Det Udenrigspolitiske Nævn 2018-19 (1. samling), Udenrigsudvalget 2018-19 (1. samling)
UPN Alm.del Bilag 134, URU Alm.del Bilag 125
Offentligt
2016316_0001.png
Udenrigsnote
Til orientering af Det Udenrigspolitiske Nævn og Udenrigsudvalget
En ny rolle for de arabiske lande i den israelsk-
palæstinensiske fredsproces?
14. februar 2019
Sammenfatning
En række sunnimuslimske arabiske lande har i de senere år udviklet stadigt
tættere relationer til Israel. Det har ført til, at Saudi-Arabien, De Forenede
Arabiske Emirater, Egypten og Jordan nu potentielt står med nye mulighe-
der for at bringe de strandede israelsk-palæstinensiske fredsforhandlinger
fremad. Det er konklusionen i en ny rapport fra den internationalt aner-
kendte tænketank Chatham House. Forskerne bag rapporten opfordrer de
arabiske lande til aktivt at søge indflydelse på et kommende amerikansk
fredsinitiativ. Samtidig advarer rapporten om at overse palæstinensernes
interesser på bekostning af overordnede hensyn til den regionale stabilitet.
Tættere relationer til Israel giver nye muligheder for arabiske lande
De arabiske landes relationer til Israel har udviklet sig betydeligt i de seneste
år. Især fire arabiske stater har udviklet deres relationer til Israel på en sådan
måde, at de potentielt vil kunne spille en indflydelsesrig rolle i den israelsk-
palæstinensiske fredsproces. Sådan lyder vurderingen i en ny rapport fra den
anerkendte tænketank Chatham House. De fire arabiske lande er Egypten og
Jordan
som begge har fredsaftaler og diplomatiske forbindelser med Israel
samt Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater (FAE). De nævnte
lande har alle udviklet en udstrakt
om end diskret
dialog med Israel, frem-
går det af rapporten fra Chatham House.
Denne udvikling har skabt et potentiale for en ny regional dynamik og givet de
arabiske lande bedre muligheder for at præge den aktuelt fastlåste mellemøst-
lige fredsproces. Hidtil har de arabiske lande dog ikke for alvor søgt at realisere
deres potentielle indflydelse på dette område. Forskerne bag rapporten fra
Chatham House anbefaler nu, at de arabiske lande i højere grad aktivt udnytter
deres potentielle magt til at gå i dialog med USA for at skabe en forhandlings-
ramme, som både Israel og palæstinenserne vil kunne acceptere.
Det Internationale
Sekretariat
J.nr.: 18-001399-1
Peter Riis
International konsulent
Side 1 | 5
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 125: Udenrigsnote: Ny rolle for de arabiske lande i Mellemøstkonflikten
2016316_0002.png
Incitamentet for Israel til at gå konstruktivt ind i nye forhandlinger vil være per-
spektivet om at opnå anerkendelse og fuld normalisering af landets relationer
til alle de arabiske lande. Det vil imidlertid kun kunne ske som led i en varig
løsning på den israelsk-palæstinensiske konflikt, påpeger forskerne.
Halvhjertet arabisk støtte
De arabiske lande har gennem de seneste 70 år støttet palæstinenserne på
forskellig vis; f.eks. ved at huse palæstinensiske flygtninge, yde økonomisk og
diplomatisk støtte m.v. Imidlertid har støtten til tider været halvhjertet og har
ofte været givet som led i de arabiske landes mere snævre nationale interes-
sevaretagelse, fremgår det af rapporten.
For mange arabiske lande er det palæstinensiske spørgsmål i øvrigt gledet
længere ned på prioritetslisten. Til gengæld har flere af de arabiske lande haft
øget fokus på den generelle stabilitet i regionen, herunder den opfattede trus-
sel fra Iran. For at imødegå dette trusselbillede har det vist sig hensigtsmæs-
sigt med en god relation til både USA og Israel.
Amerikansk udspil i støbeskeen
Ifølge flere internationale nyhedsmedier arbejder præsident Trumps svigersøn
og rådgiver, Jared Kushner, aktuelt på et udkast til fredsplan for den israelsk-
palæstinensiske konflikt. Washington Post vurderer, at det amerikanske ud-
kast er trapperne, men at det først vil blive præsenteret efter det israelske par-
lamentsvalg den 9. april 2019.
