Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 31
Offentligt
1964685_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Danida
NOVEMBER 2018
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af Ghana-Danmark
partnerskabet 2007-2017
Tydelige og afgørende fingeraftryk
– men udfordringer med bæredyg-
tigheden, når det danske udviklings-
samarbejde afsluttes i 2020.
Danmarks udviklingssamarbejde
med Ghana i tiåret fra 2007 til 2017
har på flere områder været en suc-
ces. I perioden har hovedområderne
for samarbejdet med Ghana været
generel budgetstøtte, regeringsfø-
relse (herunder decentralisering
og menneskerettigheder), sundhed,
skat/toldbehandling og udvikling af
den private sektor.
Men af forskellige grunde er samar-
bejdet samtidig på en række felter
uforløst.
Overordnet har omstændighederne
i Ghana ikke været befordrende for
arbejdet med udviklingsbistand i
den periode, evalueringen omfatter,
hedder det i rapporten.
Det er den overordnede konklusion
i en ny evaluering af Danmarks
udviklingssamarbejde med Ghana
i perioden 2007-2017, der er udar-
bejdet af konsulentvirksomhederne
Nordic Consulting Group og
Orbicon.
Bistandssamarbejdet har været
udfordret af både de økonomiske og
de politiske forhold i Ghana. Siden
2012 er det gået tilbage for landets
økonomi, der ellers indtil da havde
været igennem to årtier med frem-
gang og fire-fem år med høje vækst-
rater, der kulminerede i 2011 med 14
procent. Den økonomiske tilbagegang
har blandt andet påvirket de dansk-
støttede tiltag for at udbygge Ghanas
private sektor.
På den politiske front har Ghana
stabiliseret sit demokrati, men
på grund af fremgangen i den
ghanesiske økonomi og det forhold,
at Ghana fandt oliekilder som gav
landet status af middelindkomstland i
2011, faldt den ghanesiske regerings
interesse for at engagere sig i et ægte
partnerskab og en ægte dialog om
udviklingssamarbejde med Danmark
og andre donorlande.
de seneste ti år, skriver evaluerings-
holdet.
Der er også ros til det danske fokus
på sårbare grupper. Det har bidraget
til, at de har fået bedre adgang til
domstolene, og indsatserne for de
sårbare er nået ud til græsrødderne
og til fjerntliggende egne af Ghana.
Samtidig er civilsamfundet i Ghana
blev styrket og konsolideret, og netop
på det område har Danmark sammen
med andre donorlande afsat de
betydeligste fingeraftryk.
Den institutionelle ramme er delvist
på plads, og både centralt og på
regionalt og kommunalt niveau er
myndighederne blevet bedre til at
samarbejde med civilsamfundet. Det
er dog - understreger evalueringen
– svært at dokumentere, om der er
sket ændringer i serviceydelserne i
perioden, da der ikke systematisk er
indsamlet data.
Danmark har også bidraget til at
styrke retsvæsenet og Ghanas Kom-
mission for Menneskerettigheder og
Administrativ Retfærdighed (CHRAJ),
og det danske bidrag har været afgø-
rende for, at kommissionen er nået ud
til befolkningen i landområderne.
God regeringsførelse
Danmark har spillet en afgørende
rolle i accelerationen af reformerne i
decentraliseringsprocessen i Ghana i
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 31: Dansk resumé af evaluering af Ghana-Danmark partnerskabet 2007-2017
1964685_0002.png
Kommissionens ydelser, der er gratis,
er især rettet mod de fattiges og de
sårbare gruppers behov, ikke mindst
unge kvinder, der normalt ville være
tilbageholdende med at klage og gå
domstolens vej, eller som ganske
enkelt ikke ville have råd til det.
Men også her har evalueringen et par
forbehold: Ifølge de seneste tal i en
undersøgelse fra 2017 er der store
huller i ghanesernes viden om og
kendskab til menneskerettighederne,
trods massive oplysningskampagner
udført af det dansk støttede CHRAJ i
de seneste ti år. Eksempelvis svarer
kun 53 procent af de adspurgte, at
kvinder også har rettigheder.
