Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1971680_0001.png
https://www.ft.dk/samling/20181/udvda/UNU/1519431/index.htm
Møde i Undervisningsudvalget
Mødedato: 13-11-2018
Starttidspunkt: Kl. 14.30
Sted: 2-078
2. UDGAVE5 min. efter den udvidet spørgetime, dog tidligst kl. 14.30. Bemærk ændret mødetidspunkt
og deputationer
__________________________________________________________________________________
TYSKlærerforeningen for Grundskolen vedr. faget tysks styrkelse,
placering og indhold i grundskolen.
I forlængelse af regeringens udsendelse af ”Strategi for
styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet” vil
TLFG over for undervisningsudvalget gerne fremføre og
drøfte vore synspunkter for faget tysks styrkelse,
placering og indhold i grundskolen.
Det fremgår af strategien, at regeringen har følgende målsætning:
Målsætning 1: Flere elever og studerende skal vælge fremmedsprog og opnå solide
sprogkompetencer udover engelsk.
Målsætning 2: Sproguddannelserne skal være fagligt stærke og relevante uddannelser, der
tiltrækker og fastholder de dygtigste studerende. Det gælder også sprogundervisningen på
læreruddannelserne.
Vores oplæg:
Tysklærerforeningen for Grundskolen siger tak for muligheden her at fremføre vores argumenter for
tyskfagets styrkelse i grundskolen.
Tysk er et nærtbeslægtet nabosprog
nærliggende i både geografisk, historisk og kulturel forstand og
derfor egentlig ikke fremmed. Fremmedsprogene ud over engelsk har det skidt i Danmark
en gængs
holdning er at engelsk er nok. Ja selv et vigtigt kultursprog som tysk forsvinder mere og mere i
uddannelsessystemet.
Tidligere blev der i grundskolen udbudt engelsk, tysk, fransk og endda latin. Nu kan eleverne oftest kun få
et fremmedsprog ud over engelsk
enten tysk, som skal tilbydes eller fransk som kan tilbydes. Det har
naturligvis bekymret os.
Tysklærerfore i ge hilste derfor regeri ge s udse delse af ’Strategi
for styrkelse af fremmedsprog i
udda elsessyste et’ velko
e og har store forve t i ger til
nyoprettede Det nationale Center for
Fremmedsprog ..
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 30: Henvendelse fra TYSKlærerforeningen for Grundskolen vedr. faget tysks styrkelse, placering og indhold i grundskolen.
Det er vores holdning at flere elever skal vælge flere fremmedsprog og opnå solide
sproglige kompetencer ud over engelsk.
Det betyder at alle elever skal have en reel
mulighed for at vælge to fremmedsprog ud over engelsk.
Det er i grundskolen kimen til den videre faglige og holdningsmæssige udvikling dannes i forhold til det at
lære sprog.
For at styrke tysk hilser vi en række initiativer velkomne - og har endvidere en
række anbefalinger, der forholdsvis hurtigt vil kunne implementeres til styrkelse af
tysk.
At tysk nu udbydes fra 5. klasse og er gjort obligatorisk er en vigtig styrkelse for faget. En yderligere
styrkelse bør iværksættes ved flere timer til faget og evt. yderligere fremrykning af sprogstarten,
som vi ser i de sønderjyske kommuner, der satser på tysk og begynder med tysk fra skolestart.
Fortællingen om at tysk er svært på grund af grammatikken bliver stadig hevet frem fra mølposen,
men sprogsynet for tysk har ændret sig meget siden vi alle her sad på skolebænken. I fællesmål og
vejledning for tysk er udgangspunktet nu et funktionelt kommunikativt sprogsyn svarende til B2
niveau i den europæiske referenceramme - og det er ikke længere vigtigt at kunne mestre f.eks.
kasserollebøjningen og forholdsords styrelser før senere i uddannelsesforløbet.
Tysklærerforeningen ønsker bedre efteruddannelse og kortere supplerende kurser til lærerne for at
udvikle det sprogsyn og arbejde med forskellige pragmatiske og kommunikative tilgange i
grundskolen for at lære sproget. Her ses Deutsches Haus (Sindal) som et forbillede. Her kan lærere
komme med elever i et sjovt og lærerigt tyskmiljø. Desuden anbefales mere synlighed og
promovering af de mange tiltag, der er i gang omkring tysk i det hele taget. Det kunne evt. være på
ministeriets læringsplatform emu.
At betragte tysk som ikke blot et fremmedsprog men også et nabosprog i et kulturelt og historisk
fællesskab. I særlig grad anbefaler vi at inddrage grænseområdets kompetencer, muligheder og
erfaringer i flertal såvel som i mindretal.
Vi a befaler so lovkrav at tildele faget et ’ i dste ti etal’ i stedet for ’vejlede de ti etal’. Vi
anbefaler at tilføre faget ekstra timer og en virkeligt stærk signalværdi for faget tysk vil være at
gøre den mundtlig prøve obligatorisk på lige fod med engelsk. Sidstnævnte vil være en enorm
saltvandsindsprøjtning for faget.
Det tredje fremmedsprog skal være en reel valgmulighed. TLFG anbefaler en model der hedder
engelsk er første fremmedsprog som nu, tysk er andet fremmedsprog fordi det også er nabosprog,
og skoler i hele landet skal desuden tilbyde mulighed for fransk og/eller spansk som yderligere
fremmedsprog. Det er en mulighed for at løse problemet med et tredje fremmedsprog.
Er eleverne først kommet godt fra start, vil de med stor sandsynlighed også være motiverede for at vælge
andre fremmedsprog på fortsætterniveau i det videre uddannelsesforløb.
Kan vi vise verden vores elever kan gøre sig gældende på tysk har vi en ressourcefordel i forhold til mange
andre lande til dels at komme forrest i køen på det tyske marked og dels have en sproglig fordel til at forstå
og begå os i en nuanceret verden. Sprog er nøglen til verden.