Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 71
Offentligt
2026207_0001.png
VI SØGER TALENTSPEJDERE
PÅ JERES VIRKSOMHED!
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 6/3-19 fra Landsforeningen af Talentspejdere om frivillig indsats med at hjælpe socialt udsatte uge i kommunerne
2026207_0002.png
ALLE
HAR
TALENTER
UNGE SKAL UDDANNES
Alt for mange unge går ud af fol-
keskolen uden at være bevidste
om, hvad de er gode til. Nogle
mangler selvværd, selvtillid eller
motivation. Det gør dem rådvil-
de og desorienterede, når de skal
vælge uddannelse og job. Flere
unge kommer slet ikke i gang
med en uddannelse, hvilket øger
deres risiko for at komme til at
leve på offentlig forsørgelse. Alle
har evner og talenter. Det handler
blot om at hjælpe de unge til at få
øje på dem!
GØR EN FORSKEL!
Med koncept ”Talentspejderne”
kan I være med til at gøre en posi-
tiv forskel. Vi søger derfor ansatte
på lokale virksomheder, som vil
være talentspejdere/mentorer for
unge mellem 12 og 15 år, så de
kan blive inspireret og få ideer til
valg af uddannelse og job. Erfa-
ringer viser, at det er den bedste
måde at hjælpe dem på. Samtidig
får I mulighed for at håndplukke
talenter til jeres virksomhed.
VI SØGER TALENTSPEJDERE PÅ JERES VIRKSOMHED!
Udgivet af:
Landsforeningen Talentspejderne
Hagenstrupparken 11
8860 Ulstrup
Telefon 25 77 86 46
www.talentspejderne.org
CVR: 34102066
Tryk:
Grafisk Trykcenter A/S
Printed in Denmark 2017
Grafisk design: Ivimedia
Fotografisk, mekanisk eller anden gengivelse af denne eller dele af
denne brochure kan kun tillades efter aftale med udgiveren. Institu-
tioner, der har indgået aftale med Copydan, kan kopiere inden for
de rammer, der er nævnt i aftalen. Undtaget herfra er korte uddrag
til brug i anmeldelser.
En undersøgelse har vist, at en ud af fem unge ikke
var kommet videre i uddannelsessystemet syv år efter,
at de havde forladt 9. klasse.”
Kilde: Folkeskolen.dk 22. januar 2016
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 6/3-19 fra Landsforeningen af Talentspejdere om frivillig indsats med at hjælpe socialt udsatte uge i kommunerne
2026207_0003.png
HJÆLP UNGE TIL AT FINDE
DERES EVNER OG
TALENTER
Vores talentprogram er udviklet i
samarbejde med nogle af landets
førende læringseksperter* inden
for hjerneforskning, læringsstile,
pædagogik, positiv psykologi,
mentoring og kostvejledning.
Programmet består af 24 møder
af ca. 1�½ times varighed. Møder-
ne med den unge foregår på je-
res arbejdsplads. Efter kort tid har
den unge fået øje på sine evner
og talenter. Nu kan de sammen
undersøge hvilke uddannelser og
job, der efterspørger disse.
Programmet er et guidet forløb,
hvor man følger et nøje beskrevet
indhold. Gennem et obligatorisk
certificerende talentspejderkur-
sus af én dags varighed får ta-
lentspejderen al den nødvendige
viden og værktøjer til at kunne
finde og arbejde med de unge og
deres talenter.
Efter hvert 8. møde modtager den
unge en graduering. Bronze, sølv
og til sidst guld! Som belønning
for at gennemføre alle 24 møder
modtager den unge kr. 600,- som
skal bruges til en fælles aktivitet
sammen med deres talentspejder.
*Professor i psykologi Jan Tønnesvang;
Master i læringsprocesser og læringsstil-
sekspert Helle Fisker; Læringsstilsekspert
Svend Erik Schmidt og Hjerneforsker Ann
Elisabeth Knudsen.
Jeg vil klart anbefale talentspejderne til alle unge. De 24 møder har gjort
vores datter klar til at møde alle udfordringer på hendes vej. Kæmpe stykke
arbejde I gør. Stor ros til alle talentspejdere!
Annika Johanne Hou Christensen
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 6/3-19 fra Landsforeningen af Talentspejdere om frivillig indsats med at hjælpe socialt udsatte uge i kommunerne
2026207_0004.png
VIRKSOMHEDER FÅR MERE
END DE GIVER!
Det er nærliggende at tro, at en
virksomheds sociale ansvarlighed
kun kommer den unge til gode,
men det er helt forkert. En række
undersøgelser og erfaringer pe-
ger på, at investeringer i socialt
ansvar har positive effekter for
virksomheden, og det giver et
plus på bundlinjen. Lad os vise
nogle eksempler:
• Det styrker virksomhedens image og omdømme.
