Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1970701_0001.png
Undervisningsministeriet
Version af 16. november 2018
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse
(Bestyrelsessammensætning)
§1
I lov nr. 698 af 8. juni 2018 om institutioner for forberedende grunduddannelse foretages følgende
ændringer:
1.
§ 11, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Det samlede antal bestyrelsesmedlemmer med stemmeret udvides op til det antal, som sikrer,
at alle kommunalbestyrelser i institutionens dækningsområde kan udpege et bestyrelsesmedlem, jf. § 12,
stk. 2, nr. 1. For institutioner, hvor udvidet medarbejderrepræsentation anvendes, jf. § 12, stk. 3, 2. pkt.,
kan undervisningsministeren endvidere tillade, at det samlede antal bestyrelsesmedlemmer med stem-
meret kan være højere end det antal, som følger af stk. 2 eller af 1. pkt.«
2.
§ 11, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Undervisningsministeren kan for institutioner med dækningsområder inden for otte kom-
muner eller derover eller ved udvidet medarbejderrepræsentation, jf. § 12, stk. 3, 2. pkt., tillade, at det
samlede antal bestyrelsesmedlemmer med stemmeret kan være op til 15.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2019, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2, træder i kraft den 1. maj 2022.
1
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast: Udkast il lov om forslag til lov om ændring af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse (Bestyrelsessammensætning), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Version af 16. november 2018
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1 Lovforslagets formål, baggrund og hovedpunkter
2. Lovforslagets indhold
2.1. Sammensætning af bestyrelser på institutioner for forberedende grunduddannelse
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.1.2.1. Sammensætning af de første bestyrelser på institutioner for forberedende grunduddannelse
2.1.2.2. Solnedgangsklausul
3. Økonomiske og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1 Lovforslagets formål, baggrund og hovedpunkter
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre, Alternativet og Enhedslisten indgik den 13. ok-
tober 2017 Aftale om bedre veje til uddannelse og job.
Med den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job ønskede aftalekredsen, at der skulle
etableres en nyt, samlet forberedende uddannelsestilbud til personer under 25 år, som har brug for for-
udgående faglig eller personlig opkvalificering for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse eller
komme i beskæftigelse.
Uddannelsestilbuddet skulle benævnes forberedende grunduddannelse (FGU) og skulle erstatte en
række af de eksisterende forberedende tilbud og uddannelser, herunder fuldt ud produktionsskoletil-
bud, kombineret ungdomsuddannelse og erhvervsgrunduddannelse samt endvidere almen voksenud-
dannelse og forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne for deltagere i
målgruppen.
De institutionsretlige elementer af den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job blev lov-
givningsmæssigt udmøntet ved lov nr. 698 af 8. juni 2018 om institutioner for forberedende grundud-
dannelse.
Den 19. september 2018 stiftede undervisningsministeren 27 institutioner for forberedende grund-
uddannelse i medfør af § 59 i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse. I nogle få tilfælde
havde bestemmelserne i lov nr. 698 af 8. juni 2018 om institutioner for forberedende grunduddannelse
om det maksimale antal af medlemmer i de nye institutioners bestyrelser den konsekvens, at ikke alle
kommunalbestyrelser fik mulighed udpege et medlem i institutionsbestyrelserne.
Denne begrænsning findes uhensigtsmæssig i lyset af de betydelige ledelses- og strategimæssige op-
gaver og beslutninger, herunder for de berørte kommuner, som vil skulle foretages i løbet af de nye in-
stitutioners første leveår.
2
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast: Udkast il lov om forslag til lov om ændring af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse (Bestyrelsessammensætning), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Version af 16. november 2018
Det foreslås i lyset heraf, at bestemmelserne i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse
vedrørende antallet af bestyrelsesmedlemmer ændres således, at alle kommuner vil have mulighed for at
udpege medlemmer til de første ordinære institutionsbestyrelser uanset antallet af kommuner i instituti-
onens dækningsområde.
Der foreslås endvidere indført en såkaldt solnedgangsklausul, som vil indebære, at muligheden for at
udvide antallet af bestyrelsesmedlemmer begrænses til de første ordinære bestyrelsers funktionsperiode,
som løber indtil den 30. april 2022.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Sammensætning af bestyrelser på institutioner for forberedende grunduddannelse
2.1.1. Gældende ret
Efter § 11, stk. 1, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse ledes institutionen af en
bestyrelse.
Det følger af § 11, stk. 2, i lov nr. 698 af 8. juni 2018 om institutioner for forberedende grunduddan-
nelse, at bestyrelsen består af 7-11 stemmeberettigede medlemmer i ulige antal.
Efter § 11, stk. 3, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse kan undervisningsmini-
steren for institutioner med dækningsområder inden for otte kommuner eller derover eller ved udvidet
medarbejderrepræsentation, jf. § 12, stk. 3, 2. pkt., tillade, at det samlede antal bestyrelsesmedlemmer
med stemmeret kan være op til 15.
Det følger af § 12, stk. 2, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse, at følgende udpe-
ger udefrakommende medlemmer af bestyrelsen i en institutions dækningsområde: 1) kommunalbesty-
relserne (et eller flere medlemmer), 2) arbejdsmarkedets organisationer i ligelig repræsentation og 3) be-
styrelser for erhvervsskoler.
Det fremgår dernæst af § 12, stk. 3, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse, at insti-
tutionens medarbejdere udpeger to medlemmer til bestyrelsen, hvor det ene medlem har stemmeret.
