vi har oplevet er at det blot er tomme ord uden
handling.
UM ved udmærket godt at enorme summer af hvad Danmark donerer og har doneret
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 25. oktober 2018 fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i Tanzania
1987652_0002.png
gennem årene ender i forkerte lommer, men det bliver bevidst overset og dermed er
Danmark med til direkte og indirekte at støtte korrupte og særdeles destruktive systemer
som skaber alt andet end udvikling. Se svar på Sp 79
Best regards
Niels Vesterbæk Nielsen
MD DABS ltd
www.danagrisol.com
+255 717593542
÷45 25158096
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 25. oktober 2018 fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i Tanzania
1987652_0003.png
uo’ÅYJrae’rivr på spørgsmål 158
Offentligt
Uden rigsm inisteriet
0
v’U’
Folketingets Udentigsudvalg
Asiansk Plads 2
DK-1448 Kobenhavn K
Telefon +45 33 92 00 00
Tele fax +45 32 5405 33
E-mail: [email protected]
htcp://nv.uin.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Daus
2017-18874
AFR
2. maj 2017
URU alm. del svar på spørgsmål 158 fra Christian Juhl (EL)
stillet den 20. april 2017 til udviklingsministeren.
Spørgsmål
Hvad har den danske stat i form af Danida Investment Fund som
hovedaktionær i Tanzanias forende bank, CRBD Bank Plc gjort over for
ledelsen af banken og i forhold ni den kommende generalforsamling på
baggrund af de nye sager om bankens involveting i sxdndelsager, senest
anklager i forbindelse med havneinteresser og donationer al
jordskælvsramte i Kagera?
Svar
Danida Investment Fund (DIF) er repræsenteret i CRDB Banks bestyrelse
med to bestyrelsesmedlemmer. Det danske bestyrelsesmedlem er formand
for bankens risikokomité og tillige medlem af revisionskomitéen.
De nævnte to sager, der vedrører indbetaling til banken af havneafgifter
og privates bidrag dl ofre for jordskælvet i Kagera regionen, er ikke nye
sager. Begge sager har i 2016 været undersøgt såvel af bankens interne
revision som af statslige revisionsmyndigheder. Sagen vedrørende
havneafgifterne blev undersøgt af den statslige revisionsmyndighed, og
“Kagera-sagen” blev undersøgt af det statslige and-korrupdonsbureau.
Undersøgelserne viste, at der i ingen af sagerne er nindet beviser for, at
banken har deltaget i svindel eller andre uregelmæssigheder.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 25. oktober 2018 fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i Tanzania
1987652_0004.png
Original besked
Emne: VS: Henvendelse vedrørende Tanzania
Dato: 2018-10-25 09:31
Afsender: Susanne Tange <sttransgard.dk>
Modtager: “[email protected]’ <[email protected]>
-
l
iJ( IÆL
-
Kære Anders,
I disse tider, hvor man afholder korruptions møder, der må vi
forvente, at vi får svar på vores spørgsmål.
Med venlig hilsen
Susanne Tange
Fransgård Maskinfabrik A/S
Fredbjergvej 132, DK-9640 Farsø
[email protected]
Tel.:+45 9863 2122 direct:+45 96494456
Fax:+45 98631865
Visit our new website www.fransgard.dk [1]
FRA: Susanne Tange
SENDT: 9. oktober 2018 09:42
TIL: [email protected]
EMNE: VS: Henvendelse vedrørende Tanzania
Kære Anders,
Vi venter stadig på svar.
Med venlig hilsen
Susanne Tange
/
Best regards
/
Best regards
Fransgård Maskinfabrik AIS
Fredbjergvej 132, DK-9640 Farsø
stfransgard.dk
Tel.:+45 9863 2122 direct:+45 96494456
Fax:+45 98631865
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 25. oktober 2018 fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i Tanzania
1987652_0005.png
Visit our new website www.fransgard.dk [1]
FRA: Susanne Tange
SENDT: 13. september 2018 09:57
TIL: ‘[email protected]’ <[email protected]>
EMNE: VS: Henvendelse vedrørende Tanzania
Kære Anders Garly,
Vi har endnu ikke fået svar på seneste skrivelse af 28. august 2018.
Jeg har ikke kopieret Johnny & Steen på denne, men de skal gerne med
på svaret.
