Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 46
Offentligt
2004545_0001.png
Endelig redegørelse vedr. VUC Syd
22. januar 2019
1
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Redegørelsen vedr. VUC Syd, fra undervisningsministeren
2004545_0002.png
Indhold
1.
2.
3.
Indledning og baggrund
Konklusioner på kommissoriets opgaver
Forudsætninger og metode
3.1 Ejendomsporteføljen
3.2 Kursistprognose og indtægtsgrundlag
3.3 Sammenhæng i udbuddet
3.4 Geografisk dækning
Grundscenarie 1 - Fortsat drift
Scenarie 1a: Fortsat drift – ingen bygninger eller gæld
Scenarie 1b: Bygningen i Aabenraa beholdes og lejes delvist ud
Scenarie 1c: Bygningerne i Aabenraa og Sønderborg beholdes og udlejes delvist
Grundscenarie 2 – Lukning af VUC Syd
Scenarie 2a: Samlet tildeling af udbuddet til én uddannelsesudbyder
Scenarie 2b: Tildeling af udbud til flere uddannelsesudbydere:
Det midlertidige styres anbefaling
6.1 Implementeringsplan for genstart af voksenuddannelsen
3
5
6
6
6
7
8
8
10
10
11
11
12
12
13
15
4.
5.
6.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Redegørelsen vedr. VUC Syd, fra undervisningsministeren
2004545_0003.png
1. Indledning og baggrund
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet indsatte i september 2018, efter bemyndigelse
fra Undervisningsministeren, et midlertidigt styre for VUC Syd. Baggrunden var, at VUC
Syds daværende bestyrelse ved sine dispositioner eller mangel på samme havde bragt
institutionens videreførelse i fare, og at VUC Syd ved udgangen af august 2018 stod
med et akut udækket likviditetsbehov udløst af et fald i aktivitet og indtægter samt
reducerede kreditfaciliteter.
Styrelsen gav med sit kommissorium det midlertidige styre i opdrag at afdække:
1. VUC Syds likviditetsbehov
2. Forventet indtægtsgrundlag, omkostninger og likviditetsudvikling – med og
uden spareforslag
3. Bygningsmassens afstemning til aktuelle og fremtidige behov
4. VUC Syds grundlag for opgavevaretagelse
5. Mulighederne for at sikre lokal varetagelse af VUC Syds opgaver
6. Grundlaget for at sikre en lovlig og forsvarlig tilskudsadministration - samt
vurdere effekten af eventuelle tilskudsbeskæringer og/eller
tilbagebetalingskrav fra ministeriet.
Den 10. oktober 2018 aftaltes det at forlænge det midlertidige styres mandat fra 15.
oktober 2018 til 15. januar 2019 grundet opgavens omfang, kompleksitet samt udtalte
vanskeligheder med at fremskaffe basal økonomisk og administrativ information.
Efterfølgende blev fristen yderligere udskudt til 22. januar 2019 grundet en række
igangværende drøftelser og forhandlinger med interessenter og kreditorer.
Den 30. november 2018 fremlagde det midlertidige styre en foreløbig
statusredegørelse, herunder et foreløbigt budgetoverslag for 2019 og 2020 baseret på
en ny, revideret budgetmodel og reviderede procedurer for aktivitetsindberetning.
Dette skulle give et første grundlag for at vurdere mulighederne for VUC Syds
fremadrettede opgavevaretagelse samt mulighederne for at fastholde lokalt
forankrede voksenuddannelsestilbud af høj kvalitet i de fire sønderjyske kommuner.
I statusredegørelsen konstaterede det midlertidige styre, at VUC Syds økonomi og
driftsmæssige setup havde været dimensioneret ud fra et meget højt aktivitetsniveau.
Styret konstaterede samtidig, at institutionen havde en meget låst
omkostningsstruktur med en deraf følgende betydelig sårbarhed overfor
konjunkturudsving som følge af de forudgående års byggerier og renoveringsprojekter.
Budgetmaterialerne viste således et underskud på driften i 2018 på 41,2 mio. kr. før
ekstraordinære nedskrivninger og et underskud på hhv. 15,1 mio. kr. 2019 og 12,2 mio.
kr. i 2020, hvilket hovedsageligt kunne henføres til kombinationen af faldende aktivitet
og for højt omkostningsniveau. Der sås samtidig et stigende likviditetsbehov fra
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Redegørelsen vedr. VUC Syd, fra undervisningsministeren
2004545_0004.png
forventet 13,8 mio. kr. ultimo 2018 til 60,7 mio. kr. ultimo 2020. Alt i alt var der således
tale om en institution på randen af økonomisk kollaps. Det midlertidige styre
igangsatte på den baggrund en række tiltag for at sænke omkostningerne og forbedre
likviditeten.
