Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2007651_0001.png
Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole:
Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en
mere åben og fleksibel folkeskole
30. januar 2019
Regeringen har den 30. januar 2019 indgået aftale med Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om justeringer af folkesko-
len.
Folkeskolereformen trådte i kraft i august 2014. Med folkeskolereformen ønskede
aftalepartierne at sikre et fagligt løft af folkeskolen. Målene med reformen var at
sikre, at alle elever i folkeskolen trives og udfordres, så de bliver dygtige, at betyd-
ningen af elevernes sociale baggrund for de faglige resultater mindskes, og at tilli-
den til og trivslen i folkeskolen styrkes bl.a. gennem respekt for professionel viden
og praksis.
For at nå disse mål blev der med reformen indført en længere og mere varieret
skoledag med flere fagtimer og tid til understøttende undervisning, nye krav om
samarbejde med omverdenen gennem åben skole, bevægelse, lektiehjælp og faglig
fordybelse, et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere samt en række
regelforenklinger.
Aftalepartierne anerkender, at kommuner, skoleledere, lærere, pædagoger og andre
har leveret en stor indsats med at implementere folkeskolereformen.
Men aftalepartierne er samtidigt enige om, at der er behov for løbende at tilpasse
folkeskolen og justere reformen der, hvor det er nødvendigt for at skabe en endnu
bedre folkeskole og optimale rammer for både den gode undervisning og det gode
børneliv med høj faglighed og trivsel. Aftalepartierne ønsker, at folkeskolen følger
med tiden og ønsker derfor at lytte til eleverne, forældrene, de professionelle på
skolerne og kommunerne. Det er deres skole, og derfor skal forandringerne give
mening for netop dem.
Folkeskolereformen følges gennem et omfattende følgeforskningsprogram. Efter
fire et halvt år viser følgeforskningen, at langt de fleste elever trives, og at elever
og forældre er glade for den danske folkeskole. Statusredegørelsen for 2017/2018
viser imidlertid også, at der ikke har været markant fremgang i elevernes faglige
niveau, hvorfor vi endnu ikke er i mål i forhold til at nå reformens målsætninger.
Derfor ønsker aftalepartierne at foretage nogle justeringer med henblik på at sikre
bedre vilkår for både faglighed, variation i skoledagen, bevægelse, åben skole samt
lektiehjælp og faglig fordybelse.
Mange skoler er i fuld gang med at finde formen på understøttende undervisning
og den varierede skoledag. Både lærere og pædagoger oplever i højere grad end
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
2007651_0002.png
Side 2 af 17
tidligere, at for eksempel motion og bevægelse gør eleverne mere undervisnings-
parate, og at der en positiv sammenhæng mellem brug af bevægelse i undervisnin-
gen og elevernes faglige og generelle trivsel. Men på mere end halvdelen af skoler-
ne er der stadig ikke en fælles forståelse af understøttende undervisning, og der er
en generel efterspørgsel på klarere retningslinjer for den understøttende undervis-
ning.
Aftalepartierne er derfor enige om 13 initiativer, som har fokus på at udvikle fol-
keskolen gennem både klarere rammer og øget frihed i tilrettelæggelsen af skole-
dagen, fagundervisningen og den understøttende undervisning
jf. boks 1.
Boks 1. Initiativer i aftale om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen
til en mere åben og fleksibel folkeskole
Klarere rammer for tilrettelæggelse af skoledagen
1.
2.
Kortere skoleuge i indskolingen
Forenkling og klare rammer for anvendelsen af § 16 b
Øget faglighed og kvalitet
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Kvalitetsløft af den understøttende undervisning
Prioritering af udvalgte fag
Styrket læseindsats
Reduktion af faglige bindinger for undervisningen
Færre vikarer og justeret kompetencedækningsmålsætning
Kanonlister og styrket fokus på Rigsfællesskab
Øget frihed
9.
Udvidet kompetence til skolebestyrelser ved ansættelse af skolens leder
10. Mulighed for to-årig valgperiode for forældrerepræsentanterne til skolebestyrelsen
11. Forenkling af elevplanen
12. Evaluering af de nationale test
13. Øget didaktisk frihed og styrket professionel dømmekraft i folkeskolen
Med aftalen justerer aftalepartierne de lovgivningsmæssige rammer for folkeskolen
med henblik på at skabe endnu bedre lokale vilkår for at indfri de høje ambitioner,
der blev sat med folkeskolereformen i 2013.
Men hverdagen for folkeskoleelever ændrer sig ikke automatisk, fordi de lovgiv-
ningsmæssige rammer gør det. Det er skoleledere, lærere og pædagoger, der sam-
men med elever og forældre, hver dag har ansvaret og forpligtelsen til at anvende
deres faglige og pædagogiske kompetencer til at give skolen liv og ånd og skabe
god undervisning for alle elever.
Klarere rammer for tilrettelæggelse af skoledagen
Aftalepartierne ønsker at give den enkelte skole større frihed til at disponere over
skolens ressourcer til kvalitetsforbedringer i skolen. De lovgivningsmæssige ram-
mer skal afspejle, at det lokalt kan være mere fornuftigt at prioritere lærere og pæ-
dagogers tid til at styrke kvaliteten i fagundervisningen og i den understøttende
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
Side 3 af 17
undervisning inden for en lidt kortere skoledag. Friheden skal give skolerne større
lokal fleksibilitet til at planlægge undervisningen, så skolen kan lykkes med at ska-
be en varieret skoledag, der er tilpasset eleverne.
1. Kortere skoleuge i indskolingen
Aftalepartierne er enige om at afkorte skoleugen generelt i børnehaveklassen til og
med 3. klasse med 90 klokketimer årligt svarende til 2 ¼ klokketime ugentligt inkl.
pauser.
Det er afgørende for aftalepartierne, at det fælles høje ambitionsniveau for vores
børn i folkeskolen fastholdes. Afkortningen i skoleugen skal konverteres til andre
aktiviteter, der direkte fremmer varieret undervisning af høj kvalitet. Aftalepartier-
ne forventer, at de frigivne ressourcer anvendes til kvalitetsforbedringer i skolen
og ikke som en mulighed for at gennemføre besparelser på folkeskoleområdet i
den enkelte kommune. Samtidig er det afgørende, at en øget lokal frihed ikke igen
fører til meget store forskelle i elevernes undervisningstid på tværs af landet.