Samtidig har Kommissionen for Men-
neskerettigheder og Administrativ
Retfærdighed - ligesom det dansk
støttede retsvæsen - stadig store
udfordringer med effektivitet og
økonomi. De er begge underfinansie-
rede, konstaterer evalueringen.
imidlertid ikke gennemført større
reformer i evalueringsperioden.
Danmarks vigtigste bidrag på
nationalt plan har været at agere
talsmand for den private sektor og
forsøge at fremme en offentlig-privat
dialog om, hvordan man kan for-
bedre de lokale og nationale rammer
for erhvervslivet.
Som følge af manglende fremskridt
i den overordnede politiske ramme
besluttede Danmark at fokusere
sin støtte på virksomhedsniveau
og på rammebetingelserne for den
private sektor på lokalt niveau.
Evalueringsholdet konstaterer, at
vægten på opnåelige resultater på
lokalt plan var den rigtige løsning på
det tidspunkt.
samarbejde med udviklingslandene,
hvor det mange steder halter
gevaldigt med skatteindkrævningen.
I Ghana, hvor hele 62 procent af virk-
somhederne ifølge en undersøgelse i
2016 ikke betaler skat, blev skattead-
ministrationen inddraget i det danske
udviklingsprogram i 2015. Støtten er
planlagt til at løbe frem til 2018, men
er nu forlænget og har et budget på
171 millioner kroner. Programmet er
blevet revideret og ambitionsniveauet
sænket for at skabe mere ejerskab
i Ghana Revenue Authority (GRA).
Interventionerne fokuserer nu
primært på toldafdelingen i GRA.
Evalueringen finder det overordentlig
relevant, at Danmark forsøger at bistå
med et effektivt skattesystem, fordi
det er afgørende, hvis Ghana – lige-
som andre udviklingslande - skal blive
uafhængige af udviklingsbistand.
Men i Ghana er skattevæsenet en
af de mest ineffektive institutioner
og - påpeger evalueringen – meget
svær at reformere, da det støder
på modstand internt i institutionen.
Skønt den danske indsats angiveligt
har bidraget til nogle forbedringer i
toldbehandlingen for varer i havne,
så konstaterer evalueringen, at
fremskridt er begrænsede, og rap-
porten stiller spørgsmålstegn ved
bæredygtigheden, når den danske
bistand ophører.
Bistand til skatteinddrivelse
Fremme af et effektivt skattevæsen
er blevet en ny prioritet i Danmarks
Sundhed
På sundhedsområdet, hvor Danmark
har bidraget med 825 millioner kroner
fra 2008 til 2017, har Danmarks
støtte være afgørende for at få en
national sundhedsforsikring stablet
på benene, og den danske indsats har
været udslagsgivende for at sikre, at
de fattigste og mest sårbare grupper
bliver omfattet heraf. Samtidig nyder
Danmark også anerkendelse for
at holde fanen højt på følsomme
områder såsom retten til abort, og
det er sket, mens de fleste andre
donorlande har trukket sig fra disse
sensitive emner, konstaterer evalu-
eringsrapporten.
Disse successer er kommet i hus,
fordi det fra dansk side er lykkedes
at opretholde et velfungerende
samarbejde med de ghanesiske myn-
digheder på sundhedsområdet og et
relativt godt partnerskab i arbejdet
med at fremme decentraliseringen,
fastslår evalueringen.
DET BEGYNDTE I 1957
Ghana har modtaget dansk
udviklingsbistand, siden
landet blev uafhængigt i 1957.
Bistanden voksede fra 6,9
millioner kroner i 1990 til 536
millioner i 2010. I 2015 beløb
bistanden sig til omkring 230
millioner kroner.
