Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 22
Offentligt
Den nye FGU-uddannelse skaber en generation af historieløse unge
Forslaget til læreplan for FGU-faget
”Ide titet og edborgskab”
er groft mangelfuld og opfylder
ikke aftaletekstens krav om indhold, kernestof eller faglige mål for historiefaget.
- Er dette politikernes ønske?
Hvis historiefaget blot drejede sig om at lære kongerækken udenad, så var der ikke jo meget tabt
med den nye FGU-uddannelse. Men historiefaget er i dag i højere grad en inkluderende dialog om
fortællingen om vores fælles fortid, og på AVU er historiefagets udgangspunkt Danmarks historie,
hvor kursisterne lærer rødderne i danske muld at kende. Ved at deltage i denne samtale bliver
kursisterne en del af fællesskabet i nutidens samfund.
Historiefagets demokratiske samtale om vores fortid skaber viden bag holdninger, og dermed kan
kursisterne bedre navigere i et demokratisk samfund med mere kritisk sans.
Altså; når Umeed (kursist på Aarhus hf & VUC) svarer på spørgsmålet om Danmarks nederlag ved
Dybbøl i 1864, at:
"Vi mistede mange unge mænd"
"Vi mistede Slesvig, Holstein og Lauenburg"
"Vi fik en stærkere nationalfølelse, og vi begyndte at opfatte os som et lille land"
- så er Umeed blevet mere integreret i det danske fællesskab gennem arbejdet med Danmarks
historie.
OG det er denne mulighed for at blive inddraget i fællesskabet, der går tabt på FGU, hvis den
mangelfulde
lærepla for faget ”Ide titet og edborgerskab” bliver vedtaget.
I FGU'en er elementer fra historiefaget pakket ind i faget
”Identitet
og medborgerskab” sammen
med psykologi, filosofi, religion samt sundhed og motion. Der er dog ikke påvist sig nogen
sammenhæng mellem indholdet af disse fag
–
tværtimod: fagene stritter jo i alle retninger!
Sundhed og motion peger mod naturvidenskab med fotosyntese, sukkerstoffer og forbrænding,
historie peger mod samfundsvidenskab, mens de andre fag peger mod humaniora.
Historie er kun nævnt to steder i læreplanen:
”historisk
emne” og
”historisk
perspektiv”. Forslaget
til læreplan indeholder intet om aftaletekstens krav til indhold, kernestof, faglige mål eller
endemål for historiefaget. For historiefaget savnes der også i alarmerende grad faglige begreber
og faglige metoder, som fx
”forudsætninger,
forløb og følger”,
”historisk
bevidsthed”
eller
”historiebrug”.
Der er intet historiefagligt indhold i FGU-faget
”Ide titet og edborgerskab”.
I sin nuværende form vil det være mere ærligt at fjerne ordet historie fra faget
”Ide tiet og
edborgerskab” fra lærepla e og
klart erkende valget af en generation af historieløse unge.
Denne mangel på fagligt indhold skyldes sandsynligvis, at ingen af de personer, som ministeriet
har udpeget til læreplansgruppen for faget, har nogen som helst historiekompentencer eller i det
hele taget har undervisning på AVU.
Dette på trods for at flere historiekompetente AVU-undervisere fra første dag klart har udtrykt
ønske om at bidrage til arbejdet i gruppen og har rettet henvendelse til deres lokale ledelse, til
deres fagforening og til fagkonsulenten, men ministeriet har valgt at overhøre disse ønsker. - Er
ministeriets valg i overensstemmelse med politikernes ønske?