Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 44
Offentligt
1969476_0001.png
Udenrigs- og
Sikkerhedspolitisk
Strategi
2019-2020
NOVEMBER 2018
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0002.png
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0003.png
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
3
Indhold
Forord
Indledning
Regelbaseret internationalt samarbejde
Sikkerhed
Europa – et stærkt, slankt og effektivt EU
Flygtninge, migration og udvikling
Økonomisk diplomati, strategiske partnerskaber og den nye digitale verdensorden
Arktis
5
6
8
11
15
18
21
24
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0004.png
Øget handel, kommunikation,
teknologi og transport verden over
betyder flere og bedre muligheder
for mennesker overalt. Vi bevæger os
mod bedre og bedre levevilkår, som
vores bedste- eller oldeforældre end
ikke havde turdet drømme om.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0005.png
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
5
Forord
Verden i dag er grundlæggende et langt bedre sted
at være end nogensinde før.
Levealderen stiger, børnedødeligheden falder, og
færre og færre mennesker lever i absolut fattigdom.
Øget handel, kommunikation, teknologi og trans-
port verden over betyder flere og bedre mulig-
heder for mennesker overalt. Vi bevæger os mod
bedre og bedre levevilkår, som vores bedste- eller
oldeforældre end ikke havde turdet drømme om.
Det gælder også for Danmark, der i dag er et af de
frieste, rigeste og tryggeste samfund på kloden.
Det er dansk udenrigspolitiks mål at sikre, at den
udvikling fastholdes, samtidig med at Danmarks
sikkerhed, velstand og værdier står fast i en verden
i hastig forandring.
Men udviklingen kommer ikke af sig selv, og der er
mange udfordringer på vejen.
Verden er de senere år blevet stadig mere ufor-
udsigelig. De globale magtforhold forskydes. Der
sættes i stigende grad spørgsmålstegn ved værdien
af det regelbaserede internationale samarbejde,
som er garant for Danmarks sikkerhed, velstand
og værdier.
Med den udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi
2019-2020 leverer regeringen sit bud på, hvordan
Danmark varetager sine interesser i en verdensor-
den i forandring.
Regeringen ønsker, at Danmark bevarer sit euro-
pæiske og globale engagement. Vi skal fastholde,
at et forpligtende internationalt samarbejde er i
Danmarks interesse og skaber de bedste forud-
sætninger for fred, velstand og bæredygtig udvik-
ling. Vi skal med nationale klima- og energitiltag,
ambitiøse EU-målsætninger og i internationale
sammenhænge gå forrest i kampen mod de men-
neskeskabte klimaforandringer. Samtidig skal vi
bidrage til at indfri de 17 verdensmål.
Vi skal kæmpe for vores liberale værdisæt og værne
om vores frihedsidealer: En verden med mere
demokrati og frihed, herunder mere ytringsfri-
hed, forsamlingsfrihed, religionsfrihed og mere
offentlig orden. Vi skal imødegå udefrakommende
påvirkninger og insistere på staters ret til selv-
bestemmelse. Vi skal sikre, at globaliseringen og
den teknologiske udvikling kommer flest muligt
til gavn. Og vi skal skabe de bedste rammer for, at
danske virksomheder kan gribe de muligheder,
som de internationale forandringer skaber.
Rammerne for dansk udenrigs- og sikkerhedspo-
litik er sådan, at der kræves konstant prioritering.
Men udenrigs- og sikkerhedspolitiske resultater
kræver også en vedholdende indsats og stor kon-
tinuitet. Der lægges med regeringens udenrigs- og
sikkerhedspolitiske strategi 2019-2020 ikke op til
nybrud, men derimod en række konkrete initia-
tiver og fokuspunkter, der følger de overordnede
sigtelinjer, som også udgjorde grundlaget for rege-
ringens udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi
2017-2018.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0006.png
6
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
Indledning
Danmark skal i disse år navigere i stadigt vanske-
ligere udenrigs- og sikkerhedspolitiske vande.
Verden omkring os forandres med stigende hastig-
hed og bliver mere uforudsigelig. Rusland truer
sine nabolande og undergraver med forskellige
midler den europæiske sikkerhedsarkitektur og
vores demokratiske processer. Kina træder frem på
den globale scene med stadig større selvsikkerhed,
økonomisk styrke og krav om øget indflydelse.
USA sætter ’America First’, og det stiller spørgsmål
ved dets globale lederskab og vilje til at forsvare
den verdensorden, som USA selv har været med
til at bygge op. Kriserne i Europas nærområde har
bidt sig fast. Regionale aktørers – herunder Irans
– destabiliserende adfærd fortsætter, og vi ser nu
eksempler på, at den rækker ind over Europas og
Danmarks grænser. Takket være en målrettet ind-
sats kommer der færre asylansøgere og irregulære
migranter til Europa og Danmark. Men der skal
sættes ind mod de grundlæggende årsager til den
irregulære migration, ellers vil migrationspresset
fra særligt Afrika og Mellemøsten tage til over de
kommende årtier.
Udviklingen skærper kravene til Danmarks uden-
rigs- og sikkerhedspolitik. Små højtudviklede
lande som Danmark står til at tabe mest, hvis
de stærkeste lande træffer beslutninger henover
hovedet på alle andre. Vi kan ikke længere tage
den internationale orden, som har præget verden
de seneste årtier, for givet. Udsagnet om, at demo-
krati og basale menneskerettigheder ikke er en
naturlov, men noget hver generation skal kæmpe
for, synes mere sandt end længe. Danmark er dybt
afhængig af andre lande, når det gælder vores
økonomi og sikkerhed. Vi skal styrke de interna-
tionale spilleregler, der værner om vores land og
sikrer, at vi kan varetage danske interesser. Og vi
skal kæmpe for at bevare og fremme vores liberale
værdier. Derfor vil vi engagere os endnu stærkere
i det forpligtende internationale samarbejde og
arbejde for at reformere de internationale institu-
tioner for at give dem større styrke og legitimitet.
EU er den afgørende platform for dansk interesse-
varetagelse i Europa og globalt. EU’s frihandelsaf-
taler skaber muligheder for danske virksomheder,
som vi ikke selv ville kunne opnå. Samtidigt er EU
et fællesskab af lande, der grundlæggende deler
de samme værdier, og derigennem giver Danmark
en stemme, når de store internationale udfordrin-
ger skal håndteres. Med Brexit mister Danmark
en vigtig allieret i EU. Danmark har et stort inte-
resse- og værdifællesskab med Storbritannien, og
regeringen ønsker en aftale, som betyder, at vi kan
konkurrere på lige vilkår og have et så tæt og effek-
tivt samarbejde med Storbritannien som muligt
efter deres udtræden. Men samtidig må vi sikre, at
en udtrædelsesaftale og aftalen om det fremtidige
forhold ikke undergraver det indre marked og
dermed danske interesser.
Regeringen vil fortsætte den målrettede indsats for
at reformere EU indefra og sikre et stærkt, slankt og
effektivt EU, der leverer konkrete resultater til gavn
for borgerne, og som skaber vækst, sikrer frihandel,
bekæmper klimaforandringerne, øger borgernes
sikkerhed og effektivt tackler migrationsudfor-
dringerne. Det ydre pres får EU-landene til at rykke
tættere sammen. Flere dele af samarbejdet er i
hastig udvikling, herunder forsvarsområdet, rets-
samarbejdet og ØMU’en. Forbeholdene betyder, at
Danmark ikke deltager i udviklingen af samarbej-
det på disse områder.
NATO og det stærke transatlantiske bånd mellem
Danmark og USA er afgørende for vores sikkerhed.
Vi skal derfor arbejde aktivt for at fastholde det
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0007.png
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
7
Vi kan ikke længere tage
den internationale orden,
som har præget verden
de seneste årtier, for givet.
De menneskeskabte klimaforandringer er en af
de største udfordringer, som verden står overfor.
Men det er en udfordring, som vi
kan
håndtere.
Ikke ved at standse vækst og udvikling, men ved
at sikre mere bæredygtig vækst og udvikling, bl.a.
gennem nye teknologier og innovation.
Verdensmålene er helt centrale for Danmarks
udenrigs- og udviklingspolitiske ageren som en
ambitiøs og central global ramme frem mod 2030.
Hvis målene ikke bliver indfriet, vil mange unge i
udviklingslandene fremover blive en del af udfor-
dringen frem for løsningen. Det kræver innova-
tive indsatser, nye partnerskaber og et engageret
erhvervsliv. Danmark er derfor gået foran med det
nye globale initiativ P4G – Partnering for Green
Growth and the Global Goals 2030. Danmark har
desuden bidraget markant til at reformere FN’s
udviklingssystem.
Den globale udvikling byder på mange mulig-
heder, som vi skal udnytte. Her er udrulningen
af regeringens strategi for økonomisk diplomati
og en fortsat styrkelse og videreudvikling af de
strategiske partnerskaber samt sektorsamarbejdet
meget vigtige redskaber.
Den nye digitale verdensorden er under udvikling.
Danmark har et godt udgangspunkt for at blive et
af de mest innovative samfund i verden. De danske
innovationscentre og TechPlomacy-initiativet
giver Danmark et unikt grundlag for at være med
til at definere spillereglerne for den “digitale
verdensorden”.
