Det Udenrigspolitiske Nævn 2018-19 (1. samling)
UPN Alm.del Bilag 122
Offentligt
2008240_0001.png
Samrådsspørgsmål H om den historiske udredning til besvarelse den
25. januar 2019
TALEPUNKT
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
JTK
Dato:
23-01-2019
Sag:
2019 - 993
Tak for indkaldelsen til samrådet og tak for ordet.
[Indledning]
Inden jeg besvarer samrådsspørgsmålet, vil jeg gerne indlede med
nogle generelle bemærkninger om sagen.
I maj 2016 blev et politisk flertal enige om at iværksætte en uvildig
udredning af det historiske forløb i forbindelse med Danmarks del-
tagelse i krigene i Kosovo, Irak og Afghanistan. Formålet var at se
på den politiske baggrund for at gå i krig og blive kloge på erfarin-
gerne.
Grunden til, at vi sidder i et samråd nu, er, at der er sået tvivl om
forskernes anvendelse af materiale og Udenrigsministeriets rolle i
den sammenhæng.
Jeg forstår godt den bekymring, sagen har rejst hos medlemmer af
Folketinget.
Lad mig derfor indledningsvist slå fire pointer fast:
1
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 25. januar 2019 om status for udredningsarbejdet vedr. dansk krigsdeltagelse i Kosovo, Irak og Afghanistan
2008240_0002.png
For det første vil jeg gerne beklage, at Udenrigsministeriets kom-
munikation om denne sag over for Folketinget ikke har været til-
fredsstillende. Det har jeg også tidligere beklaget over for Folke-
tingets formand, og det vil jeg gerne gentage her i dag.
For det andet vil jeg også gerne slå fast, at der på intet tidspunkt
har været nogen intention i Udenrigsministeriet eller hos mig om
at give tilladelse til noget, som er i modstrid med Folketingets øn-
sker. Udenrigsministeriet har bare fulgt de senere års praksis i de
her sager.
For det tredje er det derfor også klart, at jeg i bagklogskabens uli-
deligt klare lys ville ønske, at Udenrigsministeriet havde sikret sig
samtykke fra Nævnet, inden tilladelsen til de uafhængige forskere
blev givet tilbage i sommer.
For det fjerde vil jeg i forlængelse heraf gerne gentage, hvad jeg
allerede skriftligt har givet tilsagn om over for Folketingets For-
mand, nemlig at Udenrigsministeriet fremover vil sikre, at Nævnet
giver samtykke til anvendelse af optegnelser fra Nævnet, inden der
en anden gang træffes beslutning om at iværksætte en historisk ud-
redning.
2
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 25. januar 2019 om status for udredningsarbejdet vedr. dansk krigsdeltagelse i Kosovo, Irak og Afghanistan
Fortrolighed i Det Udenrigspolitiske Nævn følger både af nævns-
loven og af en meget langvarig praksis i Folketinget. Og fortrolig-
heden i Nævnet er helt afgørende for, at regeringen kan rådføre sig
med Nævnet i vigtige udenrigspolitiske spørgsmål.
Det ønsker jeg ikke at rokke ved. Og det ændrer denne sag ikke
ved.
Samtidig må det stå klart, at udredningen er et uvildigt og frit forsk-
ningsarbejde, som hverken Folketinget eller regeringen kan blande
sig i.
Regeringens udgangspunkt i den her sag har været at vise størst
mulig åbenhed. Det mener jeg stadig er helt afgørende for, at vi får
et grundigt og retvisende billede af baggrunden for Danmarks mi-
litære deltagelse i Kosovo, Afghanistan og Irak og af de erfaringer,
vi kan tage med.
Men det skal ske i et tæt og fortroligt samarbejde med Folketinget.
***
Og lad mig så gå over til det konkrete samrådsspørgsmål.
[Om status for udredningen]
3
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 25. januar 2019 om status for udredningsarbejdet vedr. dansk krigsdeltagelse i Kosovo, Irak og Afghanistan
2008240_0004.png
Der spørges for det første til status for udredningen. Her kan jeg
kort oplyse, at udredningen er færdiggjort og trykt og vil blive of-
fentliggjort af forskerne den 5. februar. Oprindeligt skulle den være
offentliggjort den 31. januar, men efter anmodning har forskerne
indvilliget i at udsætte til den 5. februar.
***
[Om med hvilket ret forskerne har fået tilladelse til at citere]
Dernæst spørges om, med hvilken ret forskerne har fået tilladelse
til at citere nævnsmedlemmers udtalelser under møder i Nævnet.
For at kunne svare på det
og inden jeg gennemgår brevvekslingen
med Præsidiet - vil jeg gerne klargøre en vigtig sondring mellem
adgang til optegnelserne og anvendelse af optegnelserne.
[Adgang]
Jeg mener ikke, at der kan være tvivl om, at forskerne skulle have
adgang til at se optegnelserne. Det har Præsidiet også understreget
i et brev til mig [af 20. december], hvor formanden skriver, at Præ-
sidiet går ind for størst mulig åbenhed omkring Nævnets historiske
materiale. Det bemærkes i samme brev, at man derfor heller ikke
har bemærkninger til, at forskerne har haft fuld adgang til nævns-
materiale.
