Undervisningsudvalget 2018-19 (1. samling)
UNU Alm.del Bilag 17
Offentligt
1959078_0001.png
KONFERENCE
KL’S BØRN & UNGE TOPMØDE 2019
KL’S BØRN & UNGE TOPMØDE
DAGTILBUD OG FOLKESKOLE
SOCIAL MOBILITET
– ÆBLET MÅ GODT
FALDE LÆNGERE
FRA STAMMEN
31. januar –1. februar 2019
Aalborg Kongres & Kultur Center
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0002.png
2
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2019
SOCIAL MOBILITET
– ÆBLET MÅ GODT FALDE
LÆNGERE FRA STAMMEN
Alle børn og unge skal lære, udvikle sig og
trives. Uanset baggrund. Det er en stor og
vigtig opgave for politikere og kommu-
ner at sikre, at børn og unges baggrund
og fortid ikke definerer deres fremtid.
Alle børn og unge skal have lige mulig-
heder. Vi skal sikre, at alle børn oplever
et godt børneliv med tilhørsforhold,
dannelse og medansvar. Det er et emne,
der særligt optager KL’s Børne- og Under-
visningsudvalg, og årets topmøde sætter
derfor fokus på den sociale mobilitet.
Vi skal sikre, at murerens søn kan blive
forsker, og at akademikerens datter også
ser muligheder for uddannelse indenfor
håndværket. Uanset herkomst, opvækst i
villakvarteret eller det udsatte boligom-
råde, skal det gode børne- og ungeliv give
muligheder, der ligger udover forældre-
nes baggrund og uddannelsesvalg. For
æblet må godt falde langt fra stammen.
I Danmark går næsten alle børn i dag-
tilbud. Det giver os en unik mulighed
for at sikre læring og udvikling for alle
børn i en tidlig alder. Arbejdet med og
det store fokus på børns tidlige udvik-
ling er en væsentlig faktor til at sikre den
sociale mobilitet. Særligt for børn i ud-
satte positioner kan den tidlige indsats
have stor betydning for barnets videre
liv og trivsel. I samspil med dygtige fag-
professionelle, gode ledere, familier og
organisationer skal vi blive endnu bedre
til at sikre, at alle landets dagtilbud bi-
drager til et godt børneliv og senere gode
livsmuligheder.
På skoleområdet er den varierede og
motiverende skoledag samt stærke bør-
nefællesskaber afgørende for, at alle børn
oplever faglig udvikling og trivsel. Skolen
skal sikre, at alle børn og unge oplever
inspirerende undervisning, den nødven-
dige støtte og en lyst til at lære mere. En
af folkeskolens væsentligste opgaver er
få alle børn med, og folkeskolen er en
grundsten i arbejdet med at sikre social
mobilitet.
Det arbejde, der bliver lagt i folkeskolen
skal samtidig bidrage til, at flere unge
kommer i uddannelse. For alle børn skal
med – hele vejen. Vi skal samtidig sikre,
at børnene og de unge får kompetencer,
der afspejler samfundsudviklingen og får
mulighed for at begå sig i fremtidens jobs.
Hvis alle børn og unge skal lære og trives,
er der behov for et blik på sammenhæn-
gene og fællesskaberne i børn og unges
liv. Det kræver fokus på gode overgange,
det gode samarbejde med familier og om-
sorgspersoner, fritidslivet og et helheds-
perspektiv. Det kræver et tæt samarbejde
mellem alle niveauer, fra institution til
politiker. Og det kommunale ejerskab til
opgaven er afgørende for, at vi lykkes.
Topmødet belyser hele 0-18-årsområdet
og sætter i år særligt fokus på den sociale
mobilitet. Gennem politiske drøftelser,
faglige oplæg og debatter ser vi nærmere
på muligheder og udfordringer i arbej-
det med at skabe de bedste forudsætnin-
ger for børn og unges liv.
