Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 70
Offentligt
2024222_0001.png
KØBENHAVNS KOMMUNE
Børne- og Ungdomsborgmesteren
1. februar 2019
Sagsnr.
2017-0275229
Dokumentnr.
2017-0275229-16
Kære Merete Riisager
Tak for dit svar på min henvendelse vedr. vores ønske om en ændring
af reglerne for forældrebetaling for fritidsinstitutioner.
Du skriver i dit svar, at vi i København enten må omlægge vores
fritidstilbud til en anden lovgivning eller prioritere vores ressourcer
anderledes.
Beklageligvis synes jeg dermed ikke, du besvarer det spørgsmål, jeg
stiller dig i mit tidligere brev
nemlig hvorfor reglerne for
forældrebetaling til fritidsinstitutioner skal være forskellig, alt efter
hvilken lovgivning, de organiseres efter? Jeg savner en logisk
forklaring på, at det skal forholde sig sådan.
Den forskel i reglerne stiller nemlig i særlig grad København i en
problematisk situation. I København har vi af historiske grunde en stor
gruppe selvejende institutioner, og dermed en mangfoldighed i vores
tilbud, som både borgere og kommune er glade for. Særligt det
forhold havde jeg håbet, at en liberal undervisningsminister ville
lægge stor vægt på.
Da en selvejende fritidsinstitution pr. definition ikke kan være en
SFO, kan vi ikke bare omlægge vores institutioner til folkeskoleloven.
Da vi samtidig ikke vil gøre forskel på vores institutioner eller
brugere, og eksempelvis opkræve mere forældrebetaling for en
kommunal SFO i forhold til et selvejende fritidstilbud, medfører dit
svar, at vi reelt er nødsaget til nu at organisere alle vores fritidstilbud
efter folkeskoleloven.
Denne ændring af vores tilbud vil medføre en meget omfattende og
juridisk kompliceret omstrukturering, hvor vi bl.a. må kommunalisere
alle de selvejende institutioner. Det vil vi selvsagt gerne undgå. I
København har vi 19 SFOer, 28 kommunale fritidshjem og 22
selvejende fritidshjem.
Jeg er samtidig ærgerlig over, at du i dit svar påpeger, at København
er en rig kommune, som ikke har behov for at effektivisere.
Virkeligheden er desværre en ganske anden. Presset på vores økonomi
på grund af regeringens serviceloft har medført, at vi hvert år
effektiviserer for betydelige beløb i vores kernedrift. Dette sker ikke
Rådhuset
1599 København V.
Telefon
33662000
E-mail
[email protected]
EAN nummer
5798009386182
www.kk.dk
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 1/3-19 fra Børne- og Ungdomsudvalget, Københavns Kommune, BUPL Hovedstaden og LFS vedr. ønske om at ensrette forældrebetalingsmulighederne mellem fritidshjem og SFO'er
mindst fordi, at vi hvert år inden for de samme økonomiske rammer
gør plads til 10.000 nye borgere, herunder i gennemsnit 1.000 nye
børn.
Jeg uddyber også gerne vores økonomiske forhold yderligere, måtte
der være behov herfor.
Jeg håber, at du på baggrund af det ovenstående vil genoverveje dit
standpunkt. Jeg står selvfølgelig fortsat til rådighed for en dialog
omkring emnet.
Med venlig hilsen
Jesper Christensen
Side 2 af 2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 1/3-19 fra Børne- og Ungdomsudvalget, Københavns Kommune, BUPL Hovedstaden og LFS vedr. ønske om at ensrette forældrebetalingsmulighederne mellem fritidshjem og SFO'er
2024222_0003.png
Jesper Christensen
Børne- og Ungeborgmester i Københavns Kommune
[email protected]
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
18. januar 2019
Sagsnr.:19/00629
Kære Jesper Christensen
Tak for din henvendelse om forslag til ændring af reglerne for forældre-
betaling for fritidshjem, som du har sendt til børne- og socialministeren
den 17. december 2018. Vi har aftalt, at jeg besvarer din henvendelse, da
SFO og fritidshjem er mit ressort.
Du skriver, at Københavns Kommune har valgt at organisere fritidstil-
bud som fritidshjem efter dagtilbudsloven og ikke som SFO efter folke-
skoleloven. Du foreslår i den sammenhæng, at dagtilbudsloven ændres,
så loftet over forældrebetalingen i fritidshjem fjernes.
Det står kommunerne frit for at organisere deres fritidstilbud, som de
vurderer mest hensigtsmæssigt.
Fritidstilbud kan, som du også skriver, være reguleret både i folkeskole-
loven (SFO) og i dagtilbudsloven (fritidshjem).
Forældrebetaling til SFO er derfor reguleret i folkeskoleloven (§ 50, stk.
2). Der er i folkeskoleloven ikke fastsat loft over forældrebetalingen.
Forældrebetaling til fritidshjem er reguleret i dagstilbudsloven (§ 57, stk.