Når skoleugen bliver kortere forudsættes det at medføre en øget aktivitet i fritids-
tilbud. Det er der taget højde for i økonomien,
jf. nedenfor.
2. Forenkling og klare rammer for anvendelsen af § 16 b
Den nuværende retstilstand om § 16 b i folkeskoleloven, der giver mulighed for at
konvertere understøttende undervisning til to-voksenundervisning, er uklar. Der
er samtidig en stigende interesse for at benytte muligheden for at konvertere un-
derstøttende undervisning til to-voksenundervisning mv.
Aftalepartierne er derfor enige om at skabe klare rammer for kommuner og sko-
lers brug af bestemmelsen. Konkret er aftalepartierne enige om at gøre det muligt
at konvertere op til 2 klokketimers understøttende undervisning inkl. pauser på
mellemtrinnet og i udskolingen per klassetrin per uge til andre aktiviteter, der ud-
løser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen i overensstemmelse med de
lokale ønsker og behov på den enkelte skole. Det kan være til følgende formål:
To-voksenundervisning og undervisning tilpasset elevernes forskellige faglige
udvikling inden for det enkelte klassetrin
Særlige talentforløb og turboforløb for fagligt dygtige og fagligt svage elever
Pædagoger eller lærere i forbindelse med åben skole og bevægelse
Aftalepartierne er samtidig enige om at ophæve den nuværende bestemmelse om,
at konverteringen på mellemtrin og i udskolingen kun kan ske i ”helt særlige til-
fælde”. Fremadrettet vil alle klasser på mellemtrin og i udskoling have mulighed
for at konvertere op til to klokketimers understøttende undervisning inkl. pauser
til andre aktiviteter. Dermed vil der ikke længere skulle foreligge en konkret og
individuel vurdering for hver enkelt klasse.
Samtidig permanentgøres muligheden for at afkorte den understøttende undervis-
ning med yderligere 1,5 klokketimer ugentligt på det klassetrin, hvor konfirmati-
onsforberedelse typisk foregår, dvs. enten i 7. eller 8. klasse for at gøre plads til
konfirmationsforberedelse.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
2007651_0004.png
Side 4 af 17
Såfremt skolerne benytter sig af muligheden for at afkorte den understøttende
undervisning for at gøre plads til konfirmationsforberedelse i 8. klasse, skal kom-
muner og skoler sikre, at der er minimum 2,2 klokketimers understøttende under-
visning ekskl. pauser i 8. klasse. Dette kan ske ved en modsvarende flytning af
fagtimer som fx kristendomskundskab fra 8. klasse til 7. klasse.
Elever, der ikke deltager i konfirmationsforberedelse skal tilbydes et alternativt
tilbud. Undervisningsministeriet vil udarbejde inspirationsmateriale om indhold og
tilrettelæggelsen af det frivillige tilbud.
De lovgivningsmæssige rammer for konverteringen af understøttende undervis-
ning til andre indsatser skal medvirke til at realisere arbejdet med at styrke elever-
nes trivsel og skabe bedre forudsætninger for at indfri ambitionerne med en varie-
ret skoledag med åben skole, bevægelse samt lektiehjælp og faglig fordybelse.
Kommunalbestyrelsen skal efter indstilling fra skolelederen og skolebestyrelsen
årligt godkende og føre tilsyn med konvertering af understøttende undervisning i
de enkelte klasser og klassetrin. For at fremme, at frigivne ressourcer anvendes til
kvalitetsforbedringer i skolen, vil dette krav blive fastholdt.
Undervisningsministeriet vil som led i den årlige uge 35-undersøgelse
1
af skole-
ugens længde fremadrettet undersøge, hvad eventuel konvertering på skolerne
anvendes til. Opfølgningen tilrettelægges med henblik på, at den bliver så ubu-
reaukratisk som muligt for kommunerne.
Skolen skal som led i den eksisterende kvalitetsrapport redegøre for, i hvilket om-
fang og til hvilke formål skolen anvender muligheden for at konvertere understøt-
tende undervisning.
Aftalepartierne er enige om at tydeliggøre ovenstående i nye bestemmelser i folke-
skoleloven.
Aftalepartierne er enige om, at den eksisterende § 16 b indsnævres i anvendelses-
område, så den fremover alene finder anvendelse i indskolingen samt for special-
klasser eller på specialskoler. Aftalepartierne er enige om, at betingelserne for at
benytte § 16 b skal svare til de nuværende betingelser. Dvs. at kommunalbestyrel-
sen efter ansøgning fra skolelederen og godkendelse fra skolebestyrelsen, for så
vidt angår klasser med særligt behov herfor, kan godkende afkortning af tid til
understøttende undervisning til to-voksenundervisning med henblik på yderligere
faglig støtte ved hjælp af ekstra personale i klassen. Godkendelsen kan gives for
op til et år ad gangen.
Undervisningsministeriet har siden 2015 årligt foretaget en kortlægning af et repræsentativt udsnit af skolernes skemaer i
uge 35. Spørgerammen er løbende blevet udvidet, senest med spørgsmål om organiseringen af understøttende undervisning
mv.
1
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
Side 5 af 17
Øget faglighed og kvalitet
Undervisningen i fagene er sammen med den understøttende undervisning de
centrale elementer, der skal give eleverne kundskaber og færdigheder. Den under-
støttende undervisning skal anvendes til forløb og aktiviteter, der har direkte
sammenhæng med folkeskolens fag og obligatoriske emner, som giver mulighed
for åben skole og en varieret skoledag, og som sigter på at styrke elevernes under-
visningsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.
Reformelementerne om åben skole, bevægelse samt lektiehjælp og faglig fordybel-
se er uændrede og skal fortsat løftes både i undervisning i fagene og i den under-
støttende undervisning. Den understøttende undervisning er et centralt og væsent-
ligt element i folkeskolereformen og er i sammenhæng med undervisningen i fa-
gene en afgørende faktor i realiseringen af reformens ambitioner om at øge det
faglige niveau for alle elever, samt mindske betydningen af elevernes sociale bag-
grund for de faglige resultater.