4
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 25. januar 2019 om status for udredningsarbejdet vedr. dansk krigsdeltagelse i Kosovo, Irak og Afghanistan
2008240_0005.png
Det følger af den politiske aftale, at forskerne
jeg citerer
– ”skal
have adgang til alle dokumenter, herunder klassificerede, der er
sendt til Irak- og Afghanistankommissionen, og øvrigt forelig-
gende skriftligt materiale, som de finder relevant hos danske myn-
digheder”.
Optegnelserne fra Nævnet er i sagens natur en vigtig kilde for for-
skerne. Optegnelser for så vidt angår Irak og Afghanistan var des-
uden en del af det materiale, som Irak- og Afghanistan kommissi-
onen fik. Derfor fik forskerne bag udredningen dem naturligvis
også.
[Anvendelse]
Så er der spørgsmålet om, hvordan forskerne har anvendt materia-
let. Der står i den politiske aftale, at forskerne ikke kan gengive
klassificeret materiale uden samtykke fra den myndighed, som har
materialet. Myndigheden i det her tilfælde er Udenrigsministeriet,
som jo udarbejder og opbevarer nævnsoptegnelser. Så langt så
godt.
Jeg har forstået på mit embedsværk, at der i lyset af den politiske
aftale og fremgangsmåden i andre uafhængige, historiske udred-
ninger ikke har været praksis for, at Udenrigsministeriet indhen-
tede et samtykke fra Folketinget, inden der blev givet tilladelse til,
at forskerne kunne kildehenvise, herunder bruge ordrette citater.
5
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 25. januar 2019 om status for udredningsarbejdet vedr. dansk krigsdeltagelse i Kosovo, Irak og Afghanistan
I DIIS-rapporten om CIA-flyvningerne fra 2012 fik forskerne for
eksempel samme adgang og mulighed for at kildehenvise herunder
citere i kortere uddrag fra nævnsoptegnelser, der kun var få år
gamle. Det samme gjaldt professor Bent Jensens rapport om den
kolde krig fra 2014.
Jeg forstår, at hverken Folketingets Præsidium eller Nævnet i de
tilfælde blev spurgt, om der kunne gives tilladelse til denne anven-
delse af optegnelserne, ligesom de heller ikke på forhånd blev ori-
enteret om den.
Og mig bekendt blev det heller ikke efterfølgende af Nævnet eller
Præsidiet problematiseret, at Udenrigsministeriet havde givet tilla-
delse til forskernes anvendelse af optegnelserne. F.eks. indeholdt
CIA-rapporten om overflyvninger fra 2012 også ordrette citater fra
Nævnets optegnelser, som kun var 4 år gamle. Hér i denne sag taler
vi om optegnelser, som ligger 15-20-25 år tilbage i tiden. Det synes
jeg er vigtigt at få frem.
Så når Udenrigsministeriet i denne sag gjorde, som man gjorde, så
skyldes det altså, at man fulgte den praksis, som har været i de se-
neste tre historiske undersøgelser gennem de seneste ca. 15 år.
[DIIS rapport om den kolde krig fra 2005, DIIS redegørelse om
6
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 25. januar 2019 om status for udredningsarbejdet vedr. dansk krigsdeltagelse i Kosovo, Irak og Afghanistan
CIA-overflyvninger fra 2012 og Bent Jensens rapport om den
kolde krig fra 2014].
Det er dog rigtigt, at hvis man går længere tilbage i tiden, har man
gjort det på en anden måde.
Hvad angår begrebet kildehenvisning, er jeg også helt enig i, at
beskrivelsen i denne sag ikke har været tilstrækkelig klar fra Uden-
rigsministeriets side. Og jeg forstår også godt den forvirring, der
er opstået omkring citater i selve udredningen og citater til afskrift
i et bilagsbind.
Det er også derfor, jeg indledte med at sige, at selv om der ikke har
været nogen intention om at gøre noget i denne sag mod Folketin-
gets ønsker, så er det klart, at kommunikationen ikke har været til-
fredsstillende, og jeg ville i bagklogskabens lys ønske, at Uden-
rigsministeriet havde sikret sig udtrykkeligt samtykke fra Nævnet.
[kort gennemgang af brevveksling]
Lad mig nu give en kort gennemgang af brevvekslingen i sagen, så
vi får brugt samrådet til at klargøre de opståede misforståelser.
Den 5. juli 2018 orienterede jeg Udenrigspolitisk Nævn om, at
Udenrigsministeriet forventede at give
og jeg citerer -
”tilladelse
til forskernes anmodning om kildehenvisninger til de relevante
7
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 25. januar 2019 om status for udredningsarbejdet vedr. dansk krigsdeltagelse i Kosovo, Irak og Afghanistan
2008240_0008.png
Nævnsoptegnelser.”
