Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2030624_0001.png
Tom Thinggaard Pedersen
Sekretariatsleder Foreningen Talentspejderne
[email protected]
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
Kære Tom Thinggaard Pedersen
Tak for din henvendelse fra 6. marts 2019, hvor du udtrykker bekymring
for, at ministeriets kommende pjece om kontaktpersonordningen i den
kommunale ungeindsats vil underminere frivillige organisationers indsats
ved at vejlede kommunerne til, at de kun må bruge ansatte som kontakt-
personer.
Som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet tidligere har svaret dig, så
giver dine henvendelser anledning til at være ekstra opmærksom på, at
muligheden for at ansætte personer fra civilsamfundet som kontaktper-
soner skal fremgå utvetydigt af den kommende pjece.
At personer fra civilsamfundet kan ansættes som kontaktpersoner frem-
går af § 2 l i lov om ændring af lov om vejledning om uddannelse og
erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., som siger:
”Kommunalbestyrelsen udpeger en gennemgående
kontaktperson til unge, når det
vurderes, at den unge af personlige eller sociale årsager har behov for støtte fra flere
enheder i kommunen. Kontaktpersonen har til opgave at følge og støtte den unge frem
mod fastholdelse på en ungdomsuddannelse eller i beskæftigelse.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsens udpegning af kontaktpersoner kan foretages blandt de
medarbejdere, der allerede er ansat i kommunen, eller der kan udpeges personer med
tilknytning til f.eks. forberedende grunduddannelse eller andre personer, som opfylder
de kompetencekrav, som kommunalbestyrelsen har fastsat.”
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, at ”hvis
den
unge allerede har en velfungerende mentorrelation skal kommunen overveje, om denne
mentor kan ansættes som kontaktperson. Kommunen har instruktionsbeføjelser over
for kontaktpersonen, der handler på kommunens vegne i relationen til den unge. Dette
gælder også, selvom kontaktpersonen er hentet i civilsamfundet. Det er hensigten, at
kommunen nøje skal overveje og beslutte, hvem der skal være den unges kontaktper-
son, og der skal lægges vægt på, at der i videst muligt omfang er kontinuitet i kon-
taktpersonordningen.”
14. marts 2019
Sagsnr.:19/03770
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 77: Henvendelse af 15/3-19 fra Landsforeningen Talentspejderne om kontaktpersonsordningen
Under de politiske forhandlinger om Aftale om bedre veje til uddannelse
og job blev der lagt vægt på, at kommunen skal have instruktionsbeføjel-
ser over for kontaktpersonen. Det er blandt andet baggrunden for, at
kontaktpersonen skal opfylde kommunens kompetencekrav og være i et
ansættelsesforhold til kommunen.
Kontaktpersonordningen ændrer ikke på muligheden for at etablere fri-
villige indsatser. En frivillig mentor kan overgå til at være kontaktperson,
hvis vedkommende har de rette kvalifikationer og antages af kommunen
til at løse opgaven.
Kontaktpersonen handler på kommunens vegne i relationen til den unge.
Derfor skal kontaktpersonen være myndig og udpeges og godkendes af
kommunen, herunder med indhentning af straffeattest, børneattest og
tavshedserklæring.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2