Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2010640_0001.png
National indsats for
talentfulde elever
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Orientering om offentliggørelse af talentindsats på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet, fra undervisningsministeren
2010640_0002.png
National indsats for talentfulde elever
Layout:
Presse- og Kommunikationssekretariatet,
Undervisningsministeriet
Fotograf:
Jakob Dall, Ulrik Jantzen
ISBN nr.:978-87-603-3217-3
(webudgave)
Publikationen kan ikke bestilles. Der henvises til webudgaven.
© Undervisningsministeriet, februar 2019
2 • National indsats for talentfulde elever
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Orientering om offentliggørelse af talentindsats på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet, fra undervisningsministeren
2010640_0003.png
National indsats
for talentfulde elever
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Orientering om offentliggørelse af talentindsats på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet, fra undervisningsministeren
2010640_0004.png
4 • National indsats for talentfulde elever
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Orientering om offentliggørelse af talentindsats på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet, fra undervisningsministeren
2010640_0005.png
Forord
Når en dansk topatlet vinder guld ved OL, jubler vi. Og hvis
et barn er ekstraordinært dygtig til fodbold eller tennis, er
det sejt. I Danmark er vi gode til at dyrke talenter i sportens
verden, men vi har ikke en stærk tradition for at gøre det i
uddannelsesverdenen. Vi er måske bange for at glemme de
fagligt svage elever, hvis vi fokuserer på de særligt dygti-
ge. Men talentindsatser kan virke motiverende for mange
elever og være med til at skabe en talentkultur, hvor det er
okay – og sejt – også at være meget dygtig og øve sig – uan-
set om man er særlig god til matematik, til at spille violin
eller skrive historier.
Men et talent udfolder ikke bare sig selv. Det skal opdages,
anerkendes og dyrkes. Det kræver både en målrettet ind-
sats og mere viden om området, hvis vi vil skabe en stærke-
re talentkultur i grundskolen og på ungdomsuddannelser-
ne. Vi skal dyrke de talentfulde elever for deres egen skyld.
Fordi det beriger deres liv, og fordi de har et potentiale,
som vi skal hjælpe dem med at udfolde og udvikle. Og så
er det også en stor gevinst for samfundet at have talenter,
der kan gå forrest inden for en lang række fag og områder.
Undervisningsministeriet har fået udarbejdet tre rap-
porter om den eksisterende talentudvikling og -indsats i
grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Rapporterne
viser, at der allerede eksisterer en del indsatser, men også
at der er forskel på, hvor langt man er med talentarbejdet
på de forskellige uddannelser.
Nogle skoler er godt i gang med talentarbejdet, men der er
ikke tale om en systematisk dækning, hverken geografisk
eller fagligt, og kendskabet til de eksisterende tilbud vari-
erer. Vi kan også se, at indsatsen på en del skoler ikke er
forankret organisatorisk og har svag ledelsesopbakning.
Det kan betyde manglende identifikation og vejledning af
talenterne.
Mange talentfulde børn og unge opdages slet ikke. Indsat-
serne er for tilfældige og beror ofte på ildsjæle, der på eget
initiativ motiverer de særligt dygtige elever og giver dem
ekstra udfordringer og opgaver.
Uanset hvor i landet, man bor og går i skole, skal man møde
en målrettet talentindsats. Det må aldrig være en tilfæl-
dighed, der afgør, om man får mulighed for at udfolde sit
talent. Talentindsatserne skal findes inden for mange fag,
og lærerne skal klædes bedre på til at arbejde med talenter.
Og så skal der være gode og tilgængelige undervisnings-
materialer tilpasset både grundskole og ungdomsuddan-
nelser.
Regeringen ønsker at styrke arbejdet med talenter i under-
visningssektoren. Derfor afsætter regeringen i regi af Dis-
ruptionrådet 65 millioner kroner til en national talentind-
sats. Den skal dels bygge videre på allerede eksisterende
og planlagte indsatser, og den skal også sikre en mere ens-
artet og strategisk tilgang til talentarbejdet på grundskoler
og ungdomsuddannelser i hele landet. Talentindsatsen skal
baseres på viden og metoder, vi skal have et samlet overblik
over indsatserne, og så skal de gode erfaringer udbredes.
Med denne strategi ønsker regeringen at gå fra spredte
aktiviteter til en samlet national indsats for talentarbejde.
Alle børn og unge skal mødes der, hvor de er, også de sær-
ligt dygtige.