Ghana har i de seneste tre
årtier gjort store fremskridt i
arbejdet med at styrke demo-
kratiet og kaldes ofte Afrikas
demokratiske succeshistorie.
Men det er også et demokrati
domineret af politiske eliter
præget af nepotisme. Samtidig
har Ghana været friholdt for
de borgerkrige og væbnede
konflikter, der hærger andre
lande i Afrika. Alligevel er det
ikke lykkedes landet at holde
økonomien på en stabil og
bæredygtig kurs. Staten bruger
flere penge, end den får ind i
indtægter, hvilket fører til stor
gæld. Og importen er kronisk
større end eksporten – også
importen af landbrugsvarer,
selvom Ghana her selv har et
stort potentiale.
Korruptionsbekæmpelse
Korruption er fortsat udbredt i Ghana
trods flere forsøg siden 1990erne
på at komme den til livs gennem
lovgivning og etablering af forskellige
institutioner. Evalueringen peger
blandt andet på, hvordan korruption
gør det svært at nå de ønskede
resultater med den danske bistand til
OM EVALUERINGEN
Evalueringens formål er at
vurdere resultaterne af det
dansk-ghanesiske udviklings-
samarbejde i årene 2007-2017
og bæredygtigheden, nu hvor
bistandssamarbejdet gradvist
vil blive afløst af et politisk og
kommercielt partnerskab.
Privatsektor-fremme
Danmark har været en drivende kraft
i bestræbelserne på at koordinere
debatten og påvirke dialogen om
udvikling af den private sektor (PSD).
På trods af regeringens engagement
i fremme af den private sektor er der
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 31: Dansk resumé af evaluering af Ghana-Danmark partnerskabet 2007-2017
1964685_0003.png
den decentrale regeringsførelse. Her
er korruptionen ikke bare årsagen til –
men også konsekvensen af – en dårlig
implementeret regeringsførelse.
På Transparency International Index
ligger Ghana som nummer 81 ud af
180 lande. Ifølge en ny undersøgelse
har hver tredje borger i Ghana inden
for det seneste år været nødt til at
betale bestikkelse for at få en offentlig
service. Korruptionen rammer også
virksomhederne, der ser penge under
bordet som et af de største problemer
for den private sektor.
Danmark har skærpet fokus på
korruption, og det er sket i takt med,
at samarbejdet mellem Danmark
og Ghana i højere grad skal være
baseret på økonomisk samhandel og
mindre på traditionel bistand. Der er
sket en ændring i den danske tilgang
i de seneste få år med et større
fokus på at afsløre korruption og
uregelmæssigheder i de institutioner,
der støttes af Danmark, påpeger
evalueringen.
Makroøkonomisk er Ghana fortsat
ustabilt, forholdene for forretnings-
livet er fortsat problematiske, og det
samme gælder skatteinddrivelsen.
Evalueringen anfører, at det har
påvirket resultaterne i transitionen
negativt, at der ikke fra dansk side har
været en regelmæssig vurdering af
de potentielle konsekvenser af disse
forhold.
For eksempel er samhandlen mellem
Danmark og Ghana ikke vokset ret
meget i perioden. Dansk eksport til
Ghana er ganske vist øget, men den
er stadig relativ beskeden, påpeger
evalueringen, der også fastslår, at
den øgede eksport især er sket i
brancher, der i forvejen var aktive
i Ghana. Det gælder blandt andre
den maritime sektor, drikkevarer og
særligt udstyr til industrien. Ghanas
eksport til Danmark er lidt større end
den danske eksport den anden vej,
men den er ikke vokset i perioden
(2014-2018).
I dag har 20 danske virksomheder
kontor i Ghana. Det er flere end
i 2014, og ifølge evalueringen
tiltrækkes dansk erhvervsliv først
og fremmest af den fred og stabi-
litet, der kendetegner Ghana, de
relativt velfungerende institutioner
(sammenlignet med mange andre
afrikanske lande), muligheden for
gode overskud, relativ kort rejsetid
og begrænset tidsforskel til Dan-
mark. Omvendt afskrækker Ghanas
korruption og bureaukrati de danske
virksomheder.