Mange kommuner og skoler har gjort en stor indsats i forhold til at få den under-
støttende undervisning til at fungere.
Det er afgørende for aftalepartierne, at den understøttende undervisning anvendes
som forudsat til at realisere en mere varieret skoledag, hvor eleverne møder diffe-
rentierede undervisningsformer, åben skole, bevægelse og lektiehjælp af høj kvali-
tet på alle skoler.
3. Kvalitetsløft af den understøttende undervisning
Aftalepartierne er enige om, at kvaliteten i den understøttende undervisning skal
styrkes, så den kommer til at virke godt og efter hensigten på alle skoler. Følge-
forskning viser, at den understøttende undervisning tilrettelægges meget forskelligt
på tværs af landet, og over halvdelen af folkeskolerne oplyser, at der ikke er fælles
forståelse af den understøttende undervisning.
Det har aldrig været aftalepartiernes hensigt, at understøttende undervisning skulle
ligge som en isoleret ø i skemaet. Tværtimod skal den understøttende undervis-
ning bygge bro mellem folkeskolens forskellige aktiviteter og muliggøre samarbej-
der om åben skole. Folkeskolerne er forpligtede til at indgå samarbejder og part-
nerskaber med virksomheder, kultur-, og idrætsforeninger samt musikskoler og
ungdomsskoler mv. og derigennem åbne skolen op mod det omkringliggende
lokalsamfund.
Den understøttende undervisning skal hænge bedre sammen med og understøtte
folkeskolens formål, skolens undervisning i fagene og obligatoriske emner og sikre
en mere varieret skoledag, med bevægelse og hvor det omgivende samfund ind-
drages.
Aftalepartierne er enige om, at skoler skal have mulighed for lave et kvalitetsløft af
den understøttende undervisning gennem tilførsel af flere personaleressourcer
det kan både være lærere og pædagoger.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
Side 6 af 17
Aftalepartierne er derfor enige om at afsætte 128 mio. kr. i 2019, 283 mio. kr. i
2020 og 249 mio. kr. fra 2021 og frem til øget kvalitet i den understøttende un-
dervisning. Kvalitetsløftet af den understøttende undervisning finansieres dels af
frigivne midler fra en kortere skoleuge i indskolingen, dels af en ekstraordinær
tilførsel på 79 mio. kr. i 2019 og 190 mio. kr. fra 2020 og frem.
Derudover kompenseres kommunerne for den øgede aktivitet i fritidstilbud som
følge af afkortningen af skoleugen inden for rammerne af den samlede økonomi i
aftalen.
Aftalepartierne forventer, at midlerne prioriteres til:
Færre elever per underviser, to-voksenundervisning, holddannelse, under-
visning tilpasset elevernes forskellige faglige udvikling mv.
At øge tiden til planlægning af og opfølgning på den understøttende un-
dervisning.
Aftalepartierne er desuden enige om at folkeskolelovens bemærkninger gennem-
skrives med henblik på at sikre en mere tydelig beskrivelse af den understøttende
undervisnings formål og indhold.
Desuden er aftalepartierne enige om, at Undervisningsministeriet i samarbejde
med DLF, KL, Skolelederforeningen, BUPL og folkeskolens øvrige parter identi-
ficerer og formidler eksempler på god praksis i forhold til at få den varierede sko-
ledag til at fungere med de nye, forbedrede rammer på alle skoler. Der udarbejdes
på baggrund heraf vejledning til lærere, pædagoger og skoler med anbefalinger til
organisering, tilrettelæggelse af undervisningen, undervisningsmetoder og ind-
holdsvalg mv.
Aftalepartierne er endvidere enige om at etablere en national portal evt. i tilknyt-
ning til EMU.dk, der kan understøtte skole og lærere i arbejdet at realisere refor-
mens intentioner, herunder bl.a. åben skole og bevægelse, med bl.a. vejledning, e-
læringsforløb og konkrete eksempler på skoler, der lykkes med at skabe en varieret
skoledag mv.
For at sikre, at de tilførte ressourcer anvendes i overensstemmelse med hensigten,
skal skolerne fremadrettet i kvalitetsrapporten redegøre for, hvordan de har valgt
at anvende de ressourcer, der afsættes til at styrke kvaliteten af den understøttende
undervisning.
Undervisningsministeriet vil desuden følge anvendelsen af personaleressourcer i
folkeskolen ud fra en række overordnede parametre så som klassekvotienter, antal
elever per underviser, undervisningsressourcer per elev, det samlede timetal og
timetal i de enkelte fag, faglige resultater og trivsel og det samlede kommunale
forbrug på folkeskolen suppleret med udviklingen i udgift per elev. Skolernes un-
dervisningspraksis, herunder anvendelse af åben skole, bevægelse, lektiehjælp og
faglig fordybelse, vil desuden blive fulgt årligt gennem et kommende grundskole-
panel med et repræsentativt udsnit af skolerne.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
Side 7 af 17
Aftalepartierne er enige om, at partierne vil drøfte en prioritering af teknologifor-
ståelse i folkeskolen, når evalueringen af forsøgsprogrammet foreligger i 2021, og
at ressourcetilførslen på et senere tidspunkt vil kunne prioriteres til at styrke tek-
nologiforståelse.
4. Prioritering af udvalgte fag
Med folkeskolereformen fra 2013 blev antallet af fagtimer i en række centrale fag,
bl.a. dansk og matematik, øget væsentligt med henblik på at styrke fagligheden og
understøtte, at alle elever forlader folkeskolen med de fornødne faglige kompe-
tencer.
Aftalepartierne bakker fortsat om det stærke fokus på faglighed, som blev lagt
med folkeskolereformen. Aftalepartierne er dog enige om, at der er enkelte fag,
som kalder på justeringer.
Aftalepartierne er enige om, at der tilføres 90 ekstra fagtimer til prioritering af
opstart af 2. fremmedsprog, billedkunst og historie fra skoleåret 2020/2021. Afta-
lepartierne ønsker konkret at understøtte følgende faglige hensyn:
30 fagtimer til tysk eller fransk i 5. klasse, så eleverne samlet set undervises
i to lektioner om ugen, og får en god sprogstart og et tilstrækkeligt udbytte
af undervisningen i tysk eller fransk. Baggrunden herfor er, at det vurderes,
at en ugentlig lektion i 5. klasse (nuværende) til at lære et nyt fremmed-
sprog ikke sikrer tilstrækkelig intensitet i undervisningen til at opbygge og
fastholde fx mundtlig sprogfærdighed.
