Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 45
Offentligt
Undervisningsudvalget
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 35 87 88 89
CVR-nr.: 13223459
Kære udvalg
Regeringen igangsatte i maj 2017 en evaluering af 7-trins-skalaen.
Formålet med evalueringen er at give et samlet billede af anvendelsen
siden indførelsen i 2006/07 og belyse mulige problemstillinger vedrø-
rende dens udformning og anvendelse på alle uddannelsesområder.
I juni 2018 offentliggjorde jeg sammen med uddannelses- og forsk-
ningsministeren første delrapport.
Den samlede evaluering foreligger nu og er netop offentliggjort. Jeg ved-
lægger denne til jeres orientering.
Overordnede resultater
Evalueringens første del viste, at på grundskole- og gymnasieområdet
følger karakterne den forventede fordeling, mens der på de videregående
uddannelser gives markant flere 12-taller end forventet. Samtidig viste
evalueringen, at karakterniveauet har været stigende siden karakterskala-
ens indførelse.
Erhvervsuddannelserne
indgår ikke, da der kun forelå data for
en periode på to år.
Evalueringens anden fase går blandt andet mere i dybden med, hvordan
bedømmere bruger 7-trins-skalaen i praksis.
Resultaterne viser, at der er flere styrker ved 7-trins-skalaen, som funge-
rer internationalt, men der er også nogle udfordringer.
Bedømmerne peger blandt andet på, at beskrivelserne af de enkelte ka-
rakterer har for stort fokus på mangler, mens en stor andel af bedøm-
merne mener, at det er svært at anvende skalaen til løbende vurdering,
fordi karaktererne på midten af skalaen er så brede, at de skal rumme
forskellige niveauer i præstationerne. Der er også mange af de adspurgte,
der peger på et behov for at honorere den ekstraordinært gode præstati-
on.
21. januar 2019
Sagsnr.:19/00133