Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling), Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 10, UNU Alm.del Bilag 8
Offentligt
1951173_0001.png
Indblik i den danske
læreruddannelse
Program
Sted
Københavns Professionshøjskole, Campus Carlsberg, Humletorvet 3, 1799 København V, lokale k5.19
10.30-10.40
Ankomst i receptionen i Campus Carlsbergs Warehouse
Rektor Stefan Hermann, formand for Danske Professionshøjskoler tager imod. Spadserer fra Warehouse
til mødelokale i Karréen.
10.40-10.45
10.45-11.00
Velkomst v. rektor Stefan Hermann, formand for Danske Professionshøjskoler
Læreruddannelse anno 2018 og sigtelinjer v. rektor Camilla Wang, næstformand for Danske
Professionshøjskoler
Læreruddannelsens udvikling og ambitioner siden reform 2007, den internationale kontekst og
Danske Professionshøjskolers handleplan til en bedre læreruddannelse – 10 ambitioner.
11.00-11.15
Professionshøjskoler og folkeskolers tætte samarbejde om teori- og praksissamarbejdet i
læreruddannelsen
Uddannelseschef Elsebeth Jensen, VIA vil gennem eksempler vise forskellige former for samarbejde om
udvikling af lærere med stærke didaktiske kompetencer og personlig og professionel autoritet.
Form: Kort oplæg inkl. spørgsmål
11.15-11.30
Hvordan læreruddannelsen understøtter de studerendes faglige fordybelse
Institutchef Lis Madsen, Københavns Professionshøjskole giver eksempler på betydningen af
profiluddannelser og eksamensformer, herunder perspektiver for små og store uddannelsessteder.
Form: Kort oplæg inkl. spørgsmål
11.30-11.45
Læreruddannelsens arbejde med videngrundlaget - et samspil mellem
forskningsaktiviteter, undervisning og praksissamarbejde
Centerchef Stina Møllenbach, Absalon illustrerer, hvordan bl.a. forskningsaktiviteter sikrer et stærkt
videngrundlag i læreruddannelsen og bidrager til udvikling af en faglig stærk undervisning i folkeskolen.
Form: Kort oplæg inkl. spørgsmål
11.45-12.00
12.00-12.45
Pause
Drøftelse af sigtelinjer for læreruddannelsen faciliteret af rektor Stefan Hermann, formand
for Danske Professionshøjskoler
Med udgangspunkt i bl.a. dagens oplæg drøfter deltagerne styrker og svagheder ved den nuværende
læreruddannelse og sigtelinjer for læreruddannelsens videre udvikling.
12.45-13.30
Mulighed for frokost på Campus Carlsberg