Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 55
Offentligt
1977383_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 27. november 2018.
a.
Udenrigsministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2018 afgives til‐
sagn på 476,1 mio. kr. under § 06.3. Bistand til udviklingslandene til en række indsatser i lande og
nærområder præget af konflikt, skrøbelighed og fordrivelse.
Udgiften på 476,1 mio. kr. i 2018 afholdes af en række konti under § 6.3 Bistand til udviklingslan‐
dene.
Tilsagnene finansieres ved et forventet mindreforbrug på 475,9 mio. kr. i 2018 på flygtningemodta‐
gelsesudgifter, der kan opgøres som udviklingsbistand samt ved 0,2 mio. kr. af den opførte bevilling
under § 06.31.71. Reserver og budgetreguleringer.
Baggrund
Regeringen indførte i 2017 en reguleringsmekanisme for udviklingsbistanden, der bl.a. håndterer
udsving i udgifterne til flygtningemodtagelse, der indgår i Danmarks samlede udviklingsbistand. Ba‐
seret på skønnet fra den statslige udgiftsopfølgning for 3. kvartal 2018, forventes et mindreforbrug på
475,9 mio. kr. i 2018 for flygtningemodtagelsesudgifter, der kan opgøres som udviklingsbistand.
I tråd med regeringens politik om, at bistandsmidler, der frigøres pga. faldende udgifter til flygtnin‐
gemodtagelse i Danmark skal anvendes i nærområderne, allokeres der med dette aktstykke 476,1
mio. kr. til indsatser i lande og nærområder berørt af kriser, skrøbelighed og fordrivelse.
Kriser og voldelige konflikter har sendt rekordmange mennesker på flugt, både internt og på tværs
af landegrænser og fastholder dermed store befolkningsgrupper i sårbarhed. Ved udgangen af 2017
var antallet af fordrevne over 68 millioner og er dermed på det højeste niveau siden Anden Verdens‐
krig. Ifølge Verdensbanken er flygtninge nu fordrevet i gennemsnitligt 10 år, men for langvarige
flygtningekriser (over fem år) er gennemsnittet 17 år. 99 pct. af alle internt fordrevne og 85 pct. af
alle flygtninge opholder sig i udviklingslande, og udgør dermed i særlig grad en belastning for lokale
værtssamfund, som ofte ikke har de fornødne ressourcer til at håndtere udfordringen.
I denne situation er der behov for at fastholde humanitære indsatser for at nå de mest sårbare og
dermed også at bidrage til at stabilisere konfliktramte befolkningsgrupper, så de ikke tvinges længere
bort fra deres hjemegne i søgen efter tryghed og bistand. Samtidig skal indsatser i så høj grad som
muligt fremme langsigtede løsninger for såvel flygtninge og fordrevne som berørte lokalsamfund.
Det fordrer anvendelse af en bred vifte af indsatstyper ud over den humanitære bistand.
b.
AS001819
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Aktstykke 39 vedr. en styrket indsats i lande og nærområder præget at konflikt, skrøbelighed og fordrivelse
1977383_0002.png
2
Projektbeskrivelse
Midlerne udmøntes til følgende indsatser:
Supplerende humanitære bidrag til akutte og langvarige kriser (75,0 mio. kr.)
Der afsættes 75,0 mio. kr. med henblik på at finansiere nødhjælpsindsatser i tilfælde af nye huma‐
nitære katastrofer, ligesom der kan bidrages til mere langsigtede humanitære indsatser i underfinan‐
sierede kriser i nærområderne, herunder eksempelvis i og omkring Syrien, Sydsudan, Myanmar, So‐
malia, Mali samt i Yemen, Afghanistan og Lake Tchad-regionen, alt efter behov. Bidragene vil have
fokus på styrket modstandskraft blandt flygtninge, internt fordrevne og andre sårbare grupper, eks.
gennem støtte til uddannelse, indkomstskabelse, fødevaresikkerhed m.v. Midlerne vil i særlig grad
blive udmøntet gennem FN’s humanitære fonde samt internationale humanitære organisationer,
f.eks. Verdensfødevareprogrammet, FN’s Flygtningehøjkommissariat, FN’s Børnefond og den Inter‐
nationale Røde Kors Komité.
EU’s Emergency Trust Fund for Africa (EUTF) (75,0 mio. kr.)