Undervisningsministeriet, februar 2019
National indsats for talentfulde elever •
5
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Orientering om offentliggørelse af talentindsats på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet, fra undervisningsministeren
2010640_0006.png
6 • National indsats for talentfulde elever
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Orientering om offentliggørelse af talentindsats på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet, fra undervisningsministeren
2010640_0007.png
Hvad findes der allerede på
talentområdet?
Heldigvis findes der allerede mange gode indsatser for de
særligt dygtige og motiverede elever rundt om i landet. Der
er sket meget på området, siden Undervisningsministeriet
i 2010 nedsatte en arbejdsgruppe, der skulle belyse mu-
lighederne for talentudvikling i uddannelsessystemet og
evaluere allerede gennemførte talentaktiviteter i uddan-
nelsessystemet. I de seneste uddannelsesreformer har der
også været et fokus på dyrkning af talenterne i folkeskolen,
på erhvervsuddannelserne og i gymnasiet. Det betyder, at
der i dag allerede er en lang række forskellige talentindsat-
ser i både grundskolen og på ungdomsuddannelserne.
Af nedenstående tabel fremgår en række eksempler på ta-
lentindsatser i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og
på tværs af uddannelsesområderne.
Det har været et overordnet mål for reformerne af folke-
skolen, erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddan-
nelser, at alle elever skal udfordres, så de bliver så dygtige,
de kan. Alle gymnasier har i dag pligt til at udbyde talentak-
tiviteter til elever med særlige talenter. Erhvervsskolerne
har i tæt samarbejde med brancherne en lang række for-
skellige tilbud til de dygtigste og mest motiverede elever.
Eksempler på indsatser i grundskole og på ungdomsuddannelser:
Grundskole
DM i Fagene
DM i Fagene er en landsdækkende konkurrence for 7., 8. og 9. årgang, hvor
eleverne dyster i fagene dansk, matematik, historie, biologi og engelsk. Eleverne
kan dyste individuelt eller i hold.
Årligt tilbagevendende pulje til understøttelse af talentudviklingen af fagligt
dygtige elever i primært matematik og naturvidenskabelige fag.
Landsdækkende konkurrence inden for kategorierne humaniora, natur-, sam-
funds-, bio- og sundhedsvidenskab.
Et årligt danmarksmesterskab for elever på erhvervsuddannelserne.
Der er gennemført et projekt om talentspor og højere niveauer, der havde til
formål at kvalificere og strukturere skolernes pædagogiske praksis i arbejdet
med talentspor. De nye indsatser er efterfølgende implementeret på 56 afdelin-
ger på erhvervsskoler.
Ni videnscentre for erhvervsuddannelser skal bl.a. gennemføre talentudvikling
og -forløb på specialer med talentspor, fag på højere niveauer end det obligato-
riske samt erhvervsrettet påbygning.
Fortsættes
Gymnasiale
uddannelser
Pulje til naturvidenskabelige
olympiader og konkurrencer
Projekt Forskerspirer
Erhvervs-
uddannelser
DM i Skills
Forsøgs- og udviklingsprojekt
inden for talentspor og højere
niveauer på erhvervsuddannel-
serne
Videnscentre for erhvervsuddan-
nelser
National indsats for talentfulde elever •
7
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Orientering om offentliggørelse af talentindsats på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet, fra undervisningsministeren
2010640_0008.png
Tværgående
Pulje for talent og højtbegavede
elever
Puljen understøtter, at der udvikles sammenhængende indsatser i kommuner
og folkeskoler samt ungdomsuddannelser, så der arbejdes målrettet på at styr-
ke udviklingen af alle talentfulde og højtbegavede elever inden for alle områder
gennem de rette udviklingsbetingelser tilpasset de enkelte børns og unges
særlige behov.
Alle projekter afsluttes senest d. 31. oktober 2019, og de udviklede materialer
bliver herefter frit tilgængelige på emu.dk.
Særlig tilrettelæggelse for Team
Danmark og mgk-elever
ASTRA - det nationale naturfags-
center
Mulighed for bl.a. at forlænge uddannelsen
Astra har til formål at styrke kvaliteten af undervisning i naturfag og natur-
videnskab samt fremme interessen for og rekrutteringen til uddannelse og
beskæftigelse inden for naturvidenskab. Astra har en række indsatser målrettet
talent, herunder Science Talent og talentkonkurrencen Unge Forskere.
Gymnasieelever og eud-elever med særlige talenter har siden 2014 haft mulig-
hed for at tage fag ved videregående uddannelser uden deltagerbetaling i sidste
del af deres ungdomsuddannelse.
