Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 48
Offentligt
Faktaark:
Initiativer i aftalen
’Folkets
skole: Faglighed, dannelse og frihed
–
justeringer af
folkeskolen til en mere åben og fleksibel skole’
Skoleugens længde
Med folkeskoleaftalen får skoler større frihed til at tilrettelægge elevernes undervisning efter deres
lokale behov. Ændringerne er:
-
Skoleugen for elever i børnehaveklassen til og med 3. klasse bliver kortet med 2 ¼ klokketimer
per uge inklusiv pauser. Det gøres ved, at det samlede undervisningstimetal i indskolingen bliver
sat ned med 90 klokketimer per år per klassetrin.
Fra 4.-9. klasse kan skoler og kommuner lokalt vælge at gøre skoleugen op til to klokketimer
kortere ved at skære tilsvarende i den understøttende undervisning. Frigjorte ressourcer fra den
kortere skoleuge kan bruges til to-voksenundervisning, undervisning tilpasset elevernes
forskellige faglige udvikling inden for det enkelte klassetrin, særlige talentforløb og turboforløb
for fagligt dygtige eller fagligt svage elever, pædagoger eller lærere i forbindelse med åben skole
eller bevægelse.
Brugen af paragraf 16 b begrænses, så den fremover kun kan benyttes i indskolingen
(børnehaveklasse til og med 3. klasse) og på mellemtrinnet og i udskolingen i specialklasser og -
skoler. Det vil - som i dag - kræve særlige faglige og pædagogiske begrundelser, som
kommunalbestyrelsen skal godkende, og godkendelsen kan fortsat kun gives for konkrete
klasser.
Derudover er der mulighed for at afkorte den understøttende undervisning med yderligere 1,5
klokketimer ugentligt på det klassetrin, hvor konfirmationsforberedelse typisk foregår, det vil
sige enten i 7. eller 8. klasse, for at gøre plads til konfirmationsforberedelse. Det svarer til, at det
forsøg, som 550 skoler har deltaget i, bliver permanent. Hvis skolerne bruger den mulighed,
skal kommuner og skoler sikre, at der er minimum 2,2 klokketimers understøttende
undervisning eksklusive pauser i 8. klasse. De elever, der ikke går til konfirmationsforberedelse,
vil få et frivilligt tilbud om undervisning i det tidsrum, hvor der afholdes
konfirmationsforberedelse.
-
-
-
Øget faglighed og kvalitet
Aftalepartierne ønsker at styrke udvalgte fag og øge kvaliteten i den understøttende undervisning. Det
sker med følgende initiativer:
-
I alt bliver der tilført 90 ekstra fagtimer (klokketimer) i sprog (tysk/fransk), billedkunst og
historie på udvalgte klassetrin fra skoleåret 2020/21. Timerne går fra den understøttende
undervisning.