Det Udenrigspolitiske Nævn 2018-19 (1. samling)
UPN Alm.del Bilag 14
Offentligt
1959518_0001.png
GCM Briefing i Udlændinge- og Integrationsudvalget og Udenrigsud-
valget den 25. oktober 2018
TALEPUNKT
Til:
Udviklingsministeren
Enhed:
HMC
Dato:
19-10-2018
Sag:
2018-868
Jeg har set frem til dagens drøftelse af den nye globale migrati-
onsaftale, den såkaldte
”Global
Compact for Safe, Orderly and
Regular Migration”. Jeg vil til en start redegøre for,
1) hvorfor aftalen er vigtig for Danmark;
2) hvordan regeringens politik og positioner er tilgodeset i af-
talen
* * *
[Baggrund
aftalens betydning for Danmark]
Siden processen frem mod en ny global migrationsaftale blev
igangsat i 2015, er antallet af irregulære ankomster over
Middelhavet reduceret med 95 pct.
Men migrationspresset på Europa vil med al sandsynlighed stige
igen. Afrikas befolkning forventes fordoblet til 2,5 mia. frem mod
2050, og 25 mio. unge afrikanere vil årligt træde ind på et ar-
bejdsmarked, der allerede er karakteriseret af høj arbejdsløshed.
Samtidig vil klimaforandringer ifølge Verdensbanken kunne
medføre, at 140 mio. mennesker vil migrere frem mod 2050.
Det er derfor i høj grad i Danmarks og Europas interesse at støtte
op om en global politisk migrationsaftale. For at inddæmme og få
1
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Udlændinge- og integrationsministerens og Udviklingsministerens respektive talepapirer fra mødet i Udlændinge- og Integrationsudvalget og Udenrigsudvalget den 25. oktober 2018
kontrol med den irregulære migration. Og for at sikre, at migra-
tion overalt i verden foregår via nationalt fastsatte lovlige migra-
tionsmuligheder under ordentlige forhold. Dette vil være helt af-
gørende for at tage presset fra irregulære migranter af Europas
grænser.
* * *
[Tilgodeseelse
af danske interesser i aftalen]
Aftalen om en
”Global
Compact for Safe, Orderly and Regular
Migration” blev færdigforhandlet i juli 2018. Danmark har for-
handlet gennem EU.
Det har været helt afgørende for Danmark, at aftalen ikke sår no-
gen som helst tvivl om, at enhver stat suverænt selv bestemmer,
hvem der får adgang til eget territorium, i hvor lang tid og på
hvilke vilkår. Dette suverænitetsprincip har været en såkaldt rød
linje for Danmark og EU gennem forhandlingerne.
Herudover var det et stærkt dansk og europæisk krav til en aftale,
at den skulle fastslå staters forpligtelse til tilbagetagelse af egne
statsborgere meget klart.
Endelig har det været afgørende for os, at aftalen - selvom den
ikke er juridisk forpligtende - flugtede med eksisterende dansk
politik på udlændinge og migrationsområdet. Udlændinge og In-
tegrationsministeren vil redegøre herfor om lidt.
2
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Udlændinge- og integrationsministerens og Udviklingsministerens respektive talepapirer fra mødet i Udlændinge- og Integrationsudvalget og Udenrigsudvalget den 25. oktober 2018
1959518_0003.png
Aftalen er som nævnt ikke juridisk bindende, men er udformet
omkring 23 målsætninger, der hver indeholder en politisk forplig-
telse (commitments), efterfulgt af eksempler på
”bedste praksis”,
som staterne kan vælge at gøre brug af i relevant omfang.
5 målsætninger vedrører imødegåelse af irregulær migration. Det
drejer sig ikke mindst om staters forpligtelse til at tage egne stats-
borger tilbage (målsætning 21). Det er første gang, at forpligtel-
sen optræder i en politisk erklæring med
forventet
nær univer-
sel tilslutning. Det var derfor også blandt de forhandlingsresulta-
ter, der var vanskeligst at få sikret.
Styrkelse af indsatsen mod menneskesmugling (målsætning 9)
udgør et andet centralt element i aftalen, som Danmark og EU an-
ser som et af de vigtigste indsatsområder for at komme den irre-
gulære migration til livs. Dette område hænger tæt sammen med
en målsætning om at bekæmpe menneskehandel (målsætning 10).