Det følger i øvrigt af bestemmelsen, at antallet af medlemmer udpeget af medarbejderne dog kan udvi-
des med sigte på, at medarbejdere fra forskellige skoler tilhørende institutionen kan være repræsenteret i
bestyrelsen.
Det fremgår endvidere af § 12, stk. 4, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse, at
elevrådet på institutionen for forberedende grunduddannelse udpeger en tilforordnet til institutionens
bestyrelse, dvs. et bestyrelsesmedlem uden stemmeret.
Bestemmelsen i § 11 i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse fastlægger sammen
med § 12 i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse institutionernes bestyrelsers sam-
mensætning.
Bestemmelsen i § 11, stk. 1, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse fastslår besty-
relsens overordnede og suveræne ledelsesret på institutioner for forberedende grunduddannelse.
§ 11, stk. 2, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse indebærer, at en institutions be-
styrelse som udgangspunkt har 7-11 medlemmer med stemmeret.
3
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast: Udkast il lov om forslag til lov om ændring af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse (Bestyrelsessammensætning), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Version af 16. november 2018
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelserne, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 200 som
fremsat, side 39, at det angivne spænd i medlemsantallet skal ses i sammenhæng med, at de nye institu-
tioner for forberedende grunduddannelse forventedes at blive forholdsvis store og komplekse organisa-
tioner, og at de ville have medarbejdere lokaliseret på forskellige geografiske placeringer. Spændet var
endvidere tiltænkt at tage højde for, at de nye institutioner for forberedende grunduddannelse ville gå
på tværs af kommunegrænser og dermed forskelige kommunale interesser, og at kommuneantallet kun-
ne variere og i nogle tilfælde blive relativt højt.
Efter § 12, stk. 2 og 3, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse skal de øvrige ud-
pegningsberettigede samlet udpege mindst fire medlemmer med stemmeret til en institutions bestyrelse.
Det omfatter mindst to medlemmer udpeget paritetisk af arbejdsmarkedets organisationer, et medlem
udpeget af erhvervsskolerne i dækningsområdet og et medlem udpeget af institutionens medarbejdere.
I normalsituationen giver § 11, stk. 2, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse såle-
des mulighed for at etablere institutioner for forberedende grunduddannelse med op til syv kommuner i
institutionens dækningsområde, hvis kommunalbestyrelserne i institutionens dækningsområde skal
kunne udpege et antal bestyrelsesmedlemmer, der mindst svarer til antallet af kommunalbestyrelser i
dækningsområdet.
Dertil kommer muligheden i § 11, stk. 3, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse,
hvorefter antallet af bestyrelsesmedlemmer kan hæves til i alt 15 i nogle nærmere angivne tilfælde. Også
denne bestemmelse var ifølge forarbejderne tiltænkt at tage højde for situationer med mange kommu-
ner eller skoler i en institutions dækningsområde. Bestemmelsen tilsigter således at skabe mulighed for,
at der kan udpeges yderligere fire medlemmer til bestyrelsen, som kan tilføre bestyrelsen viden om loka-
le, kommunale interesser og hensyn eller sikre en bredere medarbejderrepræsentation, jf. herved Folke-
tingstidende 2017-18, tillæg A, L 200 som fremsat, side 39.
Det er efter §§ 11 og 12 i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse bestyrelsen selv,
der i institutionens vedtægt skal fastlægge bestyrelsens sammensætning ud fra lokale prioriteringer, øn-
sker og behov. Sammensætningen skal blot afspejle kravene om udpegningsberettigede (dvs. kommu-
ner, arbejdsmarkedsparter, erhvervsskoler, ansatte og elever), om minimumsgrænsen på 7 medlemmer,
om maksimumsgrænserne på 11 eller i visse tilfælde 15 medlemmer. Sammensætningen skal derudover
være i overensstemmelse med betingelsen om et ulige antal bestyrelsesmedlemmer med stemmeret.
De to bestemmelser regulerer således ikke, hvorvidt de kommunalt udpegede bestyrelsesmedlemmer
tilsammen skal være i flertal i en institutions bestyrelse. Bestemmelserne er ikke til hinder for, at disse
medlemmer
kan
have flertal i en institutions bestyrelse, men forudsætter omvendt heller ikke, at de
skal
have flertal i en institutions bestyrelse. Begge dele er således muligt afhængigt af, hvad der er bestemt i
institutionens vedtægt ud fra de lokale prioriteringer, ønsker og behov.
§§ 11 og 12 i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse kan i øvrigt ikke ses som udtryk
for at indeholde et formelt krav om, at hver kommunalbestyrelse skal udpege et medlem i bestyrelsen
for en institution for forberedende grunduddannelse. Bestemmelsen i § 12, stk. 2, nr. 1, i lov om institu-
tioner for forberedende grunduddannelse, hvorefter kommunalbestyrelserne i en institutions dæknings-
område udpeger et eller flere medlemmer af bestyrelsen, angiver i sammenhæng med § 11, stk. 3, i lov
om institutioner for forberedende grunduddannelse, hvorefter undervisningsministeren for institutioner
med dækningsområder inden for otte kommuner eller derover kan tillade, at det samlede antal bestyrel-
sesmedlemmer med stemmeret kan være op til 15, således alene, at der er mulighed for, at dette kan væ-
re tilfældet, men giver ikke kommunalbestyrelserne et krav herpå.
