Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 89
Offentligt
Notat om 96 pct.-målsætningen og generelle inklusions-
initiativer i forlængelse af samråd d. 19. marts 2019
I forlængelse af samråd d. 19. marts om den mulige sammenhæng mel-
lem fejlslagen inklusion og vold i folkeskolen fremsendes hermed et no-
tat til Undervisningsudvalget, hvori der kort redegøres for hhv. afskaffel-
sen af 96 pct.-målsætningen samt generelle initiativer i forhold til inklusi-
on i folkeskolen.
Departementet
Center for Grundskoler
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
10. april 2019
Afskaffelse af 96 pct.-målsætningen
Som opfølgning på det af den tidligere venstreregering gennemførte ef-
tersyn af inklusion er den tidligere målsætning om at øge andelen af ele-
ver i den almindelige undervisning i folkeskolen til 96 pct. (96
pct.-
målsætningen)
afskaffet til fordel for en målsætning om styrke de inklude-
rende læringsmiljøer i forhold til de børn, der har behov for en særlig
indsats.
Målsætningen er at styrke folkeskolens fællesskab til gavn for alle elever
med fokus på den enkelte elevs faglige progression og trivsel.
96 pct.-målsætningen var en del af Aftalen om kommunernes økonomi
for 2013 og var en tredelt målsætning:
Andelen af elever i den almindelige undervisning skal øges til 96
pct. (fra 94,2 pct.)
Det faglige niveau skal styrkes
Elevernes trivsel skal fastholdes
Oversigt over generelle initiativer ift. inklusion
Der er iværksat en lang række understøttende indsatser i folkeskolen i
forhold til inklusion, der omfatter:
En aftale i økonomiaftalen for 2017 mellem regeringen og KL
om, at arbejdet med at skabe inkluderende læringsmiljøer skal ta-
ge udgangspunkt i det enkelte barn frem for en overordnet inklu-
sionsmålsætning på 96 pct. Målsætningen er at styrke folkesko-
lens almene fællesskab og undervisning til gavn for alle børn.
Som led heri er igangsat en udredning af, hvordan den enkelte
elevs progression og trivsel kan følges.
En lovændring i 2017 for at tydeliggøre folkeskolens ansvar for
at tilvejebringe inkluderende læringsmiljøer. Det er blevet præci-
seret i folkeskoleloven, at skolelederen har ansvar for at sikre, at
det undervisende personale planlægger og tilrettelægger under-
visningen således, at alle elever udvikler sig fagligt og alsidigt,
herunder socialt, samt trives i skolens faglige og sociale fælles-
skaber.