Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 27
Offentligt
Vi bør ændre den skriftlige eksamen
Gymnasielærer i matematik, idræt og informatik Julian Bybeck Tosev
Illustration af Jan Solheim
Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der, hvor vi er på vej hen…
Jeg ønsker i dette debatindlæg at redegøre for de problemer, den nuværende prøveform indeholder og
efterfølgende komme med et bud på, hvordan skriftlige prøver kan se ud fremover.
Problemer med den nuværende skriftlige prøveform
Det kræver minimal forståelse at få computeren til at løse avancerede opgaver
Ved skriftlig eksamen i matematik stiller man ikke længere klassiske spørgsmål om trekanter. Dette
skyldes at de programmer, vi benytter i matematikundervisningen, er blevet så gode til at løse
trekantsopgaver, at det ikke længere giver mening at stille spørgsmål om trekanter. Hvilket emne bliver
mon det næste, som det ikke giver mening at stille spørgsmål i? Inden for nogle år giver det ikke
mening at undervise i matematik, for computeren kan løse ethvert problem hurtigere og bedre end
ethvert menneske. Mens vi er i gang, kan vi også droppe at undervise i fremmedsprogene, for
oversættelsesprogrammerne er efterhånden så gode.