Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 58
Offentligt
NOTAT
Udenrigsministeriet
Center for Juridisk Tjeneste
Til:
Cc:
Fra:
Emne:
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Sag:
ID Nr.:
Bilag:
Dato:
2016-18250
3-12-2018
Orientering vedrørende spørgsmålet om dansk ratifikation af ICCs
aggressionsforbrydelse
I fortsættelse af Udenrigsudvalget beretning af 6. juni 2017 over forslag til folketingsbeslutning
om ratifikation af Kampalaændringer (aggressionsforbrydelser) samt Udenrigsministeriets
orientering af Udenrigsudvalget om forberedelse af ratifikation af Kampalaændringerne om
aggressionsforbrydelser vedtaget af Den Internationale Straffedomstol (ICC) af 23. november
2017 (Udenrigsudvalget 2017-18 URU, alm.del Bilag 61) følger hermed status for regeringens
overvejelser om dansk ratifikation af ICC aggressionsforbrydelsen.
Ved resolution ICC-ASP/16/ Res.5 af 14. december 2018 besluttede ICCs Statspartssamling ved
konsensus at iværksætte ICCs aggressionsforbrydelse pr. 17. juli 2018. I denne resolution
bekræftede Statspartssamlingen endvidere den danske forståelse af jurisdiktionsreglerne for så
vidt angår aggressionsforbrydelsen, som beskrevet nærmere i ovennævnte orientering.
På denne baggrund har regeringen behandlet spørgsmålet om eventuel dansk ratifikation af
aggressionsforbrydelsen og har efter en samlet vurdering besluttet, at tidspunktet ikke er det rette
for dansk ratifikation.
En række forhold ligger til grund for denne beslutning. Det er således vurderingen, at spørgsmålet
om dansk ratifikation bør afvente en større klarhed over ICCs kommende praksis vedrørende
aggressionsforbrydelsen og yderligere ligesindede landes afklaring af spørgsmålet om ratifikation.
Nærmere bestemt kan det konstateres, at skiftende danske regeringer over en årrække har vist
betydelig villighed til at påtage sig ansvar for international fred og stabilitet gennem deltagelse i
militære koalitioner. Med bred opbakning i Folkeringet har man fra dansk side været rede til, hvor
nødvendigt, at anvende militære midler for at varetage Danmarks sikkerhed og hjælpe mennesker
i nød. Dansk deltagelse i sådanne operationer sker som anført efter inddragelse af Folketinget i
overensstemmelse med grundlovens regler herom og på baggrund af en vurdering af
operationens folkeretsmedholdelighed.
På visse felter fortolker Danmark de folkeretlige magtanvendelsesregler forskelligt fra andre
internationale aktører. Danmark er således et af få lande, der vurderer, at magtanvendelse uden