Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
URU Alm.del Bilag 187
Offentligt
2052830_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Danida
APRIL 2019
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af Investeringsfonden
for Udviklingslande
(IFU) 2004-2017
IFU blev etableret som Industriali-
seringsfonden for Udviklingslande i
1967. De første 10 år kom pengene
til fonden – i alt 287 mio. kr. – fra
den danske stats toldindtægter på
import af kaffe. Siden overtog staten
finansieringen af IFU, der til og med
2016 i alt har modtaget 1,38 mia. kr.
I samme periode har IFU opbygget
en egenkapital på 3,3 mia. kr. og
tilbagebetalt 1,25 mia. kr. til staten.
Denne evaluering, der er gennem-
ført af hollandske Carnegie Consult
og danske Nordic Consulting Group,
har til formål at vurdere, hvordan
IFU gennem sine investeringer har
bidraget til udvikling og erhvervsud-
vikling i udviklingslande, og om IFU
er i stand til at spille den rolle, IFU
er tiltænkt i Danmarks fremtidige
udviklingssamarbejde.
stater og regeringer tillægger deres
udviklingsfinansieringsinstitutioner
i bestræbelserne på at mobilisere
den private kapital, der er nødvendig
for at nå Verdensmålene, der blev
vedtaget i 2015.
Den udvikling er også slået igennem i
Danmark, hvor IFU med etableringen
af nye fonde som Klimainvesterings-
fonden i 2014, Danish Agrobusiness
Fund i 2016 og Verdensmålsfonden
i 2018 ligefrem har været blandt
de mest aktive og innovative til at
mobilisere privat kapital til udvikling,
konstaterer evalueringen. De nye,
blandede fonde, som IFU forvalter,
har tilsammen mobiliseret 4,7 mia. kr.
i private indskud siden 2012.
Det er positivt, men rummer også
en række dilemmaer, som IFU skal
være opmærksom på. For de private
investorer i de nye fonde forventer
et vist afkast af deres investeringer.
IFU’s rolle bliver derfor netop at sikre,
at fondenes investeringer også har
fokus på udviklingseffekter, lyder
en af anbefalingerne i evalueringen,
der kritiserer regeringen for at have
ført et ret begrænset tilsyn med IFU i
perioden. Den konkluderer samtidig,
at IFU har forvaltet sit mandat godt
og har gjort en forskel – både for
udviklingslandene og for danske
virksomheder. Men den kritiserer
også IFU for ikke at have nok fokus på
udvikling og for ikke at dokumentere
udviklingseffekter godt nok.
Udvikling, ja, men ikke nok
IFU’s investeringer har skabt udvikling
i udviklingslandene, konkluderer
evalueringen. I over halvdelen af de
50 investeringer, som evalueringen
har kigget nærmere på, har udvik-
lingseffekterne overvejende været
positive, især i form af jobskabelse,
træning af ansatte, overførsel af
teknologi og knowhow, klimaeffekter
og bedre adgang til energi. Det mest
konkrete resultat er omkring 80.000
nye arbejdspladser i perioden 2004-
2017.
Men evalueringen understreger
samtidig, at det er svært at dokumen-
tere udviklingseffekterne, både fordi
IFU ikke systematisk har indsamlet
dokumentation om andre udviklings-
effekter end jobskabelse, og fordi
IFU generelt har haft for lidt fokus på
udvikling. Det afspejler sig bl.a. i:
• IFU har udviklet gode værktøjer
til at screene og overvåge investe-
ringer i forhold til CSR, men ikke i
forhold til andre udviklingseffekter
end jobskabelse. Dog har IFU siden
2012 opgjort, hvor meget skat
Overordnede konklusioner
I årene fra 2002 til 2014 steg den
samlede, globale udviklingsbistand
med 50 pct. Men i samme periode
er de statslige og private indskud i
investeringsfonde som IFU nærmest
eksploderet og steget med hele 600
pct. Det illustrerer den øgede rolle,
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: Offentliggørelse af evalueringen af Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) 2004-2017
2052830_0002.png
virksomhederne bidrager med
lokalt.
