Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 82
Offentligt
Februar 2019
V
EJLEDNING TIL FREMTIDENS FREMTID
UU DANMARK har taget initiativ til at nedsætte en tænketank, som i et samfunds- og unge-/voksenperspektiv
arbejder under overskriften: ”Vejledning til fremtidens fremtid.”
i
I de senere år har vi i Danmark implementeret en række reformer på hele uddannelses- og
beskæftigelsesområdet. Reformerne handler om at mobilisere uddannelsespotentialet, arbejdskraften,
økonomien, produktionen og teknologien, så Danmark står stærkt i den stigende internationale konkurrence.
På den baggrund stiller vi spørgsmålene: Hvad er det for en opgave, vi som samfund skal løse? Og hvem skal
løse den?
Arbejdsmarkedet forandrer sig med større og større hast, og det er en voksende udfordring at forudsige,
hvad der bliver behov for i fremtiden. Den tendens skaber et voksende pres på kompetenceudviklingen,
mobiliteten og fleksibiliteten på arbejdsmarkedet, og dermed også et voksende pres på de generationer, som
er i uddannelsessystemet og på vej ud på arbejdsmarkedet. Det forstærker også den todeling af vejledningens
formål, som nævnes i vejledningsloven, nemlig at ”vejledning skal bidrage til at valg af uddannelse og erhverv
bliver til størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet.” Mange unge oplever, at det er svært at
planlægge og målrette et uddannelsesvalg, ikke mindst med den forandringshast, der er på arbejdsmarkedet.
Mange unge føler også, at de uddannes som arbejdskraft mere end til det liv, de ønsker sig. Dét paradoks
kan ikke løses hér, men rammesætter tænketankens overvejelser og anbefalinger.
I Danmark er der både unge og voksne, som står uden uddannelse og job, og der er uklarhed om
vejledningens betydning, rolle og placering, både for de unge og for de voksne.
Som svar på strukturelle forandringer og stigende kompleksitet på arbejdsmarkedet, som fx automation og
midlertidige ansættelser, peger flere centrale aktører på karrierevejledning som den indsats, der kan
medvirke til, at unge såvel som voksne udvikler kompetencer til at tage hånd om egen karriereudvikling,
uddannelse og arbejde, så det bliver som de ønsker.
EU og OECD fremhæver karrierevejledning som en væsentlig indsats i fremtidens kompetencepolitik,
herunder særligt uddannelses- og arbejdsmarkedsreformer. Livslang vejledning ses som central i forbindelse
med kompetenceudvikling, karriereudvikling og socialt løft af alle borgere.
ii
Ungdomsgarantien peger på
sammenhængende, professionel uddannelses-, og erhvervsvejledning som et væsentligt redskab til at
inkludere unge på arbejdsmarkedet og modvirke marginalisering.
iii
OECD peger i sin seneste rapport om
fremtidens kompetencer også på vigtigheden af at kunne håndtere spændinger og dilemmaer, som ikke
forsvinder, men må balanceres for både den enkelte og for fællesskabet
iv
.
Resultatet af tænketankens arbejde er denne motivation for et nationalt indholds- og rammearbejde for
formålet med og kvaliteten i fremtidens professionelle vejledning og karrierevejledning i et livslangt
perspektiv.
1