2.1.2. Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast: Udkast il lov om forslag til lov om ændring af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse (Bestyrelsessammensætning), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Version af 16. november 2018
2.1.2.1. Sammensætning af de første bestyrelser på institutioner for forberedende grunduddannelse
Baggrunden for lovforslaget udspringer af arbejdet med at etablere de nye institutioner for forbere-
dende grunduddannelse, som pågår i øjeblikket.
Den 19. september 2018 stiftede undervisningsministeren 27 institutioner for forberedende grund-
uddannelse i medfør af § 59 i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse. Efter drøftelse
med partierne bag den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job fra oktober 2017 blev det i
den forbindelse fastsat, at ingen kategori af udpegningsberettigede skulle have adgang til at udpege et
bestyrelsesflertal ved institutionernes stiftelse, dvs. i de første institutionsbestyrelser.
Sigtet med denne beslutning var at sikre balance blandt medlemmerne i de første institutionsbestyrel-
ser med det formål at understøtte et konstruktivt og ligeværdigt bestyrelsessamarbejde mellem de udpe-
gede repræsentanter.
Beslutningen indebar i nogle få tilfælde, at ikke alle kommunalbestyrelser fik mulighed udpege et be-
styrelsesmedlem som følge af maksimumsgrænserne for bestyrelsesmedlemmer i institutionsbestyrel-
serne.
En af de første bestyrelsers kerneopgaver er at fastsætte institutionernes første vedtægt, herunder de
nærmere regler om institutionsbestyrelsens sammensætning.
I det omfang de første institutionsbestyrelser lokalt ligeledes måtte finde det hensigtsmæssigt, at det i
institutionens første vedtægt sikres, at ingen kategori af de udpegningsberettigede skal kunne udpege et
flertal i de første ordinære institutionsbestyrelser (dvs. de institutionsbestyrelser, som efterfølger de nu-
værende første bestyrelser, og som tiltræder i 2019 med en afkortet funktionsperiode frem til 30. april
2022) vil de nævnte maksimumsgrænser for antallet af bestyrelsesmedlemmer for institutioner med
mange kommuner i dækningsområdet således have den konsekvens, at det ikke samtidigt vil være mu-
ligt at sikre, at alle kommunalbestyrelser kan udpege et medlem til den første ordinære institutionsbesty-
relse.
Denne begrænsning findes uhensigtsmæssig i lyset af de betydelige ledelses- og strategimæssige op-
gaver og beslutninger, herunder for de berørte kommuner, som vil skulle foretages i løbet af de nye in-
stitutioners første leveår.
Det er vurderingen, at det i relation til de første ordinære institutionsbestyrelser vil være relevant at
sikre, at alle kommunalbestyrelser får mulighed for udpege et medlem til den første ordinære instituti-
onsbestyrelse.
Det er ligeledes vurderingen, at det også i relation til de første ordinære institutionsbestyrelser med
funktionsperiode frem til 30 april 2022 vil kunne være relevant at sikre balance blandt medlemmerne i
bestyrelsen (dvs. at ingen kategori af udpegningsberettigede har adgang til at udpege et bestyrelsesfler-
tal).
Med henblik på at muliggøre, at disse to hensyn begge kan imødekommes foreslås det at nyaffatte §
11, stk. 3, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse således, at det af 1. pkt. vil fremgå,
at det samlede antal bestyrelsesmedlemmer med stemmeret udvides op til det antal, som sikrer, at alle
kommunalbestyrelser i institutionens dækningsområde kan udpege et bestyrelsesmedlem.
Hensigten med forslaget er således at sikre et bredt og tæt ejerskab til de første års vigtige strategiske
beslutninger om de nye institutionernes langsigtede udvikling. Det forventes, at disse særligt vigtige be-
5
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast: Udkast il lov om forslag til lov om ændring af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse (Bestyrelsessammensætning), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Version af 16. november 2018
slutninger kan være foretaget og effektueret indenfor afslutningen af de første ordinære bestyrelsers
funktionsperiode. Bestemmelsen foreslås derfor alene at skulle gælde den første ordinære bestyrelses
funktionsperiode, dvs. frem til den 30. april 2022, jf. herved afsnit 2.1.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger samt lovforlagets § 1, nr. 2, § 2, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
Det forslås endvidere, at undervisningsministeren for institutioner med dækningsområder, hvor ud-
videt medarbejderrepræsentation anvendes, skal kunne tillade, at det samlede antal bestyrelsesmedlem-
mer med stemmeret kan være højere end dels det antal, som følger af hovedreglen om 7-11 medlemmer
i bestyrelsen, dels det antal, som følger af den foreslåede nye undtagelse, hvorefter det samlede antal
bestyrelsesmedlemmer med stemmeret udvides op til det antal, som sikrer, at alle kommunalbestyrelser
i institutionens dækningsområde kan udpege et bestyrelsesmedlem.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.1.2.2. Solnedgangsklausul
Efter udløbet af de første ordinære institutionsbestyrelsers funktionsperiode den 30. april 2022 for-
ventes der ikke at være ledelses- og strategimæssige opgaver og beslutninger svarende til, hvad der må
forventes i løbet af de nye institutioners første leveår.
Det er således vurderingen, at institutionerne fra og med den anden ordinære bestyrelses tiltræden pr.
