Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2049809_0001.png
Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet
Afdelingen for Almen
Uddannelse og Tilsyn
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
25. april 2019
Sagsnr.:19/03497
Notat om sager, hvor forældre har henvendt sig til STUK vedr. ud-
skrivning af deres barn på en fri skole
Indledning
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har gennemgået de henvendelser,
styrelsen har modtaget fra forældre i skoleåret 2017/18 vedrørende ud-
skrivninger fra en fri grundskole, efterskole eller fri fagskole.
Retsgrundlag og styrelsens sagsbehandling
Styrelsen er ikke klageinstans for konflikter mellem forældre/elever og
frie skoler eller for konkrete beslutninger, der træffes af den enkelte sko-
le.
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fører et overordnet tilsyn med
undervisningen på de frie skoler, og de frie skolers overholdelse af lov-
givningen, herunder navnlig hvorvidt undervisningspligtige elever får en
undervisning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkesko-
len, og om skolerne forbereder eleverne til at leve i et samfund som det
danske med frihed og folkestyre. Tilsynet omfatter skolernes faglige re-
sultater, undervisningens kvalitet og regeloverholdelse. Tilsynet tager
udgangspunkt i, at kvalitetssikring og regeloverholdelse er et lokalt an-
svar, der skal løftes af de enkelte skolers ledelse og bestyrelse.
De frie skoler afgør selv, hvilke elever de vil have på skolerne, jf. frisko-
lelovens § 1, stk. 1, 2. pkt.
På de frie skolers område er der ikke bindende regler om elevernes ret til
at blive hørt i forbindelse med sager om udskrivning.
FN’s børnekonvention, der i artikel
12 indeholder en regel om barnets
ret til at blive hørt, er således ikke juridisk bindende for de frie skoler,
ligesom der ikke er regler om elevers ret til at blive hørt hverken i frisko-
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Orientering om undersøgelse af udskrivning af elever på frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler, fra undervisningsministeren
leloven eller efterskoleloven. Endvidere gælder reglerne om partshøring i
forvaltningsloven ikke for de frie skoler.
Når styrelsen modtager henvendelser fra forældre, elever eller andre om
elever, der er blevet udskrevet eller bortvist fra de frie skoler, henviser
styrelsen typisk de pågældende til at klage til skolens bestyrelse.
Styrelsen kan dog vælge at rejse en tilsynssag vedrørende en fri skole på
baggrund af konkrete henvendelser eller lade henvendelser indgå i allere-
de verserende tilsynssager, hvis henvendelserne vedrører forhold på en
skole, som kan være udtryk for en praksis på skolen, som er i strid med
lovgivningen. Henvendelser om udskrivninger vil således fx kunne indgå
i et tilsyn med friskolelovens krav om, at frie grundskoler i hele deres
virke skal udvikle og styrke elevernes demokratiske dannelse samt forbe-
rede eleverne til at leve i et samfund som det danske med frihed og fol-
kestyre. Det kan være tilfældet, hvis der fx ses at være risiko for, at sko-
len har praksis for helt usaglige og tilfældige udskrivninger, som hver
gang foregår uden nogen form for dialog med elev og forældre.
Generelt om henvendelserne
Omfang
Styrelsen har i skoleåret 2017/18 modtaget i alt 29 henvendelser om-
handlende sager, hvor én eller flere elever er blevet udskrevet fra en fri
grundskole eller efterskole. Sagerne vedrører 6 frie grundskoler og 2 ef-
terskoler. Ingen af sagerne omhandler frie fagskoler.
En lang række af henvendelserne omhandler den samme frie grundskole
og er alle indgået til styrelsen i forbindelse med styrelsens tilsynssag med
den pågældende skole. Fire henvendelser vedrørende hhv. en fri grund-
skole og en efterskole har ført til, at styrelsen har indledt et tilsyn med de
to skoler.
Ved de resterende henvendelser har styrelsen vejledt forældrene om gæl-
dende ret, idet det har været styrelsens vurdering, at der var tale om en-
keltstående tilfælde og ikke en generel praksis kendetegnende de pågæl-
dende skoler. Styrelsen har på den baggrund ikke indledt tilsyn med disse
skoler.
Sagerne er beskrevet nedenfor.
Indhold
Styrelsen har ikke modtaget henvendelser om udskrivning fra eleverne
selv, men fra forældrene.
Henvendelserne beskriver udelukkende udskrivningssituationer, der set
fra forældrenes og børnenes perspektiv ikke er forløbet optimalt. De
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Orientering om undersøgelse af udskrivning af elever på frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler, fra undervisningsministeren
gennemgåede henvendelser er derfor ikke repræsentative for, hvordan de
frie skoler generelt håndterer udskrivninger af elever.
I langt de fleste af henvendelserne er udskrivningen begrundet i samar-
bejdsvanskeligheder mellem skolen og forældrene. Det er altså ikke ele-
vens egne forhold isoleret set, der er årsag til udskrivningen.
