Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (1. samling), Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UFU Alm.del Bilag 22, UNU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1961138_0001.png
Indblik i den danske
læreruddannelse
Torsdag den 11. oktober 2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0002.png
Program
10.45-11.00
11.00-11.15
11.15-11.30
11.30-11.45
11.45-12.00
12.00-12.45
12.45-13.30
Læreruddannelsens udvikling og sigtelinjer
v. rektor Camilla Wang, næstformand for Danske Professionshøjskoler
Professionshøjskoler og folkeskolers tætte samarbejde
v. uddannelseschef Elsebeth Jensen, VIA
Faglig fordybelse i læreruddannelsen
v. institutchef Lis Madsen, Københavns Professionshøjskole
Læreruddannelsens videngrundlag
v. centerchef Stina Møllenbach, Absalon
Pause
Drøftelse af sigtelinjer for læreruddannelsen
faciliteret af rektor Stefan Hermann, formand for Danske Professionshøjskoler
Frokost
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0003.png
Læreruddannelsens udvikling
og sigtelinjer
v/ rektor Camilla Wang, næstformand Danske Professionshøjskoler
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0004.png
Læreruddannelsens udvikling og sigtelinjer
Læreruddannelsesreform 2013
2018: Danske Professionshøjskolers 10 ambitioner for en
bedre læreruddannelse, Evaluering af læreruddannelsen
Internationalt perspektiv på læreruddannelsen
1. LÆRERUDDANNELSEN SKAL
VÆRE EN AF DE MEST SØGTE
UDDANNELSER
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0005.png
Reform 2013 – professionssigte og hævet barre for
studerende
Skift fra indholdsstyring til kompetencestyring (fra ‘centrale
kundskabs- og færdighedsområder’ til: hvad skal læreren
kunne).
Fra detaljeret central styring til intentioner om forskellighed
professionshøjskolerne imellem og stor fleksibilitet for
studerende).
Karakterkrav på 7 i kvote 1 og optagelsessamtaler i kvote 2
Norm om tre undervisningsfag, herunder dansk eller
matematik med specialisering på klassetrin.
Styrket praktik og indførelse af nyt element:
praksistilknytning (i partnerskaber med kommunerne).
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0006.png
Evaluering af læreruddannelsen
Delevaluering I – Indhold, faglige krav og almen dannelse
Kompetencemålene er på et højt niveau – uddannelsen har
et højt ambitionsniveau
Bachelorprojekterne har praksisnære problemstillinger
69 pct. skriver bachelorprojekt i et undervisningsfag
Primær forskningslitteratur udgør ikke altid en tilstrækkelig
del af den anvendte litteratur
Ekspertpanelet bedømte bachelorprojekterne lavere end
den afgivne karakter
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0007.png
Evaluering af læreruddannelsen
Delevaluering II – Kvalitet i undervisningen
Lærerstuderende opnår i høj grad fagdidaktiske
kompetencer til at undervise i deres undervisningsfag.
De studerende er tilfredse med udbyttet af praktikken.
De studerendes faglige viden og færdigheder i
undervisningsfagene vurderes med stor forskel af
underviserne.
De studerende bruger ikke fuld tid på deres studier.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0008.png
De 10 ambitioner for en bedre
læreruddannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0009.png
Eksempler på fælles handlinger
Færre og større prøver
Skærpelse af prøvekrav og udvikle prøver
Tydeligere bedømmelseskriterier
Myndige fagpersoner
Formulere lærerens kernekompetencer som ”et
progressions bånd” ift. professionel autoritet i uddannelsen.
En række scenarier udarbejdes, som kan omsættes og
tilpasses lokalt
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0010.png
Forskningen siger…
Det er ikke læreruddannelsens længde eller dens
institutionelle placering, der afgør dens kvalitet. Det gør
derimod indholdet af læreruddannelsen!