1. maj 2022 vil kunne overgå til en mere driftspræget organisation, som ikke nødvendiggør, at alle
kommunalbestyrelser kan udpege et medlem til bestyrelsen.
Det foreslås på den baggrund at parallelaffatte § 11, stk. 3, i lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse (lov nr. 698 af 8. juni 2018) med sigte på rulle de ændringer vedrørende de første in-
stitutionsbestyrelsers sammensætning, som foreslås etableret efter lovforslagets § 1, nr. 1, tilbage til
gældende ret ved nærværende lovforslags fremsættelse.
Det foreslåede vil indebære, at det foreslåede nye § 11, stk. 3, i lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, bortfalder.
Den foreslåede parallelaffattelse af § 11, stk. 3, i lov om institutioner for forberedende grunduddan-
nelse foreslås at træde i kraft den 1. maj 2022, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, således, at de ændringer, som
foreslås gennemført med lovforslagets § 1, nr. 1, alene vil omfatte den første ordinære bestyrelses funk-
tionsperiode.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og § 2, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative eller it-relaterede omstillingskonsekvenser eller
driftskonsekvenser for det offentlige. Udpegning af bestyrelsesmedlemmer på institutioner for forbere-
dende grunduddannelse skal allerede efter de eksisterende bestemmelser finde sted. Den foreslåede ud-
videlse, hvorefter de eksisterende udpegningsberettigende kan indstille flere personer end oprindeligt,
ændrer ikke, eller i hvert fald i ikke væsentligt, på institutionernes og de udpegningsberettigedes ar-
bejdsgange og sagsbehandling, herunder de forvaltningsretlige krav til sagsbehandlingen. Forslagets
vurderes ikke at krave særskilt digitaliserede arbejdsgange, herunder it-systemer, opbevaring og deling af
data, i videre omfang end sædvanligt i forhold til personalesager. Det foreslåede indebærer ikke opret-
telse eller nedlæggelse af institutioner eller ændringer i institutionernes eller de udpegningsberettigedes
6
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast: Udkast il lov om forslag til lov om ændring af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse (Bestyrelsessammensætning), fra undervisningsministeren
1970701_0007.png
Undervisningsministeriet
Version af 16. november 2018
kerneopgaver, deres lokalebehov, ændrede åbningstider, kompetenceudvikling eller øvrige driftsforhold
eller vilkår af væsentlig betydning for administrationen.
4. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde erhvervsrettede elementer. Udpegning af bestyrelsesmed-
lemmer på institutioner for forberedende grunduddannelse pålægger ikke erhvervsvirksomheder byrder,
da opgaven i udgangspunktet alene berører kommuner, arbejdsgiveres og arbejdstageres organisationer
samt statslige erhvervsskoler.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden den [16. november 2018] til den [11. december 2018] været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, B-SOSU, Centralorganisatio-
nernes Fællesudvalg, Danmarks Lærerforening, Danmarks Private Skoler
grundskoler & gymnasier,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Dansk Magi-
sterforening, Dansk Metal, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Besty-
relserne Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier
Lederne, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Gymnasier, Danske HF & VUC, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske Skole-
elever, Danske SOSU-skoler, Danske Underviserorganisationers Samråd, Datatilsynet, Efterskolefor-
eningen, Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Erhvervsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund, Finans Danmark, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Forbundet af Offentlige Ansatte, Foreningen af katolske skoler
i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Ledere ved Danskuddannelser, Foreningen
af tekniske og administrative tjenestemænd, Foreningen Frie Fagskoler, Forhandlingsfællesskabet, For-
standerkredsen for Produktionsskoler og Produktionshøjskoler, Frie Skolers Lærerforening, Funktio-
nærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskoler-
nes Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, Institut for Menneskerettigheder, Kommunernes
Landsforening, Landdistrikternes Fællesråd, Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område, Lands-
elevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet, Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark,
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Lederne, Ledersamrådet, Lilleskolerne, Lærernes Centralorganisation, Modernise-
ringsstyrelsen, Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsret-
tede Uddannelser (REU), Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-
Rådet), Selveje Danmark, Skolelederforeningen, Skole og Forældre, Uddannelsesforbundet, Uddannel-
seslederne, Ungdomsskoleforeningen, VUC Bestyrelsesforeningen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
Negative konsekven-
7
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast: Udkast il lov om forslag til lov om ændring af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse (Bestyrelsessammensætning), fra undervisningsministeren
1970701_0008.png
Undervisningsministeriet
Version af 16. november 2018
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser for stat, Ingen
Ingen
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
Ingen
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
Ingen
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor- Ingen
Ingen
gerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Er i strid med de fem principper for im-
JA
NEJ
plementering af erhvervsrettet EU-
X
regulering /Går videre end minimums-
krav i EU-regulering (sæt X)
ser/mindreudgifter (hvis ja, an- ser/merudgifter (hvis ja, an-
giv omfang)
giv omfang)
Ingen
Ingen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 11, stk. 1, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse ledes institutionen af en
bestyrelse.
Det følger af § 11, stk. 2, i lov nr. 698 af 8. juni 2018 om institutioner for forberedende grunduddan-
nelse, at bestyrelsen består af 7-11 stemmeberettigede medlemmer i ulige antal.
Efter § 11, stk. 3, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse kan undervisningsmini-
steren for institutioner med dækningsområder inden for otte kommuner eller derover eller ved udvidet
medarbejderrepræsentation, jf. § 12, stk. 3, 2. pkt., tillade, at det samlede antal bestyrelsesmedlemmer
med stemmeret kan være op til 15.