Med venlig hilsen
Susanne Tange
Fransgård Maskinfabrik AIS
Fredbjergvej 132, DK-9640 Farsø
[email protected]
Tel. :+45 9863 2122 direct:+45 96494456
Fax:+45 98631865
Visit our new website www.fransgard.Uk [1]
FRA: Susanne Tange
SENDT: 28. august 2018 08:03
TIL: ‘[email protected]’ <[email protected]>
CC: ‘Johnny Lolk’ <[email protected]>; ‘[email protected]’ <[email protected]>
EMNE: VS: Henvendelse vedrørende Tanzania
Kære Anders Garly
Tak for svar.
Det undre os dog stadigt, at Udenrigstjehesten og den danske ambassade
ikke har været i stand til at få stoppet den åbenlys chikane mod
brødrene fra den Danida ejede bank og de offentlige instanser i
Tanzania.
BdrVesterbæk havde ikke brug for juridisk bistand, da korruption og
magtmisbrug ikke er et juridisk problem, men et politisk problem.
Er den Danske ambassade
i
Tanzania ikke forpligtet til at hjælpe
investorer, som oplever så åbenlys korruption og chikane fra offentlig
/
Best regards
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 25. oktober 2018 fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i Tanzania
1987652_0006.png
instanser som Danmark støtter direkte og indirekte?
Er det ikke Danmarks og den Danske ambassades pligt at informere
Tanzania regering om så åbenlys korruption og magtmisbrug, så de har
en mulighed for at rydde op i korruptionen?
Tidligere har udenrigsministeriet svaret sådan på en henvendelse, så
forstår ikke, at man ikke griber ind:
Tak for din henvendelse til Udenrigsministeriet om bistand til Tanzania.
Udenrigsministeriet har en nultolerance overfor korruption og reagerer
straks, når misbrug med danske midler opdages. Risiko for korruption er
et grundvilkår i udviklingssamarbejdet. Det betyder dog på ingen måde
accept af misbrug.
Danmark giver bistand til nogle af verdens fattigste udviklingslande.
Det er samfund med svage offentlige strukturer, der ofte er plaget af
korruption. Udenrigsministeriet har derfor stort fokus på risikoen for
misbrug af danske udviklingsmidler. Udenrigsministeriets medarbejdere
deltager i obligatorisk anti-korruptionstræning, og der sikres en
løbende dialog med partnere og gives støtte til
forebyggelsesaktiviteter mhp. at reducere eller hindre misbrug af danske
midler.
Nultolerance overfor korruption betyder, at det ikke accepteres, at
danske udviklingsmidler går tabt. Enhver mistanke om misbrug skal
forfølges og landenes egne bestræbelser for at bekæmpe misbrug skal
styrkes. Det er ikke bare danske midler, der bliver misbrugt i tilfælde
af korruption. Det er i lige så høj grad de fattigste, der ikke får
de ydelser, som de er blevet lovet. Korruption er derfor et fælles
anliggende for Danmark og vores partnerlande.
Udenrigsministeriet tilstræber en høj grad af åbenhed omkring
anvendelsen af den danske udviklingsbistand, hvilket også er i tråd
med internationale erklæringer fra Paris, Accra og Busan om effektiv
udviklingsbistand.
Med venlig hilsen
Susanne Tange
Fransgård Maskinfabrik AIS
Fredbjergvej 132, DK-9640 Farsø
[email protected]
Tel.:+45 9863 2122 direct:+45 96494456
/
Best regards
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 25. oktober 2018 fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i Tanzania
1987652_0007.png
Fax:+45 98631865
Visit our new website www.fransgard.dk [1]
FRA: Anders Garly Andersen [mailto:[email protected]]
SENDT: 24. august 2018 12:45
TIL: Susanne Tange <[email protected]>
CC: [email protected]; [email protected]; Anders Garly Andersen <andandium.dk>
EMNE: Henvendelse vedrørende Tanzania
Kære Susanne Tange, Johnny Lolk og Steen Alexandersen
Tak for jeres henvendelse af 8. august 2018, som jeg tillader mig at
besvare.
Som I er bekendt med, og som det også fremgår af de artikler, I
refererer til
i
jeres e-mail, har Udenrigsministeriet og især
ambassaden i Dar es-Salaam løbende været i dialog med Niels og Jens
Vesterbæk og ydet bistand til brødrene.
Udenrigsministeriet kan imidlertid ikke levere juridisk bistand og har
derfor opfordret til, at der søges advokatbistand i den pågældende
sag.
På Udenrigsministeriets hjemmeside
http://um.dkJda/reise-og-ophold/hvis-uheldet-er-ude/ [2] kan I læse
mere om de danske ambassader og konsulaters muligheder for at yde
konsulær bistand til danske statsborgere i udlandet.