Det er en afgørende prioritet for Kongeriget
Danmark at sikre en fredelig og bæredygtig øko-
nomisk udvikling i Arktis. Klimaforandringer og
afsmeltning indebærer alvorlige udfordringer,
men åbner også op for økonomiske muligheder.
Hertil kommer sikkerhedspolitiske risici. Vi skal
fortsat udvikle det internationale samarbejde
i Arktis med udgangspunkt i Rigsfællesskabet,
Arktisk Råd og samarbejdet mellem de arktiske
kyststater. Både Grønland og Færøerne ønsker
en større indsigt og inddragelse i udenrigs- og
sikkerhedspolitikken. Det stiller nye krav til den
måde, som vi samarbejder på i rigsfællesskabet,
og regeringen lægger vægt på en god dialog med
Grønland og Færøerne herom.
amerikanske engagement i Europa gennem NATO.
Det kræver, at vi intensiverer samarbejdet på tværs
af Europa, og at vi investerer mere i vores fælles
sikkerhed. Styrkelsen af EU’s evne til at håndtere
sikkerhedsudfordringerne i Europas nærområde
ses som et vigtigt bidrag til transatlantisk byrde-
deling. Her er forsvarsforbeholdet en væsentlig
hindring for Danmarks bidrag. Med det ambitiøse
forsvarsforlig øger vi forsvarsudgifterne med
20 pct. Vi styrker bl.a. det danske bidrag til NATO’s
kollektive afskrækkelse af Rusland, vi opretter et
divisionshovedkvarter i Baltikum, vi øger vores
internationale indsats, og vi stiller offensive cyber-
kapaciteter til rådighed for NATO. Med de løbende
forandringer i trusselsbilledet må vi dog indstille
os på et fortsat pres for yderligere forøgelser af
forsvarsudgifterne.
Regeringen har ført en stram udlændingepolitik,
der sammen med en række tiltag bl.a. gennem EU
har bidraget til at lette flygtninge- og migrations-
presset. Under princippet om “noget for noget”
vil regeringen prioritere flere ressourcer til indsat-
ser i transit- og oprindelseslandene, der styrker
grænseforvaltningen og øger tilbagetagelsen.
Samtidig sættes der ind over for de grundlæggende
årsager til irregulær migration. For at undgå, at
de voksende afrikanske ungdomsgenerationer
ønsker at bevæge sig mod Europa, er der brug
for konkrete muligheder og håb om en fremtid i
deres egne hjemlande. Muligheder der kun kan
skabes gennem økonomisk vækst og jobs, frihan-
del, frihed og politisk indflydelse. Danmark er en
betydelig udviklingspolitisk aktør, og lever som
et af kun fem lande op til FN’s målsætning om
0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand. Vi passer godt
på Danmark, når vi tager vare på verden, og vi kan
hjælpe mange flere, når vi hjælper dem i deres
nærområder.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0008.png
8
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
Regelbaseret
internationalt
samarbejde
regeringen mener, at det entydigt er i danmarks
nationale interesse at styrke det regelbaserede
internationale samarbejde derfor skal danmark
fortsat engagere sig i internationale indsatser
og kæmpe for menneskerettigheder, basale
retsstatsprincipper og internationale løsninger
Globalt lederskab
USA stiller i stigende grad spørgsmål ved værdien
af de internationale organisationer og aftaler, som
landet har drevet frem siden Anden Verdenskrig.
USA trækker sig på stadig flere områder fra sit
globale lederskab. Det gælder bl.a. udtrædelsen af
Paris-aftalen, Iran-atomaftalen og FN’s Menneske-
rettighedsråd, USA’s straftold på stål og aluminium
fra EU samt stop for finansiering af internationale
organisationer, der oplyser om eller arbejder med
abort (Global Gag Rule).
Regeringen har givet udtryk for, at Danmark er
uenig i disse beslutninger. Men samtidig støtter
regeringen fuldt op om det fortsatte amerikan-
ske lederskab på en række andre områder bl.a. i
kampen mod ISIL.
Amerikansk globalt lederskab er i Danmarks
nationale interesse og afgørende for det regelba-
serede internationale samarbejde. Derfor skal vi
styrke vores engagement for at fastholde USA’s
globale lederskab og fremme den amerikanske
forståelse for, at den internationale regelbaserede
orden også er i USA’s interesse. Et vigtigt område
er handel, hvor regeringen vil tage initiativ til
en primært privatsektordrevet proces med bl.a.
transatlantiske aktører, der skal afdække mulig-
hederne for at udarbejde et internationalt regel-
sæt specifikt om e-handel.
Kinas magt, økonomiske styrke og ambitioner
er voksende. Landet får stadig større indflydelse
på globale normer og værdier og vil komme til
at sætte store aftryk på verdens fremtid. På den
ene side har Danmark og danske virksomheder
en interesse i, at vi engagerer os på det voksende
kinesiske marked. På den anden side skal vi holde
os for øje, at vores samfundsmodeller, tilgang til
Regeringen mener, at Danmark som et lille, åbent
og globalt orienteret demokrati har en åbenlys
egeninteresse i at videreudvikle og styrke det regel-
baserede internationale samarbejde. De internati-
onale spilleregler sikrer, at små og store lande kan
leve i fred side om side – og at hvert land frit kan
vælge sin egen fremtid. Spillereglerne skaber bedre
rammevilkår for international handel og forpligter
lande til at respektere menneskerettigheder og
demokratiske principper.
Forpligtende samarbejde i internationale organi-
sationer som EU, NATO, FN, WTO, Europarådet,
OECD og OSCE er afgørende for, at verden kan
finde fælles svar på internationale udfordringer
som migration, klimaforandringer og terrorisme.
Regeringen ønsker at videreudvikle samarbej-
det, f.eks. igennem reform af organisationerne,
hvor det er nødvendigt, så vi også i fremtiden
kan løse disse globale udfordringer i fællesskab.
Derfor engagerer Danmark sig også markant i den
igangværende reformproces af FN-systemet.
Men det regelbaserede internationale samarbejde
er under pres.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0009.png
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
9
Forpligtende samarbejde i internationale
organisationer er afgørende for, at verden
kan finde fælles svar på internationale
udfordringer som migration,
klimaforandringer og terrorisme.
internationalt samarbejde og frihandel er vidt
forskellige, og vi skal fortsætte dialogen om bl.a.
menneskerettigheder.
Rusland har fortsat sin aggressive adfærd, og sam-
tidig ser vi et splittet Sikkerhedsråd i FN, der har
fremstået handlingslammet, mens konflikterne i
Syrien og Yemen fortsætter med massive humani-
tære konsekvenser til følge. Regeringen prioriterer,
at Danmark løfter sin del af ansvaret og vil derfor
øge støtten til FN’s sikkerhedspolitiske og konflikt-
forebyggende arbejde.
Forsvaret for de liberale værdier
De demokratiske principper udfordres rundt
om i verden, og på skillevejen mellem demokrati
og diktatur bevæger en række lande sig i den
forkerte retning. Menneskerettigheder, civilsam-
fund, religiøse mindretal, journalister og men-
neskeretsforkæmpere er under pres. Kvinders
rettigheder undertrykkes og mennesker forfølges
for deres seksualitet. Flere lande sætter spørgs-
målstegn ved, om basale menneskerettigheder
er universelle eller blot et “vestligt projekt”. Også
i EU udfordres basale retsstatsprincipper. Vi skal
kæmpe for at bevare og fremme vores liberale
værdier. Regeringen vil derfor styrke indsatsen for
dansk indflydelse i internationale organisationer
gennem en bedre indsats for danske kandidaturer.
Det danske medlemskab af FN’s Menneskeret-
tighedsråd for 2019-2021 skal bruges aktivt til at
fremme vores værdier. Rådet fungerer ikke altid
optimalt. Men regeringen ønsker, at Danmark
træder ind i rådet med en klar ambition om at
påvirke, ændre og reformere det for at styrke
dets legitimitet, troværdighed og folkelige opbak-
ning, så det får en mere tydelig linje til forsvar
for menneskerettighederne.
Grøn multilateralisme
Bekæmpelsen af klimaforandringerne kræver
klare internationale rammer og fælles løsninger.