Det følger af § 12, stk. 2, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse, at følgende udpe-
ger udefrakommende medlemmer af bestyrelsen i en institutions dækningsområde: 1) kommunalbesty-
relserne (et eller flere medlemmer), 2) arbejdsmarkedets organisationer i ligelig repræsentation og 3) be-
styrelser for erhvervsskoler.
Det fremgår dernæst af § 12, stk. 3, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse, at insti-
tutionens medarbejdere udpeger to medlemmer til bestyrelsen, hvor det ene medlem har stemmeret.
Det følger i øvrigt af bestemmelsen, at antallet af medlemmer udpeget af medarbejderne dog kan udvi-
des med sigte på, at medarbejdere fra forskellige skoler tilhørende institutionen kan være repræsenteret i
bestyrelsen.
8
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast: Udkast il lov om forslag til lov om ændring af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse (Bestyrelsessammensætning), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Version af 16. november 2018
Det fremgår endvidere af § 12, stk. 4, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse, at
elevrådet på institutionen for forberedende grunduddannelse udpeger en tilforordnet til institutionens
bestyrelse, dvs. et bestyrelsesmedlem uden stemmeret.
Bestemmelsen i § 11 i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse fastlægger sammen
med § 12 i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse institutionernes bestyrelsers sam-
mensætning.
Bestemmelsen i § 11, stk. 1, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse fastslår besty-
relsens overordnede og suveræne ledelsesret på institutioner for forberedende grunduddannelse.
§ 11, stk. 2, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse indebærer, at en institutions be-
styrelse som udgangspunkt har 7-11 medlemmer med stemmeret.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelserne, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 200 som
fremsat, side 39, at det angivne spænd i medlemsantallet skal ses i sammenhæng med, at de nye institu-
tioner for forberedende grunduddannelse forventedes at blive forholdsvis store og komplekse organisa-
tioner, og at de ville have medarbejdere lokaliseret på forskellige geografiske placeringer. Spændet var
endvidere tiltænkt at tage højde for, at de nye institutioner for forberedende grunduddannelse ville gå
på tværs af kommunegrænser og dermed forskelige kommunale interesser, og at kommuneantallet kun-
ne variere og i nogle tilfælde blive relativt højt.
Efter § 12, stk. 2 og 3, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse skal de øvrige ud-
pegningsberettigede samlet udpege mindst fire medlemmer med stemmeret til en institutions bestyrelse.
Det omfatter mindst to medlemmer udpeget paritetisk af arbejdsmarkedets organisationer, et medlem
udpeget af erhvervsskolerne i dækningsområdet og et medlem udpeget af institutionens medarbejdere.
I normalsituationen giver § 11, stk. 2, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse såle-
des mulighed for at etablere institutioner for forberedende grunduddannelse med op til syv kommuner i
institutionens dækningsområde, hvis kommunalbestyrelserne i institutionens dækningsområde skal
kunne udpege et antal bestyrelsesmedlemmer, der mindst svarer til antallet af kommunalbestyrelser i
dækningsområdet.
Dertil kommer muligheden i § 11, stk. 3, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse,
hvorefter antallet af bestyrelsesmedlemmer kan hæves til i alt 15 i nogle nærmere angivne tilfælde. Også
denne bestemmelse var ifølge forarbejderne tiltænkt at tage højde for situationer med mange kommu-
ner eller skoler i en institutions dækningsområde. Bestemmelsen tilsigter således at skabe mulighed for,
at der kan udpeges yderligere fire medlemmer til bestyrelsen, som kan tilføre bestyrelsen viden om loka-
le, kommunale interesser og hensyn eller sikre en bredere medarbejderrepræsentation, jf. herved Folke-
tingstidende 2017-18, tillæg A, L 200 som fremsat, side 39.
Det er efter §§ 11 og 12 i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse bestyrelsen selv,
der i institutionens vedtægt skal fastlægge bestyrelsens sammensætning ud fra lokale prioriteringer, øn-
sker og behov. Sammensætningen skal blot afspejle kravene om udpegningsberettigede (dvs. kommu-
ner, arbejdsmarkedsparter, erhvervsskoler, ansatte og elever), om minimumsgrænsen på 7 medlemmer,
om maksimumsgrænserne på 11 eller i visse tilfælde 15 medlemmer. Sammensætningen skal derudover
være i overensstemmelse med betingelsen om et ulige antal bestyrelsesmedlemmer med stemmeret.
De to bestemmelser regulerer således ikke, hvorvidt de kommunalt udpegede bestyrelsesmedlemmer
tilsammen skal være i flertal i en institutions bestyrelse. Bestemmelserne er ikke til hinder for, at disse
medlemmer
kan
have flertal i en institutions bestyrelse, men forudsætter omvendt heller ikke, at de
skal
9
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast: Udkast il lov om forslag til lov om ændring af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse (Bestyrelsessammensætning), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Version af 16. november 2018
have flertal i en institutions bestyrelse. Begge dele er således muligt afhængigt af, hvad der er bestemt i
institutionens vedtægt ud fra de lokale prioriteringer, ønsker og behov.