Vi håber, at I finder programmet inspi-
rerende. Vi glæder os til at se jer til årets
Børn & Unge Topmøde 2019.
KL’s Børne- og Undervisningsudvalg
Det endelige program udsendes den
4. december 2018
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0003.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2019
3
TORSDAG DEN 31. JANUAR 2019
08.00 Ankomst og morgenkaffe
Besøg standene
10.00 Åbning af Børn & Unge Topmødet 2019
Morgensang med Aalborg Kulturskole
10.10 KL’s velkomsttale
Thomas Gyldal Petersen, formand for KL’s Børne- og Under-
visningsudvalg
10.20 Er den kommunale ramme med frihed og ejerskab
en forudsætning for at kunne løfte alle børn og unge?
Klaus Majgaard, Rådgiver i offentlig styring
11.00 Tale ved Undervisningsministeren
Merete Riisager, Undervisningsminister
11.10 Politiske udspil og reformer
De første 1000 dage, dagtilbudsreform og ny lov, parallel-
samfundsaftalen, folkeskolereformen og erhvervsuddan-
nelsesudspillet.
Thomas Gyldal Petersen, formand for KL’s Børne- og
Undervisningsudvalg,
Jacob Fuglsang, uddannelsesredaktør på Politiken
15.00 Pause
Besøg standene
15.30 Kvalitetsmarkører i dagtilbud – til gavn for alle børn
Hvordan kan vi identificere og følge kvaliteten i landets
dagtilbud? Hvordan kan markører for kvalitet bidrage til
udviklingen af landets dagtilbud til gavn for alle børn?
Arne Eggert, direktør, KL
15.45 AULA – kommunikation om vores børn
Aula bliver én samlet indgang til enkel, relevant og sikker
kommunikation i samarbejdet mellem alle de mennesker,
der arbejder med børnenes læring og trivsel på tværs af
forvaltninger, skoler, dagtilbud, SFOér og hjemmene. Efter
sommerferien 2019 introduceres Aula i alle folkeskoler, og
herefter kommer dagtilbud med fra 2020.
Poul Ditlev Christiansen, vicedirektør KOMBIT
BRAIN BREAK
BRAIN BREAK
11.30 Dagtilbuddets betydning for social mobilitet
Dagtilbud af høj kvalitet har stor betydning for den sociale
mobilitet, og særligt børns sproglige udvikling har stor be-
tydning for dets senere liv. Men hvordan sikres det, at de po-
sitive effekter af dagtilbud giver genklang i hele barnets liv?
Henrik Daae Zachrisson, professor, University of Oslo, Faculty
of Educational Sciences
12.00 Frokost
Besøg standene
13.30 Temamøder
1.
De små børn – hvad er kvalitet i den tidlige indsats?
2.
Hvordan kan vi sammen løfte og motivere alle elever i
skolen?
3.
Hvilken rolle kan frivilligområdet spille i forhold til at
skabe social mobilitet for udsatte børn og unge?
4.
Styrket overgang til ungdomsuddannelse
5.
Høje ambitioner om helhedsorienterede indsatser på
børne- og ungeområdet
6.
Når klokken ringer ud – fritidsområdet som trampolin
for social mobilitet
16.00 Balancen mellem det professionelle
råderum og den kommunale styring
Elisa Rimpler, formand for BUPL
Anders Bondo, formand for Danmark Lærerforening
Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen
Eva Munck Immertreu, formand, BUPL’s Lederforeningen
Stefan Hermann, rektor, Københavns Professionshøjskole,
formand for Danske Professionshøjskoler
Thomas Gyldal Petersen, formand for KL’s Børne- og
Undervisningsudvalg
Ordstyrer: Jacob Fuglsang, uddannelsesredaktør på Politiken
16.25 Opdrift – mønsterbryderes rejse
Der er mennesker, der bryder de sociale mønstre og fore-
tager en rejse fra samfundets bund til samfundets top. De
kaldes mønsterbrydere eller klasserejsende. Men hvorfor
lykkes det for nogle og ikke for andre?