Det arabiske fredsinitiativ
Blandt de hidtil mere dagsordensættende fredsinitiativer fremhæver rapporten
det såkaldte arabiske fredsinitiativ fra 2002 initieret af den daværende saudi-
ske kronprins Abdullah. Initiativet ville ultimativt føre til fuld arabisk anerken-
delse af Israel, hvis Israel vil trække sig tilbage fra de områder, som landet
besatte i 1967, anerkende en palæstinensisk hovedstad i Østjerusalem og bi-
drage til en ”retfærdig løsning” på det palæstinensiske flygtningeproblem. Ini-
tiativet har siden udgjort en mulig forhandlingsramme.
I 2013 accepterede en delegation fra Den Arabiske Liga i forbindelse med et
møde med USA’s daværende udenrigsminister John Kerry en opblødning i den
arabiske position således, at man fra arabisk side vil acceptere såkaldte ”land
swaps”,
der vil gøre det muligt at indlemme visse israelske bosættelser på be-
sat område i Israel, mod at palæstinenserne vil få tildelt dele af israelsk jord.
På et topmøde i Den Arabiske Liga i 2017 blev den arabiske fredsplan igen
italesat, men initiativet kom ikke til at flyve, og da præsident Trump senere
samme år annoncerede, at USA ville anerkende Jerusalem som Israels offici-
elle hovedstad, fik debatten et andet fokus.
Side 2 | 5
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 125: Udenrigsnote: Ny rolle for de arabiske lande i Mellemøstkonflikten
2016316_0003.png
Hvor står de enkelte arabiske lande i forhold til Israel?
Egypten, Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater kan ifølge rappor-
ten spille helt centrale roller i en fremtidig konfliktløsning, mens Jordan også
vil kunne få en betydelig rolle.
Saudi-Arabien og De Forenede Arabiske Emirater
Saudi-Arabien har potentiale til at blive nøgleaktør: Landet er rigt, har betydelig
indflydelse i regionen, nyder prestige i den muslimske verden som følge af, at
de hellige steder Mekka og Medina ligger i landet, og endelig har landets le-
delse en god relation til Det Hvide Hus og Trump-administrationen. Til gengæld
er relationen til den amerikanske kongres historisk dårlig som følge af
Khashoggi-sagen og Saudi-Arabiens involvering i konflikten i Yemen, påpeger
forskerne fra Chatham House. De hæfter sig desuden ved, at Saudi-Arabien
har påtaget sig en mere aktiv rolle i regionen i de senere år; en tendens som
er blevet forstærket under den nuværende kronprins Mohammed bin Salman.
De Forenede Arabiske Emirater har ikke samme politiske indflydelse eller reli-
giøse status som Saudi-Arabien. Ikke desto mindre er landet ligesom Saudi-
Arabien meget velstående, det spiller en aktiv rolle i regionen og har privilege-
ret adgang til den amerikanske administration, påpeges det i rapporten.
Både Saudi-Arabien, FAE og flere andre golfstater har som nævnt udbygget
dialogen med Israel i de seneste år. Dialogen og i visse tilfælde samarbejdet
har især været drevet af opfattelsen af at have en fælles fjende i form af Iran.
Hertil kommer en række bemærkelsesværdige symbolske skridt, som fremhæ-
ves i rapporten:
I marts 2018 var Det Hvide Hus vært for et møde med højtstående embeds-
mænd fra Israel, Saudi-Arabien, FAE, Qatar og Oman om den humanitære
situation i Gaza.
I marts 2018 deltog kampfly fra FAE og Israel i en international militær
øvelse i Grækenland.
I oktober 2018 blev den israelske nationalhymne for første gang spillet i
FAE, da en israelsk atlet vandt guld ved et international judostævne. Israels
sports- og kulturminister overværede stævnet. Ministeren besøgte siden
åbningen af en stormoske i Abu Dhabi, og i december 2018 blev en syna-
goge i Dubai åbnet.
Saudi-Arabien har gjort det nemmere for israelske forretningsfolk at besøge
landet og har nu tilladt Air India at benytte saudisk luftrum for fly på rutefart
mellem New Delhi og Tel Aviv.
Der er ifølge rapporten fra Chatham House åbenlyse fordele for såvel Israel
som golfstaterne i en diskret tilnærmelse: Israel oplever for det første en op-
blødning i forhold til landets isolation i regionen og for det andet et reduceret
Side 3 | 5
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 125: Udenrigsnote: Ny rolle for de arabiske lande i Mellemøstkonflikten
2016316_0004.png
arabisk pres for at give indrømmelser i det palæstinensiske spørgsmål. Golf-
staterne ser sikkerhedspolitiske og økonomiske fordele samt en mere lydhør
og venligt indstillet amerikansk administration.