§§ 11 og 12 i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse kan i øvrigt ikke ses som udtryk
for at indeholde et formelt krav om, at hver kommunalbestyrelse skal udpege et medlem i bestyrelsen
for en institution for forberedende grunduddannelse. Bestemmelsen i § 12, stk. 2, nr. 1, i lov om institu-
tioner for forberedende grunduddannelse, hvorefter kommunalbestyrelserne i en institutions dæknings-
område udpeger et eller flere medlemmer af bestyrelsen, angiver i sammenhæng med § 11, stk. 3, i lov
om institutioner for forberedende grunduddannelse, hvorefter undervisningsministeren for institutioner
med dækningsområder inden for otte kommuner eller derover kan tillade, at det samlede antal bestyrel-
sesmedlemmer med stemmeret kan være op til 15, således alene, at der er mulighed for, at dette kan væ-
re tilfældet, men giver ikke kommunalbestyrelserne et krav herpå.
Det foreslås at nyaffatte
§ 11, stk. 3,
i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse således,
at det af
1. pkt.
vil fremgå, at det samlede antal bestyrelsesmedlemmer med stemmeret udvides op til det
antal, som sikrer, at alle kommunalbestyrelser i institutionens dækningsområde kan udpege et bestyrel-
sesmedlem, jf. § 12, stk. 2, nr. 1. Af
2. pkt.
vil fremgå, at for institutioner, hvor udvidet medarbejderre-
præsentation anvendes, jf. § 12, stk. 3, 2. pkt., kan undervisningsministeren endvidere tillade, at det
samlede antal bestyrelsesmedlemmer med stemmeret kan være højere end det antal, som følger af stk. 2
eller af 1. pkt.
Baggrunden for forslaget udspringer af arbejdet med at etablere de nye institutioner for forberedende
grunduddannelse, som pågår i øjeblikket.
Den 19. september 2018 stiftede undervisningsministeren 27 institutioner for forberedende grund-
uddannelse i medfør af § 59 i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse. Efter drøftelse
med partierne bag den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job fra oktober 2017 blev det i
den forbindelse fastsat, at ingen kategori af udpegningsberettigede skulle have adgang til at udpege et
bestyrelsesflertal ved institutionernes stiftelse, dvs. i de første bestyrelser, som i medfør af § 60 i lov om
forberedende grunduddannelse er nedsat efter de regler om institutionernes midlertidige vedtægt, som
findes i bekendtgørelse nr. 1094 af 30. august 2018 om visse midlertidige regler for institutioner for
forberedende grunduddannelse.
Sigtet med denne beslutning var at sikre balance blandt medlemmerne i de første institutionsbestyrel-
ser med det formål at understøtte et konstruktivt og ligeværdigt bestyrelsessamarbejde mellem de udpe-
gede repræsentanter og i øvrigt i tråd med, hvad der gælder for bestyrelsessammensætning på de øvrige
regulerede uddannelsesområder.
Det vil på dette grundlag være op til de første bestyrelser ud fra de lokale prioriteringer, ønsker og
behov at træffe beslutning om den bestyrelsessammensætning, som skal gælde for de første ordinære
institutionsbestyrelser, dvs. de institutionsbestyrelser, som tiltræder i 2019 med en afkortet funktionspe-
riode frem til 30. april 2022. Dette vil ske som led i fastsættelsen af institutionernes første vedtægt, som
er de første bestyrelsers kerneopgave.
Beslutningen om, at ingen kategori af udpegningsberettigede skulle kunne udpege et flertal i de første
bestyrelser, indebar imidlertid i nogle få tilfælde, at ikke alle kommunalbestyrelser fik mulighed udpege
et bestyrelsesmedlem som følge af de maksimumsgrænser for antallet bestyrelsesmedlemmer i instituti-
onsbestyrelserne, som følger af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse.
I det omfang de første institutionsbestyrelser lokalt måtte finde det hensigtsmæssigt, at det i instituti-
onens første vedtægt sikres, at ingen kategori af de udpegningsberettigede skal kunne udpege et flertal i
10
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast: Udkast il lov om forslag til lov om ændring af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse (Bestyrelsessammensætning), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Version af 16. november 2018
bestyrelsen, vil de nævnte maksimumsgrænser for institutioner med mange kommuner i dækningsom-
rådet således ligeledes have den konsekvens, at det ikke samtidig vil være muligt at sikre, at alle kom-
munalbestyrelser kan udpege et medlem til den første ordinære institutionsbestyrelse.
Denne begrænsning findes uhensigtsmæssigt i lyset af de betydelige ledelses- og strategimæssige op-
gaver og beslutninger, herunder af betydning for de berørte kommuner, som vil skulle foretages i løbet
af de nye institutioners første leveår.
Det er vurderingen, at det i relation til de første ordinære institutionsbestyrelser vil være relevant at
sikre, at alle kommunalbestyrelser får mulighed for udpege et medlem til den første ordinære instituti-
onsbestyrelse.
Det er ligeledes vurderingen, at det også i relation til de første ordinære institutionsbestyrelser med
funktionsperiode frem til 30 april 2022 vil kunne være relevant at sikre balance blandt medlemmerne i
bestyrelsen (dvs. at ingen kategori af udpegningsberettigede har adgang til at udpege et bestyrelsesfler-
tal).
Det foreslåede
1. pkt.
vil på den baggrund indebære, at det samlede antal bestyrelsesmedlemmer med
stemmeret for de første ordinære institutionsbestyrelser vedkommende i alle tilfælde vil kunne tilrette-
lægges således, at både hensynet til, at ingen kategori af udpegningsberettigede myndigheder, organisa-
tion m.v. skal kunne udpege et flertal i bestyrelsen, og hensynet til, at alle kommunalbestyrelser i institu-
tionens dækningsområde får mulighed for at udpege et medlem af bestyrelsen, vil kunne imødekommes
i institutionernes første vedtægt.