De problemer arbejder den danske
ambassade sammen med Industriali-
seringsfonden for Udviklingslandene
(IFU) nu mere målrettet med end
tidligere, og der er ifølge evalueringen
en række aftaler på vej, der potentielt
kan føre til en betydelig vækst i
danske kommercielle engagementer,
herunder i form af privat-offentlige
partnerskaber, i Ghana i de kom-
mende år.
Der er allerede flere eksempler på
disse kommercielle partnerskaber
mellem private og offentlige
investeringer. Virksomheden Margins
ID Group, der er en joint venture
mellem en lille ghanesisk og en dansk
virksomhed, vandt for nylig opgaven
med at fremstille id-kort til alle
ghanesere. Id-kortene ventes blandt
andet at kunne give en mere effektiv
skatteopkrævning, hvilket er et af
de områder, som Danmark støtter i
Ghanas skattereform.
Er det bæredygtigt?
Og hvad er så udsigterne til, at de
danske fingeraftryk i Ghana bliver
siddende og ikke udvaskes, nu hvor
det egentlige udviklingssamarbejde
gradvist ophører?
Her er der ifølge evalueringen grund
til bekymring med hensyn til den
støtte, Danmark har givet til forskel-
lige programmer under overskriften
bedre regeringsførelse.
Generelt er de stærkt begrænsede
ressourcer en afgørende udfordring,
der går på tværs og påvirker alle
områder inden for menneskeret-
tigheder og anti-korruption i Ghana.
Næsten alle statsinstitutioner,
der arbejder med at beskytte og
Udviklingssamarbejdet
udfases
I 2014 besluttede Danmark og Ghana
at påbegynde en proces, der skal
ændre partnerskabet mellem de to
lande. De mange årtier med primært
udviklingssamarbejde skal afløses af
et strategisk partnerskab baseret på
politisk og kommercielt samarbejde.
I partnerskabsaftalen 2014-2018 er
der planlagt en fortsat dansk støtte
for at stimulere den private sektor
som en afgørende vækstmotor. Der
skal skabes jobs, og initiativerne skal
være grønne. Stærkere handelsforbin-
delser mellem Danmark og Ghana ses
i aftalen som en vigtig del af indsatsen
for at sikre en bæredygtig udvikling i
Ghana. Sideløbende er udviklingssam-
arbejdet om at fremme vækst, sociale
fremskridt, menneskerettigheder og
lighed fortsat, men gradvist med en
reduceret økonomisk ramme.
Som det gælder for det egentlige
programsamarbejde, er også transi-
tionen mod et strategisk partnerskab
baseret på politisk og kommercielt
samarbejde blevet hæmmet af
uindfriede antagelser om den
politisk-økonomisk kontekst i Ghana:
BILLIG
INTERNETFORBINDELSE
I Ghana har 18 af landets 26
millioner indbyggere ikke
adgang til internettet. Det
gælder især i landområderne,
hvor store dele af befolkningen
er fattige, hvor elforsyning er
en mangelvare, og hvor 3G er
en alt for dyr løsning.
Men nu er der hjælp på vej.
Med støtte fra ambassaden har
den danske telekommunika-
tionsvirksomhed Bluetown, der
er specialiseret i relativt billige
internetløsninger i fjerntlig-
gende områder, indgået et
privat-offentligt partnerskab
med Ghana Investment Fund
for Electronic Communication.