Regeringen står solidt bag gennemførelsen af
Paris-aftalen. Og vi gør endnu mere. I oktober 2018
var Danmark vært for det første P4G-topmøde –
Partnering for Green Growth and Global Goals
2030. P4G-initiativet samler den offentlige sektor,
erhvervslivet, internationale organisationer og
civilsamfundet om innovative markedsdrevne
løsninger inden for cirkulær økonomi, vand,
energi, landbrug og fødevarer. Vi skal fortsætte
med at sætte skub i en bæredygtig udvikling af den
globale økonomi gennem teknologi og innovative
løsninger. Regeringen vil derfor udnævne en særlig
udsending for klima og energi, som skal under-
støtte Danmarks indsats frem mod og som opfølg-
ning på FN-generalsekretærens klimatopmøde i
september 2019 ved at fremvise danske løsninger,
offentlig-private partnerskaber og den høje danske
profil på investeringsdagsordenen, herunder som
opfølgning på P4G.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0010.png
10
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
Initiativer og fokuspunkter
i 2019-2020
Regeringen vil
etablere en primært privatsek-
tordrevet proces med bl a transatlantiske aktø-
rer, der skal afdække mulighederne for at udar-
bejde et internationalt regelsæt for e-handel
initiativet vil blive markeret med en international
konference
Regeringen vil
styrke det internationale sam-
funds evne til at imødegå væbnede konflikter
igennem et øget dansk bidrag til Fn’s freds-
bevarende og konfliktforebyggende arbejde
Regeringen vil
sikre øget dansk indflydelse i
internationale organisationer gennem en koordi-
neret indsats for danske kandidaturer bl a med
etablering af et “clearing house” og en digital
platform, som understøtter den interministerielle
koordination og en målrettet indsats
Regeringen vil
med afsæt i danmarks medlem-
skab af Fn’s Menneskerettighedsråd forsvare de
liberale værdier som basale retsstatsprincipper,
religions- og trosfrihed, kvinders rettigheder og
ytringsfrihed, og fremme det politiske rum for
menneskerettighedsforkæmpere
Regeringen vil
udbrede bæredygtige løsninger
gennem p4g-initiativet, hvor der på finanslovs-
forslaget for 2019 afsættes 55 mio kr årligt til
at fremme konkrete offentlig-private partner-
skaber og bidrage til en gradvis udvidelse af p4g-
partnerskabskredsen
Regeringen vil
på finanslovsforslaget for 2019
afsætte yderligere 60 mio kr til at fremme
Fn-generalsekretær guterres’ reformer, der
skal styrke og effektivisere Fn
Regeringen vil
udnævne en særlig udsending
for klima og energi, som skal understøtte
danmarks engagement frem mod og som
opfølgning på Fn-generalsekretærens klima-
topmøde i september 2019
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0011.png
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
11
Sikkerhed
regeringen er dybt bekymret over det forværrede
trusselsbillede med et aggressivt rusland,
fortsatte terrortrusler, ustabilitet i Mellemøsten
og nylige cyberangreb regeringen vil derfor styrke
det sikkerhedspolitiske engagement med tætte
allierede på tværs af atlanten og i europa
at europæerne investerer mere i egen sikkerhed og
intensiverer samarbejdet på tværs af Europa, og vi
skal række ud til USA for at skabe en tættere dialog
om danske og europæiske sikkerhedspolitiske
forhold. Blandt de europæiske allierede øges bidra-
gene til Alliancen. Og det gør vi også fra dansk side.
Vores handlinger viser, at vi er parate til at forsvare
os selv og vores allierede. Med det ambitiøse for-
svarsforlig øges forsvarsudgifterne med 20 pct.
Wales-erklæringen fra NATO-topmødet i 2014
forpligter medlemslandene til at arbejde hen
imod anvendelsen af 2 pct. af BNP på forsvar i
2024. En lang række allierede vil i 2024 levere disse
2 pct. Derudover planlægger ligesindede lande,
som hidtil har ligget på omtrent samme niveau
som Danmark, at øge deres forsvarsudgifter.
Vi må derfor være indstillede på, at presset for at
øge forsvarsudgifterne ikke vil blive mindre.
Sikkerhedssituationen i Østersøregionen og Nord-
atlanten spiller en central rolle for Rigets sikker-
hed. Med forsvarsforliget etableres en deployerbar
brigade, områdeluftforsvar og anti-ubådsvåben.
Alle med troværdig afskrækkelse for øje. Rege-
ringen har besluttet at udsende et fornyet dansk
bidrag til NATO’s fremskudte tilstedeværelse i
Baltikum i 2020, ligesom vi i samarbejde med tætte
allierede vil etablere et nyt NATO-divisionshoved-
kvarter i Letland. Regeringen bakker ligeledes op
om NATO’s forstærkede fokus på Nordatlanten.
Nye udfordringer kræver et stærkt
europæisk engagement
Ikke kun NATO reagerer på den forværrede trus-
selssituation. Den mere uforudsigelige sikkerheds-
situation i og omkring Europa er baggrunden for,
at EU i de seneste par år har styrket samarbejdet
om sikkerhed og forsvar markant. EU har en vigtig
De komplekse trusler har slået rod. I vores nær-
område fortsætter Rusland sin aggressive adfærd.
Terror og ustabilitet udspringer fortsat fra store
dele af Mellemøsten, Afghanistan, Nordafrika og
Sahel. Iran forbliver en destabiliserende regional
aktør, som også udviser helt uacceptabel adfærd
i Europa og Danmark. Samtidig er cybertruslen
meget høj, og som et af verdens mest digitaliserede
lande er Danmark særligt sårbar. De mange trusler
stiller store krav til Danmark.
Vi kan ikke løse udfordringerne alene, og vi kan
ikke forvente hjælp uden selv at bidrage og tage
ansvar i NATO, FN eller internationale koalitioner
– om det så er i Baltikum, Irak, Afghanistan eller
Mali. Vi skal gøre vores til, at NATO forbliver den
stærkeste forsvarsalliance i verden, idet sammen-
hold og solidaritet på tværs af Atlanten fortsat er
afgørende for vores sikkerhed.
NATO og det transatlantiske samarbejde
USA er Danmarks vigtigste sikkerhedspolitiske
allierede og garanten for vores sikkerhed i kraft af
NATO. De transatlantiske bånd udgør hjørneste-
nen i varetagelsen af danske sikkerhedsinteresser,
og det er afgørende at fastholde det amerikanske
engagement i Europa gennem NATO. Det kræver,
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0012.png
12
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
De transatlantiske bånd udgør hjørnestenen i
varetagelsen af danske sikkerhedsinteresser,
og det er afgørende at fastholde det
amerikanske engagement i Europa gennem
NATO. Det kræver, at europæerne investerer
mere i egen sikkerhed og intensiverer
samarbejdet på tværs af Europa.
rolle at spille, når det gælder forebyggende og
stabiliserende indsatser i f.eks. Mellemøsten og
Afrika. Forsvarsforbeholdet afskærer Danmark fra
at bidrage til EU’s militære stabiliseringsindsatser,
samt som udgangspunkt indsatser som inkluderer
både militære og civile elementer i samme ramme.
Dermed får Danmark sværere ved at bidrage
effektivt til den langsigtede stabiliseringsindsats
i områder af stor betydning for Danmarks sikker-
hed. Danmark deltager i EU’s nye forsvarsfond,
der bl.a. sikrer penge til forskning og udvikling,
således at Europa kan følge med den teknologi-
ske udvikling og får mere for pengene. Derimod
står Danmark uden for det mere forpligtende
PESCO-samarbejde, hvor flere EU-lande sammen
udvikler og handler forsvarsmateriel – det er ikke
i dansk interesse.
I Europa og på tværs af Atlanten ses styrkelsen af
EU’s evne til at håndtere sikkerhedsudfordrin-
gerne i Europas nærområde som et væsentligt
bidrag til transatlantisk byrdedeling. Regeringen
støtter denne ambition. Vi skal være parate til at
tage debatten om de udfordringer, som forsvars-
forbeholdet rejser, og om hvordan vi sikrer indfly-
delse og får gavn af udviklingen. Denne debat bør
foregå på et oplyst grundlag. Derfor vil regeringen
igangsætte en ekstern udredning om udviklingen
i EU på det sikkerheds- og forsvarspolitiske sam-
arbejde og dens betydning for Danmark. Vi skal
samtidig styrke alliancerne på tværs af Europa, bl.a.
vil vi deltage aktivt i det fransk-ledede European
Intervention Initiative (EI2).
Det østlige nærområde
Rusland vurderes fortsat ikke at ville risikere en
militær konfrontation med NATO, men mere end
fire år efter den ulovlige annektering af Krim fort-
sætter landet sin aggression i det østlige Ukraine.
Rusland har ikke ændret sin selvhævdende adfærd
i Østersøregionen, og det står klart, at den politiske
ledelse i Rusland vil et andet Europa end det, der
blev opbygget i fællesskab efter murens fald.
Listen af uacceptable handlinger er lang: den ulov-
lige annektering af Krim, aggression i det østlige
Ukraine, nervegiftattentatet i Salisbury, cyberan-
greb mod myndigheder og virksomheder, truende
retorik og øvelser, modvilje over for våbenkontrol
samt ikke mindst indblanding i valghandlinger og
påvirkningskampagner, som truer vores demokra-
tiske processer. Alle midler tages i brug i under-
gravningen af den europæiske sikkerhedsarkitek-
tur og de demokratiske principper. Det er alvorligt.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0013.png
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
13
Globalt står Rusland i opposition til den regel-
baserede verdensorden. De multilaterale orga-
nisationer og regimer anvendes i højere grad
til obstruktion end konstruktivt samarbejde.
Den tvivlsomme russiske efterlevelse af forbud-
det mod landbaserede mellemdistancemissiler
(INF-traktaten) giver anledning til betydelig
bekymring. Traktatens mulige sammenbrud kan
få vidtrækkende konsekvenser for europæisk og
dermed dansk sikkerhed. Alle muligheder må
derfor forfølges for at sikre Ruslands efterlevelse
og traktatens fortsættelse. Regeringen har samtidig
forståelse for, at det kan være vanskeligt for USA at
være del af en traktat, som ikke overholdes af mod-
parten. I Syrien støtter Rusland et regime, som har
forkastet krigens love og som anvender kemiske
våben mod sin egen befolkning.
