Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 96
Offentligt
23.  april  2019  
Nørrebro  
 
 
Til  Social-­‐,  Indenrigs-­‐  og  Børneudvalget/Folketinget  
 
Som  forældre  til  børn  på  Sankt  Johannes  Gårdens  Fritidshjem  (Blegdamsvej  1B,  2200  Kbh.  N)  
finder  vi  det  meget  nødvendigt  at  gøre  jer  opmærksomme  på  en  presserende  sag.    
   
Københavns  Kommune  er  under  et  stort  økonomisk  pres.  Som  forældre  mærker  vi  tydeligt,  at  der  
er  skåret  helt  ind  til  benet  i  byens  institutioner.  Børne-­‐  og  ungdomspolitikerne  er  nu  kommet  der  
til,  at  de  ønsker  at  hæve  forældrebetalingen  på  fritidsinstitutioner.  Dette  kan  lovgivningsmæssigt  
kun  lade  sig  gøre  i  fald,  at  man  flytter  fritidsinstitutionerne  fra  Dagtilbudsloven  til  Folkeskoleloven.  
Alt  dette  fremgår  af  “effektiviseringsforslaget”  om  
Øget  forældrebetaling  på  fritidsinstitutioner  
fra  
Børne-­‐  og  Ungdomsudvalgets  budgetmøde  13/3-­‐2019  (Københavns  Rådhus).  Vi  vil  gerne  
understrege,  at  vi  
meget  gerne  
vil  betale  mere  for,  at  vores  børn  har  et  meningsfuldt  og  relevant  
sted  at  tilbringe  deres  eftermiddage  efter  skoletid,  men  at  vi  IKKE  ønsker,  at  dette  skal  ske  under  
folkeskolelovens  §3  stk.  7.  Vi  ønsker  derimod,  at  vores  fritidshjem  fortsat  skal  høre  ind  under  
Dagtilbudsloven  -­‐  og  vi  ved,  at  mange  andre  københavnske  fritidshjem  og  fritidsinstitutioner  
ønsker  det  samme.  
 
Det  er  derfor,  at  I  Folketingspolitikere  er  vigtige  at  inddrage.  Vi  ønsker,  at  I  på  Christiansborg  
arbejder  for  en  ligestilling  af  de  to  lovgivninger,  sådan  at  rammerne  for  forældrebetalingen  
sidestilles.  På  denne  måde  bliver  det  muligt  at  bibeholde  vores  fritidshjem  under  nuværende  
lovgivning  
samtidig  med,  
at  det  bliver  muligt  for  Københavns  Kommune  at  hæve  
forældrebetalingen.    
 
At  bibeholde  fritidshjemmet  under  Dagtilbudsloven  er  vigtigt  af  hensyn  til  
den  pædagogiske  
kvalitet.  
Vi  taler  selvfølgelig  på  vegne  af  erfaringerne  med  
vores  
fritidshjem,  men  vi  har  været  i  
dialog  med  forældre  og  ledere  fra  andre  fritidshjem  og  vi  ved,  at  vores  erfaringer  langt  hen  ad  
vejen  er  de  samme:    
 
•  
”Effektiviseringsforslaget”  argumenterer  for,  at  der  vil  komme  en  bedre  sammenhæng  og  
samarbejde  mellem  skole  og  fritid  -­‐  for  Sankt  Johannes  Gårdens  Fritidshjem  kan  det  ikke  
gøres  bedre  end  det  allerede  bliver  gjort!  Skolen  og  fritidshjemmet  er  hele  tiden  i  frugtbar  
kontinuerlig  dialog,  og  det  er  vores  erfaring,  at  begge  institutioner,  skolen  med  
sin  
faglighed  (læring  og  undervisning)  og  fritidshjemmet  med  
sin  
(trivsel  og  sociale  relationer)  
supplerer  hinanden  på  bedste  vis.  Der  er  mangle  eksempler  at  give,  men  ét  er,  at  når  en  
lærer  oplever  udfordringer  med  et  barn  i  sin  undervisning,  så  inddrages  fritidshjemmet.  
Det  pædagogiske  personale  får  her  mulighed  for  at  bidrage  med  deres  erfaringer  og  
perspektiver  på  det  pågældende  barn,  og  bliver  derved  til  en  del  af  en  helhedsorienteret  
indsats.  At  forslaget  “vil  muliggøre  en  bedre  sammenhæng  og  samarbejde  mellem  skole  og  
fritid”  kan  vi  simpelthen  ikke  se,  hverken  logikken  eller  sandhedsværdien  i.    
 