Det midlertidige styre har efterfølgende yderligere bearbejdet og udbygget den
fremlagte økonomiske model, så den fremskriver den forventede økonomiske
udvikling i et femårigt perspektiv frem til 2024 med henblik på at vurdere de
langsigtede muligheder for at opnå bæredygtig drift.
Udgangspunktet for fremskrivningen er, at der per 31.12 2018 skønnes at være en
underbalance på 75 mio. kr., som er sammensat af aktiver (bygninger, inventar mm.)
for i alt 191 mio. kr. og passiver (skyldige feriepenge, løn og øvrige gældsforpligtelser)
på i alt 266 mio. kr.
Hvis driften fortsætter
på de nuværende
forudsætninger, vil der i
hele overslagsperioden
være et årligt
driftsunderskud,
stigende til ca. 16 mio.
kr. i 2024. Det
likviditetsmæssige
underskud vil samtidig
vokse til ca. 86 mio. kr.
ultimo 2024.
På den baggrund har det
midlertidige styre,
bistået af PwC,
undersøgt, hvad det
yderligere vil kræve at
etablere bæredygtighed
i driften. Derudover er
der set på, hvilke alternative løsningsmuligheder, der kan tænkes med udgangspunkt i
andre uddannelsesudbydere i dækningsområdet. Denne afklaring er udarbejdet på
baggrund af dialog med de fire dækningskommuner, region og
uddannelsesinstitutioner. Der er med udgangspunkt heri simuleret og
gennemarbejdet en række konkrete løsningsmuligheder, som beskrives nærmere i
denne rapport.
4
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Redegørelsen vedr. VUC Syd, fra undervisningsministeren
2004545_0005.png
2. Konklusioner på kommissoriets opgaver
På baggrund af de udarbejdede materialer og scenarier konkluderer det midlertidige
styre følgende i forhold til den i kommissoriet stillede opgave:
I forhold til kommissoriets punkt 1 henvises til likviditetsberegningerne i de
udarbejdede scenarier.
I forhold til kommissoriets punkt 2 viser den udarbejdede prognose, at det
estimerede elevgrundlag efter udskilningen af FGU og frem mod 2024 vil ligge i
niveauet ca. 1.100 årskursister. Heraf forventes ca. halvdelen at være fjernkursister.
Der vil således, efter udskilningen af FGU, være ca. 180 årskursister i henholdsvis
Aabenraa, Sønderborg og Haderslev og ca. 75 i Tønder. Det midlertidige styres
prognose er baseret på en fremskrivning af befolkningsudviklingen samt prognoser for
udviklingen i dansk økonomi og beskæftigelse, da VUC-sektoren også er
konjunkturafhængig.
I forhold til kommissoriets punkt 3 vurderes det, som allerede konkluderet i
statusredegørelsen af 30. november, at VUC Syds nuværende bygningsmasse (26.961
m2) er alt for stor og ufleksibel i forhold til det forventede kursisttal. Det midlertidige
styre har derfor allerede i december besluttet at sætte samtlige bygninger til salg.
Samtidig er bygningsmassen nedskrevet til markedsværdi.
I forhold til kommissoriets punkt 4 viser styrets beregninger, at en bæredygtig drift vil
kræve, at en del af bygningsmassen frasælges og gældsomkostningerne lettes
betydeligt. Derudover vil der skulle gennemføres markante organisatoriske
tilpasninger. Det forventede lave kursistgrundlag i Tønder betyder samtidig, at det her
vil være nødvendigt at finde en model med udlagt undervisning, hvis der fremadrettet
skal kunne fastholdes et bæredygtigt, lokalt forankret kvalitetstilbud i Tønder.
I forhold til kommissoriets punkt 5 viser dialogerne med de øvrige
undervisningsinstitutioner i området, at der kan være flere mulige nye udbydere af
VUC Syds aktivitet. Dette vil imidlertid ikke løse udfordringen med ejendommene og vil
således også medføre betydelige omkostninger.
I forhold til kommissoriets punkt 6 har det midlertidige styre udarbejdet en ny
revideret procedure. Styret vurderer, at den reviderede procedure skaber grundlag for
en lovlig og forsvarlig tilskudsindberetning, og den er lagt til grund for en
genindberetning af aktiviteten for 2018. Styret vurderer ikke, at det vil være muligt at
anvende den nye procedure på perioden før 2018, fordi det underliggende
datagrundlag ikke er anvendeligt i forhold til principperne i den nye procedure.