Med venlig hilsen
Anders Garly Andersen
ANDERS GARLY ANDERSEN
/
[email protected]
KONTORCHEF
/
AFRIKAKONTORET
UDENRIGSMINISTERIET
ASIATISK PLADS 2
/
DK-1448
KØBENHAVN K
TLF. +45 3392 0000
Sådan behandler vi dine personoplysninger [3]
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 25. oktober 2018 fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i Tanzania
1987652_0008.png
Li n ks:
[1] http://www.fransgard.dk/
[2] http:/fum.dk/da/rejse-og-ophold/hvis-uheldet-er-ude/
[3] http://um.dk/da/om-os/kontakt/udenrjgsmjnjsterjets-privatlivspoljtjk
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 25. oktober 2018 fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i Tanzania
1987652_0009.png
Kære Niels Vestergaard Nielsen. Mange tak for din mail om korruption Tanzania. Principielt skulle danske
midler ikke kunne misbruges i større målestok, men jeg vil nu se p den sag. Mange hilsener Per Stig Møller.
Sendt fra min iPad
Den 12/01/2015 kl. 19.13 skrev Danagrisol <nielsc”danacirisol.com>:
Kære Udviklingsordfører
I 3 år har jeg nu boet i Tanzania, som er et at de land som Danmark yder den største udviklingsstøtte til. Det
sidst halve år har jeg opstarte virksomhed hernede sammen med en lokal partner og min bror i Danmark,
hvor vi opkøber brugte traktorer i Danmark, fragtet dem herned, sætter dem i stand og sælger dem billigt
til lokale landmænd. Se evt. www.danagrisol.com
Mit ærinde er nu ikke og fortælle om min egen forretning, men mere om forholdene her i Tanzania og
hvordan de mange hundrede millioner af kroner vi donorer hvert år bliver brugt.
Tanzania er et extremt rigt land når det kommer til natur rigdomme som mineraler og landbtugsjord.
Grunden til at denne enorme rigdom endnu ikke er blevet omsat og fordelt til landet befolkning skyldes
hovedsagligt en bundkorrupt ledelse, som de sidst 30 år har brugt mere tid på at berige sig selv end at lede
landet i en positiv retning. Specielt de sidst 9 år med ]akaya Kikwete har ført landet i en negativ retning
hvad korruption angår, hvilket kan ses på IMF doing business index. Se
evt http://www.doingbusiness.org/data/exploreeconomies/tanzania/
Sidste forår var jeg til et møde på Aarhus havn omkring bærerdygtig landbrugsudvikling, hvor Mogens
Jensen sagde at noget af det Danmark ville kæmpe for var bedre rammevilkår for det private erhvervsliv i
udviklingslande, således at væksten kunne komme fra små og mellemstore landmænd og andre
iværksætter.
Det største problem her
i
Tanzania er den gennemgribende korruption, som skabes ovenfra af landets
ledere og spreder sig som ringe i vandet ned gennem systemet. For når præsidenten er bundkorrupt og
beriget sig selv, hvorfor skal laverestående embedsmænd og offentlig ansatte så ikke også berige sig selv
hvor og når de kan?
For 7 år siden var der en stor offentlig skandale, hvor 300 million kr var blevet skjult af højtstående ministre
i et fupfirma, som skulle købe nødgenerator til landet. Sagen er kendt under Richmond skandalen. Den
daværende premiereminister Lowasa måtte af den grund træde tilbage, efter sigende for at rede
præsidents, men pengene blev aldrig fundet og ingen blev retsforfuldt, da de implicerede var for magtfulde
i landet. Formentlig bliver den daværende premiereminister Lowasa, præsident ved dette års valg, som det
ser ud nu.
Ligenu kører der så igen en stor skandale, hvor 200-300 millioner er forsvundet fra en offentlig konto og
igen er præsidenten formentlig indblandet, så det får igen ingen konsekvenser for de implicerede.
Disse to eksempler er kun toppen af isbjerget og der foregår på alle niveuaer i samfundet svindel og
bedrageri for milliarder af kroner hvert år. Det ses bedst på det boomende byggeri her i Dar es Salaam, hvor
der bliver bygget kontorbygning og lejligheder på livet løs, ikke fordi der er efterspørgelse efter det, men
fordi de stjålende millarder skal hvidvaskes.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at spørge jer og forhåbentlig gennem jer, Mogens Jensen, hvorfor vi fra
Danmarks side kan blive ved med år efter år at give omkring 300 millioner kr
i
direkte statstilskud til den
Tanzaniansk regering, når vi nu ved hvordan de forvalter pengene?