30 fagtimer til billedkunst i 6. klasse, hvor der i dag ikke er timer, vil styrke
overgangen fra det obligatoriske fag på mellemtrinnet til valgfaget i udsko-
lingen,
jf. Aftale om styrket praksisfaglighed i folkeskolen, juni 2018.
Desuden vil
timer i 6. klasse sætte fokus på faget og sikre mere ensartede rammer på
tværs af de praktiske/musiske fag.
30 fagtimer til historie i 9. klasse vil sikre en større tyngde i arbejdet med
den dybere og mere komplekse faglighed i faget, som er mulig i udskolin-
gen, samt understøtte at eleverne er bedre forberedt på prøven i 9. klasse.
Aftalepartierne er samtidig enige om at indføre særkilte vejledende timetal for
henholdsvis madkundskab og håndværk og design, og samtidig præcisere på hvil-
ke klassetrin, undervisningen i fagene skal udbydes. Det samlede timeantal for
fagene fastholdes. Timerne fordeles på 3. til 6. klassetrin, således at det passer med
starten af et praktisk/musisk valgfag i 7. klasse,
jf. Aftale om styrket praksisfaglighed i
folkeskolen, juni 2018.
Aftalepartierne ønsker, at elever på alle klassetrin skal mødes af en varieret skole-
dag med den rette balance mellem almindelige fagtimer og understøttende under-
visning.
Derfor er aftalepartierne enige om at flytte 30 klokketimers idræt årligt (svarende
til en lektion per uge per årgang) fra mellemtrin til udskolingen med henblik på at
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
Side 8 af 17
gøre plads til mere understøttende undervisning på mellemtrinnet. Det vil betyde,
at der er 60 klokketimers idræt (svarende til to lektioner per uge per årgang) fra 1.
klasse til og med 6. klasse og 90 klokketimers idræt (svarende til tre lektioner per
uge per årgang) fra 7. klasse til og med 9. klasse. Flere idrætstimer i udskolingen
vil understøtte bevægelse i udskolingen samt klæde eleverne bedre på til at gå til
prøve i 9. klasse, jf. at idræt blev et prøveudtræksfag med folkeskolereformen i
2014.
Aftalepartierne er endvidere enige om at flytte 30 klokketimer årligt (svarende til
en lektion per uge per årgang) fra dansk i 3. klasse til 2. klasse med henblik på at
gøre plads til mere understøttende undervisning i 3. klasse. Det vil desuden bety-
de, at der er flere timer i dansk på 2. klassetrin, hvor der er stort fokus på, at ele-
verne lærer at læse.
Ny fordeling af timer fremgår af bilag 1.
5. Igangsættelse af læseindsats
Der skal være flere stærke læsere i folkeskolen. Aftalepartierne er enige om, at der
lanceres en 3-årig læseindsats, som skal reducere antallet af svage læsere ved at øge
læselyst og sætte fokus på læseundervisning og faglig læsning gennem hele skole-
forløbet. Gode læseevner er en forudsætning for tilegnelse af viden og færdighe-
der i alle fag, og der er en sammenhæng mellem lysten til at læse, og hvor god man
er til det.
Aftalepartierne er endvidere enige om, at forældre spiller en vigtig rolle for, at
børn læser i deres fritid. Derfor skal forældrene inddrages i læseindsatsen gennem
målrettede initiativer til fremme af den daglige læsning.
Elevers læseglæde skal øges. Aftalepartierne ønsker, at der sættes fokus på vigtig-
heden af at læse bøge for elevers tilegnelse af gode læsefærdigheder. Aftalepartier-
ne er derfor enige om, at læseindsatsen
skydes i gang med et ”Bogens år”, hvor
der sættes fokus på vigtigheden af at læse bøger i skolen og i fritiden. Initiativet
skal udfoldes sammen med bl.a. Kulturministeriet og andre relevante parter.
Aftalepartierne ønsker, at folkeskolens parter inddrages tæt i udviklingen af ram-
merne for læseindsatsen og ”Bogens år”,
som forventes gennemført i skoleåret
2019/2020. Aftalepartierne er derfor enige om, at Undervisningsministeriet skal
tage initiativ til et samarbejde med parterne om læseindsatsen og ”Bogens år”.
Aftalepartierne er enige om, at læseindsatsen målrettes 1.-9. klassetrin, samt at der
afsættes en pulje til formålet på 10 mio. kr. i 2019. Midlerne udmøntes via en an-
søgningsrunde i 2019, hvorefter Undervisningsministeriet giver tilsagn om tilskud
til projekter og aktiviteter, der kan gennemføres i perioden 2019-2021.
6. Reduktion af nuværende faglige bindinger for undervisningen
De tværgående temaer it og medier, og innovation og entreprenørskab skal i dag
indgå i undervisningen i alle skolens obligatoriske fag. Arbejdet med de tværgåen-
de temaer kan opleves som forstyrrende i forhold til undervisningen i fagets kerne
i nogle fag. I andre fag kan samme tværgående tema opleves som helt centralt.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
Side 9 af 17
Aftalepartierne er enige om at igangsætte et arbejde med at kortlægge, hvordan de
faglige bindinger for de tværgående temaer it og medier samt innovation og entre-
prenørskab kan reduceres ved at temaerne eksempelvis målrettes færre fag.
Aftalepartierne er enige om, at det kræver tæt dialog med eksperter inden for både
fagene og de tværgående temaer it og medier og innovation og entreprenørskab
for at afgøre, hvordan bindingerne kan reduceres, så arbejdet med temaerne er
meningsfuldt i undervisningen i fagene.
Aftalepartierne er desuden enige om, at de konkrete løsningsmodeller drøftes i
folkeskoleforligskredsen, inden der træffes beslutning om konkrete ændringer.