5
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Redegørelsen vedr. VUC Syd, fra undervisningsministeren
2004545_0006.png
3. Forudsætninger og metode
Udgangspunktet for styrets afklaring af løsningsmuligheder har været, at løsningerne
skal være økonomisk bæredygtige, samt have en høj kvalitet og en stærk lokal
forankring. Ved høj kvalitet forstår det midlertidige styre, at der sikres et dedikeret
voksenuddannelsestilbud både fagligt, fysisk og socialt. Ved lokal forankring forstår
styret, at ledelses- og beslutningskompetencen skal være lokalt forankret, og at
uddannelsestilbuddet jf. bekendtgørelserne skal ligge inden for rimelig geografisk
afstand.
I vurderingen af økonomisk bæredygtighed har det midlertidige styre først estimeret
det forventede fremadrettede indtægtsgrundlag på baggrund af den opstillede
kursistprognose. Herefter har det midlertidige styre med udgangspunkt i den heraf
fremkomne betalingsevne vurderet, hvilket omkostningsniveau VUC Syd vil kunne
bære fremadrettet. Endelig har styret opstillet en række alternativer, hvor kvalitet og
lokal forankring søges fastholdt gennem en overflytning til andre aktører.
Det midlertidige styre har på den baggrund udarbejdet to grundscenarier, henholdsvis
et scenarie for fortsat drift inden for rammerne af et selvstændigt VUC Syd og et
scenarie, hvor VUC Syd lukkes og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet i stedet giver
udbuddet til andre uddannelsesudbydere. For hvert grundscenarie er der opstillet og
regnet på en række konkrete løsningsmuligheder. I scenarierne med fortsat drift i VUC
Syd er hovedvariablen bygningsdelen, mens hovedvariablen i forhold til
lukningsscenarierne er de nye uddannelsesudbydere, idet bygningerne her i alle
tilfælde ville skulle afhændes. Derudover deler alle scenarierne en række
grundlæggende forudsætninger og usikkerheder.
3.1 Ejendomsporteføljen
For det første er det en helt afgørende forudsætning for alle scenarier, at ejendomme,
der ikke længere anvendes af VUC Syd, bliver afhændet i 2019. Da det vil være en
opmærksomheds- og ressourcekrævende opgave, anbefales det, at denne opgave
løftes væk fra den daglige ledelse, og at bygningerne frasælges med ekstern bistand.
Figur 1: Bygningsmasse - overblik
3.2 Kursistprognose og indtægtsgrundlag
For det andet baserer det forventede indtægtsgrundlag i alle scenarier sig på den
samme kursistprognose, hvor det særligt skal bemærkes, at ca. halvdelen af
kursistgrundlaget udgøres af fjernkursister. Prognosen bygger dels på en vurdering af
optagelsesgrundlaget dels på en vurdering af, hvor stor en del af aktiviteten der
6
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Redegørelsen vedr. VUC Syd, fra undervisningsministeren
2004545_0007.png
forventes at kunne udløse tilskud. Fremskrivningen af optagelsesgrundlaget tager
udgangspunkt i det historiske optag, korrigeret for befolkningsudvikling og
forventninger til vækst og beskæftigelse. Det er her lagt til grund, at der i en
overskuelig fremtid vil være højkonjunktur og lav ledighed. For VUC Syds specifikke
dækningsområde ses der derudover også et demografisk fald i de aldersgrupper, som
traditionelt udgør en stor del af målgruppen. Derudover er der korrigeret for
udskilningen af FGU. Fremskrivningen af tilskudsgrundlaget bygger på den reviderede
tilskudsindberetning for 2018.
Prognoser er i sagens natur fremadskuende og indeholder en række usikkerheder. Jo
længere frem i tid, prognoserne rækker, jo større bliver usikkerheden på
fremskrivningen. Ændringer i f.eks. vækst og ledighed vil således markant kunne
påvirke optagelsesgrundlaget positivt såvel som negativt. Den øgede opsplitning og
konkurrenceudsættelse af uddannelsesområdet gennem de senere år vil ligeledes
yderligere kunne påvirke optagelsesgrundlaget. Prognosen tager heller ikke højde for
evt. politiske beslutninger, der yderligere påvirker optag eller indtægtsgrundlaget ud
over dem, som allerede er kendt. Endelig tager prognosen ikke højde for tiltag, der
f.eks. fremmer gennemførelse og højner studieaktivitet og dermed kan påvirke
andelen af tilskudsudløsende kursister.