Johanne Mygind, journalist på Weekendavisen og forfatter til
bogen ”Opdrift”
16.45 Indkvartering
19.30 Middag
21.30 Aftenarrangement
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0004.png
4
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2019
FREDAG DEN 1. FEBRUAR 2019
08.00 Ankomst og morgenkaffe
08.30 Godmorgen
Morgensang med Aalborg Kulturskole
10.15
TEMA:
Videre i livet
08.40
TEMA:
Fællesskab
08.40 Sådan kan alle børn lære mere
Louise Klinges forskning viser, at kvaliteten i samspillet mel-
lem børnene og de fagprofessionelle har afgørende betyd-
ning for børnenes engagement, stressniveau, selvfølelse,
selvregulering og social adfærd.
Louise Klinge, Ph.d. og skolekonsulent
09.00 Usynlige sociale eksklusionsprocesser
Der foregår eksklusion i skolen, hvilket kan ramme alle, også
velfungerende middelklassefamiliers børn. Forælder- og
elevstemmer gøres tavse og familierne tvinges ud i et sko-
leskift. Heldigvis behøver det ikke være sådan, da skolen
sagtens kan håndtere problemer på inkluderende måder.
Dette forudsætter dog et grundlæggende opgør med en
dominerende tænkemåde.
Gro Emmertsen Lund, Ph.D, Taos Associate, selvstændig kon-
sulent, NO!SE-medlem, forfatter og serieredaktør
10.15 De uges vej til ungdomsuddannelse
Hvem er de unge, hvad siger tallene, og hvad siger de
unge selv?
Camilla Hutters, områdechef, Danmarks Evalueringsinstitut
10.45 Hvordan får vi mere lighed i uddannelse?
Kan børn og unges arbejde med bl.a. naturfag bidrage til
social mobilitet?
Agi Csonka, programchef, Børn, Unge og Science, Villum
Fonden
09.40 Pause
Besøg standene
BRAIN BREAK
11.20 Hvad gør kommunerne?
11.30 En skole, der tilgodeser og giver mening for alle elever
Elevernes perspektiv
Sarah Gruszow Bærentzen, formand for Danske Skoleelever
BRAIN BREAK
11.45 Afslutning på Børn & Unge Topmødet 2019
09.25 Alle børn har et grundlæggende ønske
om at have en betydning for fællesskabet
Hvordan kan kommunerne arbejde med børnefællesska-
ber? Hvad kræver det? Og hvad er forældrenes ansvar for
fællesskabet?
Det kommunale perspektiv
FOLA og Skole og Forældre
Ordstyrer: Jacob Fuglsang, uddannelsesredaktør på Politiken
12.00 Frokost og afrejse
Frokostsandwich til at tage med
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0005.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2019
5
TEMAMØDE 1
13.30 De små børn – hvad er kvalitet i den tidlige indsats?
Tema
Tidlig indsats og kvalitet i dagtilbud er vigtige kommunal-
politiske dagsordner. Viden fra forskning har tydeliggjort, at
ulighed i den tidlige barndom kan lægge grunden til livslang
ulighed. Ligeledes har James Heckman sandsynliggjort, at
den tidlige indsats er en god investering. Trods denne fælles
forståelse er kommunerne dog ikke i tilstrækkelig grad lyk-
kedes med den tidlige indsats.
Der er behov for i endnu højere grad at gøre tidlig indsats
og dagtilbud til et højt prioriteret indsatsområde og rejse en
prioriteringsdagsorden overfor staten, men også i kommu-
nerne. Der er behov for en klarere og stærk fælles forståelse
af, hvad der karakteriserer en virkningsfuld tidlig indsats og
kvalitet i dagtilbud. Det handler om, hvordan vi igennem
børnefællesskaber, leg og læringsmiljøer i dagtilbud under-
støtter det gode børneliv.