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 25. oktober 2018 fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i Tanzania
1987652_0010.png
Skal det aldrig have konsekvenser fra Danmark side at en Tanzanias ledelse misbruger deres magt så
åbenlyst på at berige sig selv og deres familier og venner?
Hvordan skaber det bedre vilkår for de fattige og det private erhvervsliv, når et land ledes på denne
måde som tilfældet er i Tanzania?
Jeg er forarget over at se hvad der sker. Ikke på danske skatteyders vegne, da det vi betaler
i
U-landsbistand
blot et aflad for den uretfærdig handeispolitik vi føret med fx EU landbrugsstøtte, som gør det umuligt for
den Afrikanske landmand at konkurrer på lige vilkår.
Nej dem jeg er forarget på vegne af er de millioner af fattige Tanzanianer, som ikke får de skoler, veje og
det sygvæsen, som de har krav på og som vi fra Danmark side betaler til. Jeg er forarget på vegne af de
seriøse og hårdarbejdene folk her i Tanzania, som oplever at måden man bliver rig på ikke er at arbejde
hårdt, men at stjæle og svindle så snart chancen byder sig, for det er den kultur den siddende ledelse
skaber og har skabt her
i
landet og hvis blot du er magtfuld nok får det heller ingen konsekvenser, selvom
det bliver opdaget.
Tanzania har ikke brug for ekstra penge. De har brug for dygtige og ansvarsfulde ledere, som kan forvalte
landets penge og rigdomme på ordentlig ansvarsfuld måde og skabe en sund kultur i den offentlig og
private sektor.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at I drøftede med fx Tanzania som eksempel, hvordan Dansk
udviklingsbistand kunne hjælpe til med at der blev skabt bedre ledelse i verdens fattigste land. Som det
er nu er Dansk udviklingsbistand, efter min mening, med til at skabe det modsatte.
Jeg må heller stoppe her inden jeg koger over©
Hvis I har brug for dokumentation eller uddybelse af ovenstående påstande eller udsagn sender jeg det
meget gerne.
Best Regards
Niels Vesterbæk Nielsen
Director Danish Agri Business Solutions ltd
www.danagrisol.com
+255 717593542
Skype: niels.vesterbaek.nielsen
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 25. oktober 2018 fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i Tanzania
1987652_0011.png
Offentligt
ÜÅYri’eiii
på spørgsmål 79
Uden rig smj ni ste ri et
Folketingets Udenrigsudvalg
siatsk Plads 2
DK-1448 Kobenhavn K
Telefon +4533 9200 0(1
Telefax +45 32 5405 33
E-mail: [email protected]
htrp://www.urndk
Girokonto 3 00 1806
Bilag
Journalnummer
Kontor
Dato
i
2015
-
1757
AFR
4. februar 2015
Vedlagt fremsendes svar på Udenrigsudvalgets spørgsmål 79, almindelig
del af 16. januar 2015 stillet på
vegne
af en borger.
Mogens Jensen
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 25. oktober 2018 fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i Tanzania
1987652_0012.png
Offentligt
uÅri1’ri
på spørgsmål 79
UDENRIGSMINISTERIET
4. februar 2015
Spørgsmål af 16. januar fra
Udenrigsudvalget til handels- og udviklings-
ministeren.
URU alm,
del. Spm. 79.
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 12. januar 2015 om korruption i
Tanzania,
jf. URU
alm. Del
bilag 85?
Svar
Danmark har siden Tanzanias uafhængighed i 1961 støttet kampen mod fattigdom, men
har også haft fokus på god regeringsforelse og styrkelse af offentlig okonorniforvaltning,
og derved bidraget til at skabe bedre
vilkår
for både den fattige del af befolkningen og
det private erhvervsliv ligesom samarbejde med den private sektor og civilsamfundet har
været prioriteret. Tanzania har siden uafhængigheden gjort betydelige fremskridt.
Fattigdommen er ikke afskaffet, men den del af befolkningen, som lever under
fattigdomsgrænsen er faldet fra 34
% til 28
% gennem de seneste 5 år. Det svarer til over
2�½
millioner mennesker. Også sundhedstilstanden og uddannelsesniveauet er stigende i
Tanzania.
Kormption er, som diskuteret i forbindelse med vedtagelsen af Danmarks seneste
landepolitik for Tanzania i november 2013, en central og alvorlig udfordring. Derfor gør
Danmark en betydelig indsats for at bistå Tanzania i arbejdet på at fremme god
regeringsforelse. For den del af midlerne der ydes som statslig budgetstøtte er
udbetalingerne nøje baseret på konkrete indikatorer i form af gode politikker og opnåede
resultater. Størrelsen af udbetalingerne til det tanzaniske budget bliver besluttet på
baggrund
af årlige evalueringer af fremdriften i de væsentligste reformer i Tanzania.