• IFU har ikke haft meget fokus på
bredere udviklingsbehov som f.eks.
reformer af rammebetingelser –
det samme gælder i øvrigt de fleste
andre udviklingsfinansieringsinsti-
tutioner.
• IFU’s bestyrelse domineres af folk
med finansiel baggrund, og den
godkender i langt de fleste tilfælde
indstillinger fra IFU efter diskussio-
ner, der mest handler om økonomi
og drift. Udviklingshensyn er ikke
en del af beslutningsgrundlaget.
• IFU har ikke en bevidst politik for,
hvordan den udvælger bestyrelses-
medlemmer i de virksomheder, IFU
investerer i. Det kan være årsagen
til, at IFU-repræsentanterne ikke
gør sig meget gældende ved f.eks.
at rette fokus på udvikling.
IFU skal, anbefaler evalueringen,
forbedre sig på disse punkter, så
udvikling i højere grad bliver en del af
IFU’s dna.
Var investeringerne sket
uden IFU?
Hele ideen med IFU er at støtte
investeringer, der ikke ville være sket
uden IFU’s engagement og/eller sikre
en større udviklingseffekt af investe-
ringerne. IFU skal ikke ’bare’ komme
med penge, som private investorer
kunne være kommet med og dermed
konkurrere med dem. IFU skal gøre
en forskel, være additionel, som
evalueringen kalder det. Udenrigsmi-
nisteriet indførte først et formelt krav
om additionalitet i 2017.
Casestudierne viser, at IFU-engage-
mentet spillede en afgørende økono-
misk rolle i godt 6 ud af 10 tilfælde,
og dermed ikke gjorde det i næsten 4
ud af 10 tilfælde. Men det hører med,
at IFU værdsættes for andet og mere
end sit økonomiske engagement. IFU
opfattes generelt i udviklingslandene
som en respekteret investeringspart-
ner, der ved at være til stede lokalt og
med sin viden om lokale forhold kan
være med til at åbne døre og lette
vejen for investeringsprojekter ved at
give dem et officielt stempel – ’krone-
og flag-effekten’ kalder evalueringen
det.
Ikke overraskende gør IFU især en
forskel for små- og mellemstore
virksomheder, mens store virksomhe-
der bedre kan klare sig selv. Her skal
IFU’s additionalitet så især måles på,
om IFU bidrager til at øge udviklings-
effekten. Hvorvidt det er tilfældet, har
evalueringen svært ved at vurdere,
fordi IFU ikke har haft meget fokus på
og dokumentation af dette.
Evalueringen tilføjer, at IFU ved store
og særligt risikobetonede investerin-
ger kan spille en afgørende rolle ved
på et tidligt tidspunkt at engagere
sig og på den måde trække andre
investorer med. IFU’s investering kan
’geare’ langt større investeringer fra
andre. Det er der flere eksempler på.
Mere Afrika, mindre Kina
IFU er jævnligt blevet beskyldt for
at fokusere for lidt på Afrika og de
mindstudviklede lande og for meget
på Kina og mellemindkomstlande. Her
er der for alvor sket ændringer: I 2004
udgjorde investeringerne i Afrika kun
3 pct. af de samlede investeringer. I
årene 2015-17 var det steget til 35 pct.
Dermed er det mål nået, som både
Udenrigsministeriet og IFU har sat.
FRA KAFFEFONDEN TIL
VERDENSMÅLSFONDEN
IFU blev etableret som Industriali-
seringsfonden for Udviklingslande
i 1967 for at fremme den erhvervs-
mæssige udvikling i udviklings-
landene, men blev i 2013 omdøbt fra
Industrialiserings- til Investerings-
fonden for at bringe IFU’s officielle
navn mere i overensstemmelse med
de opgaver, fonden løser. Fonden
tilbyder rådgivning og risikovillig
kapital til virksomheder, der ønsker
at etablere sig eller drive forretning
i udviklingslande. Investeringerne
sker på et kommercielt grundlag.
IFU er en selvejende statslig fond og
har sin egen bestyrelse – udpeget
af udviklingsministeren – og sin
egen administration – herunder ni
kontorer ude i verden.
