Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 43
Offentligt
1999176_0001.png
Til de på høringslisten anførte
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om er-
hvervsuddannelser, lov om folkeskolen, lov om vejledning om ud-
dannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v.
samt forskellige andre love (Styrkede erhvervsuddannelser, mere
praksisfaglighed i folkeskolen, uddannelsesparathedsvurdering til
alle ungdomsuddannelser m.v.)
Vedlagt følger ovennævnte udkast til lovforslag med anmodning om
eventuelle bemærkninger.
Proces
Eventuelle bemærkninger til lovudkastet bedes sendt på e-mail til
Hen-
[email protected]
senest tirsdag den 29. januar 2019, kl. 12.00.
Eventuelle spørgsmål kan rettes på den nævnte e-mailadresse eller tlf. 33
92 54 08.
Dette brev kan sammen med lovudkast og høringsliste endvidere findes
på Høringsportalen.
Det forventes, at lovforslag fremsættes den 7. marts 2019.
Indhold
Lovudkastet har altovervejende til formål at gennemføre de dele af Afta-
le om Fra folkeskole til faglært
Erhvervsuddannelser til fremtiden af
22. november 2018, som forudsætter lovændringer.
Det foreslås i lovudkastets
§ 1
at ændre lov om erhvervsuddannelser på
følgende områder:
Karakterdannelse og faglig stolthed vil komme til at indgå som ele-
menter i erhvervsuddannelsers formålsbeskrivelse.
Det vil komme til at indgå i erhvervsuddannelsers formålsbeskrivel-
se, at erhvervsuddannelserne tilrettelægges med sigte på at give ele-
verne mulighed for at opnå generel eller delvis studiekompetence i
tilknytning til erhvervskompetencen.
10. januar 2019
Sags nr.:18/16098
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 43: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om folkeskolen, lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., fra undervisningsministeren
Kravet om mindst et studierettet enkeltfag på mindst C-niveau for
optagelse på gymnasiale suppleringskurser (GSK) bortfalder.
Der etableres mulighed for, at erhvervsskoler kan udbyde adgangs-
kurser i fagene dansk, dansk som andetsprog og matematik på ni-
veau med folkeskolens 9. klasses afgangsprøve, herunder at optagel-
se på disse adgangskurser udgør et tilsagn om betinget optagelse til
erhvervsuddannelserne med forbehold om, at ansøgeren gennemfø-
rer adgangskurset med det krævede resultat.
Tidsrummet for, hvornår ansøgere har adgang til grundforløbets 1.
del, udvides med et år.
Der etableres et grundforløb+ (GF+) primært for ansøgere, som
ikke har adgang til grundforløbets 1. del.
Der etableres mulighed for, at elever på folkeskolens 9. og 10. klas-
setrin og virksomheder kan indgå et praktikpladstilsagn med henblik
på senere indgåelse af en uddannelsesaftale
Erhvervsskolernes vejledning og bistand i forhold til det praktik-
pladsopsøgende arbejde tilbydes elever på folkeskolens 9. og 10.
klassetrin, som tilmeldes en erhvervsuddannelse.
Kravet om, at skolerne skal udarbejde handlingsplaner for øget
gennemførelse vil bortfalde.
Erhvervsuddannelse plus (eud+) bortfalder.
Uden for den politiske aftale foreslås det at ændre det nuværende krav
om en årlig kadence for de faglige udvalgs indsendelse af udviklingsrede-
gørelserne til et krav om indsendelse af en redegørelse mindst hvert tred-
je år men med fortsat mulighed for at indsende hvert år efter behov.
Det foreslås i lovudkastets
§ 2
at ændre lov om folkeskolen på følgende
områder:
Der gives mulighed for, at erhvervsskoler og folkeskolen i højere
grad kan indgå forpligtende samarbejder med hinanden, således at
institutioner for erhvervsrettet uddannelse kan varetage udvalgte de-
le af undervisningen af elever fra folkeskolen, både i erhvervssko-
lens og i folkeskolens fysiske rammer.
Det foreslås i lovudkastets
§ 3
at ændre lov om vejledning om uddannel-
se og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v. på følgende
områder:
Formålsbestemmelsen for vejledning udvides, sådan at der lægges
større vægt på eleverne opnåelse af en realistisk forståelse af forud-
sætninger og krav i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
Eleverne skal vurderes til alle tre kategorier af ungdomsuddannelser
(3-årige gymnasiale, 2-årigt hf og erhvervsuddannelse) uanset valg af
uddannelse.
