Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 90
Offentligt
2045489_0001.png
Kære udvalg
Når I nu skal i gang med at debattere en ny karakterskala, kunne I så ikke godt lade være med blot at lappe
på den gamle - som alle i mit fag (folkeskolelærerne) forudså og fik ret i var håbløs?!
Hermed et stille og roligt forslag til en karakterskala med tydelig top og bund: 0 -- 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 -- 10.
Bestået her er karakteren 4 og middel er 7. Hele ideen er dels sammenligningen (se herunder), og dels at
ændringerne ikke er ret store. For eksempel er 7 stadig middel, 10 den næsthøjeste karakter og
ikke
mindst
12-tallet bevares, dog som absolut topkarakter. Det gør det også ret enkelt at omregne den
tidligere skala til den, jeg foreslår.
Herunder opstiller jeg forslaget ud fra et internationalt samt historisk dansksynspunkt (procenter er forslag
baceret på ca.-tal for nuværende DK prøver; Bestået i verden omkring os plejer at ligge omkring 50%):
FORSLAG
12
10
9
8
7
6
5
4
3
0
7-trin (DK)
12
10
10
7
7
4
4
02
00
-3
13-skala
(DK)
13
11
10
9
8
7
6
5
03
00
Evt.
procentsats
[95
100]
[90
95[
[85
90[
[75
85[
[60
75[
[50
60[
[40
50[
[30
40[
[10 - 30[
[0 - 10[ (+ ej
fremmødt)
GB
Canada
USA
Tyskland*
FORSLAG
Sverige
12
10
9
8
7
A
A
B
B/C
C
Frankrig (i.f.t
amerikansk
bogstav-
karakter)
A
A
A
A
B+/B
A
A
A
A/B
B
A
A
A
B
B
A (+)
A
B (+)
B
C
6
5
4
3
0
D
E
F
F
F
B-/C
C-/D
F
F
F
C
D
F
F
F
C
D
D
F
F
D
D
E
F
F
Sehr gut (+)
Sehr gut
Gut (+)
Gut
Ausreichend
+
Befriedigend
Mangelhaft
(ej bestået)
* Tyskland har flere pointsystemer, så jeg har holdt fast i den fælles beskrivende faktor i forhold til %-skala.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 90: Henvendelse af 11/4-19 fra Daniel Holm Hansen om ny karakterskala
Som I kan se af ovenstående tabeller, så kredser 4-talet omkring bestået internationalt og 6/7 omkring
middelkarakteren C. Jeg har sat den til K:7, da den er noget over de 50% som i de fleste lande er bestået-
grænsen.
Som sagt er det her en skala, der er til at finde ud af, og som kommer så tæt på de lande, vi samarbejder og
handler mest med (og derfor også har størst jobudveksling med
forestiller jeg mig). Samtidig er der
følgende at sige om den:
Der er stor genkendelse med både 13- og 7-trins-skalaen
Der er en klar genkendelse til de procentgrænser vi benytter os af i forvejen (i hvert fald i
grundskolen)
Klar top- og bund-forskel
Der er de ønskede (og nu manglende) mellemkarakterer ved K:4, K:7 og K:10 på nuværende skala
En større detaljeforskel i de høje karakterer uden at der er der i bunden
Så mit opråb til jer er altså at benytte denne skala, eller noget der ligner, fordi det på alle parametre virker
efter både danske og internationale forhold OG det er ikke en lappeløsning på den dårlige 7-trinsskala (som
jeg er glad for, I politikere endelig indrømmer var en stor fejl).
Venlig hilsen
Daniel Holm Hansen
PS: Som I kan se af tabellerne, så vil det smarteste faktisk være,
hvis man altså bruger begrundelsen om
international sammenligning,
at indføre en meget høj %-grænse for bestået og derefter en nogenlunde
ligelig fordeling af A-D (A-E hvis man vil have en ekstra karakter med).
Det giver dog færre trin og dermed mindre nuancering, som det er ønsket nu. Desuden strider det mod de
nuværende prøver, hvor bestået i nogle tilfælde er helt nede omkring 20%, så det giver en del arbejde
m.h.t. at omdefinere prøverne
og dermed det system, vi har i dag, som tillader flere at komme videre
uden at skulle gå om m.v.