Jeg vil gerne understrege, at Danmark ikke accepterer korruption med danske
bistandsmidler. Det har konsekvenser for samarbejdet, hvis der er mistanke om eller
beviser på
misbrug.
Äf
samme
grund tilbageholder Danmark og andre donorer p.t. en
del af dette års budgetstøtte til Tanzanias statsfinanser p.g.a. den sag, der bliver refereret
til i borgerhenvendelsen, hvor der ikke kan aflægges regnskab for de USD122 millioner,
der er forsvundet fra en offenffig konto. Tanzanias Rigsrevision og anti-korruptions
myndighed har efterforsket sagen og aflagt rapport til landets statsrevisorer, hvis
redegorelse er drøftet i Tanzanias parlament. Statsrevisorernes opfordringer til
regeringen er delvist imødekommet, og Tanzanias parlament ventes at drøfte regeringens
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 25. oktober 2018 fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i Tanzania
1987652_0013.png
opfølgning i næste samling, der åbner i februar. Ànldagerne og sagens oplysninger i
øvrigt er offentligt tilgængelige på Udenrigsministeriets hjemmeside, ligesom den danske
Rigsrevision er orienteret.
Danmarks samarbejde med Tanzania omfatter regelmæssige møder; både på minister og
embedsmandsniveau, hvor bl.a. de danske prioriteter og mærkesaget for dansk
udviklingspolitik drøftes, herunder god regeringsførelse og respekt for
menneskerettigheder. Det samarbejde, der er skabt gennem de sidste 50 år, har givet
Danmark en enestående position som en aktiv og troværdig partner. Vi har en åben og
ærlig politiske dialog, hvor der stilles krav ni samarbejdet, og hvor vi også kan drøfte
mere følsomme emner.
Vores
fælles mål er at sikre,
at vi
i fællesskab kan bidrage til at
fremme de udviklingsmål, som Tanzania har opstillet, samt styrke det bilaterale
samarbejde på områder af fælles interesse som samhandel og regional fred og stabilitet.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 25. oktober 2018 fra Niels Vesterbæk Nielsen om korruption og magtmisbrug i Tanzania
1987652_0014.png
Kære Mogens Jensen
Mange tak for dit svar.
Du skriver følgende:
Derfor gør Danmark en betydelig indsats for at bistå Tanzania i arbejdet på at fremme god regeringsførelse.
Hvad helt konkret gør vi fra Danmark side på det felt og hvordan måles det?
For den del af midlerne der ydes som statslig budgetstøtte er udbetalingerne nøje baseret på konkrete
indikatorer iform af gode politikker og opnåede resultater. Hvilke ind ikatorer og opnåede resultater er der
her tale om?
Jeg vil gerne understrege, at Danmark ikke accepterer korruption med danske bistandsmidler. Når vi hvert
år giver omkring 300 mio DKK til fx at bygge veje og sundvæsen i Tanzania, som landets magtelite tager
æren for, hvorefter de så går ud og beriger sig selv og der familie med store del af resten af statens
budgettet, acceptere og støtter vi så ikke indirekte korruption?
Hvis Edmund Lowasa, som vi ved har beriget sig selv i en uhørt grad gennem sin politiske karrierer, bliver
præsident i Tanzania, vil Danmark så forsat støtte hans regering med 300 mio DKK årligt?
Det har konsekvenser for samarbejdet, hvis der er mistanke om eller beviser på misbrug. Hvilke konsekveser
er der tale om? Skal de implicere ministere, præsidenten tilbagebetale de stjålne midler og retsforfølges,
som bør være den naturlige konsekvens, før bistanden gennemoptages?
Fattigdommen er ikke afskaffet, men den del af befolkningen, som lever under
f
attigdoms grænsen er faldet
fra 34 % til 28 % gennem de seneste 5 år. Det svarer til over 2J4 millioner mennesker.
De senest 5 år er Tanzania BNP samlet vosket med omkring 30
%,
så er det specielt imponerende at kun lidt
under 3 mio Tanzanianer ud af knap 50 millioner mennesker er kommet ud af “fattigdom”? Er der nogle
beviser/indikationer på at denne udvikling skyldes Danmarks årlige stattilskud?
Ser frem til at høre ministerens svar.