Internationalt perspektiv
Komparativ analyse: Danmark, Finland, Norge, Sverige,
Holland
Stor variation
Konsensus om primært 2-3 undervisningsfag
Aldersspecialiserede læreruddannelser i
sammenligningslande
Konsensus om antallet af ECTS til pædagogiske fag og
praktik, men stor variation i undervisningsfagene
Placeret både på universiteter og ”professionshøjskoler”
bortset fra i Finland og Danmark
Skal ses i lyset af at de to institutionsformer er
mindre distinkte i vores nabolande end i DK
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0011.png
Opsummering
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0012.png
Professionshøjskoler og
folkeskolers tætte samarbejde
v/ uddannelseschef Elsebeth Jensen, VIA
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0013.png
Praktikkens særlige muligheder og udfordringer
Tre praktikperioder af 10 ECTS – afsluttes med prøver
Fokus på undervisning og håndtering af øvrige
læreropgaver
Praktikken forberedes og efterbehandles på forskellig vis i
uddannelsen
Frem over ønskes én afsluttende, større og mere krævende
praktikprøve
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0014.png
Samarbejde med praksis i alle uddannelsens
moduler
Praksissamarbejde er forskellige former for
samarbejdsforløb mellem uddannelse og praksis
Det beskrives i alle moduler, hvordan praksis inddrages
Det finder sted på en lang række forskellige måder under
forskellige betegnelser
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0015.png
Eksempler på samarbejdsforløb i modulerne
Jens Pedersen, skoleleder på Christinelystskolen i Lemvig
fortæller om Teaching Lab
https://youtu.be/AVfptbnLdvw
Innovationslaboratorier
Idrætsdage for drenge i udskolingen, som ikke dyrker idræt
Mentorforløb
Praksisprojekter
De studerende optager egen undervisning
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0016.png
Samarbejde med praksis
Styrker
Forløb gennemføres på hold, hvilket giver lyst og sikkerhed
til at udvikle og eksperimentere
Fælles oplevelser, fælles referencer som kan anvendes
videre i det teoretiske arbejde
Svagheder
Logistisk og organisatorisk krævende
Enklere i mindre kommuner
De korte moduler besværliggør tid og fordybelse til
praksissamarbejde
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0017.png
Læreruddannelsen som udviklingslaboratorium for
god undervisning
Fokus på at arbejde med undersøgende og
eksperimenterende læringsrum på uddannelsen
Systematisk arbejde med at tilegne sig, øve og træne
kompetencer
Fokus på den eksemplariske praksis
Fokus på de studerendes personlige og professionelle
autoritet
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0018.png
Lærer- og pædagogstuderende i samarbejde med
Aarhus kommune –
Del 1: Tre ugers intensiv undervisning
Del 2: Innovationsproces med lærer i skolen om projekt
Edison – opstart er en fælles camp for lærer og studerende
på uddannelsesinstitutionen
Den 27. september dystede ca. 700 børn om den bedste
opfindelse
Majken (lærer, Rosenvangsskolen) og Marius (studerende
Aarhus) fortæller om udbyttet af forløbet
https://youtu.be/xH_IHaJVD_s
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0019.png
Opsummering
… Læreruddannelsen
som udviklings-
laboratorium er et
vigtigt mål…
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0020.png
Faglig fordybelse i
læreruddannelsen
v/ institutchef Lis Madsen, Københavns Professionshøjskole
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0021.png
Faglig fordybelse udfordres af stor kompleksitet
Kompleks faglighed og en fagrække på 17 fag
Grundfaglige lærerkompetencer
Tre undervisningsfag
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0022.png
Tiltag, der understøtter faglig fordybelse
Faglige profiler
Faglige toninger/fordybelse
Specialiseringsmoduler
Særlige tilrettelæggelsesformer
BA-projekt og mini BA-forløb
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0023.png
Sværere og mere tidskrævende prøver
Kompetencemålsprøver, der prøver de studerendes fagfaglige
og undervisningsfaglige kompetencer
Videreudvikling af prøveformater
Videreudvikling af prøveindhold
Videreudvikling af det performative element
1. LÆRERUDDANNELSEN SKAL
VÆRE EN AF DE MEST SØGTE
UDDANNELSER
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0024.png
Eksempel: Kompetencemålsprøve i matematik 1.-
6. klasse
1. delprøve
Individuel skriftlig prøve
Inddragelse af alle fire kompetenceområder
To dages forberedelse, seks timers varighed
Alle hjælpemidler tilladt
2. delprøve
Mundtlig gruppeprocesprøve
I prøveoplæg og –proces indgår elementer fra alle fire
kompetenceområder
Gruppen trækker et prøveoplæg
Løbende eksamination mellem gruppens medlemmer og
eksaminator/censor
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0025.png
Opsummering
… Studieunderstøttende
aktiviteter…
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0026.png
Læreruddannelsens
videngrundlag
v/ centerchef Stina Møllenbach, Absalon
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0027.png
Hvad er et videngrundlag?