Finansieret af kaffetolden:
IFU blev
fra starten populært kaldt Kaf-
fefonden, fordi pengene de første
10 år – i alt 287 mio. kr. – kom fra
den danske stats toldindtægter på
import af kaffe. Rationalet var, at en
del af de indtægter, Danmark havde
på import af en vare fra udviklings-
lande, skulle kanaliseres tilbage til
udviklingslandene. Siden overtog
staten finansieringen af IFU, der til
og med 2016 i alt har modtaget 1,38
mia. kr. finansieret af den danske
udviklingsbistand. I samme periode
har IFU opbygget en egenkapital på
3,3 mia. kr. og tilbagebetalt 1,25 mia.
kr. til staten.
De seneste år har IFU været
involveret i investeringer på i alt
1,2 mia. kr. om året eller dobbelt så
meget som i starten af den periode,
evalueringen dækker.
Dansk fokus:
IFU’s formål er ikke
blot at fremme den erhvervsmæs-
sige udvikling i udviklingslandene,
men også at hjælpe danske
virksomheder ud på nye markeder,
og i mange år var IFU bundet til kun
at gå ind i projekter med danske
virksomheder. Evalueringen af IFU
i 2004 anbefalede en afbinding,
men bindingen blev kun gradvist
løsnet, og først fra 2017 er IFU helt
afbundet og kan gå ind i projekter
uden noget dansk engagement.
IFU har dog stadig fokus på danske
interesser.
Nye fonde rejser privat kapital:
IFU har siden 2011 etableret en
række særlige fonde for at rejse
yderligere privat kapital til forskel-
lige udviklingsformål. Det gælder
f.eks. Klimainvesteringsfonden i
2014, Danish Agrobusiness Fund
i 2016 og Verdensmålsfonden i
2018. IFU forvalter disse fonde,
der i alt har tiltrukket hele 4,7 mia.
kr. i privat kapital fra bl.a. danske
pensionskasser.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: Offentliggørelse af evalueringen af Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) 2004-2017
2052830_0003.png
Tilsvarende er IFU’s engagement
i Kina raslet ned. I 2004 udgjorde
Kinas andel af IFU’s investeringer
hele 53 pct. I 2005 blev det besluttet,
at andelen skulle ned omkring 15 –
allerhøjst 20 – pct. Også det mål er
nået: Kinas andel har været på under
20 pct. i alle årene siden 2005 og var
på 8,4 pct. i 2017.
Samtidig går en stigende andel af
IFU’s investeringer dog til mellemind-
komstlande, hvor de kommercielle
muligheder er størst. De har siden
2011 tegnet sig for 20-45 pct. af IFU’s
samlede, årlige investeringer.
IFU’s investeringsprofil i forhold til
Afrika og fordeling på mindst- og
mellemindkomstlande stemmer
godt overens med andre europæiske
investeringsfondes.
og klart definere, hvordan det kan
ske, og hvordan det kan måles.
Anbefalingen understreges af, at
investeringerne alene fra den nye
Verdensmålsfond allerede fra i år vil
være større end IFU’s ’egne’ investe-
ringer, som evalueringen kalder ’IFU
Classic.’
UNDERRAPPORTERING
RAMMER OGSÅ SUCCESER
IFU er gentagne gange
blevet kritiseret for at overdrive
antallet af arbejdspladser,
IFU-investeringerne afstedkom-
mer, men evalueringen peger
på, at IFU’s begrænsede fokus
på udviklingseffekter kan føre
til, at afledt jobskabelse af en
IFU-investering ikke kommer
frem. En illustration af dette er
COOP’s kafferisteri i Kenya, som
hele 85.000 kaffebønder sælger
deres kaffe til. Kafferisteriet
beskæftiger 30 ansatte, og dét
rapporterer IFU om. Men ikke
om de afledte, positive effekter,
f.eks. for de 85.000 bønder,
som nu kan få deres kaffe ristet
og forarbejdet i Kenya.