Rusland må ikke få held med at splitte det interne
sammenhold i Europa og på tværs af Atlanten.
Her skal EU og NATO fortsat spille en central
rolle. Vi fastholder stærk støtte til EU’s økonomi-
ske sanktioner mod Rusland, der er koblet til en
fredelig løsning på konflikten i Ukraine i overens-
stemmelse med Minsk-aftalen. Samtidig fastholder
regeringen sin tilgang til Rusland i to spor, hvor
der på den ene side opbygges en troværdig evne
til at afskrække og forsvare sig imod uacceptable
handlinger, og på den anden side lægges op til
dialog, hvor det er i vores interesse. Det gælder bl.a.
i forhold til ambitionen om at fastholde Arktis
som lavspændingsområde.
Cybersikkerhed
Cybertruslen er meget høj og udvikler sig hele
tiden. Truslen kommer især fra fremmede stater,
men også kriminelle grupper og andre ikke-
statslige aktører, som i stigende grad får adgang
til avancerede hacker-redskaber. Flere lande
bruger cyberværktøjer til at opnå politiske mål
i form af både cyberangreb, disinformation og
cyberspionage. Rusland, Kina, Iran og Nordkorea
er ifølge Forsvarets Efterretningstjeneste blandt de
mest aktive stater. Der mangler fælles internatio-
nale spilleregler for, hvordan stater skal opføre sig
over for hinanden i cyberspace. Det øger risikoen
for misforståelser og eskalation.
Som et af verdens mest digitaliserede lande er
Danmark særligt sårbar. Vi har en klar interesse i
en sikker, fri og åben global IT-infrastruktur base-
ret på fælles regler og samarbejde, hvor både stater
og tech-virksomheder er centrale spillere. Derfor
har regeringen i forsvarsforliget og i den nationale
strategi for cyber- og informationssikkerhed afsat
ca. 1,5 mia. kr. til en bred indsats. Særligt Center
for Cybersikkerheds evne til at monitorere trusler
og rådgive om imødegåelse bliver øget, ligesom
engagementet i det internationale samarbejde
om cybersikkerhed styrkes. Der vil løbende være
fokus på, om udviklingen i trusselsbilledet fordrer
nye tiltag.
Terrorisme og ustabilitet
Trods væsentlige fremskridt i det forgangne år
er terrortruslen mod Danmark og Europa stadig
alvorlig. Truslen kommer især fra ISIL i Syrien og
Irak, men næres også af konflikt og ustabilitet i
Mellemøsten, Nordafrika, Afrikas Horn, Sahel,
Afghanistan og dele af Sydøstasien. Takket være
koalitionens effektive indsats med omfattende
danske civile og militære bidrag, er ISIL’s fysiske
kontrol med områder i Syrien og Irak ved at være
et overstået kapitel. Men ISIL og andre terror-
organisationer har fortsat kapacitet til at inspirere,
understøtte og planlægge terrorangreb. Regeringen
vil derfor fortsætte indsatsen mod terrorisme og
den ustabilitet, der er med til at danne grobun-
den for terrorister, både med militære bidrag og i
form af samtænkte og forebyggende tiltag inden
for rammerne af NATO, FN eller internationale
koalitioner.
Investeringsscreening
Danmark er afhængig af både eksport og investe-
ringer. Derfor byder vi udenlandske investeringer
velkomne. Men vi skal ikke være naive. I særlige til-
fælde kan udenlandske investeringer være proble-
matiske i forhold til sikkerhed og offentlig orden.
Det kan f.eks. være i relation til kritisk infrastruk-
tur i tilfælde hvor investoren har tætte bånd til en
fremmed stat. Det skal vi have redskaberne til at
håndtere. I EU arbejder vi med at skabe en fælles
ramme omkring national screening af direkte
udenlandske investeringer (FDI), der kan udgøre
en risiko. Regeringen ser også nærmere på mulig-
hederne for national screening af udenlandske
investeringer i Danmark. Færøerne og Grønland er
inddraget i dette arbejde.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0014.png
14
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
Initiativer og fokuspunkter
i 2019-2020
Regeringen vil
igangsætte en ekstern udred-
ning om udviklingen i eU på det sikkerheds- og
forsvarspolitiske område og dens betydning
for danmark
Regeringen vil
i overensstemmelse med for-
svarsforliget fremme det sikkerhedspolitiske
samarbejde med landene omkring Østersøen,
samt styrke danmarks fokus på sikkerhed i
Østersøregionen gennem øgede bidrag til det
kollektive forsvar i nato
Regeringen styrker
med forsvarsforliget dan-
marks mulighed for at deltage i internationale
operationer gennem nye og styrkede kapaciteter,
hvilket understøttes af en 50 pct forøgelse af
rammen for internationale operationer
Regeringen vil
gennem Freds- og stabiliserings-
fonden afsætte yderligere 118 mio kr til at styrke
freds- og stabiliseringsindsatser ved bl a at
forebygge radikalisering, terrorisme og irregulær
migration desuden vil regeringen igangsætte
nye freds- og stabiliseringsprogrammer for
syrien-irak, sahel-regionen, Ukraine, afghanistan,
afrikas horn og guineabugten
Regeringen vil
med afsæt i forsvarsforliget og
den nationale strategi for cyber- og informations-
sikkerhed markant styrke danmarks digitale
sikkerhed samt øge engagementet i det interna-
tionale samarbejde om cybersikkerhed
Regeringen vil
styrke indsatsen over for
udenlandske påvirkningskampagner, der
truer danske værdier og interesser, gennem
implementering af den tværministerielle
handlingsplan for imødegåelse af disse
samt dansk medlemskab af nato strategic
Communications Centre of excellence og
samarbejde med tech-virksomheder
Regeringen vil
etablere en rådgivende gruppe,
som skal bidrage til at fremme danske forsvars-
politiske kommercielle og forskningsmæssige
interesser i forhold til eU’s nye forsvarsfond
Regeringen vil
undersøge muligheden for at
etablere en screening-mekanisme for at styrke
kontrollen med udenlandske investeringer, der
kan udgøre en risiko i forhold til den nationale
sikkerhed og den offentlige orden
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0015.png
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
15
Europa
– et stærkt, slankt
og effektivt EU
regeringen ønsker et stærkt, slankt og effektivt
eU, der leverer konkrete resultater til gavn for
borgerne et moderne eU-budget skal fokuseres
på de områder, hvor eU giver størst merværdi
som migration, forskning, klima og energi Vi skal
videreudvikle det indre marked og fastholde en
ambitiøs frihandelsdagsorden samtidig skal der
sikres rimelighed i adgangen til velfærdsydelser
vi ikke var en del af det indre marked. Gennem
EU’s frihandelsaftaler har Danmark privilegeret
adgang til en lang række markeder ude i verden.
Danmark har stor gavn af det europæiske sam-
arbejde. Men på nogle områder går gældende
EU-regler, tolkning af konventioner og domstols-
praksis dog for langt. Det gælder f.eks. når den
frie bevægelighed misbruges og når adgangen
til danske velfærdsydelser virker urimelig nem.
Dette risikerer at undergrave danskernes opbak-
ning til det europæiske samarbejde.
Regeringen vil fortsætte den målrettede indsats
for at sikre et stærkt, slankt og effektivt EU, der
leverer konkrete resultater til gavn for borgere og
virksomheder. Vi skal holde fast i, at EU’s kerne-
opgave er at håndtere grænseoverskridende pro-
blemstillinger, som landene ikke kan løse alene.
Regeringen vil arbejde for rimelighed i reglerne
og for, at den frie bevægelighed ikke misbruges. Vi
skal styrke samarbejdet, hvor det giver merværdi,
f.eks. ved at videreudvikle det indre marked, ikke
mindst dér, hvor de fremtidige arbejdspladser
skabes – som på det grønne og det digitale område.
Vi skal sikre Europas ydre grænser, så vi forebygger
en ny migrantkrise. Og vi skal sammen i EU gå i
front for at forsvare og drive den liberale værdi-
dagsorden i en tid, hvor der er opstået usikkerhed
om det globale lederskab. EU er den bedste vej til
at sikre, at Danmark og Europa har en stemme,
når frihandel og menneskerettigheder udfordres,
eller når svarene på de store internationale
udfordringer skal formuleres f.eks. på luft- og kli-
maområdet og i forhold til cirkulær økonomi. Det
er områder, hvor der er stærke danske kompeten-
cer, og hvor en fælles EU-tilgang og lige konkur-
rencevilkår er grundlaget for, at vi i Danmark kan
Et sikkert og stabilt Europa er helt afgørende for
et trygt og velstående Danmark. Vores situation
er på godt og ondt tæt forbundet med udvik-
lingen i de andre europæiske lande omkring os.
EU forbliver den afgørende platform for dansk
interessevaretagelse internationalt – ikke mindst
i en tid, hvor den globale orden er under foran-
dring. Danmark har derfor en klar egeninteresse i
at medvirke aktivt til at sikre et handlekraftigt EU
med global pondus, der kan levere troværdige svar
på migrationsudfordringer, handelskonflikter og
danne fælles front, når fremmede magter forsøger
at udøve indflydelse på vores demokratier. Og
selvom vi ikke altid er enige med alle EU-landene
om alting, er det her, ligesom inden for Norden, at
Danmarks tætteste værdifællesskab findes.
