Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 82
Offentligt
.
FEBRUAR
2019
Leder: Vejledning og fremtiden
• Tags:
Anders Ladegaard, eVejledningen, fremtidens fremtid, reformer, Studievalg Danmark, Tænketank, UU, VEU
Anders ladegaard, formand for UU DANMARK
Èt af vejledningens genstandsfelter er fremtiden; Fremtidens muligheder, fremtidens behov,
fremtidens kompetencer, fremtidens unge, og vejledningens egen rolle i fremtiden.
Med afsæt i en fremtid, som fremstår mere og mere usikker, tog UU DANMARK i august 2018
initiativ til at nedsætte en tænketank, der skulle udarbejde en motivation for, at den
nuværende eller kommende regering kan igangsætte et nationalt rammearbejde, som skal
repositionere den professionelle vejledning, så den matcher behovene i ”fremtidens fremtid”.
Begrebet har vi lånt fra Niels Åkerstrøm Andersen og Justine Grønbæk Pors fra CBS, som med
”fremtidens fremtid” rammesætter en udvikling, hvor fremtiden er en ubekendt faktor, og hvor
forandrings-hastigheden accelererer, hvilket gør det nærmest umuligt at forestille sig
fremtiden, endsige formulere strategier til den. Det handler snarere om at forberede sig på det
uventede.
Reformer på samfundets præmisser
Ud over usikkerheden om fremtiden, var en væsentlig motivation for at nedsætte tænketanken,
den række af reformer, som siden 2011 har rullet ud over uddannelses- og
beskæftigelsesområdet. Fælles for reformerne er, at de alle har til formål at mobilisere
uddannelsespotentialet, arbejdskraften, økonomien, produktionen og teknologien, så Danmark
kan stå så stærkt som muligt i den internationale konkurrence.