Figur 2: Kursistprognose – fordelt på afdelinger og uddannelsesretninger
3.3 Sammenhæng i udbuddet
For det tredje baserer scenarierne for fortsat drift i VUC Syd sig på en antagelse om, at
det på baggrund af det estimerede kursistgrundlag vil være muligt at oprette fag med
en bæredygtig størrelse. Når den samlede aktivitet falder, vil det – hvis ikke
tilrettelæggelsen nytænkes – kunne vise sig, at der er hold eller fag, som ikke vil kunne
oprettes. Dette vil kunne have en selvforstærkende effekt på optaget og dermed de
opstillede økonomiske forudsætninger. Hvis visse fag eksempelvis ikke kan oprettes, vil
det kunne betyde, at tilgangen til andre fag samtidig falder, fordi kurister så helt vil
fravælge at tage fag på VUC Syd. Det samme vil kunne ske, hvis det eksempelvis ikke er
muligt at få tilstrækkeligt med lærere til kernefag som matematik.
7
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Redegørelsen vedr. VUC Syd, fra undervisningsministeren
2004545_0008.png
3.4 Geografisk dækning
For det fjerde er det i alle scenarier forudsat, at der, grundet geografiske afstande,
fastholdes et voksenuddannelsestilbud i alle fire nuværende sønderjyske byer. For at
sikre et stærkt fagligt og økonomisk bæredygtigt miljø, vurderer styret, at der i Tønder
bør findes en alternativ organisering. Det vurderes her at være mest oplagt at udlægge
hf-undervisningen som udelukkende er hf- enkeltfag, til Tønder Gymnasium, som i
forvejen har udbudsretten til 2-årig hf. AVU-undervisningen vil eksempelvis kunne
udlægges til den nye FGU-institution/FGU Sønderjylland, som pr. 1. august 2019 skal
varetage AVU-undervisning for personer under 25 år.
Figur 3: Udbudssteder og forventet aktivitetsfordeling
180 årskursister
180 årskursister
75 årskursister
180 årskursister
4. Grundscenarie 1 - Fortsat drift
I et scenarie med fortsat drift i VUC Syd er bygningerne den væsentligste variabel for at
skabe bæredygtighed. Styrets beregninger viser med udgangspunkt i kursistprognosen,
at der vil være et fremadrettet samlet bygningsbehov på ca. 7.900 m2 mod de
nuværende 26.961 m2. Der ses at være bygningsmæssig overkapacitet på alle VUC
Syds udbudssteder. En fastholdelse af samtlige bygninger vil reducere fleksibiliteten og
øge usikkerhederne og risici ved fortsat drift i VUC Syd betydeligt. Det er således
afgørende, at bygningskapaciteten reduceres markant og hurtigt. Drift og afhændelse
af bygninger, som VUC Syd ikke fortsat skal bruge, er en ressourcekrævende opgave og
vil tage fokus væk fra uddannelsesaktiviteterne. Hvis VUC Syd skal have en reel ny
begyndelse vil det derfor kræve, at VUC Syd får yderligere ekstern professionel bistand
til hurtigt at frasælge bygninger med direkte reference til bestyrelsen, så den daglige
ledelse kan fokusere fuldt ud på kerneopgaven.
Det midlertidige styre har først opstillet et scenarie, hvor alle bygninger forudsættes
frasolgt og VUC Syd i stedet lejer sig ind hos andre. Derefter er der opstillet to
scenarier, hvor VUC Syd beholder ejendommene i henholdsvis Aabenraa og
8
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Redegørelsen vedr. VUC Syd, fra undervisningsministeren
2004545_0009.png
Sønderborg men delvist udlejer dem for at tilpasse kapaciteten til VUC Syds faktiske
behov. Der skønnes både i Aabenraa og Sønderborg at være realistiske muligheder for
at udleje dele af bygningen til uddannelsesaktører eller andre og dermed skabe et godt
uddannelsesmiljø. Det er samtidig forudsat i alle scenarierne, at VUC Syds hovedsæde
flyttes fra Haderslev til Aabenraa for at opnå en bedre sammenhæng mellem
afdelingerne, større fleksibilitet og lavere transportomkostninger.
I alle scenarierne er omkostningen til eje beregnet ud fra den forudsætning, at
institutionen kan opnå afdragsfrie lån, der er låst fast på det nugældende renteniveau
frem til 2024. Dette er betinget af en forhandling med institutionens långivere.
