Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 38
Offentligt
Kære Udenrigsudvalg
Folketingets tværpolitiske Netværk for Tros- og Religionsfrihed inviterer hermed til
møde om tros- og religionsfrihed med en Indonesisk delegation bestående af religiøse
lærde og civilsamfundsorganisationer med forskellig religiøs bagrund.
Mødet holdes
tirsdag d. 27. november kl. 14-15 i Grønlandsværelset.
Temaet for mødet er Tros- og
religionsfrihed og de respektive landes erfaringer med dette. Mødet indgår som en del af
et bredere besøg som Den danske Ambassade i Jakarta faciliterer. (Læs mere i
Udenrigsministeriets beskrivelse nedenfor)
Jeg håber i har lyst til at deltage! Tilmelding til koordinator for Tværpolitisk netværk for
Venlig hilsen
Daniel Toft Jakobsen, MF & Formand for tværpolitisk netværk for Tros- og
Religionsfrihed
Indonesisk delegation på interreligiøs dialogrejse til Danmark
Den 26.-29. november 2018
Ambassaden i Jakarta faciliterer i slutningen af november en dialogrejse til Danmark med
en indonesisk delegation bestående af religiøse lærde og civilsamfundsorganisationer med
forskellig religiøs bagrund.
Indonesien er verdens tredje største demokrati med verdens største muslimske
befolkning. Af de 260 millioner indbyggere er ca. 87 procent muslimer (som overvejende
er sunni muslimer og praktiserer en moderat form for islam), ca. 10 procent er kristne og
de resterende 3 procent er enten hinduister, buddhister, konfucianister eller tilhører
naturfolksreligioner. Indonesien er et multikulturelt land med mere end 300 etniske
grupper, der taler mere end 700 lokale sprog og med mange forskellige religioner og
trossamfund. Officielt anerkendes seks religioner, og Indonesien er således hverken en
’muslimsk
stat’
eller en
helt sekulær stat.
Indonesiens befolkning er forholdsvist tolerante, og landets sammenhængskraft er
baseret på Pancasila
–
en slags statsfilosofi, som er indskrevet i forfatningen
–
der
understøtter en udstrakt grad af religionsfrihed. Når det gælder kvinders stilling i Islam, er
Indonesien på nogle punkter relativt progressiv og på andre udfordret af et patriarkalsk
menneskesyn. De to meget store muslimske organisationer (Muhammadiyah og Nadhatul
Ulama) spiller ofte en konstruktiv rolle ift. løbende at finde praktiske løsninger på de
situationer, der uvægerligt opstår mellem de forskellige religiøse samfund i landet.
Nylige opinionsundersøgelser og episoder viser dog, at også tolerancen i Indonesien er
under pres og udfordres af politiske opportunister og hardliners, som udnytter religiøse