EU’s Trustfond for Afrika (EUTF) har til formål at sikre bedre håndtering af irregulær migration,
bekæmpe menneskesmugling og –handel, styrke samarbejdet på tilbagetagelsesområdet og imødegå
grundlæggende årsager til irregulær migration og tvungen fordrivelse i Afrika. EUTF har siden etab‐
leringen i 2015 været en vigtig faktor i nedbringelsen af migrationspresset på Europas grænser og i at
sikre beskyttelse af flygtninge og irregulære migranter. Kommissionen har anmodet medlemslandene
om nye bidrag til EUTF for at lukke et finansieringsunderskud på over 535,0 mio. euro (ca. 4 mia.
kr.) for at kunne adressere nye udfordringer i 2019-2020. Danmarks hidtidige bidrag andrager 150,0
mio. kr.
UNHCR’s indsats langs middelhavsruten (35,0 mio. kr.)
FN’s Flygtningehøjkommissariat (UNHCR) er en central aktør for at adressere beskyttelsesudfor‐
dringer for flygtninge og migranter i bevægelse langs middelhavsruten. Indsatsen foregår i oprindel‐
ses- og transitlande på Afrikas Horn, Vest-, Central- og Nordafrika, og kan medvirke til at reducere
videre migrantionsstrømme. Blandt aktiviteterne er oplysningskampagner til flygtninge og migranter
om risiko og realistiske udfald af rejsen, hjælp med migranters frivillige tilbagevenden og flygtnin‐
ges integration i værtssamfund, redningsaktioner i ørkenen, beskyttelse af uledsagede børn, bedringer
af forhold i detentionscentre i Libyen og evakuering fra Libyen af sårbare flygtninge til Niger mhp.
videre genbosættelse.
IOM’s indsats for irregulære migranter fra Afrikas Horn (30,0 mio. kr.)
Den Internationale Organisation for Migration (IOM) er den ledende mellemstatslige organisation
på migrationsområdet og arbejder for at bekæmpe irregulær migration og fremme sikker, regulær og
ansvarlig migration. Indsatsen fokuserer på irregulære migranter i sårbare situationer fra Djibouti,
Etiopien og Somalia, der bevæger sig mod Yemen mhp. videre migration til Golfhalvøen. Indsatsen
omfatter humanitær bistand til denne gruppe, oplysningskampagner for at informere om farerne ved
irregulær migration, sikring af bæredygtig tilbagetagelse og reintegration samt langsigtede tiltag for
at øge den lokale kapacitet til at kontrollere grænser og håndtere migranter med respekt for menne‐
skerettighederne. Endelig omfatter indsatsen fremme af bilaterale migrantaftaler, der vil kunne øge
den regionale (syd-syd) arbejdsmobilitet mellem tredjelande
UNHCR og Verdensbankens fælles datacenter (111,1 mio. kr.)
FN’s Flygtningehøjkommissariat (UNHCR) og Verdensbanken har med afsæt i et eksisterende
partnerskab besluttet at etablere et fælles datacenter for at styrke vidensgrundlaget omkring socio-
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Aktstykke 39 vedr. en styrket indsats i lande og nærområder præget at konflikt, skrøbelighed og fordrivelse
1977383_0003.png
3
økonomiske indvirkninger af migration for lokalsamfund og validiteten i opgørelsen af antallet af in‐
ternt fordrevne. Centret vil få til opgave at fremme indsamling, analyse og deling af demografisk og
socio-økonomisk data af relevans for alle aktører, der er involveret i den samlede respons på store
flygtningekriser, herunder også Danmark og danske civilsamfundsorganisationer. Centrets arbejds‐
felt ligger i forlængelse af det danske udviklingspolitiske fokus på langsigtede og løsningsorienterede
indsatser til fordel for flygtninge og værtssamfund i nærområderne samt af den nye globale flygtnin‐
geaftale,
Global Refugee Compact.
På baggrund af et udbud er det besluttet, at centret placeres i FN-
byen i København, og det forventes at åbne i første kvartal 2019.
Education Cannot Wait (100,0 mio. kr.)
Behovet for støtte til uddannelsesindsatser i krisesituationer er en vigtig faktor for stabilisering og
til at modvirke negative langsigtede konsekvenser af manglende uddannelsestilbud til børn og unge.
Education Cannot Wait (ECW) er en selvstændig fond med særligt fokus på skrøbelige og konflikt‐
ramte lande. Danmark har fra dens start i 2016 sammen med bl.a. Storbritannien og Norge været en
central donor, og ECW har trods sin korte levetid opnået betydelige resultater. ECW har bidraget til
uddannelse i krise- og konfliktområder gennem 17 programmer, og nået ud til i alt 765.000 børn.
ECW’s indsatser indtænker ligestilling i alle organisationens aktiviteter og programmer. Overordnet
stiler ECW efter at nå mindst 8 millioner børn og unge inden 2021. Danmark bidrog med 75 mio. kr.
i 2016 og 104 mio. kr. i 2017 til ECW.