Lejeomkostningen er skønnet til 650 kr./m2 ved både ind- og udlejning, på baggrund af
en vurdering fra lokale erhvervsmæglere. Der er ikke indregnet omkostninger til
gennemgribende renovering eller ombygning af lejemål, mens der er indregnet
engangsomkostninger til flytning.
Beregningerne viser, at
afhændelse af bygninger ikke
i selv vil være tilstrækkeligt til
at kunne opnå økonomisk
bæredygtig drift. Styrets
beregninger viser således, at
der også vil være behov for at
gennemføre yderligere
organisatoriske tilpasninger,
idet der ellers må imødeses
underskud på driften i hele
overslagsperioden samt et
stigende akkumuleret
likviditetsunderskud jf.
scenarie 0b.
Derfor har det midlertidige styre i alle tre scenarier for fortsat drift i VUC Syd også
indregnet en effektivisering af driften. For at få driften til at balancere vil VUC Syd
skulle have en bedre ratio mellem indtægter og undervisningsomkostninger, end det
gennemsnitligt er tilfældet i sektoren. Dette er i lyset af VUC Syds volumen ambitiøst
men ikke uopnåeligt. Derfor vil en sådan effektivisering heller ikke alene kunne opnås
ved en forholdsmæssig tilpasning af den nuværende organisation. Der vil derimod
være behov for en mere grundlæggende reorganisering af VUC Syds drift, herunder en
gentænkning af lærernes arbejdstidsmodel og en omlægning af de administrative og
ledelsesmæssige funktioner. Herunder vil det være nødvendigt at rydde op i
egenudviklede systemer samt i højere grad tænke i muligheder for administrative
samarbejder med andre uddannelsesinstitutioner.
9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Redegørelsen vedr. VUC Syd, fra undervisningsministeren
2004545_0010.png
Scenarie 1a: Fortsat drift – ingen bygninger eller gæld
I scenarie 1a, er det forudsat,
at alle ejendomme er
afhændet i 2019 og at gælden
er fuldt indfriet. VUC Syd lejer
sig i stedet ind hos andre. Der
vurderes at være flere gode
lejemuligheder, hvor der kan
skabes kvalitativt fornuftige
studiemiljøer.
Denne model vil medføre
omkostninger til flytning i
niveauet 3 mio. kr.
Lejeomkostningen vil ligge i
niveauet ca. 5,1 mio. kr. årligt
forudsat, at der kalkuleres
med et samlet lejeareal på
7.900 m2.
Der ses således i scenarie 1a overskud fra driften fra 2019, mens der vil kunne opnås
positiv likviditet i 2023 og positiv egenkapital i 2023.
Scenarie 1b: Bygningen i Aabenraa beholdes og lejes delvist ud
I scenarie 1b forudsættes det,
at bygningen i Aabenraa
beholdes men delvist lejes
ud. Ejendommen i Aabenraa
er centralt beliggende ift.
både Aabenraas campus,
midtby samt
transportmuligheder, og giver
således gode forudsætninger
for at fastholde et godt fagligt
og socialt
voksenuddannelsesmiljø.
VUC Syd lejer sig ind i
Haderslev og Sønderborg. Det
medfører omkostninger til
flytning i niveauet ca. 2 mio.
kr., mens omkostningen til
lejeudgift bliver i niveauet ca. 3,3 mio. kr. årligt forudsat, at der regnes med et samlet
lejeareal på 5.100 m2. Omkostningen ved eje kan fastsættes til 1,9 mio. kr., mens der
10
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Redegørelsen vedr. VUC Syd, fra undervisningsministeren
2004545_0011.png
kalkuleres med en lejeindtægt i niveauet ca. 2 mio. kr. Modellen indebærer, at VUC
Syd fastholder den største individuelle bygningsgældspost.
Der ses således i scenarie 1b et overskud fra driften i 2019, mens der vil opnås positiv
likviditet fra 2020 og positiv egenkapital i 2023.
Scenarie 1c: Bygningerne i Aabenraa og Sønderborg beholdes og udlejes delvist
I scenarie 1c forudsættes det,
at ejendommene i både
Aabenraa og Sønderborg
beholdes men delvist udlejes.
Begge ejendomme er centralt
beliggende i forhold til byens
øvrige uddannelsesmiljø,
midtbyen samt
transportmuligheder og giver
således gode forudsætninger
for at fastholde et godt fagligt
og socialt voksen-
uddannelsesmiljø.
