Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1963533_0001.png
Den nye FGU-uddannelse skaber en generation af historieløse unge
Forslaget til læreplan for FGU-faget
”Ide titet og edborgskab”
er groft mangelfuld og opfylder
ikke aftaletekstens krav om indhold, kernestof eller faglige mål for historiefaget.
- Er dette politikernes ønske?
Hvis historiefaget blot drejede sig om at lære kongerækken udenad, så var der ikke jo meget tabt
med den nye FGU-uddannelse. Men historiefaget er i dag i højere grad en inkluderende dialog om
fortællingen om vores fælles fortid, og på AVU er historiefagets udgangspunkt Danmarks historie,
hvor kursisterne lærer rødderne i danske muld at kende. Ved at deltage i denne samtale bliver
kursisterne en del af fællesskabet i nutidens samfund.
Historiefagets demokratiske samtale om vores fortid skaber viden bag holdninger, og dermed kan
kursisterne bedre navigere i et demokratisk samfund med mere kritisk sans.
Altså; når Umeed (kursist på Aarhus hf & VUC) svarer på spørgsmålet om Danmarks nederlag ved
Dybbøl i 1864, at:
"Vi mistede mange unge mænd"
"Vi mistede Slesvig, Holstein og Lauenburg"
"Vi fik en stærkere nationalfølelse, og vi begyndte at opfatte os som et lille land"
- så er Umeed blevet mere integreret i det danske fællesskab gennem arbejdet med Danmarks
historie.
OG det er denne mulighed for at blive inddraget i fællesskabet, der går tabt på FGU, hvis den
mangelfulde
lærepla for faget ”Ide titet og edborgerskab” bliver vedtaget.
I FGU'en er elementer fra historiefaget pakket ind i faget
”Identitet
og medborgerskab” sammen
med psykologi, filosofi, religion samt sundhed og motion. Der er dog ikke påvist sig nogen
sammenhæng mellem indholdet af disse fag
tværtimod: fagene stritter jo i alle retninger!
Sundhed og motion peger mod naturvidenskab med fotosyntese, sukkerstoffer og forbrænding,
historie peger mod samfundsvidenskab, mens de andre fag peger mod humaniora.
Historie er kun nævnt to steder i læreplanen:
”historisk
emne” og
”historisk
perspektiv”. Forslaget
til læreplan indeholder intet om aftaletekstens krav til indhold, kernestof, faglige mål eller
endemål for historiefaget. For historiefaget savnes der også i alarmerende grad faglige begreber
og faglige metoder, som fx
”forudsætninger,
forløb og følger”,
”historisk
bevidsthed”
eller
”historiebrug”.
Der er intet historiefagligt indhold i FGU-faget
”Ide titet og edborgerskab”.
I sin nuværende form vil det være mere ærligt at fjerne ordet historie fra faget
”Ide tiet og
edborgerskab” fra lærepla e og
klart erkende valget af en generation af historieløse unge.
Denne mangel på fagligt indhold skyldes sandsynligvis, at ingen af de personer, som ministeriet
har udpeget til læreplansgruppen for faget, har nogen som helst historiekompentencer eller i det
hele taget har undervisning på AVU.
Dette på trods for at flere historiekompetente AVU-undervisere fra første dag klart har udtrykt
ønske om at bidrage til arbejdet i gruppen og har rettet henvendelse til deres lokale ledelse, til
deres fagforening og til fagkonsulenten, men ministeriet har valgt at overhøre disse ønsker. - Er
ministeriets valg i overensstemmelse med politikernes ønske?
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 3/11-18 fra Majken Hall Jensen og Duffy Villumsen vedr. forslag til læreplan for FGU-faget
1963533_0002.png
Til dialogmøder havde deltagerne ingen mulighed for at forberede sig, da forslag til læreplaner
blev hemmeligholdt og først på selve dagen under mødet blev uddelt i fysisk form og inddraget i
slutningen af mødet. Man kan undre sig over, at ministeriet på denne måde har valgt at minimere
en kvalificeret respons fra deltagerne og at kvæle enhver fagligt samtale om FGU-fagenes indhold,
før bekendtgørelsen med læreplaner og fagbilag udstedes, og debatten derefter er slut.
- Er denne praksis i overensstemmelse med politikernes ønske?
Det har således ikke været muligt for os tidligere at gøre opmærksom på læreplanens alarmerende
mangel på fagligt indhold, og på den anden side kan det heller ikke vente, da bekendtgørelsen
inklusive læreplaner og fagbilag forventes udstedt februar 2019.
Det er altså nu politikernes skal gribe ind for at rette op på manglerne i det faglige indhold.
Og hvis historiefaget er udfordret, skal historiefaget ikke afvikles, men udvikles!
Det er opIagt, at der i den nye FGU-uddannelse mødes to vidt forskellige undervisningskulturer fra
produktionsskolen og fra AVU.
Produktionsskolens udgangspunkt har været den personlig vejledning med vægt på de personlige
og sociale kompetencer hos den enkelte svage unge, og dette er meget vigtigt i forhold til en stor
del af de fremtidige elever på FGU.
AVUs udgangspunkt har været fagenes indhold, og fokus har været på læring, og dette er meget
relevant for de FGU-elever med velfungerende personlige og sociale kompetencer. De har næppe
gavn af produktionsskolernes medicin; de er raske, de er på vej, de ved hvad de vil
det er dem, vi
øder på VUC’er e
til hverdag. De har brug for at få styrket deres faglige kompetencer, blandt
andet i faget historie, og det er nødvendigt at styrke elevernes faglige kompetencer, for at den
almene grunduddannelse på FGU kan leve op til sin forpligtelse som et særligt HF-forberende
niveau.
Den almene FGU skal opfylde sin forpligtelse som et særligt hf-forberedende niveau, og derfor
anbefaler vi, at historie får en status som et selvstændigt fag
meget gerne et valgfrit fag
linje med samfundsfag.
hvis vi da ønsker, at FGU-eleverne:
- kan deltage en inkluderende dialog om fortællingen om vores fælles fortid
- bliver en del af fællesskabet i nutidens samfund
- skaber viden bag holdninger til vores fælles fortid
- bliver bedre til at navigere i et demokratisk samfund med mere kritisk sans.
Kursisterne på AVU har stor nytte og glæde af faget historie - her er et par kursistkommentarer:
Etnisk dansk kursist:
- "Jeg føler mig mere dansk, end da
jeg bare ke dte til viki ger e.”
-
”Det
er så nice at vide mere om landet jeg har bosat mig i
- og mange af tingene forklarer jo danskerne. Alle burde jo tage det fag!”
-
”Jeg
har aldrig tænkt at historie er interessant, men wow sikke Danmark har ændret sig
-> det er utroligt at der stadig er et Danmark.
Men også at der er personer - en person - som har påvirket andres liv og Danmarks fremtid
-> måske
ka jeg også skabe historie.”
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 22: Henvendelse af 3/11-18 fra Majken Hall Jensen og Duffy Villumsen vedr. forslag til læreplan for FGU-faget
Vi stiller os gerne til rådighed for en uddybelse af disse problemstillinger.
Med venlig hilsen
Majken Hall Jensen & Duffy Villumsen
Historieundervisere
Aarhus hf & VUC