Mulighed for at tage fag
ved videregående uddannelser
(UVM og UFM)
EKSEMPLER PÅ INDSATSER
PÅ TALENTOMRÅDET
UNDERVISNINGSMINISTERIET VIL
OPRETTE EN NATIONAL TALENTENHED
DM I SKILLS
Landsdækkende
konkurrence for
erhvervsskolerne
FORSKERSPIRER
Landsdækkende
konkurrence for
de gymnasiale
uddannelser
DM I FAGENE
Landsdækkende
konkurrence for
folkeskolen
NATIONAL TALENTENHED
TALENTINDSATS
ASTRA
Indsatser i
naturfag og
naturvidenskab
NATURVIDENSKABLIG
OL
Sikre geografisk
og faglig dækning
Udvikle et digitalt
talentunivers
Sikre videndeling, koordinering af allerede
eksisterende indsatser og internationalt samarbejde
9 VIDENSCENTRE
For
erhvervsuddannelserne
PULJE FOR TALENT OG
HØJTBEGAVEDE ELEVER
Til sammenhængende
indsatser i kommuner,
folkeskoler samt ungdomsud-
dannelser
8 • National indsats for talentfulde elever
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Orientering om offentliggørelse af talentindsats på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet, fra undervisningsministeren
2010640_0009.png
Behov for yderligere indsats
Undervisningsministeriet har fået udarbejdet tre rap-
porter om den eksisterende talentudvikling og -indsats i
grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Rapporterne
viser, at der allerede eksisterer en del indsatser. Men der
er ikke tale om en systematisk dækning, hverken geogra-
fisk eller fagligt. Langt fra alle skoler kender de indsatser,
der findes, og flere skoler oplever ikke, at de er omfattet af
dem. På mange skoler er indsatsen ikke forankret organisa-
torisk, både på grund af manglende ledelsesopbakning og
manglende identifikation og vejledning af talenterne.
På den baggrund peger rapporterne blandt andet på føl-
gende anbefalinger:
Lærernes viden og talentdidaktiske kompetencer skal
styrkes, herunder viden om at identificere talenter.
Talenter skal modtage vejledning, der matcher deres
behov, og de skal have egne læringsstrategier, som læ-
rerne skal guide eleverne til selv at udvikle.
Behov for understøttende talentmateriale, som sam-
les og gøres tilgængeligt på en digital platform.
Der kan være behov for flere tilbud inden for sprog,
samfundsfag, humaniora og kunst.
DE TRE RAPPORTER:
1.
"
Talentudvikling på de gymnasiale uddannelser",
Ledelsesopbakning og en vedtaget talentstrategi er
afgørende for, at skolerne får succes med at arbejde
systematisk med talentudvikling. Blandt andet fordi
ledelsesopbakning fremmer en kultur, hvor talentud-
vikling er prioriteret og accepteret af både lærere og
elever. En udtalt talentkultur er særlig vigtig i en dansk
skolemæssig kontekst, da vi ikke i samme grad som an-
dre lande har tradition for at dyrke de dygtigste elever.
3.
2.
VIVE, 2018
"Kortlægning af udenlandske talentprogrammer
indenfor de naturvidenskabelige fag", Realize
ApS, december 2018
"Talentudvikling i grundskolen og på gymnasi-
er", Oxford Research, januar 2019.
Rapporterne dækker ikke alle uddannelsesområder
og fag.
Der bør ske en systematisering af talentindsatsen og
sikres en bedre organisatorisk forankring på den en-
kelte skole. Det sikrer, at indsatsen ikke bliver perso-
nafhængig og baseret på dedikerede lærere, men der-
imod forankres i skolen.
Der mangler et samlet overblik over eksisterende
programmer og initiativer, og der bør være mere erfa-
ringsudveksling mellem indsatserne.
Der bør udvikles redskaber til skolerne for at sikre, at
talentindsatsen kommer alle til gode. Der kan være
behov for en større integration mellem talentunder-
visning og øvrig undervisning i hverdagen.
National indsats for talentfulde elever •
9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Orientering om offentliggørelse af talentindsats på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet, fra undervisningsministeren
2010640_0010.png
10 • National indsats for talentfulde elever
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Orientering om offentliggørelse af talentindsats på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet, fra undervisningsministeren
2010640_0011.png
En national talentenhed
– for alle talenter
Børn og unge, der er særligt dygtige til musik, matematik,
dansk eller et helt fjerde fag, skal motiveres og støttes til at
kunne udfolde deres talent. Det skal de uanset hvor i lan-
det, de bor. Det skal ikke være tilfældigheder eller geografi,
der afgør, om ens talent opdages og udvikles. Og så skal vi
have de gode erfaringer og indsatser frem i lyset og bredt
ud, så alle kan få gavn af dem.