Der var ikke tale om, at Udenrigsministeriet
anmodede Folketinget om samtykke, da det som nævnt er sædvan-
ligt i historiske undersøgelser, at der kan kildehenvises. Der var
alene tale om en orientering.
Folketinget reagerede ikke på dette brev.
Den 16. november 2018 orienterede Udenrigsministeriet desuden
Nævnet om, at Udenrigsministeriet havde til hensigt at tillade fuld
afskrift af hele regeringens indlæg på en række møder i nævnet.
Udenrigsministeriet gjorde samtidig klart, at man ikke ville give
tilladelse til fuld afskrift af nævnsmedlemmers indlæg uden Folke-
tingets samtykke. Lange afskrifter af nævnsoptegnelser er således
ikke noget, der sædvanligvis bruges i historiske udredninger.
Præsidiet blev herefter af Udenrigspolitisk Nævn inddraget i sagen
og Folketingets Formand oplyste i et brev til mig af 20. december,
at man ikke kunne imødekomme forskernes ønske om at bringe
fulde afskrifter af medlemmers indlæg, - og jeg citerer -
”herunder
at bringe citater fra medlemmerne”.
Udenrigsministeriet fulgte Folketingets ønske og tillod netop ikke
forskerne at lave fulde afskrifter af nævnsmedlemmers indlæg.
Det, ministeriet har givet tilladelse til, er alene kildehenvisnin-
gerne, herunder i et vist omfang ordrette citater. Tilladelse til fuld
8
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 25. januar 2019 om status for udredningsarbejdet vedr. dansk krigsdeltagelse i Kosovo, Irak og Afghanistan
afskrift er kun givet, når det drejer sig om regeringsmedlemmernes
indlæg.
Det skrev jeg i et nyt brev af 22. december til Præsidiet. I samme
brev blev det præciseret, at en kildehenvisning også kan betyde, at
der bringes enkelte citater fra nævnsmedlemmer, fordi Udenrigs-
ministeriet blev opmærksom på, at formuleringen i brevet fra juli
om, hvad der forstås ved en kildehenvisning, ikke havde været klar
og præcis nok. Jeg vil gerne understrege, at det altså først er på et
langt senere tidspunkt i forløbet, at det for Udenrigsministeriet bli-
ver klart, at der er en misforståelse omkring anvendelsen af kilde-
henvisninger.
Det forhold burde Udenrigsministeriet have været mere præcis om-
kring i korrespondancen med Folketinget, og det beklagede jeg
også i brevet af 22. december.
Problemet var, at tilladelsen til forskerne blev givet tilbage i som-
meren 2018. Længe inden brevet fra Præsidiet 20. december,
hvoraf det fremgik, at man ikke ønskede, at der blev bragt citater
fra medlemmerne.
Som jeg også har oplyst til Folketinget, har Udenrigsministeriet
imidlertid ikke på det tidspunkt nogen mulighed for at tilbagekalde
eller begrænse kildehenvisning eller at foretage manuskriptkontrol
9
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 25. januar 2019 om status for udredningsarbejdet vedr. dansk krigsdeltagelse i Kosovo, Irak og Afghanistan
uden, at det ville kompromittere udredningens uvildighed og for-
skernes frihed.
Jeg kan godt forstå, at der har været en bekymring om, hvordan
oplysninger fra Nævnet bliver brugt i offentligheden. Jeg vil derfor
understrege, at Udenrigsministeriet naturligvis har sikret, at der
ikke offentliggøres oplysninger som kompromitterer væsentlige
udenrigspolitiske interesser, statens sikkerhed eller rigets forsvar.
Som brevene viser, har det været vigtigt for mig, at Folketinget
blev holdt tæt informeret. I den forstand har der i det her forløb
været forsøgt større åbenhed over for Folketinget, end der plejer,
på trods af, at det helt åbenlyst ikke er gået, som det skulle.
[Afslutning]
Der er ikke nogen tvivl om, at Udenrigsministeriet og jeg selv har
taget ved lære af denne sag. Jeg beklager, at kommunikationen
ikke har været tilfredsstillende. Udenrigsministeriet har ikke haft
nogen intention om at agere mod Folketingets ønsker i denne sag,
og derfor ville jeg ønske, at man havde sikret sig samtykke fra
Nævnet først.
Det er mit håb, vi nu kan sikre helt klare linjer i lignende sager for
fremtiden og forhåbentlig undgå uklarheder og misforståelser.
10
UPN, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 122: Svar på spørgsmål vedr. oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet den 25. januar 2019 om status for udredningsarbejdet vedr. dansk krigsdeltagelse i Kosovo, Irak og Afghanistan
2008240_0011.png
Som nævnt har jeg derfor allerede skriftligt over for Folketingets
Formand givet tilsagn om, at Udenrigsministeriet fremover vil
sikre, at Nævnet giver samtykke til anvendelse af optegnelser fra
Nævnet, inden der en anden gang træffes beslutning om at iværk-
sætte en historisk udredning.
Tak for ordet.
11