EU er verdens største økonomi, og det indre
marked er verdens mest avancerede frihandelsom-
råde, hvor varer og tjenester frit udveksles med ét
sæt regler i stedet for 28. Det har vi meget stor gavn
af − mere end en halv million danske arbejdsplad-
ser er direkte knyttet til det, og Danmarks BNP vur-
deres at være op mod 100 mia. kr. højere, end hvis
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0016.png
16
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
EU forbliver den afgørende plat­
form for dansk interessevare­
tagelse internationalt – ikke
mindst i en tid, hvor den globale
orden er under forandring.
realisere vores egne ambitiøse nationale målsæt-
ninger og samtidig bidrage til realiseringen af FN’s
17 verdensmål.
EU skal blive ved med at sætte et eksempel glo-
balt, f.eks. ved at fortsætte de seneste års succes
med at indgå ambitiøse frihandelsaftaler med
lande fra alle dele af verden. Det skaber vækst
og arbejdspladser i Europa og Danmark − og det
øger vores indflydelse globalt. Men EU skal sam-
tidig undgå naivitet og sikre en passende balance
mellem åbne markeder og lige handelsvilkår.
Det gælder også i forhold til forhandlingerne om
Storbritanniens fremtidige tilknytning til EU,
hvor regeringen fortsat vil arbejde målrettet på en
fair og balanceret løsning, der bedst muligt sikrer
danske interesser.
Europæisk sammenhold
Europa er under pres fra flere sider. Der er fortsat
pres på de sydlige grænser. Vores naboregioner
præges af ustabilitet, og ikke mindst Ruslands
ageren skaber stadig større bekymring. Senest er
EU udfordret af USA’s vigende opbakning til mul-
tilaterale organisationer og frihandel. Samtidig
oplever EU en række interne uenigheder om vig-
tige spørgsmål som migration, økonomisk politik
og grundlæggende retsstatsprincipper. Og selvom
Brexit ikke har ledt til det sammenbrud for EU,
som mange havde frygtet, så har det vist, at vi ikke
kan tage EU-samarbejdet for givet. Vi skal arbejde
for at holde sammen på EU og undgå skadelige
spændinger, så vi i fællesskab kan håndtere de
grænseoverskridende problemstillinger.
Det er vigtigt, at vi værner om EU’s sammenhængs-
kraft. Det er positivt, at EU har bidraget til at skabe
stabilitet i Europa ved at optage nye medlemmer.
Men vi ønsker ikke nye udvidelser, hvis det risike-
rer at underminere fællesskabet. Der må ikke være
tvivl om, at demokrati, retsstatsprincipper, grund-
læggende frihedsrettigheder og en velfungerende
markedsøkonomi er afgørende forudsætninger for
medlemskab. Regeringen har derfor meldt klart
ud, at der ikke er noget perspektiv i at fortsætte
optagelsesforhandlingerne med Tyrkiet. Det
ændrer ikke på, at Tyrkiet fortsat er en vigtig part-
ner i håndteringen af migrationsudfordringerne,
en central regional aktør og medlem af NATO.
Regeringen vil også øge det politiske fokus på, at
EU ikke skaber en forventning om optagelse af
nye medlemslande, før de og EU er klar til det.
Samtidig vil vi sammen med ligesindede lande stå
fast på, at grundlæggende demokratiske retsstats-
principper skal overholdes og respekteres af alle
medlemslande.
Fremtidens EU
For at fremtidssikre EU-samarbejdet og nå vores
fælles mål skal EU-budgettet moderniseres og
fokuseres. Det er afgørende, at det sker inden for
en ansvarlig ramme med en fair byrdefordeling
landene imellem. Der bør derfor skæres i tra-
ditionelle politikområder, så ressourcerne kan
bruges dér, hvor det virkelig nytter, og hvor EU har
størst merværdi f.eks. på områder som migration,
forskning, klima og energi. Regeringen styrker
derfor indsatsen for at sikre et ansvarligt og fair
EU-budget for 2021-2027.
Som opfølgning på den seneste finansielle krise er
der i EU gennemført en styrkelse af den finansielle
regulering for at forebygge og være bedre rustet
mod kommende kriser. Der er indført strengere
krav til bl.a. kapital og likviditet, ligesom der er
indført et styrket tilsyn over for de finansielle virk-
somheder. Disse stramninger gælder alle EU-lande.
Samtidig er der etableret et styrket banksamar-
bejde (bankunionen), hvor kun eurolandene
aktuelt er med, men hvor ikke-eurolande har
mulighed for at deltage. Regeringen har nedsat en
arbejdsgruppe med henblik på, at der i efteråret
2019 skal tages endelig stilling til dansk deltagelse
i det styrkede banksamarbejde.
Danmarks stemme bliver hørt i Europa, men det
kommer ikke af sig selv. Derfor skal vi gøre mere
for aktivt at søge indflydelse og præge samarbejdet
i vores retning. Med Storbritanniens udtræden
mister vi en tæt politisk allieret. Derfor vil regerin-
gen intensivere den aktive indsats for at opbygge
nye alliancer. Det gælder i forhold til de andre
medlemslande, hvor regeringen allerede har styr-
ket en række centrale ambassader. Og det kommer
til at gælde de medlemmer, som indvælges til
Europa-Parlamentet i maj 2019 og blandt de nye
kommissærer i Europa-Kommissionen. Samtidig
vil vi med udgangspunkt i regeringens handlings-
plan fra december 2017 styrke indsatsen for at få
flere danskere ansat i EU-institutionerne.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0017.png
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
17
Initiativer og fokuspunkter
i 2019-2020
Regeringen vil
fortsætte den styrkede indsats
for at sikre danmarks samlede interessevare-
tagelse i den afgørende fase af forhandlingerne
med storbritannien om dets udtræden af eU og i
forhandlingerne om fremtidens forhold
Regeringen vil
styrke indsatsen for at sikre et
ansvarligt niveau for eU’s budget med en fair
byrdefordeling mellem landene, og hvor grænse-
overskridende problemstillinger som migration,
klima og vækstskabende initiativer prioriteres
inden for en budgetrestriktiv ramme
Regeringen vil
arbejde aktivt for at få flere
danskere ansat ved eU-institutionerne for at
sikre dansk indsigt og indflydelse
Regeringen vil
fortsat give høj prioritet til at
sikre rimelighed i eU’s regler om sociale ydelser
Regeringen vil
gennem en målrettet indsats
arbejde for at fastholde den ambitiøse frihan-
delsdagsorden i eU med henblik på at indgå nye
frihandelsaftaler og sikre åbne og ligeværdige
handelsforhold
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0018.png
18
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
Flygtninge,
migration og
udvikling
regeringen ønsker at hjælpe flere flygtninge
i nærområderne og minimere antallet af
irregulære migranter til europa mest muligt
det gør vi med nationale tiltag, samarbejde i eU
om sikring af ydre grænser og et nyt asylsystem,
samt en forstærket indsats for at adressere de
grundlæggende årsager til irregulær migration
(Global Compact for Safe, Orderly and Regular
Migration og Global Compact on Refugees),
der
ventes vedtaget i 2018, vil styrke grundlaget for
internationalt samarbejde på disse områder.
Det gælder bl.a. i forhold til tilbagetagelse af egne
statsborgere, som med migrationsaftalen interna-
tionalt anerkendes som en statslig forpligtelse.
Flygtninge skal hjælpes i nærområderne
Vi kan hjælpe langt flere flygtninge og fordrevne,
når vi hjælper dem i nærområderne. Og vi kan
undgå sekundære flygtningestrømme, som vi f.eks.
så i 2015 fra Syriens nærområder, når vi med en
kombination af humanitær bistand, fredsopbyg-
ning og mere langvarige udviklingspolitiske tiltag
bidrager til, at flygtninge og internt fordrevne kan
leve et sikkert og værdigt liv i nærområderne. Her
lægger regeringen med finanslovsforslaget for 2019
op til, at Danmark med et historisk højt niveau for
den humanitære bistand fortsat skal ligge helt i
front internationalt.
Organiseret menneskesmugling
og -handel skal bekæmpes
Organiseret menneskesmugling og -handel spiller
en væsentlig rolle for antallet af irregulære migran-
ter, der søger mod Europa. Derfor vil regeringen,
bl.a. med afsæt i den kommende globale aftale
om migration, yde målrettede bidrag til at styrke
særligt afrikanske oprindelses- og transitlandes
evne til at kontrollere egne grænser og bekæmpe
menneskesmugling og -handel.
Tilbagetagelse
Regeringen har anvendt en “noget for noget”
tilgang som sammen med udnævnelsen af en
udsendelsesambassadør, udsendelsesmidler og
udlændingeattachéer på de danske ambassader
har bidraget til at øge hjemsendelsen af afviste
Flygtninge og migration
Irregulær migration såvel som udfordringerne med
at finde bæredygtige løsninger for verdens flygt-
ninge er en påmindelse om, at intet land er isoleret
fra udviklingen i den omgivende verden. Det så vi i
efteråret 2015, hvor verden stod på vores dørtrin.