Det vil vi gøre:
Eksempler på enhedens arbejde:
Landsdækkende informationskampagne med infor-
mationsmøder og materialer.
Afholdelse af webinarer, hvor deltagerne får relevant
viden og mulighed for at få svar på spørgsmål angåen-
de talentarbejde og talentindsatser.
Besøg og tiltag på skoler, hvor enheden kan støtte ar-
bejdet med at udvikle strategier og handlingsplaner i
forhold til talentudvikling.
Etablering af netværk med relevante aktører på de
forskellige uddannelsesområder.
Talentenheden skal blandt andet:
1.
Understøtte og facilitere en samlet national indsats
og opbygning af en struktur, der sikrer geografisk og
faglig dækning.
2.
3.
Sikre videndeling, overblik, koordinering af allerede
eksisterende indsatser og internationalt samarbejde.
Udvikle et digitalt talentunivers til videndeling, opbyg-
ning af netværk, udvikling af undervisningsmateriale
og udbud af e-læring.
Mange andre lande har tradition for talentarbejde, og her
vil der være megen viden og inspiration at hente. Derfor
1. Understøttelse lokalt og regionalt
Talentenheden skal sikre en national, systematisk koordi-
nering af talentindsatser og understøtte regionale og loka-
le aktiviteter. Det skal ske med udgangspunkt i relevante
undersøgelser om talentudvikling og de mange gode ek-
sempler, som allerede findes ude på skolerne. Enheden skal
understøtte den samlede nationale indsats på tværs af ud-
dannelsesområder, fag og elevgrupper. Talentenheden skal
være med til at sikre en bred dækning af talentindsatser,
på tværs af hele landet og på tværs af uddannelsesområ-
derne. Det er samtidig enhedens opgave at få kendskab til
og overblik over samtlige talentindsatser i grundskolen og
3. Udvikling og drift af et talentunivers
Det skal være nemt og overskueligt for undervisere og
ledere at finde gode undervisningsmaterialer, viden og in-
spiration til deres arbejde med de særligt talentfulde ele-
ver. Derfor skal der udvikles et talentunivers. Det kan for
eksempel være på læringsportalen EMU.dk. Her skal der
blandt andet være adgang til forskningsartikler og kompe-
tenceudvikling til lærere og undervisere.
skal der etableres samarbejde med både danske og inter-
nationale forskningsmiljøer og skoler om udvikling af talen-
tindsatser.
2. Viden og internationalt samarbejde
Viden og erfaring er afgørende for at kunne tilrettelægge
effektfulde talentindsatser. Derfor skal der gennemføres
kortlægninger og erfaringsopsamlinger, som skal danne
grundlag for opbygning af talentindsatser på tværs af ud-
dannelsesområderne.
på ungdomsuddannelserne. Enheden kan også udvikle og
iværksætte nye indsatser, der tager udgangspunkt i blandt
andet anbefalinger fra undersøgelser om talentudvikling.
National talentenhed
Undervisningsministeriet vil oprette en national talenten-
hed. Enheden skal udarbejde, understøtte og facilitere en
samlet national talentstrategi og opbygge en struktur, der
sikrer geografisk og faglig dækning.
National indsats for talentfulde elever •
11
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Orientering om offentliggørelse af talentindsats på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet, fra undervisningsministeren
2010640_0012.png
Talentuniverset kan indeholde:
Undervisningsmaterialer.
Opbygning og støtte af netværk for talentarbejde.
Digital kompetenceudvikling til undervisere, herunder
e-læringskurser til iværksættelse af talentindsatser i
forskellige fag på de forskellige uddannelsesområder.
Digitalt materiale om systematisk arbejde med at ud-
vikle talenter. For ledere kan det være værktøjer i at
lede en talentindsats, sikre organisatorisk forankring
samt identifikation af talenter.
Digitale forelæsninger og korte oplæg af forskere og
dygtige praktikere inden for området.
Evaluering
Den nationale talentindsats evalueres i 2022. Her vil der
blive set på erfaringer fra indsatsen og taget stilling til be-
hovet for eventuelle justeringer.
12 • National indsats for talentfulde elever
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Orientering om offentliggørelse af talentindsats på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet, fra undervisningsministeren
2010640_0013.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 52: Orientering om offentliggørelse af talentindsats på grundskole- og ungdomsuddannelsesområdet, fra undervisningsministeren
2010640_0014.png