7. Færre vikarer og justeret kompetencemålsætning
Aftalepartierne ønsker, at vikarforbruget i folkeskolen nedbringes, og at vikarene
skal være så kvalificerede som muligt. Aftalepartierne er enige om, at der igangsæt-
tes en undersøgelse, som skal afdække hvilke årsager, der ligger til grund for sko-
lernes brug af vikarer og undersøge skolernes registreringspraksis af vikarforbru-
get.
Undersøgelsen skal endvidere kortlægge gode eksempler i forhold til, hvordan
kommuner og skoler kan arbejde med at nedbringe vikardækningen samt kvalifi-
cere de vikartimer, som ikke kan undgås, herunder fx god praksis i forhold til at
klæde vikarer på til opgaven. Undersøgelsen skal bygge oven på Undervisningsmi-
nisteriets vikarundersøgelse fra august 2018, som viser, at ca. 11 pct. af undervis-
ningstimerne i normalklasserne samlet set ikke bliver gennemført af den planlagte
underviser, men af en vikar. Undersøgelsen skal gennemføres i samarbejde mel-
lem Undervisningsministeriet, KL og Skolelederforeningen.
Aftalepartierne er enige om, at undersøgelsens resultater drøftes i folkeskolefor-
ligskredsen.
Aftalepartierne vil løbende følge og drøfte udviklingen i brugen af vikarer i folke-
skolen. Efter skoleåret 2019/2020 drøfter aftalepartierne udviklingen første gang.
Det er aftalepartiernes forventning, at vikarforbruget er faldet i forhold til niveau-
et i 2018. Aftalepartierne er desuden enige om, at det er en forudsætning herfor, at
der skabes større gennemsigtighed i omfanget af brugen af vikarer på skolerne.
Gennemsigtighed og fleksibel adgang til centrale nøgletal giver et godt grundlag
for dialog om skolers udvikling og kan ligeledes understøtte skolebestyrelsernes
arbejde. Aftalepartierne bakker derfor op om det igangværende samarbejde mel-
lem regeringen og KL om at skabe større gennemsigtighed i centrale nøgletal ved-
rørende skolerne,
jf. Aftale om Kommuners økonomi for 2019.
Endelig ønsker aftalepartierne, at eleverne i folkeskolen undervises af fagligt kom-
petente lærere. Aftalepartierne er derfor enige om, at fastholde målsætningen om,
at alle elever skal undervises af lærere med undervisningskompetence i de fag, de
underviser i. Aftalepartierne er samtidig enige om, at målsætningen skal opgøres
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
2007651_0010.png
Side 10 af 17
på kommuneniveau, og at den gælder for elever på alle klassetrin og i alle fag, her-
under de obligatoriske praktiske/musiske valgfag.
Aftalepartierne erkender dog, at kommunerne har forskellige forudsætninger for
at lykkes med at indfri målsætningen om, at 95 pct. af undervisningen skal vareta-
ges af undervisere med undervisningskompetence i de fag, de underviser i inden
2020 og delmålet om 90 pct. i 2019.
2
Aftalepartierne er derfor enige om at udskyde tidspunktet for, hvornår målsætnin-
gen om fuld kompetencedækning skal være opfyldt fra 2020 til 2025 og at udskyde
delmålet om 90 pct. fra 2019 til 2021. Det skal være med til at sikre, at de kom-
muner og skoler, der har de største udfordringer, får bedre tid, og dermed bedre
forudsætninger, for at øge kompetencedækningen frem mod 2025. Det skal sam-
tidig være med til at skabe et større lokalt råderum, for de kommuner og skoler,
der allerede er godt på vej. Aftalepartierne er enige om, at alle kommuner fortsat
løbende skal have fokus på at forbedre kompetencedækningen.
8. Kanonlister og styrket fokus på Rigsfællesskab
Kanonlisterne for folkeskolen i dansk og historie har betydning for dannelse og
kendskab til vores fælles kulturarv,
jf. folkeskolens formålsparagraf.
Kanonlisterne er
obligatoriske. Kanonlisterne skal rumme punkter med stor faglig tyngde og rele-
vans for dagens samfund. Med det udgangspunkt at fastholde kanonlisterne, øn-
sker aftalepartierne derfor at igangsætte en undersøgelse i to dele af kanonlisterne i
dansk og historie. Første del af evalueringen skal give indblik i lærernes brug af
kanonlisterne, og anden del skal danne grundlag for en drøftelse af behovet for
udvidelser og opdateringer. Historiekanon udgøres af i alt 29 kanonpunkter, der er
udvalgt som væsentlige, men afgrænsede begivenheder, der har en særlig betyd-
ning i forståelsen af den danske historie. Dansk litteraturs kanon indeholder én
genre og 14 forfatterskaber. Aftalepartierne vil på baggrund af undersøgelsen
drøfte, hvorvidt kanonlisterne bringes i spil i undervisningen som forudsat i lov-
givningen, samt hvorvidt der er behov for yderligere understøttelse af lærernes
brug af kanonlisterne samt behov for udvidelser af de nuværende kanonlister i
dansk og historie.
Rigsfællesskabet med Grønland og Færøerne er en væsentlig del af både den fælles
historie og vores nutid, og med til at definere hvem vi er. Kendskabet til Rigsfæl-
lesskabet skal styrkes. Aftalepartierne ønsker, at Rigsfællesskabet skal indgå som
en obligatorisk del af folkeskolens undervisning. Det skal ske ved en tilføjelse til
den eksisterende historiekanon. Aftalepartierne er enige om, at der skal nedsættes
en ekspertgruppe til vurdering af, hvilke begivenheder eller nedslag, der kan indgå
som kanonpunkt for Rigsfællesskabet.
Øget frihed
Lokal fleksibilitet og mulighed for prioritering er en central forudsætning for lo-
kalt at skabe den bedst mulige folkeskole. Aftalepartierne ønsker at vise tillid og
2
Den hidtil gældende målsætning om fuld kompetencedækning indebærer, at kommunerne skal sikre, at kompetencedækningen
løbende øges, så kompetencedækningen er mindst 85 pct. i 2016 og mindst 90 pct. i 2018. Målet er fuld kompetencedækning
(95 pct.) i 2020.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
Side 11 af 17
give mere råderum til skoleledere, skolebestyrelser og de fagprofessionelle på den
enkelte skole, så de kan forme skolen efter lokale behov og vilkår.