Men ved vi, hvad der er kvalitet i den tidlige indsats? Og ved
vi, hvordan leg og læring i dagtilbud skaber et godt liv for
alle børn? Det er nogle af de spørgsmål, eksperter og kom-
muner vil komme ind på temamødet.
På temamødet vil der bl.a. være ekspertoplæg, der taler ind
i debatten om, hvordan vi måler kvalitet og får styrket viden
om, hvad der virker, ligesom der vil være eksempler fra prak-
sis på netop dette arbejde.
Deltagerne får:
• Indsigt i, hvad kvalitet i den tidlige indsats og dagtilbud
er, samt hvorfor det er vigtigt at sætte fokus på dette.
• Inspiration til, hvordan de kan arbejde videre med at
opnå viden om, hvad der virker i forhold til børns udvik-
ling, læring og trivsel.
Eksperter
Elisabeth Bjørnestad, lektor, Institutt for barnehagelærer-
utdanning, Oslo Metropolitan University og leder af projektet
GoBaN (Gode barnehager for barn i Norge)
Pernille Juhl, lektor, Center for Daginstitutionsforskning,
Roskilde Universitet
Kommunale eksperter
Hjørring Kommune
Frederiksberg Kommune
14.55 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0006.png
6
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2019
TEMAMØDE 2
13.30 Hvordan kan vi sammen løfte
og motivere alle elever i skolen?
Tema
Folkeskolen står i en brydningstid. På den ene side er kom-
munerne og skolerne fortsat i arbejdstøjet for at føre ele-
menterne i folkeskolereformen ud i livet. På den anden side
er der på nationalpolitisk niveau igen debat om folkeskolen
– om hvad folkeskolen skal og hvordan.
Hvis vi dykker ned i den kommunale virkelighed, hvilke
udfordringer står folkeskolen så over for i dag og i de kom-
mende år? Hvordan skal skolen udvikle sig i fremtiden?
Hvad siger forskningen og praksis om, hvad der virker og
ikke virker? Og hvordan sikrer vi den gode balance i ledel-
ses- og styringskæden?
På dette temamøde zoomer vi ind på, hvordan vi sammen
på – alle niveauer – skaber en folkeskole, der giver alle børn
muligheder for at klare sig godt i livet. Både fagligt og triv-
selsmæssigt. Gennem forskeroplæg og praksiseksempler,
skal vi se nærmere på, hvordan vi kan fremme social mobi-
litet, skabe motiverende og varierende skoledage og ikke
mindst, hvordan vi gennem en helhedsorienteret indsats
kan løfte og motivere alle elever, uanset deres socioøkono-
miske baggrunde.
Deltagerne får:
• Viden om elevernes oplevelse af skoledagen, hvad god
undervisning er set med elevernes øjne, og hvad det
giver det anledning at stille af spørgsmål til skolerne.
• Indblik i, hvordan kommuner og skoler kan strukturere
og understøtte en varieret og motiverende skoledag,
som samtidig fremmer social mobilitet og bl.a. sænker
elevernes sygefravær.
• Inspiration til, hvordan kommuner og skoler kan arbejde
strategisk og visionært med anvendelsesorienteret un-
dervisningsforløb i tæt samarbejde med andre aktører.
Eksperter
Lise Tingleff Nielsen, områdechef i EVA
Kommunale eksperter
Kurt Scheelsbeck, formand for Institutions- og skoleudvalget,
Høje Taastrup Kommune
Stine West Dyhr, udviklingschef, Høje Taastrup Kommune
Casper Madsen, skoleleder Læringshus Nærheden, Høje Ta-
astrup Kommune
Repræsentanter fra Helsingør Kommune
Programmet opdateres den 4. december 2018
14.55 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0007.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2019
7
TEMAMØDE 3
13.30 Hvilken rolle kan frivillige spille i forhold til at
skabe social mobilitet for udsatte børn og unge?
