Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Spørgsmål 190
Offentligt
2001980_0001.png
Undervisningsudvalget
Til:
Dato:
Undervisningsministeren
17. januar 2019
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
UNU alm. del
Spørgsmål 190
På trods af ministeriets pressemeddelelse af 9. januar 2019, hvori ministeriet beklager
metodiske fejl i forbindelse med ministeriets præsentation af rapporten om efterkommere,
så fastholder ministeriet sine konklusionerne om rapporten om efterkommere. Blandt an-
det konkluderer ministeriet følgende: ”Undersøgelsen viser blandt andet, at tredje genera-
tion af ikke-vestlige indvandrere generelt halter efter børn med dansk oprindelse i de nati-
onale test i 2. og 3. klasse og prøvekaraktererne i 9. klasse.”
Men når man blot korrigerer for indvandrerland, så viser rapporten faktisk, at børn af ef-
terkommere med ikke-vestlig oprindelse klarer sig bedre ved prøverne i 2. klasse (dansk)
og ved prøverne i 3. klasse (matematik) end efterkommer-forældre. Også i forhold til 9.
klasses prøvekarakterer klarer børn af efterkommere med ikke-vestlig oprindelse sig bed-
re end efterkommere med ikke-vestlig oprindelse, når man kun korrigerer for indvandrer-
land, jf. kronik af Christian Sørensen, fhv. overvismand, i Berlingske Tidende 10/1-19:
”Fagøkonom og vismand abonnerer på politisk manipulation”.
https://www.berlingske.dk/kronikker/fagoekonom-og-vismand-abonnerer-paa-politisk-ma-
nipulation?fbclid=IwAR0NOBfLu106lzjlvFp8GKbi7Y85sGQEVlhm-
VUgj5j1g_9Og5eU1YlW_foQ)
Hvorledes forklarer ministeren, at ministeriet har valgt at fastholde de konklusioner, mini-
steriet har fremlagt, i lyset af den metodiske kritik, der er blevet rettet?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carolina Magdalene Maier (ALT).
Spørgsmålet ønskes besvaret senest den 1. februar 2019.
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Pernille Rosenkrantz-Theil
formand
1/1