Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 4
Offentligt
1948153_0001.png
September 2018
Danske HF & VUC (lederne og bestyrelserne) præsenterer hermed anbefalinger til for-
nyelse af Almen voksenuddannelse. Vi håber på en god drøftelse.
Fornyelse af Almen voksenuddannelse
- Mobilitet på arbejdsmarkedet og i uddannelsessystemet
- Social og kulturel samfundsintegration
Det har stor samfundsmæssig værdi, at voksne kan opkvalificere deres almene kompetencer,
når de har behov for det. De almene kompetencer er særligt vigtige, når man skal have nyt job,
nye opgaver eller ny uddannelse.
Én indgang for voksne
bredt udbud
mange udgange
VUC udbyder formel almen voksenuddannelse på 9. og 10. klasses niveau over hele landet
også i yderområderne. VUC sikrer dermed, at der for alle voksne findes et lokalt forankret og
stærkt uddannelsestilbud.
I fremtiden bliver der endnu større behov for, at man gennem hele livet kan tilegne sig almene
færdigheder, som forudsætning for voksnes mobilitet på arbejdsmarkedet, mobilitet i uddan-
nelsessystemet og integration i samfundet. Avu skal derfor fornyes, så det i fremtiden kan un-
derstøtte følgende opgaver i samfundet:
Mobilitet på arbejdsmarkedet
o
Senere tilbagetrækningsalder og behov for at kunne skifte karriere som voksen
o
Disruption og digitalisering af arbejdsfunktioner og opgaver
o
Globalisering af arbejdskraft og fx brug af internationale standarder, stigende
dokumentationskrav mm.
Mobilitet i uddannelsessystemet
o
Mangel på faglært arbejdskraft
almene kompentecer som forudsætning for
at blive optaget og kunne gennemføre erhvervsuddannelser
o
Adgangskrav, overgangskrav og forudsætninger for videreuddannelse, når be-
hovet opstår.
Samfundsintegration
o
Inklusion og mobilitet ift. udenlandske borgere efter sprogcentrenes danskud-
dannelser
o
Inklusion og mobilitet af voksne danskere fra uddannelsesfremmede hjem.
1
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 1/10 - 18 fra Danske HF & VUC – Lederne og Bestyrelserne vedr. anbefalinger til en fornyelse af almen voksenuddannelse (avu).
Den brændende platform
hvorfor nu?
Behovet for at forny avu skærpes af følgende to væsentlige politiske forandringer.
Forberedende grunduddannelse:
Med oprettelsen af den forberedende grunduddannelse (FGU) overføres
VUC’er es avu-aktivi-
tet for personer op til 25 år. Det giver en markant anderledes målgruppe for avu på VUC med
et andet uddannelsesbehov.
Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter og videreuddannelse:
VEU-trepartsaftalen har til hensigt at skabe et stærkere og mere fleksibelt voksen- og efterud-
dannelsessystem med et stærkt fokus på netop de almene kompetencer, som avu giver. Avu
kan med en fornyelse blive et centralt og målrettet tilbud i VEU-systemet og dermed bidrage til
at indfri forventningerne i VEU-trepartsaftalen i samarbejde med de øvrige VEU-aktører.
Hvorfor VUC?
VUC spiller en afgørende rolle i det danske uddannelsessystem. Det er vigtigt at vi alle steder i
landet kan give voksne adgang til et formelt parallelt uddannelsessystem, og for VUC er dette
netop kerneopgaven: Den almene uddannelse for voksne i seriøse faglige miljøer.
Visionen for en fornyelse af avu
fleksibelt og formelt system af Legoklodser
Avu skal opbygges af mindre moduler, så det på den ene side bliver så
fleksibelt,
at det imøde-
kommer arbejdsmarkedets behov for korte og målrettede kompetenceløft. På den anden side
skal avu kunne sammensættes og give formel
merit
i det formelle uddannelsessystem.
Avu skal være det voksne valg, der målrettet giver kompetencer til følgende tre formål:
Arbejdsmarkedet
o
Avu skal tilgodese almene kvalifikationsbehov smidigt ved at opdele fagene i
moduler, så de er korte og overskuelige og ikke indeholder mere, end hvad
den enkelte har behov for. Der skal ske løbende evaluering, så man ikke skal
vente på en eksamenstermin for at komme videre.
Uddannelse
o
Grundprincippet er fleksibilitet og studiekompetence. Man tager udgangs-
punkt i en realkompetencevurdering og tager udelukkende de elementer, som
man mangler
uanset fag
for at få de formelle eksaminer eller niveauer, som
forudsættes for at komme videre i uddannelse. Her skal udbydes samlede for-
løb målrettet hhv. erhvervsuddannelser, erhvervsakademiner og HF.
Samfundsintegration
o
Social og kulturel samfundsintegration målrettet voksne fra uddannelsesfrem-
mede hjem og voksne med anden kulturel baggrund. Fokus på træning i aktivt
medborgerskab, dannelse og mægtiggørelse. Ift. den kulturelle samfundsinte-
gration skal der sikres en tæt kobling til kursister, der kommer fra sprogcentre-
nes danskuddannelser, så der hurtigt opnås adgang til arbejdsmarkedet og vi-
dere uddannelse.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 4: Henvendelse af 1/10 - 18 fra Danske HF & VUC – Lederne og Bestyrelserne vedr. anbefalinger til en fornyelse af almen voksenuddannelse (avu).
Hvad skal ændres?
Avu’s
formål udvides så det afspejler den nye målgruppe med et andet behov
Fagrækken indsnævres så den matcher behovene hos den nye målgruppe og sondrin-
gen mellem kernefag og tilbudsfag fjernes.
Ge e gribe de odulopbyg i g af avu’s fagrække, så fage e
tilgodeser virksomhe-
dernes kompetencebehov og kan afprøves og give merit til videre uddannelse.
Gennemgribende forenkling af prøve- og eksamensformerne og med udgangspunkt i
en realkompetencevurdering (RKV), så man bliver afprøvet udelukkende i de elemen-
ter, som man har behov for.
3