Det Udenrigspolitiske Nævn 2018-19 (1. samling)
UPN Alm.del Bilag 153
Offentligt
2033354_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
NOTAT til UDENRIGSPOLITISK NÆVN
Danmarks medlemskab at FN’s Menneskerellighedsråd:
Forventninger forud for Menneskerettighedsrådets
marts-samling
Dato:
06-03-2019
Bilag:
FN’s Menneskerettighedsråds 40. samling
finder sted den 25. februar —22.
Det er den første samling, hvor Danmark deltager som medlem.
marts
2019.
Rådet har sit hovedsæde i Genève. Det består af 47 medlemsstater, som vælges for tre
år af gangen. Pladserne er fast fordelt mellem de 5 regionale grupper i FN-samarbejdet:
7 fra Vesteuropa, 6 fra Østeuropa, 13 fra Afrika, 13 fra Asien og $ fra Latmamerika.
Rådet afholder tre årlige samlinger af i alt 10 ugers varighed (hovedsamlingen i marts
samt samlinger i juni og september).
Marts-samlingens første dage er afsat til en hojniveaudebat. Der ventes i år deltagelse
af Ca. 100 ministre heraf mange udenrigsministre. Debatten vil blive indledt af FN’s
Generalsekretær, Antonio Guterres og FN’s nye høj kommissær for menneskerettighe
der Michelle Bachelet.
Udenrigsministeren vil deltage i samlingens åbning og afgive dansk indlæg, der blandt
andet forventes at berøre nogle af de mest bekymrende landesituationer, herunder
Sy
rien, Saudi-Arabien og Iran. Udenrigsn steren vil desuden være medvært ved to høj
niveauevents med fokus på hhv. retsforfolgelse i Syrien og bekæmpelse af tortur samt
drøfte reformer af Rådet med udvalgte kolleger og civilsamfundsrepræsentanter. Der
udover forventes ministeren at afholde bilaterale samtaler med bl.a. højkonmiissæren
for menneskerettigheder og formanden for Menneskerettighedsrådet.
Den 40. samling
ventes
at vedtage Ca. 30 resolutioner, ligesom der i løbet af de 4 uger
vil være Ca. 30 paneldebatter og interaktive dialoger med deltagelse af FN-eksperter og
civilsamfundsorganisationer samt 150-200 side-events. Paneldebatterne og dialogerne
vil tage udgangspunkt i skriftlige
rapporter og
vil forlobe parallelt med resolutionsfor
handlingerne.
Overordnet vil Danmark arbejde for at styrke den fælles EL-stemme og skabe tværre
gionale affiancefællesskaber hvor muligt. Ud over faste EL-indlæg i de fleste debatter
forventer Danmark at afgive Ca. 10 nationale indlæg, 8-10 nordisk/baltiske indlæg samt
at deltage i en række tværregionale indlæg, hvori en typisk større gruppe af lande på
tværs afverdensdele adresserer aktuelle menneskeretdghedskrænkelser i udvalgte lande
eller relevante temaer i øvrigt.
Menneskerettighedsrådets dynamikker efter amerikansk udtræden
Menneskerettighedemne er under pres og har været det længe. USA’s bratte udtræden
af Menneskerettigliedsrådet i juni 2018 har medført, at de øvrige vestlige lande har
skullet overtage nogle af de dagsordener, hvor USA tidligere har fort an. USA har været
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Notat fra Udenrigsministeriet ved Danmarks medlemskab af FN's Menneskerettighedsråd
2033354_0002.png
en stærk drivkraft for at sætte en lang række kritiske landesituadoner på Rådets dags
orden, herunder Syrien, Iran, Nordkorea, Myanmar, Sudan, Eritrea og Hvidenisland,
og har haft den politiske tyngde til at få dem vedtaget. Tilsvarende har en række globale
værdibaserede normer, bl.a. beskyttelse af LGBTI_personer samt
ytrings- og forsam
lingsfrihed været drevet af USA. De vestlige lande har dog
indtil videre sikret en fore
løbig indbyrdes fordeling af de pågældende sager.
Tomrummet efter USA har også sat gang i spekulationerne om den fremtidige dynamik
i Rådet. I meget grove træk kan Rådets medlemskreds beskrives som delt i tre: En
tredjedel, som deler det danske udgangspunkt, en tredjedel, som repræsenterer mod
satte udgangspunkt af det danske, og så en sidste tredjedel, der alt efter sagens indhold
måske kan bevæges i den ene eller den anden retning.
Der er forventninger om, at EU i højere grad kan være en drivende kraft i Rådet, hvil
ket også flere toneangivende civilsamfundsorganisationer eftersporger. Der er dog en
række emner, som det er vanskeligt for medlemslandene at opnå enighed om. Dan
mark vil derfor bruge sit medlemskab af Rådet til at arbejde for at styrke sammenholdet
i EU, således at EU står sammen om de liberale og demokratiske grundværdier.