Siden regeringens første Udenrigs- og Sikker-
hedspolitiske Strategi er det for alvor lykkedes
at nedbringe tilstrømningen af asylansøgere og
irregulære migranter til Danmark. Det er sket med
en blanding af nationale indsatser og fælles EU-
tiltag med fokus på øget grænsekontrol og styrket
samarbejde med EU’s nabolande og nærområder,
herunder også om tilbagetagelse af afviste asyl-
ansøgere og irregulære migranter. Den mindre
tilstrømning har samtidig betydet, at der bruges
færre midler på flygtningemodtagelse i Danmark.
Det har frigjort flere penge til indsatser i udvik-
lingslandene, så vi yderligere kan styrke indsatsen
i de nærområder, hvor midlerne kommer langt
flere mennesker til gavn.
Regeringen vil supplere nationale tiltag med
aktivt at bruge samarbejdet i EU og FN. De to
nye FN-aftaler om hhv. migration og flygtninge
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0019.png
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
19
Regeringens vision er, at Afrikas
unge kvinder og mænd skal
kunne se fremtidsmuligheder
i deres hjemlande.
asylansøgere til en række lande. Regeringen vil
forstærke denne indsats og øge udsendelsesmid-
lerne for at sikre, at alle oprindelseslande lever
op til deres forpligtelse til at tage imod egne stats-
borgere, så irregulære migranter kan sendes hjem.
EU’s ydre grænser skal styrkes
og asylsystemet nytænkes
Da flygtninge- og migrationsbølgen i 2015 slog
hul på Europa, stod det klart, at der ikke var styr
på de ydre grænser. Derfor valgte Danmark som
andre lande at indføre midlertidig grænsekontrol.
Siden da har EU og medlemslandene iværksat flere
tiltag, som har nedbragt antallet af ankomster til
niveauet før 2015. Men indsatsen stopper ikke her.
Vi skal blive ved med at afsøge nye måder at gøre
tingene på med udgangspunkt i de indsatser, der
har virket godt, som f.eks. EU-Tyrkiet aftalen og
det kontinuerlige fokus på styrket grænsekontrol.
Regeringen vil have konstant fokus på nye politiske
muligheder for at nedbringe ankomsttallene og for
at øge EU’s finansiering hertil. EU’s grænseagentur
Frontex er en vigtig aktør, og regeringen har derfor
annonceret en markant forøgelse af Danmarks
bidrag i form af både mandskab og kapaciteter.
Regeringen ønsker et nyt asylsystem i Europa.
Et system, der fjerner grundlaget for menneske-
smuglere og samtidig letter presset på Europas
ydre grænser. Danmark vil samarbejde med lige-
sindede lande om at udvikle nye veje til et mere
effektivt europæisk asylbehandlingssystem, herun-
der vil regeringen fortsat afsøge mulighederne for
oprettelse af fælles udrejsecentre uden for EU.
De grundlæggende årsager til irregulær migration
skal bekæmpes med bæredygtig udvikling
Flere lande i Afrika oplever høje vækstrater og
bedre levevilkår, mens mange andre lande, særligt
syd for Sahara, kæmper med at få den økonomiske
og sociale udvikling til at følge med befolknings-
udviklingen.
Afrika er stadig det kontinent, hvor der fødes flest
børn per kvinde, og i 2050 ventes kontinentets
befolkning fordoblet til 2,5 mia. Befolkningsvæk-
sten på det afrikanske kontinent kombineret med
manglende økonomisk udvikling forventes at
blive en forstærkende faktor for irregulær migra-
tion de næste årtier.
Regeringens vision er, at Afrikas unge kvinder og
mænd skal kunne se fremtidsmuligheder i deres
hjemlande. Det skal dansk udviklingsbistand
hjælpe med. Afrikas unge rummer et enormt
potentiale. Men hvis der ikke skabes bedre mulig-
heder for uddannelse, beskæftigelse og politisk
medbestemmelse, så kan resultatet blive øget
ustabilitet, radikalisering og irregulær migration
mod Europa. Udviklingsbistanden kan ikke i sig
selv løse de akutte migrationsudfordringer, men
den er en nødvendig del af indsatsen for at afhjælpe
irregulær migration på mellem- og langt sigt.
Derfor vil regeringen i de kommende år bruge flere
kræfter og ressourcer på langsigtede indsatser, der
adresserer de grundlæggende årsager til irregulær
migration og bidrager til bæredygtig udvikling.
Det gælder navnlig i fattige og skrøbelige lande
i Afrika med særligt fokus på Sahel-regionen og
Afrikas Horn. Det handler ikke kun om at skabe
bedre økonomiske muligheder, men også om poli-
tiske og sociale muligheder og rettigheder. Det kan
opnås gennem støtte til uddannelse, stabilisering,
reduceret sårbarhed over for klimaforandringer
og ved at sikre retssikkerhed, korruptionsbekæm-
pelse, ligestilling og kvinders ret til at bestemme
over egen krop.
Global ligestilling og pigers og kvinders rettigheder
er centralt for at opnå verdensmålene. Manglende
adgang til uddannelse, sundhedsydelser, præven-
tion og seksualoplysning underminerer kvinders
helt grundlæggende ret til selv at bestemme om,
med hvem, hvornår, og hvor mange børn, de vil
have. Regeringen vil øge indsatsen for pigers og
kvinders rettigheder i udviklingslandene, i de
humanitære kriser og i konfliktsituationer, men
også i de internationale forhandlingslokaler, hvor
lande, som tidligere har delt danske synspunkter,
nu trækker stærkt i modsat retning.
Danmark er sammen med resten af EU verdens
største udviklingsaktør. Det skal vi i endnu højere
grad udnytte. Regeringen ønsker en solid styrkelse
af EU’s eksterne arbejde med bl.a. irregulær migra-
tion fra Afrika. Vi vil samtidig søge at reformere
EU’s udviklingspolitiske værktøjskasse bl.a. med
inspiration fra danske erfaringer med innovativ
finansiering. Den danske udviklingsbistand bruges
i stigende grad som katalysator for nye typer af
partnerskaber med særligt den private sektor og på
innovative finansieringsinstrumenter som eksem-
pelvis verdensmålsfonden.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0020.png
20
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
Initiativer og fokuspunkter
i 2019-2020
Regeringen vil
forstærke indsatsen for at
fremme udsendelse af udlændinge uden lovligt
ophold i danmark, herunder har regeringen på
finanslovsforslaget for 2019 øget midlerne til
indsatser, der kan fremme samarbejdet med
oprindelseslande omkring tilbagetagelse af egne
statsborgere baseret på princippet om “noget
for noget”, til 110 mio kr
Regeringen vil
fortsat arbejde for et nyt
asylsystem, herunder gennem en styrket
indsats for endeligt at fjerne grundlaget for
menneskesmuglernes forretningsmodel og
bekæmpe eksisterende pull-faktorer i sam-
arbejde med lande i nærområderne og transit-
lande langs migrationsruterne regeringen vil
også samarbejde med ligesindede lande om at
udvikle nye veje til et mere effektivt europæisk
asylbehandlingssystem
Regeringen vil
styrke eU’s ydre grænser og
asylbehandlingen i frontlinjestaterne igennem
et fortsat bidrag til eU’s asylbehandlingskontor
easo og øget bidrag til eU’s grænseagentur
Frontex
Regeringen har
på finanslovsforslaget for 2019
øget den humanitære bistand fra et allerede
historisk niveau til 2,6 mia kr bl a for at fremme
langsigtede løsninger i nærområderne til konflik-
ter og katastrofer
Regeringen vil
give høj prioritet til det interna-
tionale samarbejde om migrationshåndtering i
opfølgning på Fn’s migrationsaftale, herunder
gennem et styrket engagement i eU’s trust Fund
for africa
Regeringen vil
opprioritere den langsigtede
bilaterale indsats mod fattigdom, irregulær
migration, tvungen fordrivelse og ustabilitet
med fokus på de fattigste og skrøbeligste pri-
oritetslande og værtssamfund for store flygt-
ningebefolkninger, særligt i afrika, herunder
afrikas horn og sahel-regionen, hvor danmark
vil samarbejde med Frankrig bl a om unge
og ligestilling
Regeringen vil
både bilateralt og gennem
store aktører som f eks Verdensbanken
styrke indsatsen for at fremme kvinders ret
til at bestemme over egen krop Både med
finansiering og sekunderinger
Regeringen vil
styrke indsatsen for at skabe
vækst, beskæftigelse og iværksættermulighe-
der for de mange unge i afrika, med fokus på at
skabe muligheder for verdenshistoriens største
ungegeneration og derigennem bidrage med
alternativer til irregulær migration
Regeringen har
på finanslovforslaget for 2019
afsat 540 mio kr til klimapuljen under udvik-
lingsbistanden til indsatser, der skal bidrage til
at fremme bæredygtig vækst og mindske effek-
terne af klimaforandringer i udviklingslande
Regeringen vil
med et nyt regionalt stabilise-
ringsprogram for syrien og irak adressere de
umiddelbare stabiliseringsbehov i begge lande
og dermed bidrage til øget regional sikkerhed
med henblik på at mindske migrationspresset
og antallet af internt fordrevne samt modgå
radikalisering og terrorisme
Regeringen vil
afsøge mulighederne for at
bidrage til innovative finansieringsmekanismer
inden for uddannelse, som f eks international
Finance Facility for education (iFFed)
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0021.png
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
21
Økonomisk
diplomati, strategiske
partnerskaber og
den nye digitale
verdensorden
regeringen ønsker at styrke dansk erhvervslivs
muligheder i verden samt øge udenlandske
investeringer i danmark det skal bl a ske gennem
økonomisk diplomati, strategiske partnerskaber
og en styrkelse af danmarks position inden for
innovation og digital omstilling
myndighedssamarbejde. Denne strategiske sats-
ning har øget kendskabet til og åbnet døre for
danske løsninger, viden og kompetencer. Den tæt-
tere dialog har også givet mulighed for at forbedre
lokale rammevilkår.