Tema
Der er i disse år et stort fokus på, hvordan den offentlige og
frivillige sektor kan spille sammen på nye måder. Forvalt-
ninger, institutioner og projekter i kommuner og regioner
arbejder med at styrke samarbejdet med civilsamfundet til
gavn for udsatte borgere.
Civilsamfundet og den frivillige indsats kan have stor be-
tydning for de udsatte børn og unge. Mange kommuner er
allerede i gang med at indtænke og udarbejde strategier for,
hvordan de i endnu højere grad kan samarbejde med de
frivillige om tilbud til udsatte børn, unge og deres familier.
Erfaringerne viser, at netop denne type samarbejde kan
skabe værdi for alle involverede, men også at samarbejdet
mellem offentlige institutioner og den frivillige sektor byder
på en række udfordringer.
Hvad kan frivillige social indsatser? Hvilke muligheder og
udfordringer er der for kommunen i at indgå i et samarbej-
de med frivillige organisationer? Og hvilken konkret forskel
kan frivillige indsatser få i udsatte børn og unges liv?
Deltagerne får:
• Indsigt i og inspiration til, hvordan frivillighed kan spille
en vigtig rolle i udsatte børn og unges liv
Eksperter
Laura Auken, centerchef for Center for Frivilligt Socialt Arbejde
Troels Boldt Rømer, landsformand, Ungdommens Røde Kors
Kommunale eksperter
Anders Thønning Bjældager, direktør, Kerteminde Kommune
14.55 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0008.png
8
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2019
TEMAMØDE 4
13.30 Styrket overgang til ungdomsuddannelse
Tema
I løbet af de seneste år er der kommet en række målsætnin-
ger, tiltag og lovforslag, der har til formål at styrke og styre
de unges overgang til ungdomsuddannelser. Regeringen
har ændret den politiske målsætning om, hvor mange og
hvilken ungdomsuddannelse de unge skal have, hvordan de
unge vurderes parate, og hvem der har ansvaret.
På den baggrund stiller regeringen en række krav til kom-
munerne for at motivere og ændre de unges valgmønstre
ved hjælp af bla. målstyring, nye vejledningsinitiativer og
ikke mindst den kommunale ungeindsats. På temamødet er
der fokus på, hvordan de mange krav og initiativer hænger
sammen. Herunder hvordan kommunerne fornuftigt kan
komme rundt om disse elementer, så indsatser og strategier
understøtter hinanden i en lokal kontekst.
Undervisningsministeriet giver et bud på sammenhængen
mellem de forskellige initiativer og kommuner præsenterer,
hvordan de har valgt at gå til opgaven.
Deltagerne får:
• Viden om, hvordan forskellige udspil og initiativer hæn-
ger sammen og har indflydelse på kommunernes ram-
mesætning af overgangen fra folkeskole til ungdomsud-
dannelse
• Viden om, hvordan et naturvidenskabeligt og praksis-
fagligt fokus kan understøtte eleverne i deres overgang
til ungdomsuddannelse
• Inspiration til, hvordan man kan tænke sammenhæng
i indsatserne for eleverne i folkeskolen og videre i ung-
domsuddannelse.
Eksperter
Lotte Groth Andersen, vicedirektør, Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet
Repræsentant for danske erhvervsskoler
Christine Antorini, direktør, Novo Nordisk Life
Kommunale eksperter
Programmet opdateres den 4. december 2018
14.55 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0009.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2019
9
TEMAMØDE 5
13.30 Høje ambitioner om helhedsorienterede
indsatser på børne- og ungeområdet
Tema
Alle kommuner er optaget af, hvordan indsatserne målret-
tet børn, unge og deres familier bliver sammenhængende
og helhedsorienteret. Arbejdet med barnets trivsel og læ-
ring i dagtilbud skal fortsættes i skolen, og de specialiserede
tilbud og de almene indsatser skal hænge sammen, ligesom
indsatser i sundhedsplejen og på familieområdet skal spille
sammen med øvrige indsatser.