HØJ GEARING, MEN OGSÅ
HØJ RISIKO
IFU’s engagement i de nye
offentlig-privat-partnerskabs-
fonde – som f.eks. Klimafonden
– kan være med til at tiltrække
enorme, private investeringer
i projekter, der ellers ikke var
blevet til noget, fordi risikoen
var for høj. Som illustration
kan nævnes IFU’s investering
i Lake Turkana Wind Power i
Kenya. Investeringen er også
et eksempel på, at sådanne
projekter kan påføre modtager-
landet store risici for at fremstå
attraktivt for private investorer.
Projektet er nemlig garanteret
en fast afregningspris for den
elektricitet, vindmølleparken
leverer. Hvis den pris viser
sig at være for høj, hænger
kenyanske elforbrugere på
regningen. Det er et af de
dilemmaer ved investeringer
fra de blandede fonde, IFU skal
være mere åben om og bedre
til at håndtere.
Nye fonde = nye muligheder
og udfordringer
Innovativ. Sådan beskriver evaluerin-
gen IFU’s indsats for at rejse ny, privat
kapital til at løse presserende globale
klima- og udviklingsproblemer. Siden
2011 er det lykkedes IFU at stable
en række nye fonde på benene som
Klimainvesteringsfonden i 2014,
Danish Agrobusiness Fund i 2016
og Verdensmålsfonden i 2018. I alt
har private investorer skudt 4,7 mia.
kr. ind i disse nye offentlig-privat-
partnerskabs-fonde (OPP), som
forvaltes af IFU. De private indskud
supplerer indskuddene fra IFU og fra
Udenrigsministeriet (finansieret over
udviklingsbistanden), og de betyder,
at der bliver langt flere penge til at
investere i verdensmål, klimaindsatser
mm.
Det er positivt, fremhæver evaluerin-
gen, der dog samtidig understreger
de udfordringer, ægteskabet mellem
private investeringer og offentlige
udviklingsmidler også medfører: De
private investorer forlanger et afkast
på deres investeringer og vil – alt
andet lige – gå efter kommercielt
bæredygtige investeringer, der ikke
nødvendigvis har så stor udviklingsef-
fekt, og som måske endda ville blive
gennemført, selv om de blandede,
IFU-forvaltede fonde ikke var med.
Det stiller store krav til IFU om at
fastholde fokus på udviklingseffekter
også stilet til Udenrigsministeriet, der
allerede i 2011 af Rigsrevisionen blev
kritiseret for ikke at levere tilstræk-
kelig og konkret information om IFU’s
investeringer.
Evalueringen kritiserer også, at
Udenrigsministeriet i perioden 2004
til 2017 slet ikke har gennemført
evalueringer af IFU eller IFU’s forskel-
lige fonde. Der er kun gennemført de
helt obligatoriske midtvejs-reviews.
De er ikke offentlige og bliver ifølge
evalueringen kun i begrænset omfang
fulgt op.
Efterlysning: Mere nuanceret
kommunikation og bedre
opfølgning
IFU er, konkluderer evalueringen, en
stolt organisation, der er god til at
kommunikere sine succeshistorier,
men IFU skal være mere åben om sine
udfordringer, dilemmaer og knapt så
positive historier, selv om der er sket
forbedringer på dét punkt. I stedet for
at gå i forsvarsposition, når følsomme
sager dukker op, skal IFU kom-
munikere åbent om de knapt så gode
eksempler og dermed fremstå mere
troværdigt og selv tage ved lære, når
resultaterne er negative.
Opfordringen om mere åben og
nuanceret kommunikation om IFU er
Anbefalinger
Udenrigsministeriet bør:
• Udarbejde en overordnet og
langsigtet aftale med IFU om
tilsynet med IFU inkl. tillæg, der
konkretiserer aftalen på særlige
punkter, herunder bestyrelsens
profil og sammensætning.
• Udarbejde et klart mandat for IFU’s
egne investeringer – ’IFU Classic’ –
med et konkret og skærpet fokus
på udvikling.
• Udarbejde en protokol for monito-
rering og evaluering med særligt
fokus på udviklingseffekt.
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 187: Offentliggørelse af evalueringen af Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) 2004-2017
2052830_0004.png
• Udarbejde/revidere aftaler vedr.
de fonde og programmer, IFU
forvalter, gerne så der bliver færre.