VUC Syd lejer sig ind i
Haderslev. Det medfører
omkostninger til flytning i
niveauet ca. 1 mio. kr., mens omkostningen til lejeudgift bliver i niveauet ca. 1,6 mio.
kr. årligt forudsat, at der regnes med et samlet lejeareal på 2.500 m2. Omkostningen
ved eje af de to bygninger kan fastsættes til 3,7 mio. kr., mens der kalkuleres med en
lejeindtægt i størrelsesordenen ca. 2,8 mio. kr. Modellen indebærer, at VUC Syd
fastholder ca. halvdelen af sin gæld. Modellen forudsætter samtidig, at det lykkes at
afhænde bygningerne i Tønder, Gram og Haderslev i 2019. Hvis ikke, vil det medføre
ekstra bygningsomkostninger på op til 3,7 mio. kr. årligt.
Der ses således i scenarie 1c et overskud fra driften fra 2019, mens der vil opnås
positiv likviditet i 2020 og positiv egenkapital i 2023.
5. Grundscenarie 2 – Lukning af VUC Syd
I grundscenarie 2 forudsættes
det, at undervisningen ophører
1.8 2019 og VUC Syd lukkes.
Herefter tildeler Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet
udbuddet til andre
uddannelsesudbydere. En
Grundscenarie ved nedlukning
Aktiver
Hæftelser
Aktiver netto
Privilegerede krav
Simple krav
Balance ved lukning
191 mio.
- 187 mio.
4 mio.
-20 mio.
min. -89 mio.
min. -105 mio.
11
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Redegørelsen vedr. VUC Syd, fra undervisningsministeren
2004545_0012.png
kontrolleret nedlukning vil kræve, at der tilføres 30 mio. kr. i yderligere likviditet i
perioden frem mod 1.8 2019, og den vil udløse udækkede på minimum 105 mio. kr.
Hertil kommer omkostninger til afløb på afskedigelser, som vil andrage ca. 29 mio. kr.,
hvis en evt. nedlukning besluttes inden udgangen af februar 2019 med ophør af
undervisningen per 1.8 2019. Ved en senere beslutning vil der påløbe yderligere
omkostninger.
Det midlertidige styre har ikke tilstrækkeligt indblik i andre uddannelsesudbyderes
økonomi til at kunne beregne en evt. driftsbesparelse ved at tildele udbuddet til dem.
Antageligt vil der, afhængig af model, kunne være skalafordele, særlig på
administrationen, ligesom andre uddannelsesudbydere også vil kunne opnå en bedre
udnyttelse af deres bygninger og dermed lavere bygningsomkostning per årselev. Det
midlertidige styre har i den sammenhæng ikke taget stilling til, om det i lyset af de
generelt faldende ungdomsårgange, og det generelle fald i optag, som de sønderjyske
ungdomsuddannelser har oplevet de senere år, generelt kunne give mening med en
institutionel konsolidering i de sønderjyske kommuner.
Ved en overflytning af aktiviteten vil der kvalitetsmæssigt kunne laves campuslignende
løsninger med de ungdomsuddannelser, der måtte få tildelt
voksenuddannelsesudbuddet. Muligheden for at fastholde et stærkt
voksenuddannelsesmiljø vil blandt andet afhænge af, hvilke uddannelsesudbydere, der
måtte blive tale om. Styret har i forlængelse heraf opstillet to mulige løsninger, hvor
aktiviteten enten overdages til én udbyder samlet eller til flere forskellige udbydere.
Scenarie 2a: Samlet tildeling af udbuddet til én uddannelsesudbyder
Fordelen ved at tildele den samlede aktivitet til én udbyder er, at VUC-aktiviteten kan
holdes samlet, og der derfor vil kunne etableres en VUC-profil med klassiske VUC-
aktiviteter for voksne. Mulighederne er placering hos en udbyder, der allerede har
udbudssteder i Sønderjylland, således der kan drages fordel af den eksisterende
infrastruktur.
Det midlertidige styres sonderinger viser, at EUC Syd er den eneste udbyder, der
allerede har udbudssteder, hvor der i dag er VUC-aktiviteter. EUC Syd har tilkendegivet
at have bygningskapacitet til at kunne rumme VUC-udbuddet. Fordelen ved en EUC
model, vil være, at der i forvejen eksisterer et vist voksenmiljø. I forhold til AVU-
undervisningen vil det i øvrigt harmonere med de nyligt gennemførte EUD-
forberedende muligheder, hvor der netop er åbnet for, at EUC skal kunne tilbyde AVU-
undervisning. EUC har ikke et decideret hf-miljø men derimod htx. EUC Syd har heller
ikke fjernundervisning, hvorfor der ift. til særlig hf-delen er et mindre oplagt match.