Regeringen vil i de kommende år forstærke myn-
dighedssamarbejdet og udvide det til højind-
komstlande som USA og Japan, hvor potentialet
for at afsætte flere danske løsninger inden for
eksempelvis life sciences, energi og miljø er stort.
Vi vil udsende flere vækstrådgivere, styrke kapa-
citeten i Danmark til at udvikle myndigheds-
samarbejdet og etablere en tættere dialog om
eksportmuligheder og myndighedssamarbejde
med erhvervslivet.
Regeringen vil videreudvikle Danmarks fem
eksisterende strategiske partnerskaber med
henholdsvis Kina, Sydkorea, Japan, Mexico og
Indonesien. Disse partnerskabslande er i stigende
grad toneangivende på den globale scene. Vi skal
bruge partnerskaberne til at fremme danske inte-
resser, men også til at præge den internationale
udvikling i vores retning. Regeringen vil samtidig
afsøge muligheden for at indgå nye strategiske
partnerskaber.
Økonomisk diplomati og
strategiske partnerskaber
Den globale økonomi vokser, og rundt om i verden
er millioner blevet løftet ud af fattigdom og op i
middelklassen. Det åbner nye muligheder for Dan-
mark og dansk erhvervsliv. Regeringens økonomi-
ske diplomati udgør et væsentligt fokusområde
for dansk udenrigspolitik og er vores afsæt til at
udnytte de muligheder, som den globale vækst og
udvikling giver.
Danmark har i de seneste år med succes satset
på en tættere dialog med myndigheder i
udviklingslande på udvalgte sektorområder
ved at udsende vækstrådgivere – det såkaldte
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0022.png
22
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
Regeringen vil i de kommende år forstærke
myndighedssamarbejdet og udvide det
til højindkomstlande som USA og Japan,
hvor potentialet for at afsætte flere danske
løsninger inden for eksempelvis life
sciences, energi og miljø er stort.
Det økonomiske tyngdepunkt forskyder sig mod
øst. En lang række af verdens hurtigst voksende
økonomier ligger i Asien. Kinas økonomiske
udvikling giver Danmark en række muligheder,
men kræver også en offensiv indsats. Regeringen
har derfor nedsat et panel bestående af danske
erhvervsledere og eksperter, som skal komme med
anbefalinger til, hvordan dansk erhvervsliv bedst
får gavn af vækstmulighederne i den kinesiske
økonomi. Panelet vil både se nærmere på mulig-
hederne på det kinesiske marked, og på hvordan
der sikres mere ligeværdige konkurrencevilkår for
udenlandske virksomheder i Kina.
Danskere bosat i udlandet udgør en ressource, som
i højere grad kan inddrages til at understøtte dansk
vækst og udvikling. Regeringen støtter op om ned-
sættelsen af den taskforce, som i januar 2019 vil
levere anbefalinger til, hvordan Danmark bedre
kan engagere danskere bosat i udlandet.
Den nye digitale verdensorden
Teknologiske gennembrud og digitaliseringen af
vores samfund sker med så høj hastighed, at det er
svært for både stater, virksomheder og individer at
følge med. Med udviklingen følger enorme mulig-
heder, men også nye udfordringer.
Teknologi og viden bliver i stigende grad en geo-
politisk faktor. Danmark har en klar interesse i en
sikker, fri og åben global it-infrastruktur baseret på
fælles normer og regler. Vi har allerede internatio-
nalt markeret os stærkt på denne dagsorden og er
i en gunstig position til også fremadrettet at præge
udviklingen. Ikke mindst gennem regeringens
TechPlomacy-initiativ er der indledt en direkte og
åben dialog med globale tech-aktører.
En del af det fremadrettede arbejde vil skulle finde
sted inden for rammerne af EU og FN. Europa
har en god mulighed for at være toneangivende
i fastlæggelsen af globale normative rammer for
den nye digitale verdensorden. Det skyldes bl.a.,
at hverken USA eller Kina aktuelt har et ligeså
stærkt fokus som EU på beskyttelsen af individets
rettigheder f.eks. når det kommer til håndteringen
af personlige data. Vi har set alvorlige eksempler
på, hvad data om vores præferencer og adfærd kan
misbruges til. Regeringen vil derfor afsøge mulig-
hederne for at etablere en international koalition
af tech-virksomheder, civilsamfundsorganisati-
oner og stater for bl.a. at udvikle internationale
dataetiske normer og principper.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0023.png
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
23
Regeringen vil også sætte fokus på udviklingslan-
denes evne til at udnytte teknologiens muligheder
og tackle dens udfordringer. Dette vil bl.a. ske
gennem TechPlomacy-initiativets udviklingspoli-
tiske spor (TechVelopment), herunder med etab-
leringen af en regional TechVelopment-rådgiver
med base i Nairobi fra 2019.
Forskning og innovation
Som en af verdens førende forskningsnationer og
et af de mest digitaliserede lande i verden har Dan-
mark et godt udgangspunkt for samtidig at blive
et af de mest innovative samfund i verden. Vi har
en veluddannet befolkning og forskning af højeste
internationale kvalitet. Men den digitale udvikling
sker med lige så høj hastighed i resten af verden.
Udviklingen giver dansk erhvervsliv mulighed for
at afsætte sine løsninger til en langt større del af
verdens befolkning, men indebærer på den anden
side også en skarpere konkurrence.
Med strategien for Danmarks digitale vækst har
regeringen givet et offensivt bud på, hvordan vi
kan fastholde og udbygge Danmarks position som
digital frontløber og sikre, at danske virksomheder
udnytter de nye teknologiers potentiale. Dette
kræver både målrettede indsatser i Danmark, og at
vi rækker ud over landets grænser.
Tiltrækning af flere videns- og teknologitunge
udenlandske investeringer udgør en vigtig brik i
bevarelsen af Danmarks førerposition. Udenland-
ske virksomheder bidrager med ny viden, tekno-
logi, talent og forretningsmodeller, og de skaber
bedre muligheder for innovative partnerskaber
mellem virksomheder.
En anden central brik er de otte danske innovati-
onscentre placeret i verdens førende innovations-
miljøer – fra Silicon Valley til Seoul. Innovations-
centrene bidrager væsentligt til Danmarks samlede
indsats for at kunne hjemtage viden, teknologier
og forretningsmodeller til gavn for dansk forsk-
ning, uddannelse og erhvervsliv. Senest har rege-
ringen i efteråret 2018 åbnet et innovationscenter i
Boston for at styrke indsatsen yderligere.
En tredje brik er et styrket dansk forskningsdiplo-
mati (science diplomacy), som danske universi-
teter og andre forsknings- og udviklingsaktører
allerede bidrager aktivt til. Det tjener både som et
middel til at styrke internationalt videnskabeligt
samarbejde, men kan også mere generelt fremme
internationalt samarbejde og understøtte Dan-
marks udenrigspolitiske mål. Det er den forsk-
ningssamarbejdsaftale, som Danmark indgik med
Indien i maj 2018, et godt eksempel på.
En fjerde brik er en ekstra indsats for at hjælpe
danske virksomheder med appetit på de glo-
bale e-handelsmarkeder. Digitaliseringen giver
gode betingelser for at afsætte varer og tjeneste-
ydelser på fjerne markeder. På verdensplan
oplever e-handel årlige vækstrater på ca. 20 pct.