Gevinsten ved helhedsorienterede indsatser er høje, det
samme er ambitionerne. Alligevel må mange kommuner
erkende, at de er langt fra målet.
Forskellige elementer kan være med til at spænde ben for
en helhedsorienteret indsats. Det kan være organisatoriske
udfordringer, styringsmæssige udfordringer eller strukturel-
le forskelligheder. Men det kan også være forskellige kvali-
tetsperspektiver eller forskellige fagprofessionelle tilgange
til opgaveløsningen, der giver udfordringer.
På dette temamøde sættes spot på, hvad der skal til for at
lykkes med en sammenhængende og helhedsorienteret
tilgang til indsatser på børne- og ungeområdet.
Deltagerne får:
• Viden om, hvad der karakteriserer organisationer og
samarbejdsformer, der fremmer sammenhængende og
helhedsorienterede indsatser på børne- og ungeområ-
det
• Indsigt i, hvordan grunduddannelserne og efter- og
videreuddannelserne kan styrke de fagprofessionelles
kompetence til tværprofessionelt samarbejde om sam-
menhængende indsatser
• Inspiration fra kommunale erfaringer med at udvikle
samarbejdsformer og arbejdsgange, der fremmer hel-
hedsorienterede indsatser.
Eksperter
Carsten Hornstrup partner, Joint Action
Stefan Hermann, rektor, Københavns Professionshøjskole,
formand for Danske Professionshøjskoler
Kommunale eksperter
Programmet opdateres den 4. december 2018
14.55 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0010.png
10
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2019
TEMAMØDE 6
13.30 Når klokken ringer ud
– fritidsområdet som trampolin for social mobilitet
Tema
Hvordan kan fritidsområdet fremme social mobilitet?
Hvordan kan de forskellige aktører som klubber, foreninger,
skoler og fritidshjem være med til at skabe sammenhæng,
gode overgange og berige hinanden med det fælles mål
at fremme social mobilitet? Og hvilken betydning vil de
nationalpolitiske drøftelser om kortere skoledage have for
fritidsområdet som trampolin for social mobilitet?
Det er nogle af de centrale spørgsmål, som temamødet
stiller skarpt på. Fritidsområdet spiller en afgørende i faktor i
arbejdet med at bryde den negative sociale arv.
Deltagerne får:
• Viden om, hvad den seneste forskning siger om børn,
unge og social mobilitet i fritidslivet
• Indblik i, hvordan kommuner og organisationer er lyk-
kes med at fremme social mobilitet gennem fritidsom-
rådet
• Inspiration til, hvordan fritidsområdet kan tænkes bedre
sammen, også i forhold til skoleområdet, i bestræbel-
serne på at skabe sammenhæng og helhed for alle børn
og unge
Eksperter
Søren Østergaard, centerleder, Center for Ungdomsstudier
Jonas Keiding Lindholm, generalsekretær, Red Barnet
Jesper Larsen, udviklingskonsulent, Ungdomsringen
Poul Broberg, chef for Public Affairs, Danmarks Idrætsforbund
Kommunale eksperter
Jesper Christensen, børne- og ungdomsborgmester, Køben-
havns Kommune
14.55 Opsamling og afslutning
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0011.png
Konference
KL’s Børn & Unge Topmøde 2019
11
STANDE
1
AXA playtime ApS: Kayoni
2
Danske Skoleelever
3+4
VIA University College
5
IST ApS
6
COMM2IG
7
Meebook
8
Gyldendal
9
Behandlingshjemmet
C.M. Schuberts Minde
10
Undervisningsministeriet
11
Red Barnet
12
Sund Mad og Kommunikation,
Fødevarestyrelsen
13
Wizkids
14
Kræftens Bekæmpelse
15
UgeskemaRevolutionen
16
Lær for Livet
17
Aalborg Universitet
18
VIVE
19
Danmarks Evalueringsinstitut
20
BUPL
21
Dansk Center for Undervisningsmiljø
22
Fru Hansens Kælder
23
COK
24
Dafolo A/S
25
Sivitas
26
Dannevirke Kostskole
27
CAFA
28
Danske SOSU-skoler
29
Protac
30
Foreningen Action Kids
31
Sofus
32
Socialstyrelsen
33
Pluss Leadership A/S
34a
Ergoterapeutforeningen
34b
Sjælesorg på nettet
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
KL
Ny start
Sprogklar
Engineering i skolen
Memox
Storskoven
BDO
Systematic
Jobselection
EKKOfonden
FAMILIEBO
(Jysk Børneforsorg/Fredehjem)
Kostskoler.dk
KFUMs Idrætsforbund
Dagskolen Ternen
Filadelfia
Public Funk
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0012.png
Kender du et
anbragt barn med
skoleudfordringer?