9. Udvidet kompetence til skolebestyrelser ved ansættelse af skolens leder
Forældreinddragelsen og civilsamfundets stemme i skoledriften skal styrkes. Afta-
lepartierne er enige om, at styrke skolebestyrelsens indflydelse på ansættelse af
skolens leder ved at forpligte kommuner til at have mindst en repræsentant fra
skolebestyrelsen med i ansættelsesudvalget.
Aftalepartierne er desuden enige om, at en repræsentant fra skolebestyrelsen i den
konkrete ansættelsesproces skal have kompetencen til at repræsentere den samlede
skolebestyrelse.
10. Mulighed for toårig valgperiode for forældrerepræsentanterne i skolebesty-
relser
Kommunalbestyrelser skal have bedre mulighed for at tiltrække forældrerepræsen-
tanter til skolebestyrelsesarbejdet. Aftalepartierne er enige om, at skolebestyrelser
spiller en vigtig rolle i forhold til at sætte retning for den enkelte skole og føre
tilsyn med alle dele af skolens virksomhed. Nogle steder oplever kommunalbesty-
relserne udfordringer med at få besat alle pladserne til forældrerepræsentanter.
Aftalepartierne ønsker derfor fleksibilitet til lokalt at kunne træffe beslutning om
at nedsætte valgperioden til to år for de forældrerepræsentanter, der måtte ønske
dette.
11. Forenkling af elevplanen
Det undervisende personale skal have større frihed til at fokusere på kerneopga-
ven. Aftalepartierne er enige om, at elevplanen i folkeskolen skal forenkles, og at
de eksisterende planer i udskolingen så vidt muligt skal integreres, så tiden bruges
på undervisning fremfor registreringer.
Aftalepartierne ønsker, at den forenklede elevplan opleves som et brugbart og let
tilgængeligt redskab, der understøtter samarbejdet mellem elever, forældre og sko-
le om elevens udbytte af undervisningen og arbejdet med elevens uddannelsesvalg.
Udformningen af en forenklet elevplan skal ske i et tæt og åbent samarbejde med
de elever, forældre, lærere og skoleledere, der skal bruge den til dagligt. Aftalepar-
tierne er derfor enige om at nedsætte en rådgivningsgruppe med brugere af elev-
planen, som skal komme med anbefalinger til folkeskoleforligskredsen om en for-
enklet elevplan.
Rådgivningsgruppens arbejde skal koordineres og samtænkes med arbejdet i den
ekspertgruppe om uddannelsesparathedsvurderingen, som nedsættes i forlængelse
af aftalen
Fra folkeskole til faglært
Erhvervsuddannelser til fremtiden
fra november
2018.
Folkeskoleforligskredsen vil på baggrund af rådgivningsgruppens anbefalinger
tage stilling til, hvordan en forenklet elevplan skal udformes og implementeres.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
Side 12 af 17
12. Evaluering af de nationale test
Det skal være lettere for lærere at følge elevernes faglige udvikling. Aftalepartierne
ønsker derfor at følge den evaluering af de nationale test, som Undervisningsmini-
steriet igangsatte i januar 2018. Aftalepartierne ønsker, at evalueringen skaber et
solidt og kvalificeret grundlag for at tage stilling til den fremadrettede udvikling og
brug af de nationale test. Når evalueringen foreligger, vil aftalepartierne drøfte, om
evalueringen giver anledning til justeringer i de nationale test.
13. Øget didaktisk frihed og styrket professionel dømmekraft i folkeskolen
Skolen har som sit formål sammen med forældrene at understøtte elevernes fagli-
ge og alsidige udvikling, så de kan blive mennesker, der er ansvarlige, vidende,
handlekraftige og dannede,
jf. folkeskolens formålsparagraf.
Mennesker, der kan hand-
le som frie borgere i et demokratisk samfund, med et solidt fagligt udgangspunkt
bestående af kundskaber, færdigheder, viden, kompetencer og kreativitet.
Det kræver fagligt dygtige lærere, der har didaktisk frihed til at gennemføre under-
visning af høj kvalitet. Forligskredsen er enig om, at aftalen om at løsne bindin-
gerne på Fælles Mål skal være et afsæt til at udvikle en ny praksis i skolen, hvor
didaktisk frihed, pædagogisk ekspertise og professionel dømmekraft står centralt.
Hvor øget didaktisk frihed ledsages af initiativer, der kan understøtte den løbende
faglige udvikling af fagene og af lærernes faglige udvikling og professionelle døm-
mekraft.
Fagene i folkeskolen og undervisning i fagene skal løbende udvikles, så de mod-
svarer samfundets udvikling. Den viden og inspiration, der stilles til rådighed for
skoler og lærere skal bygge på solid forskningsbaseret viden om fag og didaktik.
Lærerne skal ikke stå alene med undervisningsopgaven, men indgå i stærke profes-
sionelle fællesskaber i de enkelte fag, som understøttes af de faglige miljøer, uni-
versiteter og professionshøjskoler, folkeskolens parter og Undervisningsministeri-
et.
Aftalepartierne er derfor enige om en række tiltag, som understøtter ambitionerne
om faglighed, dannelse og frihed i folkeskolen;
I maj 2017 indgik aftalepartierne aftale om at løsne bindinger i folkeskolens
Fælles Mål. Med aftalen blev 3.170 færdigheds- og vidensmål gjort vejledende,
mens det blev fastholdt, at 215 overordnede kompetencemål for, hvad elever-
ne skal kunne, er bindende. Aftalepartierne vil følge arbejdet med Fælles Mål
løbende.
Der skal være en lokal dialog mellem det politiske niveau, forvaltningen, skole-
ledelser og de fagprofessionelle om, hvordan en meningsfuld brug af lærings-
platformene kan understøttes. Anvendelsen af læringsplatformene skal være
begrundet i faglige, pædagogiske og didaktiske overvejelser. Denne anvendelse
skal ske på baggrund af den grundlæggende præmis, at læringsplatformen alene
anvendes, hvor det er fagligt og didaktisk meningsgivende.