Scenarie 2b: Tildeling af udbud til flere uddannelsesudbydere:
I scenarie 2b tildeles udbuddet af hf-undervisningen til de eksisterende gymnasier, der
i forvejen har et hf-miljø. AVU-undervisningen tildeles til FGU institutionerne, der i
henhold til den nye lov har fået mulighed for også at udbyde AVU voksne over 25 år.
12
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Redegørelsen vedr. VUC Syd, fra undervisningsministeren
2004545_0013.png
Gymnasierne har så vidt vides ingen erfaring med fjernundervisning, hvorfor hf-
fjernundervisningen f.eks. vil skulle tildeles til HF & VUC Fyn, som har en stor afdeling
for fjernundervisning. Ulempen vil være, at løsningen vil have begrænset lokal
forankring. Ulempen er samtidig, at gymnasierne nok har et hf-miljø, men at dette
primært er et ungdomsmiljø og ikke et voksenuddannelsesmiljø. Det er derudover
uklart, om alle institutioner vil have den nødvendige bygningsmæssige kapacitet til at
huse aktiviteten, hvorfor marginalomkostningen ved overførsel her vil kunne blive
højere.
Ordblinde- og FVU undervisningen vil kunne henvises til eksisterende lokale
driftsoverenskomstparter, mens tilsynsforpligtelsen vil kunne placeres hos HF & VUC
Fyn eller et andet VUC i regionen.
6. Det midlertidige styres anbefaling
Det midlertidige styre har opstillet to mulige grundscenarier med en række variationer,
som styret vurderer, alle vil kunne levere et økonomisk bæredygtigt, lokalt forankret
og fagligt forsvarligt voksenuddannelsestilbud. Scenarierne bygger på en række
forudsætninger og fremskrivninger, som er behæftet med usikkerhed.
Det midlertidige styre har således forudsat:
- At der kan opnås en årlig aktivitet på minimum 1.100 årskursister, heraf ca.
halvdelen på fjernundervisning.
- At der kan opnås en tilstrækkelig bredde og sammenhæng i fagudbuddet
- At der findes en alternativ organisering af voksenuddannelsestilbuddet i Tønder
med udlagt undervisning.
- At det vil være muligt at afhænde bygninger, som VUC Syd ikke længere skal
anvende, i 2019 og lette gældsomkostningerne.
- At det vil lykkes at udleje overflødige kvadratmeter i evt. fastholdte bygninger.
- At det for evt. fastholdte bygninger vil være muligt at opnå afdragsfrie lån med
det nugældende renteniveau i minimum de kommende fem år.
- At der fortsat i en periode vil blive tilført likviditet til VUC Syd.
- At der ikke kommer yderligere tilbagebetalingskrav mod VUC Syd.
- At det vil være muligt at gennemføre organisatoriske tilpasninger, der sænker
omkostningsniveauet.
Disse forudsætninger afhænger af opbakning fra staten samt VUC Syds kreditorer,
lokalsamfund og medarbejdere. Udfaldet afhænger derudover i høj grad også af
kvaliteten af den implementeringsplan, der måtte blive lagt, efter en endelig
beslutning om VUC Syds fremtid er truffet.
I evalueringen af de opstillede scenarier, hæfter det midlertidige styre sig ved, at der i
alle scenarier må påregnes væsentlige merudgifter. Herudover frembyder scenarierne
hver især en række fordele og ulemper. Scenarierne, hvor udbuddet tildeles til andre
13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Redegørelsen vedr. VUC Syd, fra undervisningsministeren
2004545_0014.png
uddannelsesudbydere, og VUC Syd lukkes, ses umiddelbart at være mest
omkostningstunge. Det skyldes, at omkostningen realiseres omgående, og at det
udløser ekstraordinære omkostninger til nedlukning. Scenarierne med fortsat drift i
VUC Syd er mindre omkostningstunge. Dette skyldes, at en mindre del af
bygningsmassen vil skulle afhændes, og at der fortsat vil være aktivitet og dermed en
betalingsevne. De kræver dog også, at der i en periode fremover fortsat vil blive tilført
likviditet. Derudover er scenarierne for fortsat drift i VUC Syd behæftet med en større
usikkerhed, fordi de hviler på prognoser og forventninger til et fremtidigt kursist- og
indtægtsgrundlag samt forudsætter, at det lykkes at udleje og sælge dele af
bygningsmassen i 2019.
