Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 90
Offentligt
Kære udvalg
Når I nu skal i gang med at debattere en ny karakterskala, kunne I så ikke godt lade være med blot at lappe
på den gamle - som alle i mit fag (folkeskolelærerne) forudså og fik ret i var håbløs?!
Hermed et stille og roligt forslag til en karakterskala med tydelig top og bund: 0 -- 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 -- 10.
Bestået her er karakteren 4 og middel er 7. Hele ideen er dels sammenligningen (se herunder), og dels at
ændringerne ikke er ret store. For eksempel er 7 stadig middel, 10 den næsthøjeste karakter og
–
ikke
mindst
–
12-tallet bevares, dog som absolut topkarakter. Det gør det også ret enkelt at omregne den
tidligere skala til den, jeg foreslår.
Herunder opstiller jeg forslaget ud fra et internationalt samt historisk dansksynspunkt (procenter er forslag
baceret på ca.-tal for nuværende DK prøver; Bestået i verden omkring os plejer at ligge omkring 50%):
FORSLAG
12
10
9
8
7
6
5
4
3
0
7-trin (DK)
12
10
10
7
7
4
4
02
00
-3
13-skala
(DK)
13
11
10
9
8
7
6
5
03
00
Evt.
procentsats
[95
–
100]
[90
–
95[
[85
–
90[
[75
–
85[
[60
–
75[
[50
–
60[
[40
–
50[
[30
–
40[
[10 - 30[
[0 - 10[ (+ ej
fremmødt)
GB
Canada
USA
Tyskland*
FORSLAG
Sverige
12
10
9
8
7
A
A
B
B/C
C
Frankrig (i.f.t
amerikansk
bogstav-
karakter)
A
A
A
A
B+/B
A
A
A
A/B
B
A
A
A
B
B
A (+)
A
B (+)
B
C
6
5
4
3
0
D
E
F
F
F
B-/C
C-/D
F
F
F
C
D
F
F
F
C
D
D
F
F
D
D
E
F
F
Sehr gut (+)
Sehr gut
Gut (+)
Gut
Ausreichend
+
Befriedigend
Mangelhaft
(ej bestået)
* Tyskland har flere pointsystemer, så jeg har holdt fast i den fælles beskrivende faktor i forhold til %-skala.