Den teknologiske udvikling stiller krav om, at elever bliver rustet til at kunne
begå sig i et stadigt mere digitaliseret samfund, og aftalepartierne ønsker, at
både lærere og elever skal forstå digital teknologi, så de kan skabe og være kre-
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
Side 13 af 17
ative med teknologi og forholde sig kritisk til den. Undervisningsministeren
har igangsat et treårigt forsøg om teknologiforståelse i folkeskolen. Aftalepar-
tierne er enige om at drøfte forsøget senest ved forsøgsperiodens afslutning
med henblik på en politisk beslutning om at styrke teknologiforståelse som en
obligatorisk del af folkeskolens undervisning.
Den naturvidenskabelige undervisning skal styrkes. Naturvidenskaben hjælper
os til at forstå verden og til at forandre den til det bedre. Naturvidenskabelig
viden og forståelse giver børn og unge faglige forudsætninger for at forstå sig
selv og deres omverden, for at deltage i demokratiske beslutningsprocesser og
kan bane vejen til mange spændende job. Det er afgørende, at vi har dygtige
lærere, der kan motivere eleverne til at interessere sig for naturvidenskab. Afta-
lepartierne tilslutter sig derfor initiativerne i regeringens naturvidenskabsstra-
tegi, herunder udarbejdelsen af Naturvidenskabens ABC.
De praktiske og musiske fag i folkeskolen skal styrkes. Med
Aftale om styrket
praksisfaglighed i folkeskolen, juni 2018
og aftalen
Fra folkeskole til faglært
Er-
hvervsuddannelser til fremtiden,
november 2018 er der taget en række tiltag. Bl.a.
andet er det sikret, at elever i 7. og 8. klasse fremover har enten hånd-
værk/design, musik, billedkunst eller madkundskab som valgfag, og at faget
afsluttes med en prøve. Der er desuden igangsat et praksisfagligt udviklings-
projekt, der skal styrke samarbejdet mellem folkeskoler og erhvervsskoler og
give skoler konkret inspiration til at styrke anvendelsesorienterede, praksisfag-
lige og erhvervsrettede elementer. Aftalepartierne er enige om at understøtte
ambitionerne om at styrke praksisfaglighed og anvendelsesorienteret undervis-
ning i fagene. Aftalepartierne er desuden enige om at drøfte udmøntningen og
den lokale implementering af
Aftale om styrket praksisfaglighed i folkeskolen
med
henblik på at sikre fortsat plads til eventuelle lokale initiativer.
De humanistiske fag er afgørende for elevernes faglige udvikling og dannelse,
og er afspejlet i prioriteringen af flere fagtimer til fagene historie og 2. frem-
medsprog med aftalen. Aftalepartierne tilslutter sig desuden oprettelsen af et
nationalt center for fremmedsprog, som bl.a. skal understøtte en positiv udvik-
ling for sprogfagene i grundskolen,
jf. Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddan-
nelsessystemet, november 2017.
Undervisning i sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab (kaldet
SSF) er obligatorisk i folkeskolen. En ny undersøgelse fra Undervisningsmini-
steriet peger på, at der er udfordringer med undervisningen i sundheds- og
seksualundervisning og familiekundskab i grundskolen. Aftalepartierne er eni-
ge om, at undervisning i seksualitet, rettigheder, normer og grænser mv. er vig-
tigt i forhold til elevernes udvikling og dannelse. Aftalepartierne vil på bag-
grund af undersøgelsen drøfte tiltag for at styrke undervisningen i SSF. Kvali-
tetsløftet af den understøttende undervisning vil give bedre mulighed for at
øge kvaliteten i undervisningen i SSF. Det er skolelederens ansvar, at de obli-
gatoriske emner, herunder sundheds- og seksualundervisning og familiekund-
skab, gennemføres efter loven.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
2007651_0014.png
Side 14 af 17
Proces
Den generelle afkortning af skoleugen i indskolingen, fleksibel brug af § 16 b og
klare rammer herfor samt kvalitetsløft af den understøttende undervisning træder i
kraft ved skoleåret 2019/2020. Prioritering af udvalgte fagtimer træder i kraft ved
skoleåret 2020/2021.
Økonomi
Tabel 1
Samlet udgiftsvirkning
Mio. kr. 2019-pl
2019
2020
2021
2022
Varigt
Kvalitetsløft af UUV, fagtimer og fritidstilbud
Kvalitetsløft af UUV
- heraf kvalitetsløft som følge af afkortet skoleuge
- heraf kvalitetsløft som følge af ekstraordinær tilførsel
Flere fagtimer
Øget aktivitet i fritidstilbud
I alt
128
49
79
0
78
206
283
93
190
25
188
496
249
59
190
59
188
496
249
59
190
59
188
496
249
59
190
59
188
496
Finansiering
Afkortning af skoleuge
Ekstraordinær tilførsel
- heraf FFL20
- heraf regeringsreserve
I alt
127
79
0
79
206
305
190
190
0
495
305
190
190
0
495
305
190
190
0
495
305
190
190
0
495
Samlet balance*
0
0
0
0
0
Anm. *Afrundinger kan betyde, at tallene ikke summer
Der afsættes således 128 mio. kr. i 2019, 283 mio. kr. i 2020 og 249 mio. kr. fra
2021 og frem til øget kvalitet i understøttende undervisning.
Der afsættes 25 mio. kr. i 2020 og 59 mio. kr. fra 2021 og frem til flere fagtimer i
folkeskolen.
Der afsættes 78 mio. kr. i 2020 og 188 mio. kr. fra 2021 og frem til øget aktivitet i
fritidstilbud.
De økonomiske konsekvenser som følge af afkortning af skoleugen, øget aktivitet
i fritidstilbud og flere fagtimer skal DUT-forhandles med kommunerne (KL).
