Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 85
Offentligt
Svar fra ministeriet den 20 marts 2019:
Kære Lise Ebdrup
Tilrettelæggelsen følger de almindelige uddannelsesregler for de gymnasiale uddannelser, og det kommer
ikke til at fremgå af eksamensbeviset, at eleverne har gået i en specialklasse.
I det omfang der søges dispensationer eller specialpædagogisk støtte, vil det være på individuel basis som
for andre elever.
Den væsentligste forskel er, at der maksimalt er 12 elever i klassen, hvilket gør det muligt at støtte den
enkelte elev.
En anden forskel er, at eleverne skal visiteres til en ASF-klasse. Ungdommens Uddannelsesvejledning skal
have vurderet, at eleven på baggrund af de personlige og sociale forudsætninger ikke i almindelighed er
uddannelsesparat i forhold til de gymnasiale uddannelser, men at eleven har tilstrækkelige faglige
forudsætninger til at kunne gennemføre en gymnasial uddannelse i en ASF-klasse. Efterfølgende sker
optagelsen via et visitationsudvalg på den enkelte skole.
En tredje forskel er, at skolen på forhånd kan fastlægge klassens studieretningsfag/fagpakker samt valgfag.
Der er ikke særlige formelle krav til lærernes uddannelse.
Der er tale om uddannede gymnasielærere,
der
har modtaget/modtager efteruddannelse ift. målgruppen i det omfang, skolen har vurderet det
nødvendigt,
så de bliver klædt på til denne særlige opgave. Ofte er der tilknyttet særlige mentorer,
vejledere, støttepersoner m.m. til klasserne, men der er ikke regelsat særlige krav.
Med venlig hilsen
Hanne Larsen
Specialkonsulent
Undervisningsministeriet
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Gymnasiekontoret
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K