14.900 forklaringer på google…
… handler ikke kun om at
omsætte viden frembragt
af andre…. også om
skabelse af ny viden, der
løser problemer i
praksis…
EVA 2013
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0028.png
Hvordan sikres et stærkt videngrundlag?
Undervisning baseret på forskning fra ind- og udland
Universitetssamarbejder
Nationale faggrupper
Litteraturoversigter
Ruste de studerende til arbejdsmarkedet
Praktik
Praksistilknytning
Gæsteundervisere fra professionen mv
Anvendelsesorienteret og praksisnær forskning
Forskningsret- og pligt
Skolens aktuelle udfordringer
Løse problemer i skolen
Studerende uddannes til ikke bare at udøve, men også
udvikle deres kommende profession
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0029.png
Anvendelsesorienteret praksisnær forskning
Praksis
Forskning
Forbedringer for praksis
Forskningspublicering
Omsætning på læreruddannelsen
Omsætning i efter- og videreuddannelse
Uddannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0030.png
Eksempel 1: Kvalitet i Dansk og Matematik
Elever behov for mere dybdeviden i dansk og matematik
Stor-skala forskningsprojekt med over 100 skoler og 300
klasser
Udvikle nye faglige metoder, der styrker elevernes
undersøgelseskompetencer i dansk og matematik
Udvikle værktøjer, der styrker undervisningens kvalitet
Udarbejde lærervejledninger, elevmaterialer mv.
Kvantitativ del: Effekt på elevers læsekompetencer og
dybdeviden i matematik
Kvalitativ del: Observation i klasserum
Publicering og spredning af resultater
Omsætning af resultater ind på uddannelsen
Lærer: ”Forskning, der varigt ændrer skolens dagligdag”
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0031.png
Eksempel 2: Teknologiforståelse
På det teknologisk område ændrer verden sig med stor
hastighed
Hvordan skal skolen danne og uddanne elever til at
håndtere nye teknologiske muligheder og udfordringer?
Alle danske professionshøjskoler og Rambøll skal
undersøge og skabe ny viden
Teknologiforståelse integreret i skolens fag og
teknologiforståelse som fag
Udvikling af undervisningsforløb, materialer,
kompetenceudvikling af lærere mv
Publicering
Omsætning ind på uddannelsen
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0032.png
Opsummering
… handler ikke kun om at
omsætte viden frembragt
af andre…. også om
skabelse af ny viden, der
løser problemer i
praksis…
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0033.png
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0034.png
Pause
Vi starter igen 12.00
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0035.png
Drøftelse af sigtelinjer for
læreruddannelsen
v/ rektor Stefan Hermann, formand Danske Professionshøjskoler
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 21: Materiale fra udvalgets besøg hos Københavns Professionshøjskole Campus Carlsberg.
1961138_0036.png
Frokost