Den foreslåede formulering vil samtidig sikre, at antallet af kommunalt udpegede bestyrelsesmed-
lemmer mindst vil svare til antallet af kommuner i institutionens geografiske dækningsområde. Herved
vil maksimumsgrænserne for bestyrelsesmedlemmer i institutionsbestyrelserne ikke kunne forhindre, at
alle kommunalbestyrelser i dækningsområdet kan udpege et bestyrelsesmedlem.
Den foreslåede formulering vil i øvrigt indebære, at der principielt set ikke vil være en maksimums-
grænse for antallet af bestyrelsesmedlemmer i institutionsbestyrelserne.
Det foreslåede
2. pkt.
er reelt set udtryk for gældende ret i relation til muligheden for udvidet medar-
bejderrepræsentation med de tilpasninger, som følger dels af, at antallet af de kommunalt udpegede be-
styrelsesmedlemmer vil være udtømmende reguleret i det foreslåede 1. pkt., dels af, at der som følge
heraf principielt set ikke længere vil være en maksimumsgrænse for antallet af bestyrelsesmedlemmer i
institutionsbestyrelserne.
Den foreslåede formulering, hvorefter det vil kunne tillades, at det samlede antal bestyrelsesmed-
lemmer med stemmeret kan være højere end det antal, som følger af stk. 2 eller af 1. pkt., vil således in-
debære, at udvidet medarbejderrepræsentation vil kunne anvendes, hvis dette skønnes hensigtsmæssigt
både i forhold til bestyrelser, som antalsmæssigt holder sig inden for de 11 medlemmer, som følger af §
11, stk. 2, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse (henvisningen til stk. 2), og i for-
hold til bestyrelser, hvor der i institutionens vedtægt er fastsat et udvidet antal bestyrelsesmedlemmer
(henvisningen til 1. pkt.).
Det foreslåede vil således indebære, at der principielt set heller ikke vil være en maksimumsgrænse
for antallet af medarbejderudpegede repræsentanter i institutionsbestyrelserne. Det vil som det gælder i
dag i første række være op til institutionernes bestyrelser at vurdere behovet for eventuelt at udvide an-
tallet af medarbejderudpegede repræsentanter ud fra de lokale forhold, herunder navnlig antallet af til-
11
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast: Udkast il lov om forslag til lov om ændring af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse (Bestyrelsessammensætning), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Version af 16. november 2018
hørende skoler på institutionen. Som det gælder i dag vil det dog også efter forslaget forudsætte under-
visningsministerens konkrete godkendelse at udvide antallet af bestyrelsesmedlemmer i disse tilfælde.
Der henvises samtidig til lovforslagets § 1, nr. 2, hvor det foreslås, at parallelaffatte § 11, stk. 3, i lov
om institutioner for forberedende grunduddannelse med sigte rulle de ændringer, som her foreslås etab-
leret, tilbage til gældende ret ved nærværende lovforslags fremsættelse.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det foreslås at parallelaffatte
§ 11, stk. 3,
i lov nr. 698 af 8. juni 2018 om institutioner for forbere-
dende grunduddannelse med sigte på rulle de ændringer, som foreslås etableret efter lovforslagets § 1,
nr. 1, tilbage til gældende ret ved nærværende lovforslags fremsættelse.
For en beskrivelse af gældende ret på nuværende tidspunkt
og som foreslås genetableret
henvises
til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil. Der henvises endvidere til forarbejderne til § 11,
stk. 3, i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse, jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg A,
L 200 som fremsat, side 39.
Baggrunden for det foreslåede i lovforslagets § 1, nr. 1, er, at sikre et bredt og tæt ejerskab til de før-
ste års vigtige strategiske beslutninger om de nye institutionernes langsigtede udvikling. Det forventes,
at disse særligt vigtige beslutninger kan være foretaget og effektueret indenfor afslutningen af de første
ordinære bestyrelsers funktionsperiode.
Efter udløbet af de første ordinære institutionsbestyrelsers funktionsperiode forventes der ikke at
være ledelses- og strategimæssige opgaver og beslutninger svarende til, hvad der må forventes i løbet af
de nye institutioners første leveår. Det er vurderingen, at institutionerne fra og med den anden ordinære
bestyrelses tiltræden pr. 1. maj 2022 vil kunne overgå til en mere driftspræget organisation, som ikke
nødvendiggør, at alle kommunalbestyrelser kan udpege et medlem til bestyrelsen.
Det foreslåede vil indebære, at det foreslåede nye § 11, stk. 3, i lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, alene vil gælde i den første ordinære bestyrelses funktions-
periode, og at det derefter bortfalder. Det vil betyde, at der på ny vil gælde en maksimumsgrænse på 15
bestyrelsesmedlemmer med stemmeret, og at det på ny vil være undervisningsministerens kompetence
at tillade, at det samlede antal bestyrelsesmedlemmer med stemmeret udvides til 15 for institutioner
med dækningsområder inden for otte kommuner eller derover eller ved udvidet medarbejderrepræsen-
tation.