Og med en kontrakt med
regeringen i Ghana og strøm-
forsyning via solpaneler er det
dansk-ghanesiske partnerskab
godt på vej med at udbrede
Bluetowns hot-spot-løsning i
det vestafrikanske land.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 31: Dansk resumé af evaluering af Ghana-Danmark partnerskabet 2007-2017
1964685_0004.png
respektere retsstaten og efterleve
menneskerettighederne i Ghana,
er alvorligt underfinansierede. Det
gælder både Ghanas Kommission for
Menneskerettigheder og Administra-
tiv Retfærdighed, og retsvæsenet og
ikke kun med hensyn til finansielle
ressourcer, men også mandskab og
logistik. Det er en generel bekymring,
der har indvirkning på bæredyg-
tigheden af indsatserne inden
for regeringsførelse, konkluderer
evalueringsrapporten. Derfor foreslår
evalueringsholdet, at Udenrigs-
ministeriet i 2020 ved bistandens
udfasning etablerer en mindre pulje til
støtte til civilsamfundsorganisationer
og tænketanke, så de fortsat kan være
stærke stemmer i det ghanesiske
samfund og rette offentlighedens
søgelys på menneskerettighedernes
overholdelse og bekæmpelse af
korruption.
Udenrigsministeriets kommentar til evalueringen
Danmark og Ghana har haft et
langt og godt bistandssamarbejde,
der i 2020 overgår til et strategisk
samarbejde med fokus på handel og
politisk dialog. Udenrigsministeriet
er tilfreds med den velunderbyggede
rapport, der giver inspiration til det
danske udviklingssamarbejde i andre
lande, der som Ghana bevæger sig fra
bistand til handel og investeringer.
Et gennemgående tema i evaluerin-
gen er at finde den rette balance
mellem at opbygge lange samar-
bejdsrelationer med institutioner
og at kunne tilpasse sig ændrede
situationer ved at finde nye samar-
bejdspartnere. Udenrigsministeriet
er enig i, at denne balance skal
findes gennem en kritisk tilgang til
eksisterende partnerskaber, hvor man
løbende vurderer deres relevans.
Evalueringen konstaterer, at selvom
Ghana på mange områder er et
velfungerede land med et levende
demokrati, så har betingelserne for
udviklingssamarbejdet i perioden
ikke været optimale. Der peges på
den manglende regeringsdialog
med donorerne om udvikling af den
private sektor, anti-korruption og
reformer af skattesystemer. Udenrigs-
ministeriet er enig i denne analyse, og
i at det danske udviklingssamarbejde
på disse områder i begrænset omfang
har haft held til at bidrage til struk-
turelle ændringer i det ghanesiske
samfund – på trods af gode resultater.
Rapporten giver således anledning til
mere generel refleksion over i hvilket
omfang udviklingssamarbejde kan
påvirke fundamentale strukturer, når
egeninteresser hos beslutningsta-
gerne blokerer for reform.
Udenrigsministeriet er enig i
evalueringens anbefaling, om at
bæredygtigheden skal tackles fra
begyndelsen i udfasningen med
samarbejdspartnerne, og erkender,
at der har været blandede resultater
i Ghana på dette område. Det er
Udenrigsministeriets holdning, at
dansk-støttede aktiviteter ikke blot
skal fortsætte til bevillingernes udløb,
hvis der ikke er udsigt til, at de kan
enten konsolideres eller fortsætte
med anden finansiering. I overgangs-
fasen (transition) til et strategisk
samarbejde skal der udarbejdes en
Partnership Policy med de nationale
partnere. Dette dokument skal
indeholde fælles mål og indikatorer
og bør være genstand for regelmæs-
sig drøftelse med partnerne.
Evalueringens anbefaling, om at der
etableres en mindre pulje til at følge
op på strategiske udviklingsprocesser
i en periode efter udfasningen af
udviklingsbistanden, er en værdifuld
anbefaling. Udenrigsministeriet
mener, at denne indsats skal begræn-
ses til et mindre antal tænketanke
og civilsamfundsorganisationer,
som vil kunne forberede analyser og
lave fortalervirksomhed på områder
som anti-korruption, skattebetaling,
handel og miljømæssig beskyttelse.
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Foto: Luc Gnago/Reuters/Ritzau Scanpix
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]