Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 33
Offentligt
1975514_0001.png
Photo: diana lindhardt the I of Sisters Academy
SANSELIG LÆRING
Sisters Hope
Sisters Hope er en prisvindende performan-
cegruppe som arbejder for at gøre det san-
selige tilgengængeligt for så mange borgere
som muligt. Dette gør vi med udgangspunkt
i performancekunst, uddannelsesudvikling og
forskning. Vi bruger lyd, lys og scenografi,
samt interaktiv performancekunst til at om-
danne omgivelser til et sanseligt og poetisk
total-univers. Gennem vores performancemeto-
de tilbyder vi elever, lærere og publikums-
deltagere en transformerende oplevelse, der
kan åbne for en ny måde at lære, interagere
og være i verden på. I foråret 2019 oprettes
den første åbne uddannelse i Sisters Hopes
performancemetoder på Ryslinge Højskole.
Projektet Sisters Academy I det nordiske
stor-skala projekt Sisters Academy skaber
vi en sanselig skole, hvor vi eksperimente-
rer med nye mere sanselige og poetiske læ-
ringsformer. Sisters Academy udfoldes i to
forskellige storskala-formater; Kunstover-
tagelsesformatet: The Boarding School og
Skoleovertagelsesformatet: The Takeover.
Fakta
Over 4000 deltagere har mødt vores sanseli-
ge univers og metode, og vores data i dette
forskningsbaserede projekt viser, at mange
har haft dybe og transformerende oplevelser.
Vi har arbejdet i en bred geografisk national
spredning fra Varde, Odense, Køge, Guldborgs-
und til København samt internationalt i en
række nordiske lande.
Eksempler på grupper af mennesker vi har
arbejdet med:
- Børn, unge og voksne indenfor rammen af
kunstinstitutionen.
- Samtlige 8. klasser i Varde Kommune som
en del af Vardes kulturelle rygsæk.
- Gymnasieelever på HF & VUC Fyn FLOW,
Odense (DK), Nova Academy i Simrishamn,
Sverige, Myndlistaskólinn, Reykjavik
(IS).
- STU-skole-elever Fremtidslinjen, Køge
(DK).
- Folkeskoleelever fra Atuarfik Hans Lynge
skolen, Nuuk (GL)
- Højskoleelever på Ryslinge Højskole og
Holbæk kunsthøjskole.
- Universitetsstuderende på bl.a. Aarhus,
Roskilde og Københavns Universitet (DK)
og Stavanger Universitet og Adger
Universitet (NO)
- En række kunstskoleelever i performing
arts uddannelser som skuespillerskoler,
kunstakademier, danseskoler og musikkon-
servatorier i hele Norden.
Sisters Academy
- The Boarding School
Vi omdanner en kunstinstitution til en san-
selig kostskole, hvor publikumsdeltagerne
indskriver sig som elever i mindst 24 ti-
mer, og sover, spiser og lever der mens de
deltager i sanselig undervisning.
Sisters Academy
- The Takeover
Vi overtager ledelsen af en gymnasieskole i
3 uger og omdanner den til vores sanselige
total-univers, for at udforske hvordan det
sanselige kan skabe værdi indenfor rammen
af det sædvanlige skema i tæt samarbejde
med lærere og elever.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 33: Henvendelse af fra Sisters Hope vedr. læringsuniverset Sisters Academy samt material fra Sisters Hopes foretræde
1975514_0002.png
Gennem de sidste 6 år har vi inspireret
både kunstinstitutioner og uddannelsessy-
stemet til at tænke helt nyt omkring kun-
stens mulighed for at gøre en forskel og
omkring det sanseliges betydning i kunsten,
uddannelse og i samfundet helt generelt.
Lige nu har vi skabt dokumenteret vær-
di i disse afgrænsede midlertidige forsøg
og eksperimenter. Vi er nu interesserede i
hvordan kan vi bringe denne værdi til gavn
for samfundet mere bredt og dybt og gen-
nem mere permanente strategier der også har
en statslig forankring. Qua foretrædet er
vi interesserede i at nærme os en større
afklaring af hvor og hvordan vi skal star-
te denne proces - Kunne der fx etableres et
projekt eller forsøg under Kulturministeri-
et hvor der samles evidens.