UNICEF (50,0 mio. kr.)
UNICEF arbejder med uddannelse i humanitære og længerevarende kriser, og er en vigtig og lang‐
varig multilateral uddannelsespartner for Danmark. Den konkrete støtte på 50,0 mio. kr. for perioden
2019-2021 går til UNICEF’s uddannelsesprogrammer i Burkina Faso, Mali og Niger. Programmerne
flugter med danske geografiske og tematiske prioriteter og fokuserer på kvalitetsuddannelse af børn i
konfliktramte områder, ikke mindst blandt piger.
Budget
Det samlede budget andrager 476,1 mio. kr. fordelt på følgende poster:
Supplerende humanitære bidrag til akutte og langvarige kriser
EU’s Emergency Trust Fund for Africa (EUTF)
UNHCR’s indsats langs middelhavsruten
IOM’s indsats for irregulære migranter fra Afrikas Horn
UNHCR og Verdensbankens fælles datacenter
Education Cannot Wait
UNICEF
I alt
75,0 mio. kr.
75,0 mio. kr.
35,0 mio. kr.
30,0 mio. kr.
111,1 mio. kr.
100,0 mio. kr.
50,0 mio. kr.
476,1 mio. kr.
Tilsagnene finansieres ved et forventet mindreforbrug på 475,9 mio. kr. i 2018 på flygtningemodta‐
gelsesudgifter, der kan opgøres som udviklingsbistand. De resterende 0,2 mio. kr. finansieres fra re‐
serven under § § 06.31.79.10. Reserve. Tilsagnene på samlet 476,1 mio. kr. afgives i 2018 under en
række finanslovskonti som angivet herunder og forventes udbetalt i 2018-2020. Udbetalingskaden‐
cen vil blive aftalt i forbindelse med indgåelse af de enkelte aftaler.
Der er på § 6 optaget en tekstanmærkning, der giver udviklingsministeren direkte hjemmel til at
optag merudgifter på lov om tillægsbevilling på § 6.3 svarende til det forventede mindreforbrug på
flygtningemodtagelsesudgifter, der kan opgøres som udviklingsbistand. Dispositionerne på forslag til
lov om tillægsbevilling for 2018 specificeres således:
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 55: Aktstykke 39 vedr. en styrket indsats i lande og nærområder præget at konflikt, skrøbelighed og fordrivelse
1977383_0004.png
4
§ 06.32.10. Migration
13. Migration og udsendelse
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.36.06. FN’s øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilaterale bidrag
24. Diverse multilaterale bidrag
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.37.01. Verdensbankgruppen
19. Verdensbankens indsatser for skrøbelighed, konflikt og fordrivelse
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
§ 06.39.03. Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
11. Øvrige bidrag til akutte og langvarige kriser
41. Overførselsudgifter til EU og øvrige udland
140,0 mio. kr.
150,0 mio. kr.
111,1 mio. kr.
75,0 mio. kr.
Væsentlige risikoelementer
Udenrigsministeriet har solid erfaring med organisationerne, der er internationalt anerkendte, hvor‐
for der ikke vurderes at være særlige risikoelementer forbundet med samarbejdet. De væsentlige risi‐
koelementer knytter sig til de vanlige forhold med at arbejde i udviklingslande, herunder skrøbelige
stater, med risiko for organisationernes medarbejderes sikkerhed og korruption.
c.
Sagen forelægges Finansudvalget idet der for bevillingerne givet over § 06.32.10.13. Migration og
Udsendelse, § 06.36.06.24. Diverse multilaterale bidrag og § 06.39.03.11. Øvrige bidrag til akutte og
langvarige kriser er tale om rammebevillinger, hvor totaludgiften overstiger 39,0 mio. kr.,
jf. den
særlige bevillingsbestemmelse vedr. BV 2.2.7 under § 6.3 Bistand til udviklingslandene.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet hermed om Finansudvalgets tilslut‐
ning til, at der i finansåret 2018 afgives tilsagn på 476,1 mio. kr. under § 06.3. Bistand til udviklings‐
landene til en række indsatser i lande og nærområder præget af konflikt, skrøbelighed og fordrivelse.
Udgiften på 476,1 mio. kr. i 2018 afholdes af en række konti under § 6.3 Bistand til udviklingslan‐
dene på baggrund af forventede mindreudgifter for de flygtningemodtagelsesudgifter, der kan opgø‐
res som udviklingsbistand. Herudover afholdes 0,2 mio. kr. af den opførte bevilling under §
06.31.71. Reserver og budgetreguleringer.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
f.
København, den 27. november 2018
U
LLA
T
ØRNÆS
Til Finansudvalget.