• Socialt ansvar har betydning for nye samarbejdspartnere,
investorer, lokalsamfund og myndigheder.
• Det styrker sammenholdet og arbejdet på tværs i organisationen,
når medarbejderne oplever, at I er fælles om at hjælpe andre.
• I får lettere ved at rekruttere lærlinge og elever.
• I scorer højere i medarbejdertrivsels-undersøgelserne og styrker
derved fastholdelse af medarbejderne.
• I får et af de bedste værktøjer til at finde unges evner og talenter.
• Viden om, hvordan unge fastholdes i uddannelse og job.
• I gør en forskel og giver unge et fremtidsperspektiv
– til glæde og gavn for samfundet.
I har gjort en kæmpe forskel for Frederikke og bekræftet mig i,
at hun er en fantastisk pige. Hun kunne bare ikke lige se, hvor
meget hun har at byde på.
Naja Andersen
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 6/3-19 fra Landsforeningen af Talentspejdere om frivillig indsats med at hjælpe socialt udsatte uge i kommunerne
2026207_0005.png
HJÆLP EN UNG
I DIN ARBEJDSTID!
Som talentspejder lærer man selv
utroligt meget, om sit fag, sig selv
og om unges verden. Man ud-
vikler færdigheder, som man kan
bruge på andre områder af sit liv.
Det er både udfordrende, udvik-
lende og lærerigt. Desuden ople-
ver flere talentspejdere, at:
• De er blevet mere stolte af deres virksomhed, fordi de har fået
denne mulighed.
• Det er det bedst tænkelige kursus i at motivere og håndtere
unge, samt at finde evner og talenter.
• Det skaber medarbejdertilfredshed, når man gør en forskel for et
andet menneske.
• Man udvikler selv sine evner og færdigheder, som kan bruges til
at skabe trivsel for virksomhedens egne ansatte.
• De lærer noget om sig selv og om andre mennesker. Det giver
plus på den personlige bundlinje og kan bruges både på jobbet
og i privatlivet.
• Det giver mulighed for at bryde en måske triviel arbejdsdag.
Talentprogrammet er enkelt bygget op og nemt at arbejde med. Det
giver virkelig mening at se et ungt menneske, der får øje på sine evner og
talenter. Jeg har haft tre unge i forløb og bliver aldrig træt af det.”
Mette Bernt, PUBLIC FUNK APS.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 6/3-19 fra Landsforeningen af Talentspejdere om frivillig indsats med at hjælpe socialt udsatte uge i kommunerne
2026207_0006.png
CSR OG CORPORATE
VOLUNTEERING
CSR - Corporate Social Responsi-
bility - er et voksende konkurren-
ceparameter i dansk erhvervsliv
for både små og store virksomhe-
der. CSR handler om, at virksom-
heder agerer samfundsmæssigt
ansvarligt ved at tage hensyn til
f.eks. menneskerettigheder, so-
ciale vilkår, arbejdsforhold, miljø
og klima.
En model for et samarbejde med
os kunne være ”Corporate volun-
teering-modellen”, der går ud på
at virksomheden giver medarbej-
deren fri til at lave frivilligt socialt
arbejde i 45 min. pr. uge i en aftalt
periode (24 møder). Medarbejde-
ren forpligter sig til gengæld til
at bruge tilsvarende af sin fritid.
Talentspejderkurset som varer én
dag giver virksomheden medar-
bejderen fri til.
Alle typer af virksomheder kan
deltage. Som virksomhedsejer,
leder eller afdelingsleder kan man
naturligvis også selv stille sig til rå-
dighed som talentspejder.
”E-mærke til jeres virksomheds hjemmeside og e-mails”.
Et stigende fokus og udviklingsområde inden for CSR er Corporate
volunteering. Corporate volunteering vil sige, at virksomhedens
ansatte laver frivilligt socialt arbejde i en del af arbejdstiden.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 71: Henvendelse af 6/3-19 fra Landsforeningen af Talentspejdere om frivillig indsats med at hjælpe socialt udsatte uge i kommunerne
2026207_0007.png
Landsforeningen Talentspejderne
[email protected]
www.talentspejderne.org
Landsforeningen Talentspejderne er en frivillig, non-profit, upolitisk og ikke-religiøs humanitær organi-
sation, som hjælper unge med at finde deres evner og talenter med henblik på at bruge disse i deres
valg af fremtidig uddannelse og job.
Særkendet for Talentspejdernes virke er en stærk tro på, at alle børn og unge har evner og talenter. For
at kunne udfolde sine evner og talenter kræves der et godt netværk af nære og anerkendende perso-
ner, der er gode rollemodeller, som har overskud og ressourcer til at give noget til andre.