Det Udenrigspolitiske Nævn 2018-19 (1. samling)
UPN Alm.del Bilag 4
Offentligt
Udenrigsministeriets supplerende samlenotat for rådsmøde (almindelige anliggender)
den 16. oktober 2018
1. Forhandlinger mellem Den Europæiske Union og Det Schweiziske Forbund om en
institutionel rammeaftale for bilaterale forbindelser
KOM-nummer foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Forhandlingerne mellem EU og Schweiz om en institutionel rammeaftale søges afsluttet i den nærmeste fremtid
med forventet rådsgodkendelse i begyndelsen af 2019. Med aftalen har man ønsket at etablere en institutionel
ramme for det bilaterale forhold og muliggøre en løbende tilpasning af eksisterende og fremtidige aftaler i
overensstemmelse med udviklingen i EU-lovgivningen, ensartet fortolkning af gældende ret, effektiv overvågning
samt håndhævelse og tvistbilæggelse. Udkast til aftalen foreligger endnu ikke.
2. Baggrund
Den 22. maj 2014 indledte EU og Schweiz forhandlinger om en institutionel rammeaftale, som
skal regulere det indbyrdes forhold og adgangen til det indre marked. Aftalen skal etablere en
ramme om eksisterende bilaterale aftaler mellem EU og Schweiz for at sikre bedre og mere
ensartet implementering.
EU’s Fælles Udenrigstjeneste
og Kommissionen forhandler med
Schweiz på basis af forhandlingsdirektiver vedtaget af Rådet den 6. maj 2014. Udkastet til aftale
er fremsat med hjemmel i Traktaten for den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF)
artikel 217 og 218 og skal vedtages med enstemmighed.
Schweiz’ økonomiske og handelsmæssige relationer med EU er
i dag reguleret gennem mere
end 120 bilaterale aftaler, hvor Schweiz på en række områder har overtaget relevant EU-
lovgivning mod at kunne få adgang til tilhørende
dele af EU’s indre marked.
Schweiz har siden
2007 ydet et finansielt bidrag til nye EU-medlemsstater. Den schweiziske regering har desuden
stillet forslag om et nyt finansielt bidrag til udvalgte EU-politikområder på godt 8,5 mia. kr. (1,3
mia. CFR) over en tiårig periode.
Forholdet mellem EU og Schweiz baserer sig bl.a. på frihandelsaftalen af 1972. Schweiz, som er
et EFTA-medlemsland, afviste i 1992 på baggrund af en folkeafstemning medlemskab af EØS,
hvorefter EU og Schweiz forhandlede en pakke af syv bilaterale sektoraftaler (kendt som
bilaterale aftaler I), som trådte i kraft i 2002. Disse omfattede bl.a. fri bevægelighed for
personer, tekniske handelshindringer, offentlige indkøb, landbrug samt luft- og landtransport. I
2004 blev yderligere et sæt af sektoraftaler underskrevet (bilaterale aftaler II), som bl.a.
omfattede Schweiz’ deltagelse i Schengen-
og Dublin-samarbejdet, aftaler om beskatning af
opsparinger, forarbejdede landbrugsprodukter, statistik, bekæmpelse af svindel, deltagelse i
EU’s medieprogram og
Det Europæiske Miljøagentur. Den bilaterale tilgang er løbende blevet
videreudviklet.