Presse
“Vil vi i fremtiden i højere grad se san-
selige udtryksformer inkluderet i skolesy-
stemet eller måske som fundament for hele
samfundets struktur? Det var ét af de helt
store spørgsmål, der blev berørt under
Bikubenfondens Visionssalon med den visio-
nære titel Æstetikken som fremtidens vig-
tigste præmis for væren og læren. Debatten
pegede i retning af, at den æstetiske di-
mension bør fylde meget mere fremadrettet.
Men hvordan?”
Kunsten.nu, 14.10.17, Sæt
sansningen på skoleskemaet.
Artikel- og filmserie i Politiken, 2014, der
fulgte det første eksperiment Sisters Aca-
demy tæt:
- Politiken, 19.02.14 (artikel):
Gymnasie-
skole går med i radikalt eksperiment
- Politiken, 19.02.14 (film):
Sisters Aca-
demy vil inspirere morgendagens mindset
- Politiken, 25.02.14 (artikel):
Dystre
søstre skubber lærere og elever ud over
grænsen
”Fuldstændig fantastisk og potentielt livs-
forandrende oplevelse at være i søstrenes
modige, magiske hænder i dette sidste døgn.
Kan varme anbefales: særligt hvis du har
brug for at huske de essentielle ting i
tilværelsen, og hvem du er”.
Elev, Sisters
Academy #6 - The Boarding School, Den Frie
”Mange kommer til at savne det. De har fået
mere ud af det end bare undervisning. Det
kan åbne for en diskussion om, hvad uddan-
nelse og dannelse er. De har fået et andet
syn på sig selv og forstået, at uddannelse
kan være meget mere end de fag, der er i
skemaet.”
Lærer, Sisters Academy - The
Takeover #1, HF & VUC Fyn FLOW
”Alle mine elever synes at gøre sig mere
umage end sædvanligt. Mit hjerte danser.”
Lærer, Sisters Academy - The Takeover #1,
HF & VUC Fyn FLOW
”Jeg er mere fokuseret, når jeg arbejder i
dansk eller matematik. Det her virker helt
sikkert på en mærkelig måde.”
Elev, Sisters
Academy - The Takeover #1, HF & VUC Fyn
FLOW
”I felt very healthy at Sisters Academy in
my body and in my mind. A way of feeling
healthy I rarely feel in the society i am
living in.”
Elev, Sisters Academy #6 -
The Boarding School, Den Frie
“Founding my inner calm, that’s what i’ve
done. My inner calmness gives me a more
open sight and i’m more willing to learn.
I’ve always known that I had it in me, but
now I can grab it. Understand it. Love it.”
Elev, Sisters Academy - The
Takeover #3, Gymnasium Nova Academy, Sim-
rishamn, Sverige
- Politiken, 25.02.14 (artikel):
Lærer-
hjerte danser af glæde over eksperiment
i Odense
- Politiken, 04.03.14 (film):
Elever gør
store øjne til røgfyldt morgensamling
- Politiken, 25.02.14 (artikel):
Elever
skriver takkebreve til skole-performere
“... det er en orkan af frigørelse. Der er
tale om et univers, et mikrokosmos, som man
indskriver sig i og lever og ånder igennem
24 timer. Det er noget så vildt som en kul-
turel oplevelse, der kræver engagement, og
det har ændret den måde, jeg anskuer kunst
på for evigt.”
IDOART, 27.10.17, Omfavnet
af ånd
“Det er en sanselig erkendelsesrejse at
blive indskrevet på Sisters Academy.”
Politiken, 8.10.17, At være lukket inde på
kostskolen på Den Frie er ret befriende
“‘Sisters Academy - The Boarding School’ er
en 24 timer lang legende og generøs ople-
velse. Her lukkes ned for det rationelle og
op for sanseligheden og æstetikken en to-
talperformance, der er utrolig krævende og
vellykket … Samtidig viser Sisters Academy
hvad der kan lade sig gøre indenfor kun-
stens rammer, når der arbejdes engageret,
når der bruges god tid, når forksningen er
med.”
Information, 13.10.17, Glem alt om
rational tænkning de næste 24 timer