Så er Lær for Livet måske det rette tilbud.
Lær for Livet er et langsigtet og
helhedsorienteret læringsprogram,
der skal styrke anbragte børn og unges
læring og livsduelighed, så de på sigt kan
gennemføre en ungdomsuddannelse.
Kickstarten på børnenes seks år i Lær
for Livet er en 14 dages camp, der
skal booste børnene fagligt og socialt.
Efterfølgende skal børnene tilknyttes en
frivillig mentor.
Kom og få en snak med Lær for Livet
på stand nr. 16 på KL’s Børn og Unge
Topmøde.
VI GLÆDER OS TIL…
igen i 2019 at levere sunde økologiske måltidsløsninger til institutioner
i Aalborg, Ballerup, Egedal, Faaborg Midtfyn, Faxe, Gentofte, Glostrup,
Greve, Guldborgsund, Hjørring, Holbæk, Hørsholm, Jammerbugt,
Kerteminde, Helsingør, Køge, Lyngby, Odder, Odense, Randers, Rebild,
Roskilde, Sønderborg og Vesthimmerland.
KOM OG BESØG OS PÅ STAND 22
fruhansenskaelder.dk
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0013.png
Langt de fleste børn og unge fra
udsatte familier får et normalt voksenliv.
Den forvandling skal vi lære af.
Forskningen viser, at 92 % af børn og unge fra udsatte familier får et normalt
voksenliv. Det er herfra, vi skal hente vores viden om, hvordan vi kan være med
til at give de sidste 8 % en chancemulighed.
Fællesskabende færdighed kommer før faglighed. Det er afsættet for vores
metode Fællesskabende forvandling, som man kan bruge til at forvandle politik
til resultater og ledere og medarbejdere til fællesskabere. Mød Public Funks
konsulenter på stand 50 og få pixibogen ‘Fællesskabende forvandling’.
Public Funk er et konsulenthus med strategisk fokus på den o entlige sektor.
Vi har afdelinger i København og Århus.
Vi hjælper fællesskaber med at lære, kommunikere og organisere sig,
så samarbejdet om opgaverne fungerer og mennesker trives.
Vi bygger bro
mellem f lygtninge
og samfundet
Tydelighed
Nysgerrighed
Målrettethed
Hos Sivitas får du individuelle skræddersyede kvalitetsløsninger.
Vores multikulturelle og dynamiske team står klar til at hjælpe og bruge
deres ekspertise, når der er brug for at sikre barnets trivsel og udvikling
i og udenfor hjemmet.
Vi oversætter og omsætter borgernes viden, erfaring og
udviklingspotentiale!
Du er velkommen til sende os en mail på [email protected] eller
ringe 4263 4340 for en uforpligtende telefonsamtale om vores tilbud.
sivitas
Læs mere om os på sivitas.dk
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0014.png
Løft kvaliteten
i dagtilbud
– og styrk børn i udsatte positioner
Gratis forløb til kommuner og dagtilbud
Socialstyrelsens korps af praksiskonsulenter tilbyder rådgivningsforløb
til kommuner og dagtilbud med en høj andel af børn i udsatte positioner.