Der er i år 10 EU-lande i Rådet 5 i den vesteuropæiske og 5 i den østeuropæiske
gruppe. Men selv med allierede og stotte fra et antal lande i den latinamerikanske
gruppe, er der behov for at række ud til i hvert fald visse af de 13 medlemmer fra
henholdsvis Afrika og Asien. Der skal 24 stemmer til et flertal. Det kræver derfor en
stor forhand]ingsindsats og kompromisvilje fra EU og andre ligesindede lande at nå
tilfredsstillende resultater.
-
Kritiske landesituationer og tematiske sager
Denne marts-samling vil i høj grad kredse om udvalgte kritiske lande- og tematiske
sager, der fast behandles på Menneskerettighedsrådets samlinger.
Kritiske landesituationer
Opmærksomheden må forventes at fokusere på de 5 resolutioner, der til forskel fra
andre landeresolutioner forhandles under det særskilte dagsordenspunkt om menne
skerettighedssituationen i Palæstina og andre besatte arabiske territorier (dagsordens
punkt 7).
Danmark finder i lighed med de øvrige EU-lande, at dette selvstændige dagsordens
punkt bør nedlægges, således at Israel behandles på lige fod med andre lande. Det
selvstændige dagsordenspunkt var en del af aftalen i FN’s Generalforsamling i forbin
delse med Rådets dannelse i 2006, og der er pt. ikke flertal i Generalforsamlingen for
at fjerne dagsordenspunktet fra den faste dagsorden for Rådets arbejde. Det vil være
en vigtig prioritet for Danmark sammen med en gruppe EU-lande at arbejde for grad
vist at fjerne denne forskelsbehandling.
Hojkomrnissæren for menneskerettigheder er af Rådet blevet pålagt at oprette en da
tabase over virksomheder involveret i aktiviteter, der direkte eller indirekte muliggør,
facifiterer eller profiterer af de israelske bosættelsers etablering og vækst i de besatte
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Notat fra Udenrigsministeriet ved Danmarks medlemskab af FN's Menneskerettighedsråd
2033354_0003.png
områder. Det er uvist, om og i givet fald hvornår der vil ske en offentliggorelse af
databasen.
Vurderingen af situationen i de palæstinensiske områder er ofte forskellig i EU-kred
sen, og de 28 EU-lande splitter i nogle tilfælde i alle tre retninger (ja, nej og afståelse),
når Israel-kritiske resolutioner kommer til afstemning i FN. Under de seneste afstem
ninger i Rådet i marts 2018 skete det ved to af de fire palæstinensiske resolutioner.
De ovrige kritiske lande-resolutioner om Syrien, Iran, Myanmar, Sydsudan, Sti Lanka,
Nicaragua og Nordkorea vil ligeledes kræve intense forhandlinger. Her vil Danmark
engagere sig i forhandlingerne gennem EU med henblik på at sikre, at menneskeret
tighedskrænkelser fortsat ovenråges og undersoges, og at de ansvarlige stilles til ansvar.
Der forventes EU-konsensus i disse landesager.
Hojkommissæren for menneskerettigheder ventes at afrapportere om menneskeret
tighedssituationen i Venezuela. Hojkommissæren har tidligere opfordret til, at der etab
leres en uaffiængig undersogelse af de igangværende menneskerettighedskrænkelser i
landet.
Tværgående tematiske sager
Det danske arbejde i Rådet vil også fokusere på veletablerede danske prioriteter og
emner, hvor Danmark har en anerkendt og i visse tilfælde ledende rolle:
• Frentne af kvinders og pigers rettigheder, herunder seksuel og reproduktiv
sundhed og rettigheder
• Bekæmpelse af tortur og stotte til torturofre
• Fremme af oprindelige folks rettigheder, i nært samarbejde med Gronland
• Styrkelse af religions- og trosfrffied
• Fremme af retstatsprincipper ifm. sikring af retsforfolgelse
• Beskyttelse af civilsamfundets råderum og menneskerettighedsforkæmpere.
På marts-samlingen vil Danmark med afsæt i disse prioriteter engagere sig i en række
tværgående værdipolitiske sager, bl.a. om beskyttelse af menneskerettighedsforkæm
pere, ytrings- og forsamlingsfrffied, tortur, religionsfrilied, borns rettigheder samt sek
suel og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR). Danmark vil bla. afgive nationale
og nordisk/baltiske indlæg i debatterne. Danmark vil også gennem EU og i samarbejde
med andre ligesindede arbejde for, at de danske menneskerettighedsprioriteter forsva
res og styrkes gennem Rådets resolutioner.