Finansiering
Aftalen finansieres ved et provenu fra afkortning af skoleugen i børnehaveklassen
til og med 3. klasse med 90 klokketimer årligt svarende til 2,25 klokketimer ugent-
ligt inkl. pauser, der tilvejebringer et provenu på 127 mio. kr. i 2019 og 305 mio.
kr. i 2020 og frem. Hertil tilføres 79 mio. kr. i 2019 fra regeringsreserven.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
Side 15 af 17
Aftalepartierne er endvidere enige om, at kvalitetsrammen til øget kvalitet i den
understøttende undervisning finansieres på finanslovforslaget for 2020 enten via
konkret anvist finansiering eller som en negativ budgetregulering med henblik på
udmøntning i efteråret 2019. Den samlede finansiering vil indgå som led i den
samlede aftale om finansloven for 2020 med den kreds af partier, der indgår fi-
nanslovaftalen.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
2007651_0016.png
Side 16 af 17
Bilag 1
Tabel 1. Fagtimer før og efter aftalen
alle fag
Klokketimer/klassetrin
Børnehaveklasse (6 kompe-
tenceområder)
Humanistiske fag
Før
Dansk
Efter
Engelsk
Før
Efter
Før
Tysk eller fransk
Efter
Historie
Før
Efter
Før
Kristendomskundskab
Efter
Før
Efter
60
60
30
30
30
30
30
30
60
60
30
30
60
60
60
30
30
60
60
60
60
60
90
60
60
0
90
60
60
30
30
60
60
90
30
60
30
30
60
60
390
360
390
300
300
120
120
330
30
30
330
30
30
240
60
60
210
60
60
210
90
90
30
210
90
90
60
210
90
90
90
210
90
90
90
210
90
90
90
2.160
630
630
360
330
300
270
210
210
210
210
210
210
2.160
Før
Efter
Bh.
600
600
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Timetal i alt
600
600
Samfundsfag
Naturfag
Matematik
Før
Efter
Før
Efter
Før
Efter
Før
Efter
Før
Efter
150
150
30
30
150
150
60
60
150
150
60
60
150
150
90
90
150
150
60
60
150
150
60
60
150
150
150
150
150
150
1.350
1.350
360
360
Natur/teknologi
Geografi
60
60
60
60
60
60
30
30
60
60
60
60
30
30
30
30
90
90
120
120
150
150
210
210
Biologi
Fysik/kemi
Praktiske/musiske fag
Idræt
Før
Efter
Før
Efter
Før
Efter
60
60
60
60
30
30
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
90
60
60
60
60
60
90
90
60
60
60
30
30
120
60
60
90
60
30
30
60
90
60
90
60
90
630
630
330
330
240
Musik
Billedkunst
Håndværk og design og
Madkundskab (samlet pulje)
Håndværk og design
Madkundskab
Valgfag
1. valgfag (herunder obligato-
risk praktiske/musiske valgfag
7. og 8. klasse)
Årligt minimumstimetal
(børnehaveklasse og fagti-
mer)
Samlet undervisningstid
30
120
60
60
60
0
0
270
390
270
120
Før
Efter
Efter
60
90
Før
Efter
Før
Efter
Før
Efter
600
600
1.200
1.110
750
750
1.200
1.110
750
780
1.200
1.110
780
810
1.200
1.110
900
870
1.320
1.320
930
930
1.320
1.320
930
930
1.320
1.320
60*
60*
960
930
1.400
1.400
60*
60*
960
990
1.400
1.400
60
60
930
990
1.400
1.400
180
180
8.490
8.580
12.960
12.600
Kilde: Undervisningsministeriet
Note: Blå baggrund fremhæver ændringer. Rød tekst = 90 ekstra fagtimer. Grøn tekst = omfordeling af timer i fag mellem klassetrin inden
for en timeneutral ramme.
Anm.: Der skal tages højde for afrundinger. *Fra 2019/20 vil det være obligatorisk for eleven at tage et toårigt praktisk/musisk valgfag.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 48: Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed - justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole
2007651_0017.png
Side 17 af 17
Bilag 2
Tabel 1
Skoleugen i dag
Klokketimer
Skoleugens længde
Fagtimer
UUV
Pauser (forudsat)
Bh. kl.
30,0
15,0
9,5
5,5
1.kl.
30,0
18,8
5,8
5,5
2.kl.
30,0
18,8
5,8
5,5
3.kl.
30,0
19,5
5,1
5,5
4.kl.
33,0
22,5
4,5
6,0
5.kl.
33,0
23,3
3,8
6,0
6.kl.
33,0
23,3
3,8
6,0
7.kl.
35,0
24,0
4,6
6,4
8.kl.
35,0
24,0
4,6
6,4
9.kl.
35,0
23,3
5,4
6,4
Note: Afrundinger kan betyde, at tallene ikke summer.
Tabel 2
Skoleugen ved aftale (ekskl. brug § 16 b)
Klokketimer
Skoleugens længde
Fagtimer
UUV
Pauser (forudsat)
Bh. kl.
27,8
15,0
7,8
5,0
1.kl.
27,8
18,8
4,0
5,0
2.kl.
27,8
19,5
3,3
5,0
3.kl.
27,8
20,3
2,5
5,0
4.kl.
33,0
21,8
5,2
6,0
5.kl.
33,0
23,3
3,7
6,0
6.kl.
33,0
23,3
3,7
6,0
7.kl.
35,0
23,3
5,3
6,4
8.kl.
35,0
24,8
3,8
6,4
9.kl.
35,0
24,8
3,8
6,4
Note: Afrundinger kan betyde, at tallene ikke summer.
Tabel 3
Skoleugen ved aftale (inkl. maksimal brug af § 16 b)
Klokketimer
Skoleugens længde
Fagtimer
UUV
Pauser (forudsat)
Bh. kl.
27,8
15,0
7,8
5,0
1.kl.
27,8
18,8
4,0
5,0
2.kl.
27,8
19,5
3,3
5,0
3.kl.
27,8
20,3
2,5
5,0
4.kl.
31,0
21,8
3,6
5,6
5.kl.
31,0
23,3
2,1
5,6
6.kl.
31,0
23,3
2,1
5,6
7.kl.
33,0*
23,3
3,7
6,0
8.kl.
33,0*
24,8
2,2
6,0
9.kl.
33,0
24,8
2,2
6,0
Note:
Der er beregningsteknisk forudsat en pausefaktor per lektion. Ved en kortere skoleuge forudsættes således færre
pauser. Afrundinger kan betyde, at tallene ikke summer.
*Der er mulighed for at afkorte den understøttende undervisning med yderligere 1,5 klokketimer ugentligt på det
klassetrin, hvor konfirmationsforberedelse foregår, dvs. enten i 7. eller 8. klasse for at gøre plads til
konfirmationsforberedelse.