• Være parat til at øge bevillingen til
IFU, så IFU kan styrke sin udvik-
lingsekspertise på alle niveauer.
IFU bør:
• Styrke sin udviklingsekspertise på
alle niveauer.
• Fokusere på de sektorer, hvor IFU
allerede er: landbrug og fødevarer,
industri, vedvarende energi og
finansiering. Evt. kommende
udvidelser bør ikke få IFU til at gå
ind i nye sektorer.
• Forbedre monitorering og
evaluering med øget fokus på
udviklingseffekter, ikke kun CSR.
• Forbedre gennemsigtighed, kom-
munikation og sin interne kultur for
at lære af erfaringer.
OM EVALUERINGEN
Evalueringen er udført i 2018 af hollandske Carnegie Consult og danske
Nordic Consulting Group. Den dækker perioden 2004, hvor IFU senest
blev evalueret, til og med 2017.
Evalueringsholdet besøgte tre lande, Kenya, Kina og Ukraine, og aflagde
i hvert af landene besøg på adskillige af de virksomheder, IFU har invest-
eret i. Evalueringen omfattede også analyser og spørgeskemaundersøgel-
ser af 50 af de i alt 773 investeringer, IFU har foretaget i perioden.
Hovedparten af de udvalgte investeringer er fra Kenya, Kina og Ukraine,
men suppleres af cases fra andre lavindkomstlande og Latinamerika.
Evalueringen er gennemført med særligt fokus på udvikling og har derfor
i mindre grad set på, hvorvidt IFU har bidraget til at internationalisere
danske virksomheder. Dens formål var at vurdere, hvordan IFU har levet
op til sit mandat om gennem sine investeringer at bidrage til udvikling og
erhvervsudvikling i udviklingslande, og om IFU er i stand til at spille sin
tiltænkte rolle i Danmarks fremtidige udviklingssamarbejde.
• Stille klare krav til de folk, der
repræsenterer IFU i bestyrelserne
for de virksomheder, IFU engagerer
sig i, så de kan fremme IFU-
prioriteringer.
• Yderligere styrke sine landekonto-
rer og regionale kontorer.
Udenrigsministeriets kommentarer til evalueringen
Udenrigsministeriet erklærer sig i
sit svar tilfreds med evalueringen og
hilser dens konklusioner og anbe-
falinger velkomne. Evalueringen
dækker, konstaterer ministeriet,
en lang periode, hvor de rammer,
IFU opererede under, ændrede sig
markant, og hvor IFU selv – især de
seneste fem år – også har forandret
sig meget. IFU’s årlige investeringer
er næsten tredoblet, IFU er ikke
længere bundet til alene at investere
i projekter med danske virksomhe-
der, og endelig har IFU manifesteret
sig som en mere synlig institution
inden for udviklingsfinansiering og
som en mere integreret del af den
danske og internationale udviklings-
dagsorden.
Det er korrekt, at tilsynet med IFU i
de tidlige år ikke var så struktureret,
men det har ændret sig de seneste år,
og den udvikling vil fortsætte i tråd
med de anbefalinger, evalueringen
kommer med. Udenrigsministeriets
erklærede mål for fremtiden er, at
IFU’s investeringer skal blive ved med
at vokse, bl.a. ved fortsat at mobilisere
den privat kapital til offentlig-private
investeringsfonde, der er nødvendig
for at nå verdensmålene. Uden-
rigsministeriet signalerer også, at
’IFU Classic’, altså de investeringer,
IFU selv foretager, skal redesignes,
så IFU bliver i stand til at øge sine
investeringer i de mindst-udviklede og
skrøbelige lande, hvor investerings-
risikoen er stor, og hvor privat kapital
er sværere at tiltrække.
Udenrigsministeriet og IFU erklærer
sig også enige i – og parate til at
arbejde videre med – anbefalingerne
om øget fokus på og måling af
udviklingseffekterne af IFU’s
investeringer og om bedre og mere
gennemsigtig information. Som ejer
af IFU er Udenrigsministeriet parat til
at støtte, at IFU får flere ressourcer til
disse formål.
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Foto: Anneke Slob
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]