Ud fra en samlet afvejning af risici, omkostninger og kvalitet, er det midlertidige styres
bedste anbefaling, at der
arbejdes videre med et scenarie
Anbefalingen i hovedpunkter
med fortsat drift i regi af VUC
Syd. Blandt de opstillede
- Et genstartet VUC Syd som rammen om
scenarier for fortsat drift i VUC
voksenuddannelse i Haderslev, Aabenraa
Syd vurderer det midlertidige
og Sønderborg.
styre videre, at den bedste
løsningsmulighed er scenariet,
- Udlagt undervisning i Tønder til Tønder
hvor ejendommene i Aabenraa
Gymnasium (hf) og den nye FGU (AVU)
og Sønderborg beholdes og
øvrige ejendomme afhændes
- Fem års fastlåsning af renter og bidrag
(model 1c):
samt afdragsfrihed på alle lån.
For det første vurderer det
midlertidige styre, at det vil være
- Alle ejendomme i Haderslev, Gram og
det mindst omkostningstunge af
Tønder flyttes ud af VUC Syds daglige drift
de undersøgte muligheder og
og frasælges.
have den bedste balance mellem
risiko, omkostning og kvalitet.
- Ejendomme i Aabenraa og Sønderborg
beholdes og udlejes delvist
For det andet giver scenariet
mulighed for at fokusere på at
- Reorganisering og tilpasning med
skabe et stærkt, dedikeret
udgangspunkt i kerneopgaven:
voksenuddannelsestilbud, der
uddannelse
ligger inden for rammerne af,
hvordan voksenuddannelsen i
- Hovedsædet flyttes til Aabenraa
øvrigt er organiseret i Danmark.
Dette vil dog samtidig kræve, at
VUC Syd får yderligere ekstern
- Udpegning af en ny bestyrelse i henhold til
professionel bistand til hurtigt at
en ny vedtægt, der sikrer lokal forankring
frasælge bygninger med direkte
og stærke økonomi- og
reference til bestyrelsen, så den
uddannelseskompetencer.
14
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 46: Redegørelsen vedr. VUC Syd, fra undervisningsministeren
2004545_0015.png
daglige ledelse kan fokusere fuldt ud på kerneopgaven.
For det tredje giver scenariet mulighed for at tilpasse og udvikle institutionen med
udgangspunkt i kerneopgaven. Dette vil indebære en betydelig opgave med at tilpasse
arbejdsgange og –systemer, jf. det arbejde, som allerede er igangsat med hensyn til
studieadministrative procedurer. Hvis behovet for voksenuddannelse i regionen igen
skulle stige, vil der således være skabt et godt udgangspunkt for dække dette. Hvis det
omvendt på et senere tidspunkt skulle vise sig, at forudsætningerne for fortsat drift i
VUC Syd alligevel ikke holder, vil der som minimum være skabt et bedre udgangspunkt
for en eventuel fusion med andre institutioner.
6.1 Implementeringsplan for genstart af voksenuddannelsen
Det midlertidige styre stiller sig til rådighed for at udarbejde en detaljeret
implementeringsplan for genstarten af VUC Syd og sikre overgangen mod en
normalisering af organisationen med udpegelse af en ny, ordinær bestyrelse.
Det vil være en omfattende opgave at sikre en ny, god begyndelse for
voksenuddannelsen i Sønderjylland. Det vil være af afgørende betydning, at der
defineres en række kortsigtede succeskriterier, som gør det muligt løbende at evaluere
fremdriften og hurtigt reagere på afvigelser. Der vil samtidig skulle prioriteres hårdt i,
hvilke opgaver der først vil skulle fokuseres på. Dette understreger også
nødvendigheden af at løfte bygningssalg væk fra VUC Syds daglige ledelse. Samtidig vil
planen skulle implementeres sideløbende med, at den daglige drift med undervisning
og eksamener fortsætter. Mens bygningerne, der ikke fremadrettet skal anvendes,
rent administrativt relativt let, vil kunne flyttes ud af VUC Syds daglige drift, vil den
fysiske flytning af aktiviteterne mest hensigtsmæssigt kunne eksekveres i juli 2019 –
mellem eksamensafslutning og opstart af nyt kursusår – således at kursisterne ikke
oplever afbrud i deres uddannelsesforløb og medarbejderne kan koncentrere sig om
kerneopgaven, der må og skal være uddannelse.
Redegørelse drøftes i VUC Syds samarbejdsudvalg den 22.1 2019 og oversendes
samtidig til Undervisningsministeriet.
Det midlertidige styre
Laust Joen Jakobsen, Ulla Winther Koch, Peter Amstrup, Lars Mortensen
15