Styrelsen skal hertil bemærke, at når en udskrivning kommer på tale på
baggrund af andre forhold end elevens egne, f.eks. på baggrund af foræl-
drenes forhold, bør elevens perspektiv alligevel inddrages. Skolen bør
dog samtidig være opmærksom på, at inddragelsen af eleven sker på en
måde, så eleven ikke oplever at komme i en loyalitetskonflikt mellem
skolen og forældrene.
I de modtagne henvendelser føler ingen af forældrene sig inddraget eller
hørt, før udskrivningen fandt sted, ligesom børnene ikke er blevet ind-
draget eller hørt.
For enkelte af henvendelserne gælder, at forældrene oplever, at udskriv-
ningen er uklar og ubegrundet over for forældrene.
I begrænset omfang angives årsagen til udskrivning at være mistrivsel hos
eleven og samarbejdsvanskeligheder. Det er uklart, om de beskrevne
samarbejdsvanskeligheder gælder eleven eller forældrene.
Form
For langt størstedelen af henvendelserne gælder det, at forældrene hen-
vender sig til styrelsen med henblik på at klage over udskrivningen af
deres barn og processen herom. En del forældre har formuleret et for-
melt klagebrev, som de har sendt til styrelsen.
I enkelte af henvendelserne har forældrene henvist direkte
til FN’s Bør-
nekonvention eller til Undervisningsministeriets fokus på området. I en
stor del af de øvrige henvendelser
er der henvist til, at børnene ikke ”er
blevet hørt” eller til, at der ikke har været ”en høring”.
Men i disse hen-
vendelser er der ikke henvist direkte til
FN’s Børnekonvention.
Det gælder for en del af henvendelserne, at der er medsendt dokumenta-
tion for dele af sagsforløbet.
De konkrete sager
I nogle sager har styrelsen indledt et tilsyn med skolen på baggrund af
forældrenes henvendelser. Disse sager omfatter:
En konflikt på en skole, som udspringer af uenighed om, hvorvidt
en elev må deltage i en aktivitet. Flere elever bliver efter møder og
korrespondance mellem skolen og forældrene udskrevet med be-
grundelse i samarbejdsvanskeligheder og forældrenes manglende til-
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 99: Orientering om undersøgelse af udskrivning af elever på frie grundskoler, efterskoler og frie fagskoler, fra undervisningsministeren
lid til skolen. Herudover vælger et forældrepar efterfølgende at tage
deres barn ud af den pågældende skole.
En række episoder, som en skole beskylder en gruppe elever for at
være ansvarlige for. Ifølge forældregruppen er børnene uskyldige.
Efter yderligere episoder og konflikt mellem forældre, elever og
skolens ledelse bliver eleverne udskrevet fra skolen.
En skole oplevede i en længere periode konflikter mellem forældre,
ansatte og skolens ledelse. Konflikterne udsprang af den daværende
bestyrelses beslutning om at afbryde samarbejdet med en støttefor-
ening, hvilket medførte stor utilfredshed i dele af forældrekredsen.
Skolen valgte således at afbryde samarbejdet med en del af foræl-
drene og dermed udskrive en række elever, hvilket medførte yderli-
gere utilfredshed blandt dele af forældrekredsen.
Andre henvendelser
Derudover har styrelsen modtaget henvendelser fra forældre til børn, der
er blevet udskrevet uden forudgående høring og varsel.
En henvendelse omhandler et barn, der er blevet udskrevet fra en skole
med den begrundelse, at forældrene havde en grundlæggende mistillid til
skolen og dens ansatte. Det var forældrenes opfattelse, at udskrivningen
kom pludseligt og uden advarsel, høring eller forklaring.
En anden henvendelse omhandler et barn, der er blevet udskrevet fra en
skole med den begrundelse, at der var mistrivsel og samarbejdsvanske-
ligheder.
Enkelte henvendelser omhandler børn, der er blevet udskrevet, og hvor
der ifølge forældrene ikke var en nærmere begrundelse for udskrivnin-
gen.
Endelig omhandler en henvendelse et barn, der er blevet udskrevet med
den begrundelse, at forældrene har modarbejdet skolen. Barnet og foræl-
drene blev ikke hørt eller orienteret, før skolen meddelte, at barnet var
udskrevet fra skolen. Forældrene modtog ikke en uddybende forklaring
på udskrivningen.
I forhold til klagerne vedrørende disse skoler har styrelsen vurderet, at
der har været tale om enkeltstående tilfælde og ikke en generel praksis,
som kendetegner skolerne. Styrelsen har i besvarelsen af henvendelserne
henvist til, at styrelsen ikke er klageinstans i forhold til konflikter mellem
skolen og eleven/forældrene, men at skolerne bør sørge for at inddrage
eleverne, før skolerne træffer beslutning om udskrivning eller bortvis-
ning. Styrelsen har endvidere i samtlige svar vedrørende disse skoler
henvist til Undervisningsministeriets vejledning af 20. september 2017
om inddragelse af elever
og FN’s Børnekonvention.
4