Egypten og Jordan
Egypten og Jordan er de to eneste arabiske lande, som har indgået fredsafta-
ler og har diplomatiske forbindelser med Israel. Egypten og Israel indgik en
fredsaftale i 1979, mens Israel og Jordan indgik en fredsaftale i 1994.
Regionens befolkningsrigeste land Egypten spiller med sine knap 100 millioner
indbyggere en betydningsfuld rolle, som ikke mindst er knyttet til dets geogra-
fiske nærhed til Israel og Gaza. Hertil kommer landets diplomatiske og militære
tyngde i regionen, hvilket er anerkendt i Washington. Israel og Egypten har i
øvrigt et tæt samarbejde om at begrænse Hamas’ og andre militante gruppers
indflydelse i Gaza og på Sinai-halvøen.
Jordan er måske det land, som i størst omfang er påvirket af den israelsk-
palæstinensiske konflikt. Et flertal af landets knap 10 millioner indbyggere er
ifølge rapporten af palæstinensisk afstemning. Desuden har det jordanske
styre en særlig traktatfæstet ret/forpligtelse til at beskytte de muslimske hellig-
domme i Jerusalem. Jordan har ifølge rapporten ikke samme priviligerede ad-
gang i Washington, som de tre øvrige arabiske stater har. Jordan er ikke desto
mindre en central brik i forhold til at inddæmme ustabiliteten i hele regionen,
vurderes det i rapporten fra Chatham House. Jordan og Israel har i øvrigt et
udstrakt samarbejde på flere konkrete områder, f.eks. inden for energi og
vand.
Konklusion
Eftersom flere af de arabiske stater, især Saudi-Arabien, FAE, Egypten og Jor-
dan, har etableret gode relationer til både USA og Israel, kan de komme til at
spille en mere indflydelsesrig rolle i den mellemøstlige fredsproces, konklude-
rer rapporten.
Forskerne fra Chatham House advarer imod risikoen for, at eventuelle fremti-
dige forhandlinger ikke kommer til at inddrage palæstinenserne i tilstrækkeligt
omfang. Palæstinenserne er splittede, men det må ifølge forskerne ikke føre
til, at de palæstinensiske bekymringer og interesser ikke bliver hørt.
Rapporten lægger til grund, at et kommende initiativ til at skabe fremdrift i de
strandede fredsforhandlinger nødvendigvis må komme fra USA. Som tidligere
nævnt er der ifølge flere nyhedsmedier et amerikansk udspil under forbere-
delse. Det er nu i forberedelsesfasen, at de arabiske lande må forsøge at
præge det amerikanske udspil på en sådan måde, at det kan danne ramme for
fremtidige forhandlinger, som både Israel og palæstinenserne kan acceptere,
fremhæver rapporten.
Side 4 | 5
URU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 125: Udenrigsnote: Ny rolle for de arabiske lande i Mellemøstkonflikten
2016316_0005.png
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Kilder:
Yossi Medelberg og Greg Shapland:
Israeli-Palestinian Peacemaking
The
Role of Arab States,
Briefing, Chatham House, 30. januar 2019
https://www.chathamhouse.org/publication/israeli-palestinian-peacemaking-
role-arab-states
Ulrich Schmid:
Israels neue Freunde;
Neue Zürcher Zeitung, 25. januar 2019
https://www.nzz.ch/international/israel-muslimische-staaten-wenden-sich-
ehemaligem-erzfeind-zu-ld.1451903?mktcid=nled&mktcval=102&kid=_2019-
1-25
Carol Morello:
Pompeo shrugs off expected no-shows ahead of U.S.-hosted
conference on Middle East,
Washington Post, 13. februar 2019
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/pompeo-shrugs-off-
expected-no-shows-ahead-of-us-hosted-conference-on-middle-
east/2019/02/12/4d8213cd-6b37-41f5-a608-
6f3d08ea727a_story.html?utm_term=.08ad06038471
Daniel Flatley:
Senators Seek to Punish Saudis Over Khashoggi Murder,
Yemen War,
Bloomberg, 7. februar 2019
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-02-07/senators-seek-to-pun-
ish-saudis-over-khashoggi-murder-yemen-war
Side 5 | 5