Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 7
Offentligt
Karrierelæring, EUD og STEM-fag
En ny og tidligere form for brobygning er blevet afprøvet gennem tre pilotprojekter i et STEM samarbejde
mellem Herningsholms Erhvervsskole og Ikast Brande Kommune.
Vi har fra erhvervsskolens side et ønske om gennem karrierelæring at bidrage til en kvalificering af de unges
fremtidige valg af ungdomsuddannelse. Ved at lade grundskoleelevernes nysgerrighed og kreativitet
komme i spil i forhold til en faglig udfordring på en ny og anderledes måde.
Med dette som udgangspunkt iværksattes STEM-pilotprojekterne med deltagelse af udvalgte
erhvervsuddannelser og udvalgte grundskolers mellemtrin. I pilotprojekterne var der fokus på samspillet
mellem den teoretiske og den praktiske dimension af STEM for derved at understøtte særligt den praktiske
dimension af undervisningen i STEM-fagene i grundskolerne og derigennem gøre børnene opmærksomme
på muligheden for at kombinere teori og praksis i erhvervsuddannelserne. Ydermere var der fokus på, at
eleverne skulle udfordres ift. karrierelæringstanken og at samarbejdet mellem grundskoler og
erhvervsskole skulle styrkes og udbredes.
Arbejdsformen havde i alle tre forløb fokus på den eksperimenterende og entreprenante tilgang.
Pilotprojekterne har givet såvel faglærere og grundskolelærerne en givtig erfaring omkring det at udvikle
faglige og praksisnære opgaver til målgruppen, og indsigt i at ejerskab og gensidig forventningsafstemning
er vigtig.
Grundskoleeleverne fik gennem karrierelæringsforløbene: -Et indblik i forskellige erhvervsuddannelser og
dertil hørende fagområder. -Kendskab til jobtyper gennem karrierelæring. -Erfaring med entreprenant
læring. -Indsigt i egne styrker og interesser. -Erfaringer med STEM fagenes betydning både i grundskolen og
på erhvervsuddannelserne.
Kort beskrivelse af de tre forløb:
Samarbejde mellem Nørre Snede Skole og smedeafdelingen
Målgruppe
5. årgang - 38 elever, fordelt på to klasser
Formål med samarbejdet
-
-
Viden om Smedefaget samt besøg på Erhvervsskolen
se lokaliteter og møde erhvervsskoleelever
At eleverne får praksis på teori - at eleverne løser naturfaglige opgaver (matematik, natur/teknik)
At arbejde med den naturvidenskabelige metode, matematik og håndværk og design
prøve på
naturfagsmaraton med transportbånd som tema
Arbejde med entreprenante kompetencer
Mål fra U&J
-
-
Samarbejde mellem Ikast Nordre Skole og businessuddannelsen
Målgruppe
3. årgang: - 47 elever, fordelt på to klasser
Formål med samarbejdet
-
Åbne elevernes øjne for erhvervsuddannelserne og de muligheder som de byder på
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 7: Henvendelse af 8/10-18 fra Herningsholm Erhvervsskole vedr. samarbejde med grundskoler i Herning og Ikast-Brande Kommune
-
-
-
Understøtte detailelevernes faglige læring
Arbejde med entreprenante processer (idégenerering, produktudvikling, samarbejde med
omverden mv.)
Mål fra U&J
Samarbejde mellem Dalgasskolen og snedkeruddannelsen
Målgruppe
5. årgang - 28 elever
Formål med samarbejdet
-
-
-
-
-
Arbejds- og uddannelseskendskab: At elever får et indblik i, hvad snedkeruddannelsen indeholder.
At de e trepre a te didaktik u derstøtter processe ”Fra drø til virkelighed”
Danskfaglige læringsmål
Produktudvikling: det gode skolemøbel
innovationsproces gennem erhvervsskoleelev-
grundskoleelev kontakt og faglig vejledning
Grundskoleelever idégenerer og designer gennem vejledning og sparring med
erhvervsuddannelseselever. Erhvervsuddannelseselever udformer prototyper og evt. et endeligt
produkt.
Mål fra U&J
-