2), hvoraf det fremgår, at forældrenes egenbetaling højst må udgøre 30
pct. af de samlede bruttodriftsudgifter ved ophold i fritidshjem.
Jeg mener, at en ressourcestærk kommune som Københavns Kommune
enten bør kunne prioritere kommunens ressourcer, så der tilføres de
nødvendige midler til fritidstilbud, hvis der er behov for flere, eller be-
nytte mulighederne for at organisere tilbuddene efter reglerne i folkesko-
leloven. Derudover er det ikke et ønske, jeg hører fra andre kommuner.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 1/3-19 fra Børne- og Ungdomsudvalget, Københavns Kommune, BUPL Hovedstaden og LFS vedr. ønske om at ensrette forældrebetalingsmulighederne mellem fritidshjem og SFO'er
Jeg mener derfor ikke, at der er behov for en ændring af dagstilbudslo-
vens bestemmelser om forældrebetaling til fritidshjem på nuværende
tidspunkt.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 1/3-19 fra Børne- og Ungdomsudvalget, Københavns Kommune, BUPL Hovedstaden og LFS vedr. ønske om at ensrette forældrebetalingsmulighederne mellem fritidshjem og SFO'er
2024222_0005.png
KØBENHAVNS KOMMUNE
Børne- og Ungdomsborgmesteren
17. december 2018
Sagsnr.
2017-0275229
Kære Mai Mercado
Københavns Kommune vokser med ca. 10.000 nye borgere hvert
eneste år. Det er en meget positiv udvikling, som vi er stolte af. Men
det giver også en række udfordringer. Det betyder blandt andet, at vi
hvert år skal finansiere nye serviceydelser, som fx dagtilbud, skole og
ældrepleje, til vores mange nye borgere inden for stort set den samme
serviceramme, da der som bekendt er et statsligt loft over, hvor mange
servicemidler, vi må bruge.
Derfor gennemfører vi hvert eneste år effektiviseringsrunder i
kommunen, så vi kan fastholde et fornuftigt serviceniveau til
københavnerne. Men nu er vi kommet dertil, hvor det er svært at
undgå, at effektiviseringerne rammer medarbejder-ressourcer direkte
ned i skoleklasserne og daginstitutionsstuerne.
Frem for at skære i antallet af medarbejdere, ønsker jeg, at København
– på linje med alle andre kommuner – i stedet politisk kan fastsætte
den forældretakst, man ønsker at tage for en plads i et fritidstilbud i
tilknytning til skolen. I København har vi 86 fritidsinstitutioner –
enten organiseret som SFO eller som fritidstilbud efter
dagtilbudsloven.
For at stille vores fritidsinstitutioner lige – uafhængig af organisering
– har vi i København valgt at organisere alle vores fritidsinstitutioner
efter dagtilbudsloven (og ikke folkeskoleloven). Men dagtilbudsloven
lægger en grænse for, hvor meget forældrebetaling, vi må opkræve –
det samme gælder ikke for SFO, som er underlagt folkeskoleloven.
Når vi sammenligner os selv med andre kommuner, eksempelvis
gennem vores seks-by samarbejde med Aarhus, Odense, Aalborg,
Esbjerg og Randers, kan vi se, at vi opkræver væsentligt mindre
forældrebetaling end de andre kommuner. Derfor er det rimeligt, at
København også får mulighed for at sætte taksten op, samtidig med, at
der fortsat er mulighed for friplads til børn med forældre i de laveste
indkomstgrupper.
Den paragraf i dagtilbudsloven (§ 32), der lægger et loft over
forældrebetalingen, koster os sammenlagt et sted mellem 35-70 mio.
kr. om året. Det er selvsagt penge, vi meget gerne vil bruge på bedre
forhold på vores institutioner, men det kan vi desværre ikke i dag.
Dokumentnr.
2017-0275229-9
Rådhuset
1599 København V.
Telefon
33662000
E-mail
[email protected]
EAN nummer
5798009386182
www.kk.dk
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 70: Henvendelse af 1/3-19 fra Børne- og Ungdomsudvalget, Københavns Kommune, BUPL Hovedstaden og LFS vedr. ønske om at ensrette forældrebetalingsmulighederne mellem fritidshjem og SFO'er
2024222_0006.png
Jeg mener, at der bør være de samme muligheder for at regulere
fritidstilbud – uafhængigt af lovgivning. Jeg håber derfor, at
regeringen vil ændre på det forhold, så kommunerne får de samme
muligheder for at tage forældrebetaling, uanset om organiseringen er
efter dagtilbudsloven eller folkeskoleloven.
Jeg ser frem til at høre din holdning til dette område, og jeg står
naturligvis til rådighed for yderligere konstruktiv dialog omkring dette
for os ganske vigtige emne.
Med venlig hilsen,
Jesper Christensen
Børne- og Ungdomsborgmester, Københavns Kommune
Side 2 af 2