En styrket grænsekontrol (målsætning 11), der respekterer staters
nationale suverænitet og behov for at sikre deres grænser, indgår
ligeledes og har været en høj prioritet for Danmark og EU.
Endelig udgør imødegåelse af grundlæggende årsager til irregu-
lær migration (målsætning 2) et centralt indsatsområde, som også
er helt på linje med regeringens tilgang til indsatsen for at fore-
bygge irregulær migration.
3
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Udlændinge- og integrationsministerens og Udviklingsministerens respektive talepapirer fra mødet i Udlændinge- og Integrationsudvalget og Udenrigsudvalget den 25. oktober 2018
1959518_0004.png
En enkelt målsætning vedrører adgang til lovlig migration med
fokus på landes efterspørgsel efter arbejdskraft (målsætning 5).
Målsætningen flugter med Danmarks nuværende politik og prak-
sis. Men det har som nævnt været helt afgørende for Danmark, at
aftalen allerede i indledningen - som et tværgående princip -
fremhæver landes suveræne ret til at fastlægge deres egen udlæn-
dingepolitik inden for rammerne af deres internationale forplig-
telser (paragraf 15).
Teksten har desuden fokus på overholdelse af migranters menne-
skerettigheder. Det er rettigheder, som Danmark lever op til og
arbejder for at fremme og sikre internationalt.
Endelig understreger aftalen den tætte sammenhæng med udvik-
lingsdagsordenen og opfyldelsen af Verdensmålene (målsætning
23). Det er en helt afgørende kobling for mig. Her leverer Dan-
mark allerede en stor indsats, og med aftalen i hånden vil jeg op-
fordre andre lande til at yde deres.
Når vi er med til at forbedre levevilkårene - også på menneskeret-
tighedsområdet - i oprindelses- og transitlande og disses nærom-
råder, understøtter vi en udvikling, hvor der skabes alternativer til
irregulær migration.
* * *
4
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Udlændinge- og integrationsministerens og Udviklingsministerens respektive talepapirer fra mødet i Udlændinge- og Integrationsudvalget og Udenrigsudvalget den 25. oktober 2018
Udkastet til aftalen ligger inden for de målsætninger, som Dan-
mark arbejdede ud fra. Ikke desto mindre er der jo tale om et
kompromis mellem 192 lande. Der indgår derfor formuleringer,
som vi fra dansk side ville have formuleret anderledes, hvis vi
alene havde udformet aftalen.
Af samme grund vil Danmark ved aftalens vedtagelse i Marra-
kesh den 10.-11. december afgive en stemmeforklaring
gerne
som et fælles EU-indlæg
der vil gøre rede for, hvordan vi for-
står teksten. Det er en almindelig fremgangsmåde ved vedtagelse
af multilaterale aftaler og en måde at sikre sig på, at man ikke bli-
ver holdt op på en anden fortolkning af aftalen end éns egen.
* * *
[Vedtagelse
øvrige landes opbakning]
Som med andre internationale aftaler, har USA desværre også her
ønsket at stå udenfor. Og også internt i EU har det præget for-
handlingerne, at Ungarn tidligt i processen dissocierede sig fra de
øvrige EU-lande med et budskab om, at al form for migration var
uønsket.
Noget kunne tyde på, at Polen vælger heller ikke at tilslutte sig
aftalen. Østrig har også tilkendegivet visse bekymringer omkring
aftalen, men forhåbningen er, at disse vil kunne håndteres gen-
nem en stemmeforklaring i forbindelse med vedtagelsen.
5
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 14: Udlændinge- og integrationsministerens og Udviklingsministerens respektive talepapirer fra mødet i Udlændinge- og Integrationsudvalget og Udenrigsudvalget den 25. oktober 2018
Fra dansk side håber vi på størst mulig opbakning til aftalen, med
henblik på at sikre soliditeten af dette tiltrængte rammeværk for
det internationale samarbejde på migrationsområdet.
Aftalen indebærer ikke nye forpligtelser for Danmark. Det har
ikke mindst været vigtigt på udlændingeområdet. Jeg vil nu give
ordet til udlændinge- og integrationsministeren.
6