Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 89
Offentligt
Folkeskolernes og de frie og private grundskolers
personaleressourcer i skoleåret 2017/2018
Notatet viser udviklingen i folkeskolernes og de frie og private grundskolers
personaleressourcer fra 2012/2013 til 2017/2018.
I tabel 1 er udviklingen i personaleressourcerne i folkeskolen fremstillet. Fra
2016/2017 har der været en stigning i antallet af pædagogårsværk i
folkeskolen på 12 procent. I den samme periode har der været et lille fald i
antallet af elever på minus 1 procent, og der har ikke været nogen udvikling i
antallet af lærerårsværk. Der har i perioden fra 2012/2013 til 2017/2018
været en stigning i antallet af pædagogårsværk på 314 procent, samtidig har
der været et lille fald i antallet af lærerårsværk på 3 procent. Samlet set er
antallet af pædagog og lærerårsværk stedet med 14 procent i perioden fra
2012/2013 til 2017/2018.
Tabel 1.
Udvikling i antal elever og årsværk i folkeskolen.
2012/2013
Lærere
Antal
Årsværk
Pædagoger
Antal
Årsværk
I alt
Antal
Årsværk
Elevtal
Elev /lærer-ratio
Elev/pædagogisk personale-
ratio
Undervisningsressourcer pr.
elev
43.940
41.035
5.551
2.112
49.491
43.147
563.467
13,1
11,7
53,3
2013/2014
43.536
41.084
5.792
2.561
49.328
43.645
557.215
12,9
11,4
55,2
2014/2015
43.144
40.257
10.916
6.259
54.060
46.516
554.054
12,7
10,4
68
2015/2016
43.768
40.845
11.379
7.477
55.147
48.322
549.782
12,8
10,4
67,2
2016/2017 2017/2018
42.748
40.437
11.626
7.835
54.374
48.272
546.753
12,8
10,3
67,7
42.716
40.572
12.266
8.738
54.982
49.310
542.534
12,9
10,2
66,8
Udvikling
2012/13-
2017/18
-3%
-1%
121%
314%
11%
14%
-4%
-2%
-13%
25%
Udvikling
2016/17-
2017/18
0%
0%
6%
12%
1%
2%
-1%
1%
-1%
-1%
Kilde: Undervisningsministeriet
Note: Indikatorerne udregnes kun for skoler der har indberettet både elevantal og
personalets ressourceforbrug, hvorfor fx elev/lærer ratioen er en anelse anderledes end
hvis, man deler antallet af elever, med antallet af lærere i tabellen
Den markante stigning i pædagogårsværk fra 2012/13 til 2017/18 på 314
procent kan primært tilskrives indførelsen af understøttende undervisning
som led i Folkeskolereformen.