Den foreslåede parallelaffattelse af § 11, stk. 3, i lov om institutioner for forberedende grunduddan-
nelse foreslås at træde i kraft den 1. maj 2022, jf. lovforslagets § 2, stk. 2. Den foreslåede ikrafttrædelse
vil i praksis indebære, at de ændringer, som foreslås gennemført med lovforslagets § 1, nr. 1, alene vil
omfatte den første ordinære bestyrelses funktionsperiode.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og § 2, stk. 2, og bemærkningerne hertil og i øvrigt til afsnit
2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. april 2019, jf. dog stk. 2.
Det foreslåede vil i og med henvisningen til stk. 2 indebære, at lovforslagets § 1, nr. 1, træder i kraft
den 1. april 2019.
12
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast: Udkast il lov om forslag til lov om ændring af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse (Bestyrelsessammensætning), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Version af 16. november 2018
Det foreslås i
stk. 2,
at lovforslagets § 1, nr. 2, træder i kraft den 1. maj 2022.
Baggrunden for det foreslåede stk. 2 er lovforslagets § 1, nr. 1, som har til formål at sikre et bredt og
tæt ejerskab til de første års vigtige strategiske beslutninger om de nye institutionernes langsigtede ud-
vikling. Det forventes, at disse særligt vigtige beslutninger kan være foretaget og effektueret indenfor
afslutningen af de første ordinære bestyrelsers funktionsperiode.
Efter udløbet af de første ordinære institutionsbestyrelsers funktionsperiode forventes der ikke at
være ledelses- og strategimæssige opgaver og beslutninger svarende til, hvad der må forventes i løbet af
de nye institutioners første leveår. Det er vurderingen, at institutionerne fra og med den anden ordinære
bestyrelses tiltræden pr. 1. maj 2022 vil kunne overgå til en mere driftspræget organisation, som ikke
nødvendiggør, at alle kommunalbestyrelser kan udpege et medlem til bestyrelsen..
Den foreslåede ikrafttrædelse af § 1, nr. 2, vil indebære, at de foreslåede ændringer, som følger af lov-
forslagets § 1, nr. 1, alene vil gælde i den første ordinære bestyrelses funktionsperiode. Forslaget inde-
bærer således, at disse ændringer herefter rulles tilbage til gældende ret ved nærværende lovforslags
fremsættelse.
Det bemærkes i denne henseende, at det af § 16 i lov om institutioner for forberedende grundud-
dannelse (lov nr. 698 af 8. juni 2018) følger, at bestyrelsens funktionsperiode er på 4 år og normalt føl-
ger valgperioden for kommuner.
Dette er konkret udmøntet i § 3 i den standardvedtægt for de nye institutioner, som findes i bilag 1
til bekendtgørelse nr. 1094 af 30. august 2018 om visse midlertidige regler for institutioner for forbere-
dende grunduddannelse. Det følger heraf, at bestyrelsens funktionsperiode er fire år løbende fra først-
kommende 1. maj efter, at valg til kommunalbestyrelser har været afholdt.
Det næste valg til kommunalbestyrelser afholdes i 2021. For de første ordinære bestyrelser for de nye
institutioner for forberedende grunduddannelse har det på den baggrund ikke været muligt at sikre den
forudsatte fulde 4-årige funktionsperiode.
Det følger således af § 14, stk. 2, i den nævnte standardvedtægt for de nye institutioner, at funktions-
perioden for de bestyrelser, der tiltræder i 2019 (dvs. de første ordinære bestyrelser), varer frem til 30.
april 2022.
Det bemærkes, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, da lov om institutioner for forbere-
dende grunduddannelse, som foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne og Grønland og heller ikke kan
sættes i kraft ved kgl. anordning.
13
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 29: Lovudkast: Udkast il lov om forslag til lov om ændring af lov om institutioner for forberedende grunduddannelse (Bestyrelsessammensætning), fra undervisningsministeren
Undervisningsministeriet
Version af 16. november 2018
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 698 af 8. juni 2018 om institutioner for
forberedende grunduddannelse foretages følgende
ændringer:
§ 11.
Stk. 2.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan for instituti-
oner med dækningsområder inden for otte kom-
muner eller derover eller ved udvidet medarbej-
derrepræsentation, jf. § 12, stk. 3, 2. pkt., tillade, at
det samlede antal bestyrelsesmedlemmer med
stemmeret kan være op til 15.
Stk. 4.
1.
§ 11, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Det samlede antal bestyrelsesmedlem-
mer med stemmeret kan udvides op til det antal,
som sikrer, at alle kommunalbestyrelser i instituti-
onens dækningsområde kan udpege et bestyrel-
sesmedlem, jf. § 12, stk. 2, nr. 1. For institutioner,
hvor udvidet medarbejderrepræsentation anven-
des, jf. § 12, stk. 3, 2. pkt., kan undervisningsmini-
steren endvidere tillade, at det samlede antal be-
styrelsesmedlemmer med stemmeret kan være hø-
jere end det antal, som følger af stk. 2 eller af 1.
pkt.«
2.
§ 11, stk. 3,
affattes således:
»Stk. 3.
Undervisningsministeren kan for insti-
tutioner med dækningsområder inden for otte
kommuner eller derover eller ved udvidet medar-
bejderrepræsentation, jf. § 12, stk. 3, 2. pkt., tilla-
de, at det samlede antal bestyrelsesmedlemmer
med stemmeret kan være op til 15.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2019, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 2, træder i kraft den 1. maj 2022.
14