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 96: Henvendelse af 23/4-19 fra forældre til børn på Sankt Johannes Gårdens Fritidshjem om omlægning af fritidshjem efter dagtilbudsloven til skolefritidsordninger efter folkeskoleloven
•  
Hvis  det  lykkes  at  gennemføre  forslaget,  vil  Sankt  Johannes  Gårdens  Fritidshjem  lukke  helt  
og  aldeles  (det  er  i  vores  tilfælde  ikke  en  mulighed,  at  vores  lokaler  kan  udlejes  til  et  
kommunalt  tilbud).  Lokalemanglen  i  nærområdet  er  stor,  og  vi  kan  kun  forestille  os,  at  
vores  børn  skal  tilbringe  deres  eftermiddage  i  skolelokaler.  Et  fritidstilbud  
skal  
være  noget  
andet  end  skole:  Det  skal  inspirere  til  sammenhængende  kreativ  udfoldelse  og  andre  slags  
lege  og  fællesskaber,  hvor  børnene  kan  eksperimentere  med  andre  slags  identiteter  og  
roller,  end  hvad  skolen  formår  at  kalde  frem  i  dem.  Hertil  er  de  materielle  rammer  af  
afgørende  betydning.  At  tilbringe  sin  eftermiddag  i  et  klasselokale  er  
ikke  
at  skabe  “bedre  
sammenhæng  i  hverdagen  for  børnene”.  Det  er  at  tvinge  børnene  til  at  blive  i  den  
sammenhæng,  de  kom  fra  -­‐  og  formentlig  gøre  det  sværere  for  en  hel  del  børn  at  
eksperimentere  med  sig  selv  og  deres  plads  i  fællesskabet  på  nye  måder.  
 
•  
Sankt  Johannes  Gårdens  Fritidshjem  er  et  rigtig  godt  og  velfungerende  fritidshjem  med  
mange  år  på  bagen  og  personalet  gør  et  fantastisk  stykke  pædagogisk  arbejde  hver  dag:  
Personalet  bruger  deres  tid  og  faglighed  til  at  lære  børnene  at  løse  og  håndtere  indbyrdes  
konflikter,  de  trøster  og  giver  omsorg,  de  lærer  børn  at  sy  og  save,  de  bager  snobrød  og  de  
sørger  for  både  at  se  og  lytte  til  det  enkelte  barn.  De  har  pædagogiske  visioner  og  idealer.  
Alt  dette  er  bygget  op  af  årtiers  sammenhængende  arbejde.  At  være  personale  på  Sankt  
Johannes  Gårdens  Fritidshjem  er  noget  særligt  og  vi  ser,  at  denne  særlighed  er  i  fare  for  at  
blive  slået  i  stykker.  Derved  bliver  også  den  ånd,  der  kun  har  kunnet  opstå  som  følge  af  
rammerne  af  Dagtilbudsloven  og  de  krav  til  god  fritidspædagogik,  der  er  nedfældet  her,  
slået  i  stykker.  Vi  spekulerer  over,  hvad  vi  får  i  stedet?!  Vi  kan  kun  se,  at  vores  børn  får  
større  tilknytning  til  
skolens  lærings-­‐  og  undervisningsrum,  at  de  bliver  ‘opbevaret’  i  stedet  
for  at  blive  udfordret,  stimuleret  og  udviklet,  og  at  de  bliver  spist  af  med  aktiviteter,  der  er  
‘nemme’.  
Vi  kan  i  det  hele  taget  kun  se,  at  vores  børns  fritidsliv  vil  blive  væsentligt  
forringet!  
 
Vi  kan  og  vil  ikke  lade  det  gå  upåagtet  hen,  at  noget  velfungerende,  meningsfuldt  og  med  høj  
pædagogisk  kvalitet  er  i  fare  for  at  blive  ødelagt  –  blot  fordi  man  grundet  et  økonomisk  rationale  
flytter  området  fra  én  lovgivning  til  en  anden.  Arbejd  i  stedet  for  en  ligestilling  af  lovgivningen!  
 
At  lukke  Sankt  Johannes  Gårdens  Fritidshjem  og  gøre  den  til  en  KKFO  er  pædagogisk  dumt  
og  
fordummende  -­‐  for  både  børn,  forældre  og  samfundet  som  sådan.    
 
Med  venlig  hilsen  
 
På  vegne  af  forældrene  på  Sankt  Johannes  Gårdens  Fritidshjem  
 
Julie  Frost  Szpilman,  mor  til  Rebecca  
Brian  Hjulmann,  far  til  Rigmor  
Julie  Johanne  Kirkegaard,  mor  til  Idun  
 
 
Læs  om  Sankt  Johannes  Gårdens  Fritidshjem  her:    
(https://johannesgården.dk/fritidshjem/om-­‐fritidshjemmet)