Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 82
Offentligt
2033934_0001.png
.
FEBRUAR
2019
Leder: Vejledning og fremtiden
• Tags:
Anders Ladegaard, eVejledningen, fremtidens fremtid, reformer, Studievalg Danmark, Tænketank, UU, VEU
Anders ladegaard, formand for UU DANMARK
Èt af vejledningens genstandsfelter er fremtiden; Fremtidens muligheder, fremtidens behov,
fremtidens kompetencer, fremtidens unge, og vejledningens egen rolle i fremtiden.
Med afsæt i en fremtid, som fremstår mere og mere usikker, tog UU DANMARK i august 2018
initiativ til at nedsætte en tænketank, der skulle udarbejde en motivation for, at den
nuværende eller kommende regering kan igangsætte et nationalt rammearbejde, som skal
repositionere den professionelle vejledning, så den matcher behovene i ”fremtidens fremtid”.
Begrebet har vi lånt fra Niels Åkerstrøm Andersen og Justine Grønbæk Pors fra CBS, som med
”fremtidens fremtid” rammesætter en udvikling, hvor fremtiden er en ubekendt faktor, og hvor
forandrings-hastigheden accelererer, hvilket gør det nærmest umuligt at forestille sig
fremtiden, endsige formulere strategier til den. Det handler snarere om at forberede sig på det
uventede.
Reformer på samfundets præmisser
Ud over usikkerheden om fremtiden, var en væsentlig motivation for at nedsætte tænketanken,
den række af reformer, som siden 2011 har rullet ud over uddannelses- og
beskæftigelsesområdet. Fælles for reformerne er, at de alle har til formål at mobilisere
uddannelsespotentialet, arbejdskraften, økonomien, produktionen og teknologien, så Danmark
kan stå så stærkt som muligt i den internationale konkurrence.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 82: Henvendelse af 22/3-19 fra UU DANMARK om resultatet af deres arbejde i en tænketank
2033934_0002.png
Reformerne fokuserer på eksamen, karakterer, kriterier for at være uddannelsesparat,
adgangskrav, sanktioner, målgruppevurderinger, tid, dokumentation og forskellige typer af
uddannelses- og jobplaner. Reformerne er alle indgået på samfundets præmisser og glemte helt
at tænke de unges behov med. Det efterlod et stadig stigende antal unge med stress,
usikkerhed og ondt i livet. De unge efterspørger blandt andet hjælp til at finde egne styrker,
viden om uddannelsessystemets muligheder og krav og sammenhænge mellem uddannelser og
job.
Fold vejledningens potentiale ud
Vi inviterede
de unge selv,
dem der
vil
noget med de unge, og dem der
ved
noget om de unge til
at udarbejde motivationen for et nationalt rammearbejde, som skal repositionere vejledningen.
Vi har haft et historisk blik på vejledningen, et internationalt blik og et forskningsblik. Vi har
hørt fra praktikere i både UU, Studievalg Danmark, eVejledningen og VEU. Endelig har vi hørt
om fremtidens kompetencer
firedimensional uddannelse.
Tænketankens anbefalinger er nu klar, og du kan hente dem her.
De unges behov og samfundets behov
er ikke modsætninger, men mange unge føler de uddannes som en arbejdskraft mere end til det
liv, de ønsker sig. Tænketanken peger på en repositionering af vejledningen, sådan at dens
fulde potentiale foldes ud til fælles gavn for unge, voksne og samfundet.
Det er et stærkt dokument vi står med. Stærkt fordi det er et
fælles
produkt, som er skabt i et
samarbejde mellem eksperter og forskere på feltet, en række markante organisationer og ikke
mindst de unge selv. Dokumentet er fælles eje og nu går det politiske arbejde i gang, og det
glæder vi os til.
Og glem så ikke UU DANMARKs årskonference, hvor du kan høre mere og møde deltagere fra
tænketanken, ligesom du får rig mulighed for at træne fremtidssansen.
Se programmet og tilmeld
dig her.
Anders Ladegaard
Formand for UU DANMARK