Men kun en begrænset del af de danske små og
mellemstore virksomheder har e-handelssalg
uden for Danmark. Regeringen etablerer derfor et
e-handelscenter, der skal levere virksomhedsråd-
givning. Vi vil også placere e-handelsmedarbejdere
på flere udenlandske markeder for derigennem at
arbejde for bedre adgang til førende internationale
e-markedspladser for danske produkter.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0024.png
24
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
Initiativer og fokuspunkter
i 2019-2020
Regeringen vil
med det nye innovationscenter i
Boston styrke danske virksomheder og forskeres
muligheder for at indgå partnerskaber i et af ver-
dens fremmeste forskningsmiljøer, særligt inden
for life science
Regeringen vil
med afsæt i techplomacy-
initiativet give prioritet til at styrke gover-
nance og global alliancedannelse om tech-
dagsordenen, herunder i Fn-regi som led i bl a
generalsekretærens nye tiltag på området, samt
afsøge muligheden for indgåelse af strategiske
partnerskaber med globale nøgleaktører på tech-
dagsordenen endvidere vil regeringen afsøge
muligheden for dansk medlemskab af digital 7
endelig vil regeringen arbejde for at sikre inter-
national forankring af det nye danske data-etik
initiativ samt prioritere en fortsat indsats for at
fremme eU’s fælles fodslag og globale position
Regeringen vil
fremme teknologi- og digitalise-
ringsdagsordenerne i udviklingssamarbejdet,
herunder igennem lanceringen af en techVelop-
ment-rådgiver i nairobi fra 2019
Regeringen vil
styrke science diplomacy indsat-
sen for at fremme internationale partnerskaber
og danmark i det internationale forsknings- og
innovationssamarbejde
Regeringen vil
forstærke myndighedssamarbej-
det ved at placere nye vækstrådgivere inden for
sundhed og energi på danske repræsentationer
i højindkomstlande samt styrke kapaciteten i
hhv sundheds- og Ældreministeriet og energi-
Forsynings- og klimaministeriet til at understøtte
og udvikle dette samarbejde regeringen har
endvidere etableret et nyt dialogforum for life
science for at styrke dialogen mellem myndig-
heder, brancheorganisationer og virksomheder
på sundhedsområdet endelig har regeringen
på finanslovsforslaget for 2019 afsat yderligere
midler til opstart af 5-6 nye samarbejder med
udviklingslandene
Regeringen har
nedsat et ekspertpanel for
globale vækstcentre bestående af danske virk-
somheder, som skal komme med anbefalinger
til, hvordan dansk erhvervsliv bedst får gavn af
vækstmulighederne i de globale vækstcentre,
startende med kina
Regeringen vil
på baggrund af anbefalingerne
fra taskforcen for danmarks diaspora udvikle
samarbejdet med diasporaen i understøttelse
af vækst og udvikling i danmark, herunder yder-
ligere engagement af diasporaen i partnerskab
med eksisterende og nye private aktører
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0025.png
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
25
Arktis
regeringen vil fortsat arbejde for et fredeligt
arktis og for at fremme en bæredygtig
økonomisk udvikling til gavn for den lokale
befolkning
aktivitet i området. Som følge heraf vil den geo-
politiske betydning af Arktis blive stadig mere
markant – og behovet for tilstedeværelse og over-
vågning mere nødvendig.
Isens afsmeltning åbner nye muligheder for
søtransport, udvinding af naturressourcer, nye
former for fiskeri og øget turisme. Med forvent-
ningerne om øget maritim trafik i Arktis vil
Kongeriget arbejde for forsvarlige fælles regler
for skibstrafik og dermed lige konkurrencevilkår.
Regeringen vil også undersøge mulighederne for
en modernisering og udvidelse af istjenesten.
Regeringen vil sætte yderligere fokus på bære-
dygtig økonomisk udvikling og arbejde for at
styrke samarbejdet herom i Arktisk Råd og Ark-
tisk Økonomisk Råd. I den forbindelse udgør
verdensmålene også i Arktis en nyttig ramme
frem mod 2030.
Forskning og innovation i Arktis
Forskning og innovation er afgørende elementer
i den fremtidige udvikling i Arktis. Kongeriget
deltager aktivt i arbejdet i Arktisk Råd og i Arktisk
Økonomisk Råd med at skabe en forbedret digital
infrastruktur i regionen. De unge bliver fremti-
dens brugere af nye digitale muligheder, som skal
bidrage til en mere diversificeret erhvervsstruktur.
Kongeriget vil arbejde for at styrke fokus på temaet
ungdom og entreprenørskab i Arktis, ikke mindst
blandt oprindelige folk.
Kongeriget vil også arbejde for, at potentialet i
Arktisk Råds forskningsaftale foldes ud i praksis.
Det er regeringens mål at styrke samarbejdet
mellem forskere i de arktiske stater, men også at
arbejde for en større inddragelse af forskere fra
andre lande med væsentlige arktiske interesser.
Det er en afgørende prioritet for regeringen, at
Kongeriget Danmark som en stærk partner i
det arktiske samarbejde fortsat arbejder for, at
Arktis forbliver et lavspændingsområde. Det er i
stigende grad et væsentligt fokuspunkt i lyset af
den fortsatte russiske militære opbygning, som
regeringen følger nøje. Regeringen vil ligeledes
arbejde for at sikre de bedste rammer for bære-
dygtig økonomisk udvikling i området. En udvik-
ling som ikke mindst har betydning for ungdom-
mens muligheder for at skabe en tilværelse med
gode levevilkår. Vi vil gennem et fokus på forsk-
ning, innovation og økonomisk udvikling enga-
gere den unge generation med initiativer, som
fremmer kreativiteten og entreprenørskabet på
tværs af den arktiske region. Danmark, Færøerne
og Grønland vil både sammen og hver for sig
bidrage til dette.
Klimaforandringer i Arktis
Få steder er konsekvenserne af de globale klima-
forandringer så omfattende som i Arktis. Det er
afgørende, at vi tager hensyn til det sårbare arkti-
ske miljø, samtidig med at vi understøtter en bære-
dygtig økonomisk udvikling.
Klimaforandringerne øger den geografiske til-
gængelighed i Arktis. Det har bl.a. medført større
opmærksomhed på udvinding af naturressourcer
samt forøget kommerciel, videnskabelig og militær
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0026.png
26
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
Få steder er konsekvenserne af de
globale klimaforandringer så omfattende
som i Arktis. Det er afgørende, at vi tager
hensyn til det sårbare arktiske miljø,
samtidig med at vi understøtter en
bæredygtig økonomisk udvikling.
Regeringen vil i samarbejde med grønlandske
myndigheder etablere en international arktisk
hub i Grønland. Det vil styrke Kongerigets stærke
profil inden for arktisk forskning og uddannelse
yderligere. Samtidig vil en hub have gavnlige
lokale effekter på sigt i forhold til uddannelse,
lokal økonomi og beskæftigelse.
Regeringen vil styrke samarbejdet om forskning
og innovation med de asiatiske stater, der udvi-
ser stigende interesse for Arktis. Senest har Kina
f.eks. i januar 2018 udgivet en hvidbog om sin
arktiske politik, hvor der lægges op til en styrket
indsats over en bred front. Fjerne og ressource-
stærke nationers interesse i Arktisk indebærer
mange positive muligheder, men kan også rumme
geopolitiske udfordringer.
Forsvaret i Arktis
Med forsvarsforliget (2018-2023) styrkes Forsvars-
ministeriets opgaveløsning og tilstedeværelse i
Arktis yderligere gennem initiativer, der understøt-
ter suverænitetshævdelse, overvågning, beskyttelse
af havmiljøet samt eftersøgnings- og redningstje-
neste. Regeringen følger nøje udviklingen i de mar-
kante og stigende geopolitiske interesser i regionen
og den fortsatte russiske militære udbygning, som
ifølge Forsvarets Efterretningstjeneste bl.a. inklude-
rer genopbygning og udvidelse af fremskudte baser
på de russiske øer i Det Nordlige Ishav samt igang-
værende forberedelser til udstationering af taktiske
kampfly. Det sker ud fra regeringens målsætning
om at fastholde Arktis som et lavspændingsområde.
NATO har et øget fokus på Nordatlanten, og vi skal
sammen med vores partnere og allierede forholde
os til udviklingen i Arktis og Nordatlanten.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0027.png
Udenrigs- og sikkerhedspolitisk strategi
27
Initiativer og fokuspunkter
i 2019-2020
Regeringen vil
i tæt samarbejde med grønland,
Færøerne og internationale samarbejdspart-
nere fastholde fokus på økonomisk udvikling
i den arktiske region Med afsæt i indhøstede
erfaringer bl a fra den kommende rapport om
virksomhedsfinansiering i arktis vil regeringen
aktivt arbejde for denne dagsorden i relevante
arktiske sammenhænge
Regeringen vil
styrke indsatsen for unge
mennesker i arktis, herunder vil regeringen i
samarbejde med relevante fora tage initiativ
til at afholde en innovationskonkurrence, der
skal samle unge iværksættere på tværs af den
arktiske region
Regeringen vil
i tæt samarbejde med grønland
afdække mulighederne for at udvide den eksiste-
rende istjeneste til at dække hele grønland en
udvidet istjeneste vil bl a understøtte den fort-
satte økonomiske udvikling i grønland igennem
nye sejlruter og mulighederne for øget turisme
Regeringen vil
i tæt samarbejde med grønland
etablere en international arktisk hub i grønland
for at styrke forskningen i den arktiske region og
forskningssamarbejdet i rigsfællesskabet
Regeringen vil
give unge grønlændere mulig-
hed for frivillig værnepligtsafprøvning i grønland
(uden en nødvendig rejse til danmark), samt
styrke suverænitetshævdelse, overvågning,
beskyttelse af havmiljøet samt eftersøgnings-
og redningstjeneste
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 44: Udenrigs- og Sikkerhedspolitisk Strategi 2019-20
1969476_0028.png
2018/19:6
november 2018
Udenrigsministeriet
asiatisk plads 2
1448 københavn k
tlf : +45 33 92 00 00
isBn 978-87-93635-88-3 (trykt version)
isBn 978-87-93635-99-9 (digital version)
design: e-types
tryk: rosendahls
publikationen kan hentes på
um dk / regeringen dk