Formålet er at mindske betydningen af negativ social arv.
Praksisnær og skræddersyet rådgivning
Praksiskonsulenterne arbejder praksisnært og med en helhedsorienteret
tilgang, der øger den pædagogiske kvalitet i dagtilbuddet. Forløbene
designes altid i samarbejde med forvaltning og dagtilbud.
Ansøgningsfrister og forløb
Læs mere om praksiskonsulenternes rådgivningsforløb og ansøgnings-
frister her:
socialstyrelsen.dk/born/dagtilbud
SIKKER LEDELSESHÅND
Fra grundskole til ungdomsuddannelse
Skoleledelsesstruktur med involvering
Skoleledelse i praksis med LIP-konceptet
Handlingsanvisende måling af ledelseskapacitet
og praksis
Klasserumsledelse med QTI
... Og fra opstart til fuld fart på FGU
Skoleledelsesstruktur
I et eftersyn af vores skoleledelsesstruktur har
Pluss lavet en præcis analyse og gennemført en
involverende proces med alle ledere. Nu kan vi
optimere ledelsesstrukturen og sikre en optimal
ramme for løsning af kerneopgaven.
Direktør Jørn Henriksen
Børn og Kultur i Esbjerg Kommune
Se mere på:
pluss.dk/da/uddannelse
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0015.png
d os i
8
and 3
st
Engineering
i skolen
Kom forbi stand 38 og hør om Engineering i skolen, et 10-årigt skole-
program, der skal bringe engineering ind i den danske grundskole. Fire
danske kommuner har allerede implementeret engineering på deres skoler,
og flere er på vej ind i programmet. Kom og hør om vores engineering-
didaktik eller om de nyudviklede undervisningsforløb, der skal gøre det
nemt og tilgængeligt for lærere at komme i gang med engineering som
undervisningsmetode. Vi præsenterer også gerne de forskellige kompetence-
udviklingstilbud, som programmet tilbyder kommuner og lærere.
Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the future,
Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College. Finansieret af
Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.
UNU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Bilag 17: Invitation og program til KL's Børn & Unge Topmøde 2019
1959078_0016.png
PRAKTISKE OPLYSNINGER
Sted
Aalborg Kongres & Kultur Center
Europa Plads 4
9000 Aalborg
Start
Torsdag den 31. januar 2019 kl. 10.00.
Kaffe/te fra kl. 8.00 og frokost kl. 12.00
Slut
Fredag den 1. februar 2019 kl. 12.00
med take away sandwich
Deltagerpris
3.995 kr. + moms for konferencen
inkl. festmiddag, uden hotel og transport
Tilmelding
På www.kl.dk/butm2019
Tilmeldingen er bindende efter 3. januar 2019 svarende
til 100% af konferencegebyret efter tilmeldingsfristen.
Spørgsmål vedrørende tilmelding til [email protected]
Hotel
Bookes på www.kl.dk/butm2019
Værelserne reserveres efter først til mølle princippet
Transport
Flybilletter kan bestilles på www.kl.dk/butm2019
Oplysninger om konferencen
Specialkonsulent Hanne Bertelsen, [email protected], tlf. 3370 3480
Chefsekretær Lone Hesberg Kristensen, [email protected], tlf. 3370 3872
Information om hotel mv.
Henvendelse til VisitAalborg, tlf. 9931 7520
Twitter
Følg os på Twitter på #BUTM2019
Konference-app
I vores app finder du program, nyheder,
standoversigt og meget mere. Søg efter
“KL-Konferencer” i App Store og Google
Play eller scan QR-koden
KL
Weidekampsgade 10
2300 København S
Tlf. 3370 3370
[email protected]
www.kl.dk
@kommunerne
facebook.com/kommunerne
Produktion: Kommuneforlaget A/S
Design: e-Types
Illustration: Thomas Mygind Christensen, Small Copenhagen
Foto: Simon Klein Knudsen