Kommunalbestyrelsen skal fastsætte lokale måltal for søgningen til
ungdomsuddannelserne.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 43: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om folkeskolen, lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., fra undervisningsministeren
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en sammenhængende plan for
indsatser relateret til elevernes valg af ungdomsuddannelse i 8. og 9.
klasse.
I relation til andet punkt ovenfor om vurdering til alle tre kategorier af
ungdomsuddannelser forudsættes det, at ændringen træder i kraft den 1.
august 2019 for alle elever i udskolingen. Det betyder, at selvom uddan-
nelsesparathedsvurderingen begynder i 8. klasse, skal elever, som går i 9.
eller 10. klasse i skoleåret 2019/20, have vurderet deres uddannelsespara-
thed til den kategori eller de kategorier af ungdomsuddannelse(r), hvortil
de ikke blev vurderet, da de gik i 8. henholdsvis 9. klasse. Dette gælder,
uanset hvilken uddannelse de pågældende elever har tilkendegivet ønske
om at påbegynde og uanset, om de er vurderet uddannelsesparate eller
ikke uddannelsesparate i 8. henholdsvis 9. klasse.
Det skal i øvrigt oplyses, at lovudkastets § 3, nr. 8 og nr. 9, under hø-
ringsfasen vil blive samlet i et nyt ændringsnummer, som vil blive en ny
fuldstændig gengivelse af kapitel 1 d i vejledningsloven. Den tilføjelse til
oplistningen af de kommunale opgaver og funktioner, som fremgår af de
nuværende § 3, nr. 8 og 9, i lovudkastet (dvs. kommunens ansvar for
fastsættelse af måltal for søgningen til ungdomsuddannelserne samt
kommunens udarbejdelse af en plan til brug for vejledningen i udskolin-
gen), kan af formelt lovtekniske grunde ikke foretages som en ændring af
de ændringer, som følger af § 1, nr. 16, i lov nr. 746 af 8. juni 2018 om
ændring af vejledningsloven, og som først træder i kraft den 1. august
2019. Dette nødvendiggør dels en ophævelse af § 1, nr. 16, i lov nr. 746
dvs. kapitel 1 d - og samtidig, som nævnt, indsættelse af hele kapitel 1 d i
sin nye form i nærværende lovudkast. Der ændres hermed IKKE ind-
holdsmæssigt i det, som allerede er vedtaget med lov nr. 746. For at und-
gå misforståelser har vi valgt først at foretage denne lovtekniske ændring
under høringsfasen.
Det foreslås i lovudkastets
§ 4
at ændre lov om institutioner for er-
hvervsrettet uddannelse på følgende områder:
Kompetencebeskrivelsen for bestyrelserne i de respektive instituti-
onslove skærpes i form af en tilføjelse af relevant erhvervserfaring i
forhold til institutionens virkefelt til kompetencebeskrivelsen.
Der indføres krav om, at udefrakommende bestyrelsesmedlemmer
skal have gennemført en bestyrelsesuddannelse eller have forpligtet
sig hertil eller på anden måde have opnået tilsvarende kompetencer.
Der etableres hjemmel til, at Undervisningsministeren kan pålægge
bestyrelsen at iværksætte og gennemføre en ekstern analyse af dens
arbejde.
Formålsbestemmelsen udvides for institutioner omfattet af lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, således at institutionerne
efter driftsoverenskomst med en kommunalbestyrelse kan udbyde
valgfag for 7.-9. klasse, og at institutionen vil kunne varetage visse
valgfag og forløb på folkeskolerne, jf. folkeskoleloven. Hertil kom-
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 43: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om folkeskolen, lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., fra undervisningsministeren
mer, at det institutionsretlige grundlag udvides, således at institutio-
nerne kan udbyde adgangskurser, jf. lov om erhvervsuddannelser.
Endelig indeholder lovudkastets
§§ 5 og 6
konsekvenstilpasninger i lov
om erhvervsfaglig studentereksamen i forbindelse med erhvervsuddan-
nelse (eux) m.v. som følge af den foreslåede ophævelse af kravet om
mindst et studierettet enkeltfag på mindst C-niveau for optagelse på
gymnasiale suppleringskurser (GSK) henholdsvis i lov om Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag som følge af forslaget om, at erhvervsuddannelse
plus (eud+) skal bortfalde.
Med venlig hilsen
Henrik Lindgaard
4