Det Udenrigspolitiske Nævn 2018-19 (1. samling)
UPN Alm.del Bilag 108
Offentligt
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2019-1410
SSP og MENA
15. januar 2019
URU alm. del
–
svar på spørgsmål 107 fra Eva Flyvholm (EL)
stillet den 7. januar til udenrigsministeren og
forsvarsministeren.
Spørgsmål
Beslutningen om suspenderingen af salg af våben til Saudi-Arabien er
baseret på direkte salg. Det dækker ikke salg, der måtte være foretaget af
en tredjepart til Saudi-Arabien eller udstyr eller teknologi, der indeholder
komponenter fra danske virksomheder. I betragtning af at danske
virksomheder fortsat leverer komponenter til jagerfly, f.eks. F-16 og F-35,
og komponenter til missilsystemer m.m. til USA, der sælger videre til
Saudi-Arabien, er ministrene så ikke enige i, at det er værd at undersøge,
om Danmark også kan få stoppet det?
Svar
Beslutningen om at suspendere Udenrigsministeriets godkendelser af
eksport af våben, militært udstyr og dual-use produkter, der kan anvendes
til krænkelser af menneskerettighederne, til Saudi-Arabien gælder for alle
eksportanmodninger, hvor Udenrigsministeriet inddrages af Rigspolitiet
og Erhvervsstyrelsen, og hvor der er en kendt slutbruger i Saudi-Arabien.
Dette gør sig også gældende ift. eksport via tredjelande, såfremt der i den
specifikke sag er en kendt endelig slutbruger i Saudi-Arabien.
Suspenderingen gør sig ikke gældende i sager, hvor der ikke er en kendt
slutbruger i Saudi-Arabien.
Justitsministeriet har oplyst, at eksportkontrol fsva. danske dele til F-35
følger de gældende regler for eksport af krigsmateriel. Det betyder
konkret, at eksport af danske delkomponenter til flyene går direkte til de