Særligt forhandlingerne om de to resolutioner med fokus på religions- og trosfrffied,
fremsat af hhv. EU og OIC-landene (Organisation of Islamic Cooperation) kan blive
vanskelige. Resolutionen fremsat af EU omhandler individers tros- og religionsfrihed,
herunder retten til ikke at tro og retten til at skifte religion. Parallelt hermed omhand
ler resolutionen fremsat af OIC-landene religios intolerance, religios hadtale, religiost
motiveret vold mv. Begge resolutioner vedtages med konsensus, som dog er meget
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Notat fra Udenrigsministeriet ved Danmarks medlemskab af FN's Menneskerettighedsråd
2033354_0004.png
skrobelig, hvilket betyder, at ændringer i én resolution medforer tilsvarende ændrin
ger i den anden, og pludselige og/eller for omfattende tekstændringer risikerer at
bryde den skrobelige balance.
Ligeledes forventes forhandlingerne om resolutionen om borns rettigheder fremsat
af EU og den latinamerilcanske gruppe at blive vanskelige. Udover at sikre, at resolu
tionen understotter FN’s bornekonventionens grundlæggende principper, herunder
hensynet til barnets
er Danmarks fokus også på borns seksuelle og reproduktive
sundhed og rettigheder (SRSR), herunder adgangen til seksualundenisning, samt
mere generelt på beskyttelse af særligt pigers rettigheder, hvor SRSR ligeledes er en
grundsten.
tanr,
Resolutionen om beskyttelsen af menneskerettighedsforkæmpere fremsat af Norge
har i de forgangne år været genstand for intense forhandlinger, da en gruppe af lande
har udfordret terminologien om beskyttelsen af menneskerettighedsforkæmpere.
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Notat fra Udenrigsministeriet ved Danmarks medlemskab af FN's Menneskerettighedsråd
2033354_0005.png
BILAG i
Forventede resolutioner under Menneskerettighedsrådets
marts-samling i Genève
DOP
I
2
ITEM
3
Resolution
Sri Lanka
Hovedsponsor
United Kingdom, Germanv,
Canada, Republic
of
North
Macedonia,
Montenegro
Freedom of Religion or Belief
Rights of the child: Empowering children
with
disabilities for the enjoyment of their human
rights, inciuding through inciusive education
(37/20)
Unilateral coercive measures
Human rights defenders
The right to food
Foreign debt
Cultural rights (forventet)
Right to Privacy in the digital age (forventet)
Omnibus Resolution Economic, Social and Cul-
tural
Rights
Ifficit funds
Terrorism and human rights
Human rights, democracv and the rule of law
stein,
EV
Latin
American
and Canbbean
Group (GRULAC)+EV
Venezuela, on behalfofNon
Aligned Movement
Norway
Cuba
Cuba
Cuba
Germany, Austria,
Liechtcn
Brazil, Mexico
Portugal
Afncan Group
Egypt/Mexico
Romania, Repubhc
of Korea,
Nonvav,
Morocco, Peru, ‘lunt
sta
flEM
4
I\1anmar/Burma (Special Rapporteur mandate
renewaO
DPRK
(Special Rapp orteur mandate renewal
Iran (Special Rapporteur mandate renewal
Syria (Commission of Inquiry mandate re-
newal)
EV
+
japan
Sweden, Republic cf North
Macedonta, Republic of
Moldova, Canada
United Kingdom, lraly, Ger
many,
france,
jordan, ‘I’urkev,
Kuwait,
Niorocco,
Qatar
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 153: Notat fra Udenrigsministeriet ved Danmarks medlemskab af FN's Menneskerettighedsråd
2033354_0006.png
4
DOP
South Sudan
Nicaragua
Ufl
5
I’fI \I
6
ji’ji
7
Resolution
Hovedsponsor
United
Krngdom,
Paraguav, Albania,
Norway
Costa
Rica
Right of
the
Palestinian people to seif-determi-
nation
(34/29)
Human Rights in
the
occupied Svrian Golan
(34/27)
Human rights m the Occupied Palestmian Ter-
ritory, inciuding East Jerusalem (34/30)
Israeli setdements in the Occupied Palestinian
Territory, inciuding East Jerusalem, and in the
occupied Syrian Golan
Follow up to “Ensuring accountabifity and jus-
tice for all violadons of international law in the
occupied Palestinian Territor, inciuding East
Jerusalem” (34/28)
Organization
of
the Islamic
Conference/Mission ofPalcs
tine
Organization of the
Conferencc
Islamic
Organization
of the Islamic
Conference
/Mission of Pales
tine
Organizatton of
the Islamic
Conference/Mission ofPales
tine
Organization
of
the
Conference
tine
Islamic
/Mission ofPales
fri M
8
ITEM
9
fUEf\I
i t)
Combating intolerance, negative stereotyping
and stigmatization of and discrirninadon, incite-
ment to violence and violence against persons
based on religion or belief (34/32)
Mali (Independent Expert mandate renewal)
Libva
Pakistan
(on
behaif
of
the Or
Islamic Con
garnzation of the
ference)
African
Group
African Group
Cooperation
with
Georgia
Georgia